Olen huono äiti ja aion ryypätä tänään lasteni kanssa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "supermutsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse olen aikoinani saanut kotona "ryypätä". Koskaan en ole övereitä vetänyt, en ole kaatokännissä kaupungilla hillunut, en ole mihinkään sammunut. Äitinikin otti, mutta hänkään ei missään pahassa humalassa ollut koskaan.

Nykyisin, neljän lapsen äitinä, en alkoholia enää siinä määrin käytä mitä nuorempana. Ja olen kyllä vakavasti miettinyt sitä, että sallisin teinieni (15- ja 16-vuotiaiden) kotona jonkin verran alkoholia käyttää. Lähinnä juuri juhlissa tms. Ei niin, että sen jälkeen lähtisivät kavereiden kanssa kylille.

Tänään tiedän, että molemmat alkoholia nauttivat. Ja itse olen kotona, ajokunnossa heitä odottamassa.

En näe syytä estää heitä kavereiden kanssa menemästä. Toivon, että osavat ottaa kohtuudella ja soittavat heti jos jotain ongelmia ilmenee. Kotiin haen viimeistään klo 01.

Toivottavasti alaikäiset lapsesi eivät joudu poliisin kanssa tekemisiin, juodessaan niitä sun ostamia alkoholeja kaupungilla. Siitä tuleekin sitten tosi ikävät selvittelyt sossun lastensuojelun kanssa.

Isäni osti mulle alkoholia kun olin 16v. Sillonhan se oli siistiä. Mutta nyt aikuisena on tunne siitä että isä ei välittänyt. En ymmärrä miksi hän toimi niin.

Tai, ehkä koki huonoa omaatuntoa omasta juomisestaan jne.

Mun mielestä ei ole normaalia että vanhemmat ryyppää alaikäisten lastensa kanssa. Taitaa olla silloin vanhemmuudessa todella jotain hakusessa ja tuolla tavalla ei ainakaan teinien kunnioitusta saa.

Teininä mulla oli yksi kaveri jonka kotona sai juoda vaikka oltiin alaikäisiä ja hänen isänsä tarjosi meillekin viinaa jne. Olivat vanhemmat itsekin kännissä ja paikkasivat huonoa omaatuntoaan tällä..

• Tykkää
Reactions: evita ja waninka
Ja muutenkin tuntuu että 6-päkki 16-vuotiaalle on aika paljon.. On tainnut juoda jo aika paljon? Mietin vaan että kyllä mun tuttavapiirin aikuiset on jo tuosta määrästä kännissä, siis sellaset jotka aika harvakseltaan ottavat. On mulla itelläkin ollut kausia kun oon ottanut enemmän ja ei ole 6 kaljaa tuntunut juuri missään.

[QUOTE="supermutsi";2840607] Ihan siks vaan kirjotin tämän että suurin osa teidänkin tenavista oksentelee tuolla pitkin katuja tänäiltana ja mua pidetään jotenkin demonina kun ryyppään kotona heidän kanssaan.[/QUOTE]
voin lyödä vaikka vetoa että meidän tenavat ei ole tänään oksentelemassa ja ryyppäämässä ympäri katuja.

Tällänen ilmiö on nykyään aika yleistä ja se jos mikä on pelottavaa! Vanhemmat, jotka itse nopeuttaa lastensa kasvua aikuiseksi tällä tavalla on niin hanurista. Ei näköjään jakseta kantaa sitä vastuuta mikä vanhemmalla on vaan leikitään itsekin jotain teiniä. Jos vaan tulis livenä vastaan tällänen tapaus niin käräyttäisin ja usuttaisin lastensuojeluviranomaiset perään. Kertoisin kaikille joka vaan tuntis tän tapauksen. Ap olet idiootti ja tiedät sen itsekin tän aloituksen perusteella. Ja mitä kaikkein eniten toivon on se, että tää olis tällä kertaa PROVO!

Ja sikspäkki on oikeasti paljon, itse en sellaista määrää pystyisi juomaan koko iltana ja ap on ilmeisesti laskeskellut että 16-vuotias tirpoo sen määrän parissa tunnissa ennen kotiintuloaikaa ja kotona ehkä vielä lisää päälle? Eli joko kakaralla on jo ikäisekseen aika hyvin treenattu maksa tai ap saa varautua korjaamaan jälkikasvunsa talteen selviämisasemalta.

minun 14- ja 16 v paistavat munkkeja ja syövät sipsejä illalla, juomana sima (mehukatti).
kohta 17 v on kerran maistanut alkoholia , puoli lasia kirkasta, ja tunnusti sen tunnin sisään. Kysyin aikooko lähteä kaverin kanssa johonkin, mutta aikovat kuulemma olla meillä ja heillä (molemmissa paikoissa selvä aikuinen paikalla)

En kyllä ymmärrä ap:n logiikkaa. "Ne jotka haluavat juoda, juovat joka tapauksessa." Ehkä juovatkin, mutta todennäköisesti vähemmän, kun ei ole jo vanhempien ostamia juomia valmiina. Ja ehkäpä ap:n lapsetkaan eivät edes haluaisi juoda, jos olisivat saaneet kotoa toisenlaisen esimerkin...

Äitini osti minulle viiniä ja jopa viinaa, kun olin noin kuudentoista. Hän perusteli sitä sillä, että onhan se nyt parempi että kotoa ostetaan, kuin että nuoret joutuvat hankkimaan ties mistä,
kun kuitenkin ne juovat.

Oikea syy oli, että vanhemmat ei vaan osanneet asettaa mulle mitään rajoja eikä jaksaneet tapella kanssani.
Tiesin että kun vaan kiljun ja jankutan tarpeeksi, niin äiti antaa periksi.
Kaverinikin ihmettelivät, miten äiti suostuu ostamaan minulle alkoholia ja miksi mulla ei ole mitään kotiintuloaikoja.

Ei tietenkään ollut, kun äitini vaan kysyi koska tulet ja ilmoitin että silloin-ja-silloin.
Vaikka en olisi tullutkaan, vaikka olisin ollut kolme päivää pois, mitään rangaistuksia ei tullut, koska äitini pelkäsi raivareitani ja yhteenottoja kanssani.

Isä taas, se ei ottanut mitään kantaa kasvatusasioihini vaan jätti ne äidin huoleksi. Jos joskus yritti, niin sitten äiti suuttui isälle ja alkoi huutaa että isä on liian ankara. Aivan älytöntä touhua :(

Joskus oikein yritin tehdä kaikkea mahdollisia tyhmyyksiä ihan vaan sen takia, että olisin saanut vanhempani reagoimaan, se olisi tuntunut siltä että he välittävät.

Asia on tutkitusti nimenomaan niin, että ne nuoret jotka saavat kotona juoda alkoholia joutuvat todennäköisimmin ongelmiin alkoholinkäyttönsä vuoksi jatkossa. Vanhemmilla on suuri rooli alkoholiakasvatuksessa, ja sallimalla alkoholin käytön kotona (tai ostamalla nuorelle alkoholia) he viestittävät, että asia on ok eikä mitenkään paha-asia. Tämän vuoksi nuori yleensä myös tulee juomaan paljon enemmän myös kaveriporukan kesken, kuin nuori jonka vanhemmat eivät salli alkoholin käyttöä. Tiedoksi muuten, että vanhemmat usein perustelevat alkoholin oston nuorelle sillä, että on parempi vanhempien ostaa kuin käydä pummaamassa trokareilta. Nämä nuoret kertovat minulle hyvin usein naureskellen, että kyllä vanhemmat ovat tyhmiä kun ostavat sen sixpackin ja luulevat, että se riittää "tottakai diilaan jostain sen samanmäärän kun kaveritkin ja mulla on sit vaan se vanhempien ostama enemmän kuin muilla".

No veikkaampa, että ap ei ole siitä koulutetuimmasta päästä yhteiskuntaa tai millään saralla elämän menestyjiä. Ja sama kohtalo seuraa hänen jälkikasvuaankin, juuri tällä tavalla syrjäytyminen periintyy yhteiskunnassa. Vanhemmat siirtävät omat asenteensa ja käyttäytymismallinsa lapsilleen. Vastuullinen vanhempi ei salli nuorensa alkoholin käyttöä, vaikka nuori sitä joskus siellä puistossa käyttäisikin.

Mä en ole vanhempieni (äiti on absolutisti, isä juo liikaa) kanssa koskaan nuorena juonut, mutta tykkäsin tosi paljon käydä serkuillani, koska siellä se oli ihan tavallista, että aikuiset ja lapset joivat. 14-vuotias tosin on mielestäni vielä turhan nuori.

Tässä Mannerheimin lastensuojeluliiton vanhempainnetistä asiaa. Luulisi näiden kirjoittajien tietävän asian paremmin kuin ap:n:

Ikärajoilla on väliä

Alkoholilain mukaan alkoholin myyminen, välittäminen ja mainostaminen alle 18 -vuotiaalle on kielletty. Väkevien alkoholijuomien hallussapito on kielletty alle 20-vuotiailta ja mietojen juomien hallussapito on kielletty alle 18-vuotiaalta.

Ikärajoille on monia hyviä perusteluja: nuorella on esimerkiksi aikuista suurempi riski saada alkoholimyrkytys. Tapaturmien ja väkivallan riski kasvaa humalassa. Nuorena aloitetulla alkoholinkäytöllä on laajat vaikutukset elämään: nuoren aivot kehittyvät edelleen, ja alkoholi on siksi erityisen haitallista nuorelle. Hyvin nuorena alkoholinkäytön aloittaneilla on paljon muita todennäköisemmin alkoholiongelmia aikuisena.

Jos nuori pyytää sinulta alkoholia, älä suostu

•Alkoholin välittäminen alaikäiselle on laitonta. Se koskee myös vanhempia.
•Alkoholin antaminen nuorelle ei ole keino tietää, mitä nuori juo. Usein vanhempien antamat juomat ovat vain pieni osa käytetystä alkoholista.
•Jos kotona on alkoholia, huolehdi, ettei nuori ota sitä omin luvin.
•Seuraa, mihin nuoren rahat kuluvat. Nuorelle ei tulisi antaa liikaa taskurahaa.

Tue alaikäistä alkoholista kieltäytymisessä
•Keskustelkaa, miten alkoholista voi kieltäytyä luontevasti, jos joku tarjoaa. Miten kieltäytymistä voi perustella tarvittaessa?
•Voiko nuori olla kavereiden mukana selvin päin, jos muut juovat, vai onko silloin aina parasta tulla kotiin??Pohtikaa, missä tilanteessa kaverille pitäisi sanoa, ettei hänen pitäisi juoda enempää?
?Mitä riskejä siinä on, jos joku kaveri yllyttää toista juomaan enemmän?
?Miten pitää toimia, jos kaveri sammuu?

•Keskustelkaa, mitä riskejä on siinä, jos nuori yrittää saada tuntemattomia tai puolituttuja täysi-ikäisiä hakemaan itselleen alkoholia?

Isäni osti mulle alkoholia kun olin 16v. Sillonhan se oli siistiä. Mutta nyt aikuisena on tunne siitä että isä ei välittänyt. En ymmärrä miksi hän toimi niin.

Tai, ehkä koki huonoa omaatuntoa omasta juomisestaan jne.

Mun mielestä ei ole normaalia että vanhemmat ryyppää alaikäisten lastensa kanssa. Taitaa olla silloin vanhemmuudessa todella jotain hakusessa ja tuolla tavalla ei ainakaan teinien kunnioitusta saa.

Teininä mulla oli yksi kaveri jonka kotona sai juoda vaikka oltiin alaikäisiä ja hänen isänsä tarjosi meillekin viinaa jne. Olivat vanhemmat itsekin kännissä ja paikkasivat huonoa omaatuntoaan tällä..

Minulle tuli oikein paha olo puolestasi, kun luin tätä. Juuri tuo on se suuri kysymys: jos vanhemmat välittävät ja rakastavat, niin miksi he tietoisesti ottavat noin valtavan riskin lapsen terveydellä ja oikeastaan koko tulevaisuudella?

Siinä on kyllä todella suuri kysymys, mitä olen joidenkin lasteni kavereidenkin kohdalla miettinyt. On hyvin, hyvin outo tapa osoittaa rakkauttaan esim. sallimalla 10-vuotiaalle k-18-pelien pelaaminen ja juottamalla alaikäiselle alkoholia.

En oikeasti pysty asettumaan ollenkaan tällaisten vanhempien asemaan enkä ymmärtämään miten heidän ajatusmaailmaansa. Oikeastiko he haluavat lapsilleen samaa pahaa mitä itse kokevat tai ovat kokeneet, vai mikä siinä on?

• Tykkää
Reactions: Littledeath
[QUOTE="supermutsi";28406192]Ei tänne ole ketään muita tulossa vaan perheen kesken ollaan. Viinat ei kesken lopu, älä sä sitä pelkää. Lasten kanssa on tämä menettely sovittu ja esimerkiksi uutena vuotena tehtiin sama homma ilman ongelmia. Ei mun lapset tyhmiä ole, kuten en minäkään. Osataan pitää hauskaa.

Hyvää vappua vaan sullekin kuule![/QUOTE]

no ettepäs osaa!! kun mä olin lapseton,meidän kaveri porukalla oli iana superhauskaa ja oltiin selvinpäin! sitte katottiin näitä jotka örvelsi päissään ne kuvitteli niillä olevan hauskaa,mutta tosiasiassa olivat todella säälittäviä ja meillä oli hauskaa ku naurettiin niille kännitoopeille :D

eli jos et osaa pitää hauskaa ilman viinaa,et osaa oikeesti pitää hauskaa!

harvoin otan puheeksi ls-ilmoituksen,mutta nyt olis sen paikka!

mutta kun sä ap oot niin oikeessa soitappa päivystäälle so työntekijälle että onko ok

Yhteistyössä