Olen aivan puhki tähän työhön, olen pph..

  • Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti
nove
Oho! En kyllä tiennyt että pph:t joutuu tekemään viikonloppusin töitä, tai joulupyhinä. Miusta tuntuu että meilläpäin vuorohoitoa tarvitsevat menevät vuoropäiväkotiin.

Meidän pph tekee ihan tavallista päivää, eka lapsi tulee muistaakseni n. klo 7 ja viimeinen haetaan noin 16:15 Ja meillä joustetaan kyllä molemmin puolin, jos meidän pph haluaa esim. kampaajalle niin haen kyllä lapseni pois aikaisemmin. Tosin mulla itselläni on liukuva työaika niin voin tehdä niin!
 
"jaa"
Oho! En kyllä tiennyt että pph:t joutuu tekemään viikonloppusin töitä, tai joulupyhinä. Miusta tuntuu että meilläpäin vuorohoitoa tarvitsevat menevät vuoropäiväkotiin.

Meidän pph tekee ihan tavallista päivää, eka lapsi tulee muistaakseni n. klo 7 ja viimeinen haetaan noin 16:15 Ja meillä joustetaan kyllä molemmin puolin, jos meidän pph haluaa esim. kampaajalle niin haen kyllä lapseni pois aikaisemmin. Tosin mulla itselläni on liukuva työaika niin voin tehdä niin!
No saattaahan tuo jonkun mielestä kuulostaa tavalliselta työpäivältä, mutta tuossa tulee viikkotunteja jo 46 tuntia 15 minuuttia. Yleensä ihmisillä on keskimäärin 40 tunnin työviikko.
 
"ooo"
Onneksi päiväkodissa ei tule tuollaisia tilanteita, että vanhempien pitää sumplia omia työaikojaa hoitajien sairasteluiden tai lomien takia. Lapsi saa pysyä tutussa ryhmässä, jossa pysyy monta tuttua hoitajaa ja tulee yksi sijainen.

Tuo ei muuten ole ok järjestely, että lapset viedään naapurin pph:lle oman hoitajan sairastuessa. Hoitajalla saa olla kerrallaan hoidossa neljä lasta (ja yksi puolikas, eli eskarilainen). Ylitykset ovat yksiselitteisesti kiellettyjä, asetuksessa ei sallita nykyään edes tilapäisiä ylityksiä.
Ylitykset eivät ole hoitajien vika vaan kunnan päättäjien ja päivähoitotoimiston saamattomuutta. Pph:t tietävät tilanteen ja me vanhemmat valitamme, mutta mikään ei tässä kunnassa muutu. Päiväkodit ovat täällä jatkuvasti ylibuukattuja ja siksi katson paremmaksi että 2- ja 4-vuotiaat ovat pph:lla ja siirtyvät eskari-iässä päiväkotiin.
 
Meillä ei pph;t tee viikonloppuja eikä juhlapyhiä. Niitä varten on vuorohoitopk.
Ei myöskään yksityiset.
En ole kyllä edes kuullutkaan kunnista joissa näin tehdään.
Eri asia varmaan on jos itse niin haluaa.
 
"Cairni"
[QUOTE="vieras";22103772]Meillä oli lapsi pph:lla ja täytyy sanoa, että on oikeasti tosi hankalaa, jos hoitaja ilmoittaa, että aikoo pitää vapaata tai lyhyemmän päivän. Kun kesken työpäivän ei voi lähteä töistä, eikä vapaata pitää silloin kun itse haluaisi. Ihan hyvinhän se menisi, jos on varahoitopaikka tai pääsisi päiväkotiin. Varahoitopaikkaa ei useinkaan löytynyt, ja onhan se aralle lapselle ikävääkin jotua vieraaseen paikkaan. Onneksi nyt lapset ovat päiväkodissa.[/QUOTE]

No mulla on lapsi päiväkodissa. Sieltä vaan tulee tekstiviesti muutama päivä ennen:

Pidämme suunnitteluiltapäivän 28.09.2010 Haethan lapsesi hoidosta klo 14.00 mennessä.
Se siitä, haettava on eikä varapaikkoja ole.
 
kiesus
[QUOTE="pph";22104542]pph ei saa joulu ja muista pyhistä yhtään sen parempaa korvausta. Ei tule 100% eikä 50%. Menee normaalin ylityön piikkiin eli muutama euro.[/QUOTE]

siis tämä on niin väärin,kuin te jaksatte?? nostan hattua mulla ei hermo kestäis..
 
"pph"
Laitanpa tähän nyt muutaman faktan pph:n työstä:

1: Joulunpyhinä ei olla töissä. Jos jonkun lapsi tarvitsee silloin hoitoa, järjestävät vanhemmat sen itse.

2: Pph:n työaikaa yritetään saada työaikalain piiriin. Näin ollen työaika sijoittuisi välille 7-17.

3: Kunnallisella pph:lla on varahoitopaikka joka on yleensä päiväkoti. Jos jollain toisella pph:lla on ryhmässä vajetta, voi lapsi mennä myös sinne varahoitoon, ei muuten.

4: Itse en hyväksy sitä että pph tekee lyhyemmän päivän; jso on iltapäivällä oma meno, otetaan sitten koko päivä palkattomaksi ja lapset menevät varahoitoon. Paljon yksinekrtaisempaa kuin se että vanhempien pitäisi sumplia lyhyempi työpäivä.

..tulikohan tässä kaikki.....
 
"Veeruska"
Eiköhän jokainen pph ole siihen hommaan ryhtyessään tiennyt mitä se on. Ymmärrän hyvin että välillä rassaa ja tilanteisiin pitäisi tulla muutoksia, mutta enpä ole koskaan kuullut pph:sta joka tekisi jouluna tai viikonloppuisin töitä. Ilmeisesti jossain niin on. Ja onhan aina näitä sankareita jotka alkaa pph:ksi jotta saisivat olla omien lastensa kanssa kotona pitempään.

Tuo olisi ihan hyvä idea että yhdelle pph:lle sijoitettaisiin suunnilleen samaan aikaan tulevat lapset. Ei siis niin että eka tulee kuudelta ja viimeinen yhdeksältä, jolloin pph:n päivä tietysti venyy. Tuo ei kuitenkaan ole mahdollisuus että jokaisella pph:lla työaika olisi kiinteä 7-17, monien vanhempien työ alkaa klo 7 ja silloin on jo oltava työpaikalla. Meidän pk esim aukeaa jo 6.15, jolloin ekat lapset tosiaan tulevat. Hoitolasten sijoittelu mahdollistaisi sen että yhdellä työaika olisi 6-16 ja toisella esim 8-18. Tosin tässäkin mallissa tulisi taas ongelma sen suhteen että mitä kun työpaikka vaihtuu...
 
"pph"
Nyt tuntuu et käytäntö vaihtelee kunnittain hirveesti. Toisissa tehdään viikonloppuja toisissa ei, mutta meillä tehdään tosiaan viikonlpoouja ja juhlapyhiä.
Vanhemmat ei järjestä viikonloppuja itse kun tahtovat olla niitä yhden vanhemman perheitä.
mummut niin nuoria ettei hoida viikonloppuja vaan tahtovat rentoutua.
Kyllä se hoitaja välillä väsyy, väsyvät perushoitajatkin ym.
 
Outoja vanhempia
Ajautuukohan pph:ien hoitoon vähän outojen vanhempien lapsia.. Sellaisia, jotka pitävät lapsiaan melkein poikkeuksetta 10h päiviä hoidossa, ja jotka vaativat ihan kummallisuuksia hoitopaikalta? Onkohan lähtökohtaisesti niin, että kun perhepäivähoidon sanotaan olevan _yksilöllisempää_ jne., niin sitten jotkut ottavat sen niin, että pph hyppii ihan miten vain heidän pillinsä mukaan? Tai että kun sen sanotaan olevan _kodinomaisempaa_, niin antavat lapsensa olla surutta 10h päiviä hoidossa ilman, että edes yrittäisi kaikkensa kohtuullisten hoitopäivien eteen?
 
"Perhepäivähoitaja"
Täällä yksi tyytyväinen pph. Menneinä vuosina oli pitkiä työpäiviä, nykyisin vain 10-tuntisia. Yhtä poikkeusta lukuunottamatta hoitolasteni vanhemmat ovat olleet mukavia ja yhteistyö on sujunut normaalisti. Vanhemmat arvostavat työtäni ja tykkään hoitaa heidän lapsiaan. Tämä ammatti on se ainut oikea mulle. :)
 

Yhteistyössä