Oksettavaa! 5-vuotiaalla petivaatteet pissassa joka yö, vaippa on vieläkin

  • Viestiketjun aloittaja alkaa usko loppumaan
  • Ensimmäinen viesti
"hei"
Muovitettufrotee hiostaa meilläkin valtavasti, sairaalasängyssä olen tämän myös itse kokenut. Meillä tehdään näin:

-Patjan päälle se muovitettufrotee (koko sängyn kokoinen) Näitä meillä on kolme kappaletta,

-sen päälle ohut petari (tai jos se on likainen niin pari kylpypyyhettä tai fleecepeitto)

-sitten vasta lakana.

Sit jos tulee vahinko, kaikki nuo pyykkiin, mahtuvat yhteen koneelliseen. Jos teillä on pesutupa ja sitä hankala saada usein, niin iso vati vain käyttöön tai se lasten kylpyvanna ja pesee käsin. Ostat nestenmäistä pesuainetta, jossa tuoksua mukana, lähtee pissanhaju paremmin ellei allergiat vaivaa. Kaikkia kun on kolmet kappaleet, ehtii edelliset kuivua hyvin.

Voimia!
 
"mamma"
[QUOTE="vieras";27074505]Tilaile lapselle aika lääkäriin ja pidä kastelusta päiväkirjaa, kelalta on mahdollista saada tukea tietyin edellytyksin. Pitkäaikainen yökastelupäiväkirja on yksi noista edellytyksistä.


Siinä vaiheessa kun yövaipat alkavat olla kuivia aamuisin. Monet kyllä vetää niihin pissat heti herättyään eli kannattaa seurata sitä heräämisvaiheen tilannetta. Yökastelu on ihan normaalia 5 vuotiaaksi saakka ja se johtuu hormonitoiminnan kehittymättömyydestä, sitä ei voi opettaa.

Ferring L[/QUOTE]

Ei ole yövaippa ollut vielä kertaakaan kuiva aamulla. Yksi vaippa ei yleensä riitä, yöllä herää usein ja silloin vaihdetaan kuiva vaippa ja aamulla sitten ihan täys pissaa taasen.
Olenkin miettinyt että olisiko niin että herää yöllä siksi että on pissahätä mutta ei vielä tajua mennä potalle, tai ei ehdi? Pitäisikö potta tuoda sinne huoneeseen että olisi lähellä kun herää eikä tarvii lähteä tohottamaan minnekkään vessaan? Vaippa yleensä vaihdetaan siinä sängyn vieressä yöllä, jatkaa sitten sujuvasti uniaan.
 
Meillä kohta 4-vuotias, eikä meininkiäkään yökuivaksi tulosta. En ota siitä mitään stressiä. Vaippakin välillä falskailee, mutta sitä varten meillä on sängyssä muovifrotee. Tälläkin hetkellä pyörii pesukone, kun vaippa viimeyönä päästi läpi. Nuorempi poika, 2,5v on ollut jo muutamankin kuukauden yökuiva ja nyt hän nukkuu ilman vaippaa. Herää yöllä pissahätään, tosin harvemmin käy edes yöllä pissalla, vaan aamulla herätessään menee heti vessaan. Niin ne lapset vaan on erinlaisia. Kyllä meillä vanhemmalla oli yhtenä aamuna kuiva vaippa ja iloittiin siitä yhdessä :) Välillä hän on itsekin selvästi harmistunut siitä, että pissa on yöllä tullut vaippaan, mutta olen hänelle yrittänyt kertoa, ettei se haittaa, eikä ole mikään kiire ottaa yövaippaa pois. Sillä se harmistus taas unohtuu hetkeksi aikaa..

Mutta siis, ei mua vituta pestä pyykkiä, vaikka joka päivä ja monta kertaa päivässä. Se on elämää. Jos mä olisin ap, niin takuulla ostaisin lisää peittoja ja tyynyjä yms. ettei lapsen tarvitse pissaisissa lakanoissa ja peitoissa nukkua. Eikai ap itsekään nuku pissaisissa petivaatteissa?
 
[QUOTE="virheilmoitus";27078045]Olenko ainoa jota pisti silmään otsikko? Millainen äiti sanoo lapsensa pissavahingoista että ihan oikein OKSETTAVAA?!!! Surullista :([/QUOTE]
No kyllä virtsan haju saa ainakin itteni yökkäämään.
 
"Vieras"
Itse olin yökastelija 10-vuotiaaksi asti! Vanhempien reaktio oli suuttumus ja turhautuminen, tottakai. Mutta minua se hävetti niin suunnattoman paljon, että yritin peitellä vahinkoja mitä yöllä oli sattunut.
Jouduin lääkäriin kokeisiin, jossa rakkooni pumpattiin nestettä niin paljon, että itku tuli kun sattui.. Syyksi paljastui vajavaiset sulkijalihakset, jotka halvaantuu rakon päästessä tiettyyn pisteeseen, että ne lakkaa tilapäisesti toimimasta ja laskin alleni. Treenaamalla ja usein vessassa käyminen auttoi minun kohdallani..

Ihan neuvona sinulle, ettet aiheuta samaa tuskaa ja häpeän tunnetta lapsellesi, vie lapsesi ajoissa lääkäriin!
 
Lähes esiteini-ikäinen vaipoissa? Mahtaako olla koulukiusattu?

Asia, jota ei varmaankaan kuuluteta heti nimensä sanomisen jälkeen........ Moi, olen Liisa 9 vee, pissaan sänkyyni lähes joka yö! :mad:

Ja tuosta herättämisestä- kun se ei toimi!
Lääkäreiden mukaan (useammalta kysytty) siitä ei juurikaan ole apua, lapsi ei 'opi' herättämällä pissahätäänsä- se 'hätäviesti' kun ei välttämättä tule klo 02, vaikka äiti niin päättää. Mä herättelin aikani, kaksi kertaa yössä ja tulos oli se, että mun univaikeuteni alkoivat uudelleen, ja säännöllisen ja pitkäjänteisen herättämisen jälkeen lapsi pissasi sänkyynsä heti seuraavana yönä, kun herättely lopetettiin, sitä seuraavana, ja jälleen.....

Hälytinpatjahan toimii tässä paremmin, koska se hälyttää/herättää heti kun kosteusanturit saavat pissit niskaansa. Mutta jos hälytin herättää muut perheenjäsenet mutta ei kastelijaa, ei sekään ole hyvä konsti.
 
Viimeksi muokattu:
"Vieras"
[QUOTE="mmm";27071280]Kummallinen asenne tuollainen "oksettavaa" tai "kusi haisee". Ei se lapsi tahallaan sitä tee. Kai muistat haukkua lapsen joka kerta kun näin sattuu?

:([/QUOTE]

Samaa mieltä, surullista. Varsinkin, kun lapsella vaikuttaa olevan joku neurologinen syy tuolle. Joka tapauksessa äidin asenne varmasti kuultaa läpi ja vaikuttaa lapsen itsetuntoon. Lapsi ei "kuse", vaan "pissaa".
 
"Vieras"
[QUOTE="Vieras";27078728]Samaa mieltä, surullista. Varsinkin, kun lapsella vaikuttaa olevan joku neurologinen syy tuolle. Joka tapauksessa äidin asenne varmasti kuultaa läpi ja vaikuttaa lapsen itsetuntoon. Lapsi ei "kuse", vaan "pissaa".[/QUOTE]

Jatkan vielä, että kyllä ne petivaatteet PITÄÄ pestä joka päivä jos tarve vaatii!! Kenenkään ei pidä joutua nukkumaan pissaisissa petivaatteissa. Osta vaikka ylimääräinen peitto ja muovifrotee, jotta voivat rauhassa kuivua seuraavaan päivään. Kunnon täysikokoinen muovifrotee ja kunnon vaippa + pissatus ennen kuin aikuiset menee nukkumaan. Näillä meillä mennään.
 
"Molleri"
Kieltämättä aloittajan kirjoitussävy on "hieman" häiritsevää, mutta hyvä jos näistä asioista ei teillä lapsen kuullen puhuta samoilla sanoilla! Kusi haisee taatusti, jos kastuneet liinavaatteet jää päiväksi hautumaan... aikuisen tehtävä on pitää huolta siitä, että lapsi saa nukkua puhtaassa sängyssä ;)

Meillä 9v kastelija, kastellut koko ikänsä parhaimmillaan 6krt yössä. Ei rakenteellista vikaa. Lääkeet ollu käytössä välillä, niistä ei suurta apua.. Pirun kalliita ja kun lääkäri alkoi määräämään niitä tupla-annoksia, katsoin parhaimaksi pärjätä ilman. Vaippaa ei ole käytetty enää näin isolla tytöllä, ei 4v siskollakaan ole joten en ole edes ehdottanut. Pyykin pesua riittää muttei tehdä siitä isoa numeroa/ongelmaa! :)
Meilläkin käytössä muovitettu frotee, lakana ja peitto jotka pestään joka kastelukerran jälkeen. Peittona ohut lakana jonka päällä fleece, koska kuivuvat nopeammin kuin paksu täkki.

Kiitos tuosta akupunktiovinkistä! Sitä täytyykin kokeilla seuraavaksi. Tyttö ei ole asiasta kovinkaan moksis, jopa yökyläilyt luokkakavereiden luona on onnistuneet ilman ongelmia :) Toivotaan kuitenkin että vaiva poistuu pian eikä tarvi enää suuria varotoimenpiteitä ja petivehkeiden mukana kantoa kesälomareissuilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27078629:
Asia, jota ei varmaankaan kuuluteta heti nimensä sanomisen jälkeen........ Moi, olen Liisa 9 vee, pissaan sänkyyni lähes joka yö! :mad:

Ja tuosta herättämisestä- kun se ei toimi!
Lääkäreiden mukaan (useammalta kysytty) siitä ei juurikaan ole apua, lapsi ei 'opi' herättämällä pissahätäänsä- se 'hätäviesti' kun ei välttämättä tule klo 02, vaikka äiti niin päättää. Mä herättelin aikani, kaksi kertaa yössä ja tulos oli se, että mun univaikeuteni alkoivat uudelleen, ja säännöllisen ja pitkäjänteisen herättämisen jälkeen lapsi pissasi sänkyynsä heti seuraavana yönä, kun herättely lopetettiin, sitä seuraavana, ja jälleen.....

Hälytinpatjahan toimii tässä paremmin, koska se hälyttää/herättää heti kun kosteusanturit saavat pissit niskaansa. Mutta jos hälytin herättää muut perheenjäsenet mutta ei kastelijaa, ei sekään ole hyvä konsti.
En siis mitenkään halunnut loukata tai mitään. Harmittaa vaan kun monesti muut lapset on niin helvetin raadollisia vähänkään poikkeaville tovereilleen
 
[QUOTE="Vieras";27078869]Vittu olet tyhmä. Mitä rakentavaa tässä on, että tulet lapsen tilanteesta irvimään tällä tavalla. Ihan kuin lapsi sille itse mitään voisi. Kannattaa pysyä pois ketjuista, joihin ei ole mitään järkevää kommentoitavaa.[/QUOTE]

Harmaana tullaan uhoamaan "Vittu olet tyhmä". Onpa kypsää tuokin sitten
 

Yhteistyössä