Oisko liikaa vaadittu juhlien järjestäjät? (ruokavalioista kyse)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VHH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23868829:
Jep. Jos keitetty muna ei ole tarpeeksi juhlava, sen päälle voi laittaa vaikka nompparelleja.

Hetkonen, nomparelleissa on varmaan liikaa hiilareita. Olisi varmaan paras kääriä se muna pekoniin.

Anna jokin vinkki millaista vähähiilarista juhlaruokaa soisit olevan tarjolla????

Esim. leipäjuustoa ja sokeritonta lakkahilloa on tarjolla monilla muutenkin. Se on ihan karppiystävällistä.

Mut siis muille vastanneille, kyllä tietty ois hyvä kertoa juhlien järjestäjille. En mäkään mihinkään erityisruokavalioihin huomiota kiinnitä jos en tiedä juhliin sellasia tulevan.

[QUOTE="vieras";23868950]Hetkonen, nomparelleissa on varmaan liikaa hiilareita. Olisi varmaan paras kääriä se muna pekoniin.[/QUOTE]

ja juhlan kunniaksi pekonista taiteiltaisiin rusetti munan ympärille?

No meitä nyt on vaan nykyään tosi paljon jo. Varmasti kuuluu ihan jokaisen juhlan järjestäjän ympäristöön yksi tai monta karppia. Eikä se hiilihydraattivapaa ruoka tekis pahaa teille pullan mussuttajillekkaan kannattaa josku kokeilla voitte yllättyä. :)

Olin kerran kaksi viikkoa syömättä leipää ym. ja oli muuten vika kerta. Vitutti kuin pientä oravaa. Toista se on nykyään, kun olen aloittanut leivän syönnin jälleen. Elämä hymyilee ja linjat on kohdallaan.

Ja mitä siihen karppien huomioimiseen tulee, niin voisin hyvinkin nakata juhlaöytään tosiaan niitä kananmunia ja tummaa suklaata esimerkiksi. Mitään kolmen ruokalajin illallisia en kyllä alkaisi erikseen heille valmistamaan.

[QUOTE="Jenis";23868890]No mäpä olen nyt sitten vastarannankiiski ja väitän että ei oo liikaa vaadittu. Aika monet on vähähiilarisella nykyään, eikä se nyt NIIN kohtuuttoman hankalaa oo jotain heille sopivaa nakata pöytään. Suolaisista - esim. grillattavista - suurin osa käy suoraan, ja kahvipöytään jos jotain tahtoo niin esim. suklaamousse, leipäjuusto ja ihan tumma suklaa/pähkinät käy. Heleppoo ku heinänteko. Kermavaahtoa kunnon kermasta ja marjoja kaveriksi, kelpaa varmaan muillekin kuin karppaajille...[/QUOTE]
Mä olen kyllä onnistunut tekemään kahvipöytään suolaisen ja makean tarjottavan, joka on munaton, maidoton, lihaton, kalaton, pavuton, herneetön ja pähkinätön, mutta jos sen pitäisi olla vielä vähähiilihydraattinen, niin sitten saattaisi jo mennä sormi suuhun :D

No on se kyl aikast paljon pyydetty.

Meillä ihan lähipiirissä on maidottomia, laktoosittomia, gluteenittomia, munattomia, soijattomia, hiivattomia, muslimeita (ei sikaa, ei liivatetta), kanattomia, sitrusallergisia ja suklaa-allergikkoja nyt ainakin.
Ihan tarpeeksi mietittävää jo noissakin, et jokaiselle löytyis edes joku suuhun sopiva tarjottava.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23869055:
Mä olen kyllä onnistunut tekemään kahvipöytään suolaisen ja makean tarjottavan, joka on munaton, maidoton, lihaton, kalaton, pavuton, herneetön ja pähkinätön, mutta jos sen pitäisi olla vielä vähähiilihydraattinen, niin sitten saattaisi jo mennä sormi suuhun :D

Ehkä pelkkää kivennäisvettä tarjolle tuossa tapauksessa? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23869286:
No on se kyl aikast paljon pyydetty.

Meillä ihan lähipiirissä on maidottomia, laktoosittomia, gluteenittomia, munattomia, soijattomia, hiivattomia, muslimeita (ei sikaa, ei liivatetta), kanattomia, sitrusallergisia ja suklaa-allergikkoja nyt ainakin.
Ihan tarpeeksi mietittävää jo noissakin, et jokaiselle löytyis edes joku suuhun sopiva tarjottava.

... ja meillä taas ei. Yks ainokainen pähkinäallergikko, ja hänen allergiansa on sellaista häilyvää sorttia että on keväällä (siitepölyaikaan) paha ja muuten ei. Karppaajia sen sijaan löytyy lähipiiristä paljonkin, sekä muutama kasvissyöjä. Eli liittyiskö nyt ap:n kysymyksen kohtuuttomuus ihan vieraslistaan?

No juu, mitä mä olen kuullut, niin noille pitkään vhh-ruokavaliota noudattaneille saattaa tulla ihan kunnon pyrstöyskä (sen lisäksi että vatsa turpoaa kuin ilmapallo), jos syövät tuotteita, jotka sisältävät normaalisti/runsaasti hiilihydraatteja. Että ei sekään nyt niin mieltä ylentävää ole kuunnella niitä "voit sä nyt kerran ees ottaa täytekakkua" -juttuja. Omat kaverit ovat kuitenkin aina tarjoutuneet tuomaan omat syömisensä mukanaan.

Mä olen karpeille yleensä laittanut tarjolle "kahvikyläilyillä" dipattavia kasvistikkuja, tummaa suklaata ja erilaisia pähkinöitä. Myös marjat ja turkkilainen jogurtti kermavaahdon kanssa on tehnyt kauppansa. Hätätapauksissa olen myös tehnyt "Mikan pikasuklaata" (kuohukermaa, mak.ainetta ja kaakaojauhetta sekoitetaan keskenään), joka on kahvin kanssa jees herkku.

No juu, mitä mä olen kuullut, niin noille pitkään vhh-ruokavaliota noudattaneille saattaa tulla ihan kunnon pyrstöyskä (sen lisäksi että vatsa turpoaa kuin ilmapallo), jos syövät tuotteita, jotka sisältävät normaalisti/runsaasti hiilihydraatteja. Että ei sekään nyt niin mieltä ylentävää ole kuunnella niitä "voit sä nyt kerran ees ottaa täytekakkua" -juttuja. Omat kaverit ovat kuitenkin aina tarjoutuneet tuomaan omat syömisensä mukanaan.

Mä olen karpeille yleensä laittanut tarjolle "kahvikyläilyillä" dipattavia kasvistikkuja, tummaa suklaata ja erilaisia pähkinöitä. Myös marjat ja turkkilainen jogurtti kermavaahdon kanssa on tehnyt kauppansa. Hätätapauksissa olen myös tehnyt "Mikan pikasuklaata" (kuohukermaa, mak.ainetta ja kaakaojauhetta sekoitetaan keskenään), joka on kahvin kanssa jees herkku.
Tohon auttaa Imodium. Sitä mekin laktoosi-intolerantteina käytetään, kun mennään johonkin juhliin tai sellaiseen kyläpaikkaan, jossa ei isäntäväellä ole samaa ongelmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23869488:
Tohon auttaa Imodium. Sitä mekin laktoosi-intolerantteina käytetään, kun mennään johonkin juhliin tai sellaiseen kyläpaikkaan, jossa ei isäntäväellä ole samaa ongelmaa.

Onko tosta Imodiumista oikeesti teille ollu apua? Entä oletteko kokeilleet niitä laktoosin pilkkojia tms? Ite nimittäin samasta vaivasta kärsin ja joihinkin paikkoihin mennessäni tekisi mieleni "varmistaa" oireettomuus kyläilyn jälkeenkin (kun ei aina kehtaisi kieltäytyä syömästäkään).

Onko tosta Imodiumista oikeesti teille ollu apua? Entä oletteko kokeilleet niitä laktoosin pilkkojia tms? Ite nimittäin samasta vaivasta kärsin ja joihinkin paikkoihin mennessäni tekisi mieleni "varmistaa" oireettomuus kyläilyn jälkeenkin (kun ei aina kehtaisi kieltäytyä syömästäkään).

Meillä mies nappaa aina niitä laktoosin pilkkojia, jos ei ole tietoa sisältääkö ruoka tavallisia maitotuotteita. On ollut apua.

On ollut apuja. Ja ei, laktoosin pilkkojista ei ole ollut apua. Apteekissa sanoivatkin, että ne pilkkojat ei kaikille auta.

Minulla on tosi hengenvaarallinen kala-allergia, enkä kehtaisi juhlissa vaatia itselleni mitään tilalle, jos vaikka sattuisi olemaan kalaa paljon tarjolla (kuten eräissä häissä oli). Juhliin ei minusta tarjoilujen takia mennä. Jos on syytä olettaa, ettei sopivaa syötävää löydy, niin kannattaa syödä kotona tai ottaa omat eväät mukaan.

Mä karppaan, mutta en odota kenenkään huomioivan ruokavaliotani. En ole odottanut sitä myöskään silloin, kun olen ollut todella tiukalla imetysdieetillä vauvan allergian vuoksi.

Itse yrittäisin parhaani mukaan järjestää juhliin kaikille vierailleni edes jotakin sopivaa tarjottavaa, vaikka rajoitteita olisikin paljon. Lisäksi mun mielestä on todella omituista väheksyä ja aukoa päätään pekoniruseteista ja nonpparellimunista, jos samaan aikaan on kuitenkin valmis huomioimaan kasvisruokavalion tarjoilussa.

On liikaa vaadittu, minä itsekin karppaan mutta voin kyllä kylässä syödä sen pullan tai keksin, ei mun karppaaminen siitä pilalle mene. Syön sitten seuraavana päivänä vähemmän. Ja jos juhliin menen, syön kyllä kaikkea mukisematta, perunan jätän pois kun yleensä on salaattia tarjolla. Jos ei ole kunnon maitoa, niin sitten otan vettä.

Onko sinun, aikuisen ihmisen, sitten pakko syödä älyttömästi hiilareita, jos joku sattuu tarjoamaan?

Yleensä on salaatteja tarjolla, mikäli on oikein ruokaa vieraille laitettu. Ja jos on vain kahvikutsut, niin tuskin kuolet nälkään, mikäli saat vain kahvia.