Olemme pienituloinen perhe, mitä olette mieltä tästä omakotitalosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25008824]Onpas harvinaisen täydellinen talo. Ainut miinus on säilytystilojen vähäisyys, mutta siihenkin voi keksiä järjestelyjä ja eipä tule hamstrattua tavaraa liikaa. Tonttikin aivan mahtava.[/QUOTE]

Aika sama tunne tuli itselle :D Ollaan siis katseltu omakotitaloa jo monen monta vuotta puolitosissaan että kaikkea on tullut nähtyä ja tuo kyllä jotenkin kolahti meidän tarpeisiin. Yleensä joku /jotkut huoneet on liian pieniä/isoja, pintamateriaalit ei miellytä tms.

http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/search/item/item.jsp?portal=eo&item_id=41.1428590&itemgroup_id=50.1&noston_website=Etuovi.com

Tämä on vähän vastaava paitsi, että piha on kokonaan kesken.

Edellisen piha ei vaadi pakollisesti mitään ja pienellä edullisella fiksauksella saa paljon aikaan.

[QUOTE="vieras";25008882]http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/search/item/item.jsp?portal=eo&item_id=41.1428590&itemgroup_id=50.1&noston_website=Etuovi.com

Edellisen piha ei vaadi pakollisesti mitään ja pienellä edullisella fiksauksella saa paljon aikaan.[/QUOTE]

Eikä ole autokatosta eikä varastoa.

Hieno talo ja tosi tehokkaat neliöt! Itse arvostan tuota, että keittiö ja olkkari on toistensa yhteydessä ja läpitalon tila tuo valoa.
Mutta laskekaa vielä ylläpitokulut! SUorasähkölämmitys näytti olevan ja lattian kautta ts. ei saa muulle lämmitysmuodolle, kun ei ole vesikiertoinen. Sähkö maksaa ihan julmasti jo nyt ja tulevaisuudessa vielä enemmän. Onko ilmalämpöpumppua, voisko sillä säästää, kuinka paljon? Varaako takka asiallisesti? (Nykyään tehdään suuren tulipesän takkoja, jotka kuluttaa puuta, mutta lämmittää heikommin.) Entä mitä maksaa vesi, entä jätevesi? Ja se vuokratontti vielä. Tulee yhtäkkiä kuukaudessa reippaasti lisää kulunkeja. Minusta talon miinus näyttää olevan juuri nuo ylläpitokulut...

[QUOTE="vieras";25008882]http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/search/item/item.jsp?portal=eo&item_id=41.1428590&itemgroup_id=50.1&noston_website=Etuovi.com

Edellisen piha ei vaadi pakollisesti mitään ja pienellä edullisella fiksauksella saa paljon aikaan.[/QUOTE]

Ja sauna, ja kylppäri, ja seinät, ja....

Kyllä mä ennemmin valmiin talon ostaisin edullisemmalla, kuin täysin keskeneräisen kalliimmalla.

[QUOTE="a p";25008853]Juu, tietenkin käydään katsomassa. Meillä on nyt 3 vaatekaappia, vaatehuone ja varasto ja osa kaapeista tyhjillään =) Lasten kirjat on kirjahyllyssä, nyt lakanat ja pyyhkeet vie vaatekaapista 6 hyllyä ja kodinhoitohuonetta ei nyt ole. Olohuone olisi meille oikein sopiva, nyt taitaa olla pienempi.[/QUOTE]

Minusta olohuone vaan näytti siltä, että sinne ei mahdu yhtään mitään muuta esim. tuon sohvan lisäksi. Kahden lapsen kanssa tuo varmaan on ok, mutta meillä on 3 lasta, ja ei olisi meidän porukalle riittävän kokoinen.

Entäs ne kausivaatteiden / kenkien säilytykset, kun ei ole sitä vaatehuonetta enää.

Meilläkään ei ole kodinhoitohuonetta, asutaan 95,5 neliöisessä paritaloasunnossa. Mutta en omakotitalon himossani vaihtaisi kyllä tuohon. Meilläkin makuuhuoneita on 3, ja yhdessä siis 2 lasta. Meillä makkarit ovat 17 neliötä (aikuiset), 15 neliötä (2 pienintä) ja 10 neliötä, esikoisella. Loput neliöt uppoavat sauna/kylpyhuone/wc -yhdistelmään ja olohuone/ruokailutila/keittiö -yhdistelmään.

Näissä meidän neliöissä kaipaan vaatehuonetta, kodinhoitohuonetta, toista vessaa, ja lisää säilytystilaa. Mieluusti ottaisin jopa yhden makuuhuoneen lisää tai jopa kaksi. Mitä isommaksi lapset kasvavat, sen enemmän tilaa vievät esim. heidän vaatteensa, luistimet, harrastusvälineet. Esim. pelkkiä kenkiä on melkoinen repertuaari.

Meidän alueelta tuolla rahalla, minkä tuo asunto maksaa ei saisi yhtään mitään, yksiöitä täällä ei ole ja kaksiotkin ovat kalliimpia.

Minusta säilytystila ei varmaan ole ongelma (tai siis siihen on olemassa ratkaisuja). Kaappeja saa seinille laitettua lisää. Joku joskus on sanonut vaatehuoneesta, että se on sama asia, kun laittaisit seinälle rivin kaappeja ja jättäisit kaksi tyhjäksi, että mahtuisit itse niitten sisälle... :D

[QUOTE="poikia3";25008961]Minusta olohuone vaan näytti siltä, että sinne ei mahdu yhtään mitään muuta esim. tuon sohvan lisäksi. Kahden lapsen kanssa tuo varmaan on ok, mutta meillä on 3 lasta, ja ei olisi meidän porukalle riittävän kokoinen.

Entäs ne kausivaatteiden / kenkien säilytykset, kun ei ole sitä vaatehuonetta enää.

Meilläkään ei ole kodinhoitohuonetta, asutaan 95,5 neliöisessä paritaloasunnossa. Mutta en omakotitalon himossani vaihtaisi kyllä tuohon. Meilläkin makuuhuoneita on 3, ja yhdessä siis 2 lasta. Meillä makkarit ovat 17 neliötä (aikuiset), 15 neliötä (2 pienintä) ja 10 neliötä, esikoisella. Loput neliöt uppoavat sauna/kylpyhuone/wc -yhdistelmään ja olohuone/ruokailutila/keittiö -yhdistelmään.

Näissä meidän neliöissä kaipaan vaatehuonetta, kodinhoitohuonetta, toista vessaa, ja lisää säilytystilaa. Mieluusti ottaisin jopa yhden makuuhuoneen lisää tai jopa kaksi. Mitä isommaksi lapset kasvavat, sen enemmän tilaa vievät esim. heidän vaatteensa, luistimet, harrastusvälineet. Esim. pelkkiä kenkiä on melkoinen repertuaari.

Meidän alueelta tuolla rahalla, minkä tuo asunto maksaa ei saisi yhtään mitään, yksiöitä täällä ei ole ja kaksiotkin ovat kalliimpia.[/QUOTE]

Olisi kyllä todella mielenkiintoista nähdä teidän asunto, kun noin isot makkarit ja silti ilmeisesti vielä iso keittiö ja iso olkkarikin :) Kertoisitko muidenkin huoneiden koot? Meillä on kengät "missä sattuu" eli niitä on noissa vaatekaapeissa ja joitakin on vaatehuoneessa mutta lähinnä tuo vaatehuone on housujen säilytykseen ja sellaisten vaatteiden jotka vaan pyörii siellä mutta niitä ei kuitenkaan käytetä :/ Talvivaatteet /vastaavasti kevätvaatteet on vaatekaapissa. Meillä on nyt olkkarissa tilaa n. 20 neliötä ja tässä on sohva, tv-taso ja keittiön kalusteet eli meille tuo olisi riittävä. Ollaan pari vuotta mietitty ja 4 makkaria ei haluta kun se olisi vaan turhan panttina. Kun oli yksi lapsi meidän asunnon kolmas makkari oli tyhjillään. Mahdollisimman pieni mutta silti hyväpohjainen on etsinnässä ja niitä on hankala löytää. Rakennuttaminenkin on kallista ja pelottaisi että miten kävisi tonttitöiden JOS tulisi yllättäviä isoja kuluja :/

Minusta säilytystila ei varmaan ole ongelma (tai siis siihen on olemassa ratkaisuja). Kaappeja saa seinille laitettua lisää. Joku joskus on sanonut vaatehuoneesta, että se on sama asia, kun laittaisit seinälle rivin kaappeja ja jättäisit kaksi tyhjäksi, että mahtuisit itse niitten sisälle... :D
Onpa osuvasti sanottu. Itsekään en ole koskaan ymmärtänyt vaatehuoneiden merkitystä. Yleensä päätyvät vaan romuvarastoiksi, joihin sullotaan kaikkea tavaraa.

[QUOTE="vieras";25009076]Onpa osuvasti sanottu. Itsekään en ole koskaan ymmärtänyt vaatehuoneiden merkitystä. Yleensä päätyvät vaan romuvarastoiksi, joihin sullotaan kaikkea tavaraa.[/QUOTE]

:ashamed:

No nyt mä epäilen jo koko asiaa :ashamed: Että onko tuo sittenkään SE. Saisimmeko me SEN samaan hintaan muualta? Mutta se raha. Plaah :/ Käydään me ainakin kattoo.

[QUOTE="a p";25009206]:ashamed:

No nyt mä epäilen jo koko asiaa :ashamed: Että onko tuo sittenkään SE. Saisimmeko me SEN samaan hintaan muualta? Mutta se raha. Plaah :/ Käydään me ainakin kattoo.[/QUOTE]
Mikä muutti mielen?

[QUOTE="vieras";25009215]Mikä muutti mielen?[/QUOTE]

Ei siis sinänsä mikään mutta mä vaan aina kuvittelen että entä jos löytäisinkin vielä paremman meidän budjetilla :/ En mä edes tiedä mikä vika tuossa olisi. Kun ostimme tämän nykyisen niin tämä oli heti SE. Tajuaakohan kukaan? :D

vaatehuone puuttuu. Se on ehdoton(meillä). Miten ihmeessä meinaatte mahtua tuohon pienimpään huoneeseen, parisänky? Mulle ois liian pieni tupakeittiö. Nätti kyllä on.

[QUOTE="a p";25009246]Ei siis sinänsä mikään mutta mä vaan aina kuvittelen että entä jos löytäisinkin vielä paremman meidän budjetilla :/ En mä edes tiedä mikä vika tuossa olisi. Kun ostimme tämän nykyisen niin tämä oli heti SE. Tajuaakohan kukaan? :D[/QUOTE]

Ilmiölle on englanniksi hyvä nimi: cold feet. En tiedä suomeksi yhtä kuvaavaa sanontaa. Teillä on sen verran isot panokset, että ei ehkä tohdikaan satasella heittäytyä tuntemattomaan.

Kannattaa luottaa siihen ekaan tunteeseen (ihastus), mutta kuunnella myös sitä sisäistä skeptikkoaan. Paikan päällä käyminen selvittää varmasti paljon.

[QUOTE="a p";25009246]Ei siis sinänsä mikään mutta mä vaan aina kuvittelen että entä jos löytäisinkin vielä paremman meidän budjetilla :/ En mä edes tiedä mikä vika tuossa olisi. Kun ostimme tämän nykyisen niin tämä oli heti SE. Tajuaakohan kukaan? :D[/QUOTE]
Tuttu tunne. Mutta aina se ei ole niin heti selvä. Käynti talolla varmaan selventää ajatuksia.

[QUOTE="a p";25008816]

Kannattaako / pystyykö tuollaiseen hintaan edes rakennuttamaan taloa?[/QUOTE]
Ei kannata, itse tutkimme asian peripohjaisesti.
Hyvältä vaikuttaa, ajatelkaa kuitenkin käyttökustannukset todellisiksi tai vähän yli, ja miettikää mitä remontteja pitää tehdä seuraavan 10-15vuoden sisään VARMASTI, eli lainan oletettavasti alkuajan (laina-aika 20-25v?) suunnittelu.
Liian tiukalle ei kannata vetää, ja kuinka pitkälle olette lainan suunnittelussa? Siinä meinaan tulee kuukausierään aina oma lisänsä vakuutuksista joita on ihan viisasta ottaa, ja kotivakuutus yms. on arvokkaampia omakotitalossa.

Me kaupunkiasujina yllätyttiin lopultakin miten kalliiksi tämä välillä käy, ja yllätyksiä tulee halusi tai ei. Ei sillä ettei pidä ostaa pelkästä pelkäämisestä, vaan sillä että kannattaa mitoittaa hinta niin, ettei kuukausittainen talous järky satasen parin heilatelusta aivan älyttömästi, ottaa huomioon tavallinen vaihtelu, joka vaan omakotitalossa on äkkinäisempää ja kalliimpaa.

Pihaa voi tehdä vähitellen ja ajan kanssa, siitä en huolestuisi, onhan siinä nurmikko. Kunhan talo on tehty hyvin rakenteidensa puolesta. Kuntotarkastus kannattaa teettää vaikkapa tavarantarkastajalla jos vaan mahdollista, kuntotarkastajat kun voivat olla ihan mitä vaan, etenkin ne myyntiä edistävät kiinteistövälittäjän suosittelemat...

Onnea matkaan, toivottavasti löydätte hyvän oman kodin :)

Kiva talo, hyvä pohjaratkaisu!
Onko jollain uudehkolla alueella? Tuli mieleen kun joku pelotteli että kunta voi lunastaa jne. vuokrasopimukset kai yleensä on 50 vuotta, eli ei suurta hätää :).
Mun näkökulmasta katsottuna lähes ilmainen ok talo. Kannattaa varmaan tarjota aika pian, ainakin täällä toi talo olis jo myyty.

Yhteistyössä