Oksettavaa! 5-vuotiaalla petivaatteet pissassa joka yö, vaippa on vieläkin

  • Viestiketjun aloittaja alkaa usko loppumaan
  • Ensimmäinen viesti
vnjro
Asenteesi se vasta yököttävä onkin.

Osta patjansuojus tai vaikka pahemman puutteessa laita sänkyyn vanha kangasja sen ja lakanan väliin joku vanha pyyhe. Ei kai kukaan idiootti anna kastelevan lapsen nukkua suojaamattomassa sängyssä? Nukkuisitko itse sängyssä, johon olet pissannut joka yö? Haloo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27071356:
OoooOO! :flower:

Minä, ituhippien ituhippi, en ole edes tajunnut ajatella tuota vaihtoehtoa!
Ja käytin tyttöä siinä jalkapohjahieronnassakin pienenä....

Kyllä -toimii!! Pääkaupunkiseudulla tiedän todella hyvän tyypin, jos haluat inffoa laita viestiä. Hän varmasti osaa neuvoa kolleegoita jos et asu täälläpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27071223:
:O Meillä ei ole moitittu, eikä tenava ole hikinen herättyään.
Itseä epäilytti, mutta kai niitäkin on erilaisia- tai lapset nyt ainakin ovat erilaisia.
Oon joskus itekin kokeillut. Hiostaa ihan kauheesti.

Muoks: tarkoitin siis nimenomaan sitä että muovitettu frotee olisi ainoastaan lakanan alla. Eihän se toki hiosta jos siinä päällä on vielä petari+lakana.
 
Viimeksi muokattu:
"poikia3"
Minusta ap:n asenne on yököttävä ei lapsen sairaus!

Meillä oli vielä viime vuonna 9-vuotias yökastelija pissat tulivat ainakin viitenä yönä viikossa vaippaan. Meillä avun toi lääkitys, josta on nyt pystytty luopumaan. Ja lääkkeitä käytetään vain poikkeustilanteissa.

Meillä on muuten kahdet ylimääräiset petarit ja peitot. Kaikki kastunut vaihtui joka yö, ja pesukone pyöri sitten vaikka joka ilta, jos oli tarvis.

Lapsi ei tilanteelle mahda mitään, ja aikuisen tuollainen asenne kuin ap:llä on yököttävä, eikä mitenkään lasta rohkaiseva ja kannustava.
 
"aloittaja"
Joojoo, olen yököttävä jne. tulkaa nyt kaikki sädekehäänne kiillottamaan! :D Teidän lapsenne pisut varmaan haisevat kukkasilta, iästä riippumatta? Pesukonetta ei ole ja pyykkitupa usein varattu, siksi en joka helvetin päivä noita pese...ja mitäköhän esim. peitto tai patja tykkäisi siitä?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27071462]Varmaan yksilöllistä. Olen itse käyttänyt froteeta imetysaikoina enkä huomannut ongelmia. Hyvin vähän hikoilen muutenkaan.[/QUOTE]
Enkä käyttänyt froteeta petarin alla, koska mielestäni petarikin pitää suojata. Lakana saattoi olla joskus ja joskus ei.
 
[QUOTE="aloittaja";27071466]ja mitäköhän esim. peitto tai patja tykkäisi siitä?[/QUOTE]

Mä pyöritin meidän souvia kahdella peitolla ja kolmella muovifroteen pätkällä. Ne kuivuivat vuorokaudessa. Peitot pysyivät hyvänä (no, ohenivat jonkin verran), mutta muovifroteet alkoivat reunoista jo loppuaikoina rispaantua.
 
Minusta taas on tosi outoa se, että jos tällaiselle palstalle purkaa väsähtäneenä tuntojaan, päätellään, että yleinen asenne puheena olevaan asiaan on samanlainen. Eli että jos tänne käyttää rumaa kieltä, kiroilee lapsellekin. Ei se vaan niin yleensä mene - onneksi. Kyllä minäkin väsyneenä saatan miehelleni puhua lapsistani (siis heidän käytöksestään ja ongelmistaan) hyvinkin rumasti, mutta ei se tarkoita sitä, että lapset mistään voisivat aistia, että olen väsynyt heidän vaikeuksiinsa. Katsokaas, kun tällainen on keino purkaa se väsymys ja kyllästyneisyys sisältään, niin että jaksaa taas olla lapselleen fiksu ja kannustava äiti.

Kyllä meidänkin muksu välillä haisee kuselta aamuisin. Onneksi huomaa sen jo itsekin ja pyytää puhtaita housuja, eikä siis pääse livahtamaan eskariin haisevana. Kestot ja villahousut on käytössä, mutta ei vaan aina imu riitä. Herättäminen on meillä mahdotonta (niin kuin vissiin ap:llakin) mittavien nukahtamisvaikeuksien takia. Koska nukahtamiseen tarvitaan illallakin melatoniinin apua, ei paljon innosta herätellä ennen aamua...

Pitäisi varmaan muuten kokeilla tuota vyöhyketerapiaa... Siis meidän. :)
 
Peitto ja petari pestiin viikko sitten, taas oli haju sitä luokkaa että meinasin yökätä. Miten voi olla mahdollista, että tuo lapsi pissaa niin paljon että vaipastakin tulee jatkuvasti läpi?? Osaisiko joku neuvoa vaippamerkin, joka pitää ne pissat? Kokeiltu on mm. Libero, Muumi, Euroshopper, Dry Nights...lähes kaikki n. 20kg asti olevat vaipat.

Neuvolassa puhuttiin hälytinpatjasta tms., mutta niihinkin on jonoa ja pitäisi löytää jokin keino edes siksi ajaksi...iltaa vasten ei juoda tai syödä kamalasti, pissalla käydään jne. ja viimeksi viime kuussa kokeiltiin olla viisi yötä ilman vaippaa, tuloksetta.
Sinä et koskaan saisi näyttää "oksettavuutta" lapselle.
Siinä kohdin soi hälytyskellot.

Tokana tuli lohdutukseksi mieleen että ainoat 3 ihmistä, jotka tuntemstani vielä ala-asteella pissivät öisin housuihin, ovat nykyään väitellyjä tohtoreita.
Erilainen hahmotustapa ei aina vamma.
Joskus rikkaus.

:)
 
nvjeril
[QUOTE="aloittaja";27071466]Joojoo, olen yököttävä jne. tulkaa nyt kaikki sädekehäänne kiillottamaan! :D Teidän lapsenne pisut varmaan haisevat kukkasilta, iästä riippumatta? Pesukonetta ei ole ja pyykkitupa usein varattu, siksi en joka helvetin päivä noita pese...ja mitäköhän esim. peitto tai patja tykkäisi siitä?[/QUOTE]

On keksitty patjansuojus ja pyyhe. Ja en kiillota sädekehää. Olen itse tuollainen yökastelija, jonka äidillä oli juuri samanlainen, ihan ymmärrettävä mutta kertakaikkiaan minun kannaltani hirvittävä asenne. Niissä arvissa meni kauan parantua. Kun liitetään äidin kireys ja pettymys sellaiseen asiaan mille lapsi itse ei voi mitään ja joka kuitenkin tulee hänen kehostaan, on soppa valmis.
 
"Vieras"
Tästä ketjusta olen bongannutmuutaman hyvän vinkin kasteluun: lääkitys, akupunktio, Pul-kangas ja Huggies-vaipat. Itse suojaan yökastelijan sängyn seuraavasti eli patjan ja petauspatjan päälle koko patjan peittävä muovifrotee (metritavara Etolassa) ja tämän päällä Ikean ohut patjansuojus-petari ja lakana. Viime yönä taas vaihdettiin...
Tilalle on vaihtaa toinen muovifrotee, Ikean petari, täkki ja tyyny. Pyykkiä tulee kaksi koneellista. Ymmärrän aloittajan tuskastumisen tämän rallin pyöritykseen, varsinkaan jos taloudessa ei ole pesukonetta ja on lähdettävä pesutuvalle.
Helposti kuivuva varasetti käyttöön esim tuosta pul-kankaasta ja lääkitys, voisiko toimia?
 
"poikia3"
[QUOTE="aloittaja";27071466]Joojoo, olen yököttävä jne. tulkaa nyt kaikki sädekehäänne kiillottamaan! :D Teidän lapsenne pisut varmaan haisevat kukkasilta, iästä riippumatta? Pesukonetta ei ole ja pyykkitupa usein varattu, siksi en joka helvetin päivä noita pese...ja mitäköhän esim. peitto tai patja tykkäisi siitä?[/QUOTE]

Ymmärrän kyllä, että harmittaa, kun pyykättävää tulee. Mutta se on vain pyykättävää.

Petarit ja esim. fleece-peitot eivät niin paljon maksa, etteikö niitä voisi useamman kappaleen ostaa, jos pyykkitupaan ei joka päivä pääse pyykkäämään.

Ja ei meillä ole tuon useamman vuoden aikana kyllä petarit tai peitot kärsineet millään tavalla pesemisestä.

Ja luulen kyllä, että 9-vuotiaan lapsen pissa haisee vielä voimakkaammalta kuin 5-vuotiaan ja että sitä tulee 9-vuotiaalta vielä enemmän.

Kehoittaisin oikeasti hakemaan apua, vaikka yksityiseltä lääkäriltä, jos muu ei tepsi. Netistä löytynee yökastelijan opas, jossa lomake, johon voit merkata ylös kuivia öitä. Näitä lääkäri pyytää muutenkin seuraamaan. Me kävimme yksityisellä lääkärillä ja se lääkitys on kallis, kaikilla se ei toimi. Meillä 3 kk lääkkeet maksoivat 200 euroa, ja noihin ei saa edes kelakorvausta.
 
"poikia3"
Sellainen vinkki vielä, että fleece-peitoilla voi myös vuorata sängyn. Itse olen saanut tämän vinkin oksennustaudin yhteydessä, fleece ei päästä kosteutta samalla lailla läpi, kuin esim. pyyhe. Joten fleeceäkin voi käyttää patjan suojana. Se ei hiosta yhtä paljon kuin muovitettu frotee.

Meillä käytettiin muovitettua froteeta petarin alla suojaamassa patjaa, koska sitä on mahdoton pestä.

Ja ap:lle, edessä voi olla vuosia vielä yökastelijan elämää. Mulla on työkaveri, jonka 11-vuotias poika tarvitsee vielä lääkitystä.

Kannattaa yrittää asennoitua oikein, tehdä elämästä mahdollisimman helppoa noiden pyykkäämisten suhteen, vaikka hankkimalla oma pesukone. Ja muistamalla, että ongelma on lapselle äärimmäisen nolo ja harmittava. Mitä isommaksi lapsi kasvaa, se pissan haju tarttuu myös ihoon ja on vaikea saada jopa pesullakin pois. Eli todellakin, lasta pitää auttaa!
 
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
:hug:
Meillä 13-vuotias kastelija ja muut oppineet yökuiviksi vasta 3-6 vuotiaina, eli kokemusta löytyy! Sängyssä on patja, jonka päällä 200cm x 90cm muovitettu frotee ja sen päällä ohut petauspatja jossa kumilenksut nurkissa, ja sitten lakana. Kaapissa 2 varafroteeta, 2 varapetauspatjaa ja 2 tyynyä ja 2 peittoa. Aina vaihdan froteeta myöten kaikki jos kastuu vähänkin, eikä ole petauspatjakaan kärsinyt vaikka on pesty kymmeniä tai satoja kertoja. Uuden saa Jyskin tarjouksista aina muistaakseni n, parillakympillä.

Vaipoista: Liberon night comfort 35-50kg pitää 16 kiloisella pojalla, 50 kiloisella naisella ja 60 kiloisella pojalla. En vain vaadi 13 vuotiaan pitävän jos alle puolet viikon öistä kastelee, pesen mielummin sitten pyykit kun vaippa hävettää.
 
[QUOTE="aloittaja";27071466]Joojoo, olen yököttävä jne. tulkaa nyt kaikki sädekehäänne kiillottamaan! :D Teidän lapsenne pisut varmaan haisevat kukkasilta, iästä riippumatta? Pesukonetta ei ole ja pyykkitupa usein varattu, siksi en joka helvetin päivä noita pese...ja mitäköhän esim. peitto tai patja tykkäisi siitä?[/QUOTE]

No ei oo mennny petari, tyyny ja peitto miksikään vaikka ton kohta 5v pissapyykkiä pyörii lähes jokapäivä. Totta helvetissä se haisee jos antaa kuvaa vaan! Patjaakin oon pessy ja ihan ok. Patja on suojattu joten useinmiten se ei oo märkä, petivaatteet kyl kastuvat. Mä taas en tajua tollasta kitinää hajusta jne kun ei kerran pese. On varmasti oksettava sänky.
 
"noo"
Oon joskus itekin kokeillut. Hiostaa ihan kauheesti.

Muoks: tarkoitin siis nimenomaan sitä että muovitettu frotee olisi ainoastaan lakanan alla. Eihän se toki hiosta jos siinä päällä on vielä petari+lakana.
Mut ootko kokeillut aikuisena vai lapsena?
Lapset on niin paljon pienempiä massaltaan, että vaikka olis kuumaverinen ja hikoileva tapaus, ei varmaan kuumene niin paljon kuin aikuinen.

Ja sit ihmisiä on tosi erilaisia. Mä en hikoile paljoakaan, voisin varmaan nukkua suoraan muovilla :D
 
"yks vaan"
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27071800:
:hug:
Meillä 13-vuotias kastelija ja muut oppineet yökuiviksi vasta 3-6 vuotiaina, eli kokemusta löytyy! Sängyssä on patja, jonka päällä 200cm x 90cm muovitettu frotee ja sen päällä ohut petauspatja jossa kumilenksut nurkissa, ja sitten lakana. Kaapissa 2 varafroteeta, 2 varapetauspatjaa ja 2 tyynyä ja 2 peittoa. Aina vaihdan froteeta myöten kaikki jos kastuu vähänkin, eikä ole petauspatjakaan kärsinyt vaikka on pesty kymmeniä tai satoja kertoja. Uuden saa Jyskin tarjouksista aina muistaakseni n, parillakympillä.

Vaipoista: Liberon night comfort 35-50kg pitää 16 kiloisella pojalla, 50 kiloisella naisella ja 60 kiloisella pojalla. En vain vaadi 13 vuotiaan pitävän jos alle puolet viikon öistä kastelee, pesen mielummin sitten pyykit kun vaippa hävettää.

Huh, helpotti =) nimittäin tämä viesti minua.
Ajattelin just eetä nää kaikki muut yökastelijat on 5-9v ikäisiä ja meillä kastelee vielä 11v.
Asia on nyt siltä osin hoidossa, että hermoratahieronta on helpottanut tilannetta merkittävästi ja märkiä öitä on aina vaan vähemmän.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
hyi yök
Järkyttävä ajatus, että yökastelijan sänkyvaateita ei pestä jokaisen pissan jälkeen!!! Lapsi on perheenjäsen omine tarpeineen ja jos teillä ei ole pesukonetta, niin suosittelen hankkimaan vaikka vähän käytetyn. Ja jos ei mahdu kylpyhuoneeseen, niin sitten täytynee muuttaa.

Lapsella on oikeus ihmisarvoiseen elämään.
 
[QUOTE="yks vaan";27072055]Huh, helpotti =) nimittäin tämä viesti minua.
Ajattelin just eetä nää kaikki muut yökastelijat on 5-9v ikäisiä ja meillä kastelee vielä 11v.
Asia on nyt siltä osin hoidossa, että hermoratahieronta on helpottanut tilannetta merkittävästi ja märkiä öitä on aina vaan vähemmän.[/QUOTE]

Minua alkoi kiinnostamaan nämä akupunktiot ja hermoratahieronnat. saa suositella vaikka YV:nä :)
 
"höh"
On se kumma että lääkkeitä ollaan valmiita ottamaan ja pyykkäämään väsymiseen asti, mutta ei edes suostuta herättämään lasta pissalle. Kyllä lapsi nukahtaa uudelleen. Mitä kamalaa voi tapahtua jos näin kokeilisi. Sama asiahan on esim yöimetyksen lopettamisessa. Pari yötä menee huonosti, mutta sitten helpottaa.
 
[QUOTE="höh";27072140]On se kumma että lääkkeitä ollaan valmiita ottamaan ja pyykkäämään väsymiseen asti, mutta ei edes suostuta herättämään lasta pissalle. Kyllä lapsi nukahtaa uudelleen. Mitä kamalaa voi tapahtua jos näin kokeilisi. Sama asiahan on esim yöimetyksen lopettamisessa. Pari yötä menee huonosti, mutta sitten helpottaa.[/QUOTE]

Eikös ap sanonut, että heidän lapsellaan on nukahtamisongelmia? Vai luinko ihan omiani? Voi tapahtua sitä kamalaa, että lapsi valvoo kaiken yötä. Sopii kokeilla itse valvomista, jos ei muuten ymmärrä, miltä se tuntuu...
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
"höh"
Eikös ap sanonut, että heidän lapsellaan on nukahtamisongelmia? Vai luinko ihan omiani? Voi tapahtua sitä kamalaa, että lapsi valvoo kaiken yötä. Sopii kokeilla itse valvomista, jos ei muuten ymmärrä, miltä se tuntuu...
Kyllä tiedän valvomisista ihan tarpeeksi usean lapseni kohdalta.Siksi neuvoin kokeilemaan jos kyllästyy pesuralliin. Eihän sitä tiedä alkaako uniongelma uudelleen.
 

Yhteistyössä