Oivallus totuudesta leikinlaskun kautta... (kukista ja mehiläisistä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huuhkajatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Huuhkajatar

Aktiivinen jäsen
08.10.2005
12 193
0
36
Kokkola
Mun pojalla on siis ollut "tyttöystävä" siitä lähtien kun olivat alle kolmivuotiaita tarhassa. Viihtyvät hyvin yhdessä edelleen, kulkevat yhdessä koulussa (toki poju liikkuu poikienkin kanssa) ihan julkisesti, eivätkä pelkää kiusatuksi tulemista. Käyvät kyläilemässä puolin ja toisin.

Tänään istuin tämän tytön vanhempien kanssa kevätjuhlassa, juteltiin näistä lapsistamme ja isä heitti huulen: kaippa te olette puhuneet ehkäisystä? Naurettiin..kunnes tajuttiin että ne on jo 10v., ja enää ei ole vuosia aikaa ottaa asia puheeksi. :o

Vielä he ovat vain ystäviä, mutta entäs kun heillä herää mielenkiinto muuhunkin?

Nyt en enää muista milloin rupesin asioista puhumaan vanhempien lasteni kanssa, milloinkahan sitä pitäisi?

Toisaalta mä uskon aika pitkälle lasten omaan tiedonhankintaan...siis ihan oikeasti! Ei ne ole niin tymiä, kun välillä väittävät olevansa, kun asioista puhutaan...
Muistan nimittäin itse, miten ihan tietoisesti 9-vuotiaana kiusasin äitiä kysymyksillä. Äiti oli raskaana ja odotti opikkusiskoani ja mä aloin yhtäkkiä oikean "mistä lapset tulee" kauden. Äiti kyllä selviytyi siinämielessä kunnialla, että tajus mun vedättävän, mutta muuten vastaus oliu kehno, eli osoitti äidin vaikeutta puhua asioista. Äiti nimittäin totes vaan, että kyllä sä sen kumminkin olet jo jostain lukenu -niinku olinkin. Luin kirjastossa Otavan Suuresta Encyklopediasta kaikki vähänkin aihetta sivuavat sanat, eli yhdyntä, raskaus, synnytys...mitähän niitä nyt löytyikin aina uusia joka artikkelista :p
Omien lasten kanssa ei ole tota pulmaa, kun ovat emakkosikalassa kasvaneet. Ovat kyllä nähneet porsaan elämänkaaren alusta saakka.
Niiden kommentit onkin sitten ollu: "Äiti, eiks sullekkin voitais tilata siementä sinne matkahuoltoon (tyttö noin 5 v, kun tahtoi pikkusiskon, eikä sitä ruvennu kuulumaan naputruksesta huolimatta)
"Tehtiinkö meidät samalla tavalla kun porsaat" (poika vaan pohti päivänä muutamana noin 4 vuotiaana)
"Joo, periaatteessa"
"Jaa, et äiti menee lattialle kontalleen (poika demonstroi tilanteen ja menee lattialle kontalleen) ja sit iusi kiipee selkään"
Äiti ja isi meinaa kuolla nauruun ja koittaa keksiä äkkiä jotain gfiksua mutta ei lasta nolaavaa...No, sen fiksumpaa ei kyllä siihen hätään irronnu, kun että "ihmiset voi olla muissakin asennoissa"
Tosin ehkäisypuolesta en tiedä, miten se aikanaan esille otetaan, mutta ainakin lapsret tietää, mistä lapset tulee, joten eiköhän keskiverto älyllä varustettu nuori osaa päätell noilla tiedoilla jo jotain...

En minäkään usko että 10-vuotiaat olisivat ihan pihalla asioista, mutta ehkäisystä on varmasti valaistava. Samalla en halua liian aikaisella valistuksella pilata lapsenmieltä. Tuntuu että toi poju on vielä niin pikkuinen ja kuitenkin....ääh. Annan kesän mennä ja seuraan kehitystä. Ehkä tuo keksii kysyä ihan itse. =) Kuten muutkin ovat tehneet, mutta aikaisemmassa vaiheessa ellen väärin muista.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
en halua liian aikaisella valistuksella pilata lapsenmieltä.

tää on vaikea!
Olen itse nimittäin miettiny, että kun näitä asioita muistelen, niin tosiaan toi oma 9-v tuntuu paljon lapsellisemmalta, mitä itse sen ikäisenä olin. Tai siis en osaa kuvitella, että se ossais etsiä tuommoisia tietosanakirjasta. Itseasiassa mun käsittääkseni se ei osaa käyttää tiretosanakirjaa! Siis rei osaa aakosia kyllin hyvin, kun nykyäänhän ei niitä niin hirveästi opetella, vaan opetellaan yhdistämään äänteet...
Eli miten onkia hienotunteisesti tietoonsa, paljonko lapsi oikeasti tietää *päätä raapiva hymiö tulis tähän*?Mrlkoinen pulma!

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
en halua liian aikaisella valistuksella pilata lapsenmieltä.

tää on vaikea!
Olen itse nimittäin miettiny, että kun näitä asioita muistelen, niin tosiaan toi oma 9-v tuntuu paljon lapsellisemmalta, mitä itse sen ikäisenä olin. Tai siis en osaa kuvitella, että se ossais etsiä tuommoisia tietosanakirjasta. Itseasiassa mun käsittääkseni se ei osaa käyttää tiretosanakirjaa! Siis rei osaa aakosia kyllin hyvin, kun nykyäänhän ei niitä niin hirveästi opetella, vaan opetellaan yhdistämään äänteet...
Eli miten onkia hienotunteisesti tietoonsa, paljonko lapsi oikeasti tietää *päätä raapiva hymiö tulis tähän*?Mrlkoinen pulma!

Ei ne nykyään lue kirjasta, ne hakee netistä tietonsa *lähtee tarkistamaan pojan koneen sivuhistorian*. :o
Itse leikin nukeilla vielä 12-vuotiaana ja pojista sai poikabasilleja... ;)

Samalla muistin että vuonna -97 sain esikoisen kiinni käynnistä "valistussivuilla* ja hän oli silloin 10!

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Niinpä, ja netistä saatava tireto ei taida olla yhtä kliinistä kun 70-luvun tietosanakirjassa...kuvituskin voi olla hitusen toisenlainen :/

Samalla muistin että vuonna -97 sain esikoisen kiinni käynnistä "valistussivuilla* ja hän oli silloin 10!

Yhteistyössä