Olen aivan puhki tähän työhön, olen pph..

  • Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti
häh
Alkuperäinen kirjoittaja pph täälläkin;22104276:
Minun työpäiväni alkaa usein jo klo 5.50 ja loppuu n.16.15. Tai sitten alkaa 6.30 ja loppuu 17.15. ylitöitä ei edes kannata pitää vapaana koska meillä siihen uppoaa myös tulevat ylityötunnit l. menee reilu 16 h ylityötuntia kun pidät yhden päivän vapaana. Tää systeemi on ihan pe#seestä! Samoin jos sairastat niin ylityöt uppoaa siihen. Uskomatonta mutta totta!
Muuten ihana työ!
Siis mikä logiikka toi on? Oletko kunnallinen pph?
 
"huh"
Täällä kans yksi väsynyt pph. Mulla ei ole edes lauantaisin eikä iltaisin töitä, mutta nyt on muuten pitkät työpäivät, 10 - 10,5-tuntiset. Lisäksi on iltakokouksia ja koulutuksia, vasujen tekoja ym. Hirveä stressi koko ajan päällä. Mulla on verenpaine noussut nyt syksyllä pilviin ja unettomuutta on tullut, kun illalla jo alan miettiä, miten jaksan seuraavan päivän. Pph:than ovat siirtymässä työaikalain piiriin, mutta miten se sitten käytännössä järjestetään, jää nähtäväksi.
 
[QUOTE="pph";22104212]Nii ja monasti ollaan töissä lauantatkin. Kiva kun kaupat auki 21 niin kaupantätin lapsetkin hoidossa 21.30 asti. Ja monasti yksinhuoltajat tekevät näitä hankalia vuoroja.[/QUOTE]

Juu, ja meidän muksut ovat välillä hoidossa sunnuntaisin ja muinakin pyhäpäivinä. Vuorot ollaan saatu tähän saakka suplittua silleen, että pojat ovat "aamuvuorossa". Mutta iltavuoroihin ja yövuoroihinkin pph on varautunut.

Pojilla on aivan mielettömän ihana pph. Ollaan enemmän kuin tyytyväisiä häneen. Nostan hattua kaikille pph:lle, hienoa työtä teette.
 
hanskat tiskiin
Lopeta hommat ennen kun palat loppuun, parisuhde kärsii tms. Itse löin hanskat tiskiin tuosta työstä pari vuotta sitten. Päivät venyy, ei koskaan omaa aikaa. Iltasin piti valmistella seuraavaa päivää, siivota, valmistella ruokia yms. Tuosta työstä ei pääse korkaan "vapaalle".
Lopetin, vaikka ei ollut tietoa tulevasta. Laitoin oman jaksamiseni kaiken edelle. En ehtinyt olla kun 9 päivää kotona työttömänä, kun minulle soitettiin jo uudesta paikasta. Nyt saan tehdä mielekkäämpää työtä, työt jää työpaikalle, kotona saa olla rauhassa, työt ei tule/ole kotona. Ja saan olla aikuisten ihmisten parissa, näin jaksan paremmin omien lasten kanssa kotona ja miehellekkin jää aikaa aikaista enemmän.
 
hm
Alkaisin pph:ksi jos en pääsisi mihinkään muualle ja muuten kuolisimme nälkään.
ensinnäkin lastenhoito on todella raskasta työtä, kun on pakko olla läsnä koko ajan, ja passata muita, eikä kukaan arvosta stiä, kun naiset ovat perinteisesti hoitaneet lapset. joten eihän se ole mitään eikä sitä ole edes työnä pidetty.

Toisekseen sitten nämä vanhemmat, joilla on vaatimuksia, mutta ei arvostusta. Juuri nämä duunarit, jotka kehuvat miten ahkeria ihmisiä itse ovat ja kotiäidit ne vaan makoilevat ja miten he perhepäivähoitajia arvostaisivat yhtään enempää tai päiäkodin työntekijöitä? Hoidattavat lapsensa muilla, päiväkoti/pph/isovanhemmat, ulkona itsekseen heti kun kävellä osaa. Joten eiväthän he tiedä, että heidän lastensa vahtiminen on 1000 kertaa rankempaa kuin se takan muuraaminen tai laastin levitys mitä he itse tekevät pitkillä ruoka ja kahvitauoilla. ppph vatii syödessäkin näitä lapsia.

toisekseen suojmessa on paljon yksilapsisia. ei yhden lapsen vanhemmat tajua, että pph joka hoitaa 4 lasta tekee työtä ja yhden lapsen äitiyslomalla oleminen on lomaa. eihän vauvat sotke tai vaadi samalla tavalla askartelua tai mitään.
 
hm
[QUOTE="pph";22104296]Pahimmas tapaukses olet joulunkin töis kun yh-äiti tekee kaikki rahakkaat päivät töitä,[/QUOTE]

kai sitten pph saa myös moninkertaisen palkan, jos sh:t saa ja muut?ja kai se pph:n palkka näiltä rahakkailta päiviltä pitäisi tulla näiden pussista, jotka tekee niitä rahakkaita vuoroja eikä toisten, veronmaksajien.
 
hm
[QUOTE="pph";22104542]pph ei saa joulu ja muista pyhistä yhtään sen parempaa korvausta. Ei tule 100% eikä 50%. Menee normaalin ylityön piikkiin eli muutama euro.[/QUOTE]

minusta tuo on väärin, että sh saa moninkertaista palkkaa ja samoin kaikki kuntien terveyskeskusten siivoojat suunnilleen kilpailevat kuka saa tehdä pyhät.

ja toinen joka tekee sen raskaimman työn, eli hoitaa näiden lapset, ja ruokkii ja kasvattaa, niin ei saa kuin lämmintä kättä, ja sekin on usein kylmä kun vaaditaan vaan lisää selkänahasta. ei ymmärrä.

Itse olen sen verran nähnyt kotiäitinä perhepäivähoitajien työtä että en jaksaisi, en varsinkaan kun tiedän miten paljon nämä itseään ahkerana pitävät duunarit arvostavat sitä joka hoitaa heidän lapsiaan. Kuvitellaan, että se menee samssa ja sen voi jättää jonnekin kauppareissun ajaksi ja siitä ei ole vaivaa. juuri tällaisten lapsista on kyllä vaivaa vielä 20-vuotiaanakin, kun vanhemmat eivät ole kasvattaneet.
 
"pph"
[QUOTE="pph";22104308]Kyllä pakko hoitaa viikonloputkin. Kokemusta monelta vuodelta.[/QUOTE]

Ei meidän kunnassa kukaan tee viikonloppuisin töitä, ehkä yksityiset... Mutta työpäivät ovat minulla ja kollegoillani noin 10-11 tuntia. Se rassaa...
 
mutu
Hitto et jotkut sit idiootteja - ja nyt puhun vanhemmista. Itse en kehtais kyl tossa tilanteessa valittaa; itsehän olen valinnut sen että olen lapseni maailmaan saattanut ja heidät hoitoon viennyt. Toki on töitä joista on mahdoton ottaa helpolla vapaata, mutta kyllähän hoitoviikot voidaan jo varsin hyvin etukäteen suunnitella. Toki sairaudet poisluettuna.

Ei ihan kaikkea kuitenkaan voi laskea siihen "että mehän maksetaan lapsen hoidosta joten hän voi siellä olla aina kun huvitta", no joo kärjistetysti noin. Ihminen se hoitajakin on ja kyllähän jouston tulee olla molemmin puolista. Silloinhan välitkin hoitajan kanssa pysyy kunnossa ja se jos mikä on tärkeää lapsenkin kannalta. Mut joo, noita idiootteja mahtuu matkaan ja paljon. Kun ei muisteta kuin oma napa...
 
ypph
Alkuperäinen kirjoittaja olen myös pph;22104127:
Olipas hienosti sanottu :) Kiitos, että joku välittää :) Mulla on nyt ihanat lapset ja ihanat vanhemmat, mutta aina sitä "pelkää" millasia vanhempia tulee tässä ammatissa kohtaamaankaan... Yhteistyö on tosi tärkeää vanhempien ja hoitajien välillä.
Mulla myös! Ja kyllä mietityttää aina millaisia tuleekaan kohtaamaan ehkä joskus, kun kuulee näistä..
 
"ooo"
[QUOTE="hoitaja";22103968]Olen kunnallinen pph. ja toki varahoito on järjestetty! Perhe jopa saa valita varahoitopaikkansa, eli meneekö lapsi toiselle pph:lle vai päikkiin.[/QUOTE]

Tämä vaihtelee kunnittain. Meidän kunnassa on pula yleensäkin päivähoitopaikoista ja joka kerran pitää itse vaatia varahoitopaikkaa. Tilannetta mun kohdalla vielä vaikeuttaa se, että olen itse kunnalla töissä. Kun hoitaja piti ns. porkkanavapaita päivähoitotoimistossa todettiin, että pidä nyt sitten sinä omasi. Mutta todellakin olen sitä mieltä, että pph:lla on oikeus pitää lomansa ja sairastaa rauhassa. Lomapäivistä on hyvä kertoa esim. kaksi viikkoa etukäteen, niin me vanhemmat ehdimme sumpilia hoitoasiat siinäkin tapauksessa, että kunnallinen varahoitosysteemi tökkii. Äkillisissä sairastapauksissa täällä toimii hoitajien kesken keskinäinen avun anto, eli lasten pph on voinut aamulla soitta, että on kipeä mutta lapset saa viedä naapurin pph:lle. Päivähoitotoimiston kanssa ovat sitten sopineet asia myöhemmin
 
Kauhistus!
Näitä lukiessani kunnioitan aina entistä enempi hoitajia. Teette todelle raskasta, aliarvostettua työtä mitättömällä palkalla, ilman kunnon kiitosta !
Eikö olisi mitään tehtävissä esim. lakkomuodossa kuten sh.t ym? Pakkohan asemaanne on saatava muutos ja pian!
 
dfdf
Miksi pph:lla täytyy olla tollanen joka suuntaan venyvä työaika? Jos suuri(n?) osa hoidossa olevista lapsista on kuitenkin päiväkodeissa ja niille riittää se 7.30-17, niin miksi ihmeessä pp-hoitajilla (ainakin kunnallisilla) ei laiteta edes tota samaa rajaa? Jotenkin tuntuu, että vanhemmat pystyisivät sen järjestämään, jos haluaisivat.
Me ollaan ihan tavalline duunariperhe, mutta eipä olisi onnistunut hoito noissa rajoissa. Mies käy vuorotöissä ja käy usein matkoilla, joten lasten hoitoon kuljetukset ovat enimmäkseen minun kontollani.

Mikäli pääsen lähtemään töihin ennen ruuhka-aikaa, työmatkaan menee n. 30 minuuttia olettaen että pääsen autolla. Julkisilla matkaan menee kauemmin. Ideaali tapauksessa siis voisin viedä lapset hoitoon klo 6.30 ja pääsisin hakemaan heidät 15.40.

Jos joutuisin viemään lapset tuntia myöhemmin, kuluisi ruuhkassa istumiseen aikaa ylimääräiset 20 minuuttia. Klo 7.30-17 voisi nipinnapin onnistua vielä ruuhkan puolesta, mutta töissä tulee hyvin usein odottamia asioita iltapäivällä, eikä keskeneräistä tehtävää voi jättää kesken.Läheskään joka päivä en siis pysyisi näissä rajoissa, eikä hoitaja varmasti tykkäisi, kun hakisin lapseni vähän väliä sovitusta myöhässä ja vieläpä ilmoittamatta. Et todellakaan voi joka kerta töistä alkaa soittelemaan, että myöhästyn tänään 20 minuuttia.

Toisekseen se 40 minuuttia, jonka joutuisin kuluttamaan ruuhkassa, olisi pois lapsiltani. Ilta on muutenkin lyhyt työssä käyville vanhemmille ja lapsille, joten en halua lyhentää yhtään yhteistä aikaa lasteni kanssa.

Samaa mieltä olen siinä, että hoitajien työ on raskasta ja työajat ovat älyttömät. Kunta voisi sijoittaa suunnilleen samaan aikaa tulevat lapset samoille hoitajille, jottei päivä venyisi mahdottoman pitkäksi.

Meidän pph halusi melkein aina perjantaisin, että haemme lapsen pois jo ennen klo 15 ja hänellä oli paljon poissaoloja. Jouduin lintsaamaan töistä (onnistui, koska silloin minulla ei ollut vielä kellokorttia) ja järjestelemään lomani perhepäivähoitajan vapaiden mukaan. Oman lapseni varahoitopaikka oli eri paikassa kuin muiden hoitokaverien. Lapselle oli suuri järkytys joutua outoon paikkaan hoitoon yllättäen. Kyllästyin vuodessa tähän totaalisesti.

Nyt kaksi lastani ovat olleet päiväkodissa reilun vuoden ja olen ollut todella tyytyväinen. Hoitoajat ovat selvät ja paikka ja hoitokaverit ovat aina samat tutut turvalliset, vaikka hoitajat välillä olisivatkin poissa. Joulun aikaan on varahoito eri päiväkodissa, mutta se ei ole ongelma, kun samoja hoitokavereita seuraa mukana ja silloin on itsekin helppo pitää lomaa, kun asia ei tule eteen yllätyksenä.
 
[QUOTE="ooo";22106094]Lomapäivistä on hyvä kertoa esim. kaksi viikkoa etukäteen, niin me vanhemmat ehdimme sumpilia hoitoasiat siinäkin tapauksessa, että kunnallinen varahoitosysteemi tökkii. Äkillisissä sairastapauksissa täällä toimii hoitajien kesken keskinäinen avun anto, eli lasten pph on voinut aamulla soitta, että on kipeä mutta lapset saa viedä naapurin pph:lle. Päivähoitotoimiston kanssa ovat sitten sopineet asia myöhemmin[/QUOTE]

Onneksi päiväkodissa ei tule tuollaisia tilanteita, että vanhempien pitää sumplia omia työaikojaa hoitajien sairasteluiden tai lomien takia. Lapsi saa pysyä tutussa ryhmässä, jossa pysyy monta tuttua hoitajaa ja tulee yksi sijainen.

Tuo ei muuten ole ok järjestely, että lapset viedään naapurin pph:lle oman hoitajan sairastuessa. Hoitajalla saa olla kerrallaan hoidossa neljä lasta (ja yksi puolikas, eli eskarilainen). Ylitykset ovat yksiselitteisesti kiellettyjä, asetuksessa ei sallita nykyään edes tilapäisiä ylityksiä.
 
Mun äiti oli pph:na melkein 30 vuotta. Erään kerran yhden lapsen vanhemmat suuttuivat kun äiti piti talvilomansa eri aikaan kuin he. Olis siis pitänyt mennä heidän tahtonsa mukaan, aivan kuin lapsensa olisi ollut ainoa hoitolapsi...Ja aivan kuin se olisi heidän asiansa päättää koska hoitaja pitää lomansa.
 
"hoitaja"
Meillä kunnallisella puolella ollaan töissä vain arkena. Sitten on erikseen vuoro lasten hoitajat. Siihen en kyllä koskaan rupeaisi! Myös joulut yms. pyhät on tietysti vapaita. Meillä sairastelun takia ei menetä ylityö tuntejaan. Vastasuudessa en enää ota hoitoon lapsia, jotka tarvitsevat 10 tunnin hoitopäiviä, joku roti sentään! Nytkin hoidossa yksi pieni vauva, joka hoidossa 9-10 tuntia jokapäivä :( Saaliksi käy vauva parkaa.
 
"Etana Elli"
Kyllä perhepäivähoidossa on vähemmän vaihtuvuutta kuin päiväkodissa, vaikka hoitaja silloin tällöin sairastuisi tai lomailisi.
Perhepäivähoidossa on aina sama täti aamulla vastassa ja illalla saattamassa kotimatkalle. Ei vaihtuvia työntekijöitä, ryhmänvaihtoja, opiskelijoita, sijaisia jne. Myös kaverit yleensä pysyy samana pitkään ja pienessä ryhmässä tulee kaikki kaverit kunnolla tutuksi.
Varahoitopaikka tulee myös tutuksi, joten jos hoitajan lomat sattuu eri aikaan tai hoitaja sairastuu, niin yleensä on tuttu paikka mihin mennä "vierailemaan". Niinhän sitä pitää päiväkodissakin monesti kesäloma-aikoina vaihtaa yksikköä.
 

Yhteistyössä