oisko kellään heittää jotain tosi hyvää sämpyläreseptiä?

oon huono tekemään niitä, niistä tulee aina liian tiiviitä, ei yhtään kuohkeita ihania.. :/

ja en oikeen tiedä mitä pistäisi taikinan sekaan mauksi.. kaapista löytyy hunajaa ja siirappia ja porkkanaraastetta. ja seesaminsiemeniä. :D
 
Non compos mentis
Tee löysä kaurapuuro maitoon. Hiukan heittelet sekaan jauhoja, mutta älä ees yritä tehä niistä helposti leivottavia, mieluummin nostelet vaikka lusikalla pellille. Sekaan hiivaa ja sille ravinnoksi hunajaa, kenties porkkanaraastetta. Aijai...
 
Mä teen yleensä mutu-tuntumalla ja heittelen taikinaan päivästä ja kaapin sisällöstä riippuen hiutaleita, leseitä ym.

mut perusohjeena

5dl maitoa (ite käytän vettä ja maitojauhetta)
1pss kuivahiivaa
1tl suolaa
2rkl siirappia tai sokeria (vähemmänkin riittää )
9-9,5dl jauhoja, leseitä ym.
n.50g margariinia tai voita

Lisäksi vaik joku näistä:
150g emmentaljuustoraastetta
3dl porkkanaraastetta (2 isoa porkkanaa)
2dl kinkkukuutioita

Porkkanaraastetta käytettäessä oon pistäny desin enemmän jauhoja

225 n.12min. tietty uunista riipuen
 
Nämä ainakin on niin :p :p :p

Italialaiset sämpylät

1 tlk (400g) tomaattimurskaa
3dl vettä
1pss kuivahiivaa
1tl suolaa
tuoretta murskattua valkosipulia maun mukaan
2dl kauraleseitä
2dl ruisjauhoja
n. 10dl vehnäjauhoja
3dl juustoraastetta

225 astetta n. 15 min
 
Ja jos ei jaksa pyöritellä sämpylöitä niin kippaa koko taikinan uunipannulle leivinpaperin päälle ja taputtelee taikinan tasaseks levyks jauhojen avulla (n.28*35cm ) antaa kohota puolisen tuntia ja taikinapyörällä leikkaa levyn neliöiksi. Uunin keskitasossa 15-20min.

Ja niinkun moni jo sanoikin niin monesti ohjeissa on merkattu turhan paljon jauhoja ja sit tulee semmosia kovia/kiinteitä sämpylöitä. Tietty löysä taikina on vähä hankalampi käsitellä mut tulee niin paljon kuohkeempia ja parempia sämpylöitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vacca Foeda:
Nämä ainakin on niin :p :p :p

Italialaiset sämpylät

1 tlk (400g) tomaattimurskaa
3dl vettä
1pss kuivahiivaa
1tl suolaa
tuoretta murskattua valkosipulia maun mukaan
2dl kauraleseitä
2dl ruisjauhoja
n. 10dl vehnäjauhoja
3dl juustoraastetta

225 astetta n. 15 min

:p vaikuttaa hyvältä, harmi vaan ettei löydy kaapista tomaattimurskaa. miten tohon tulee noin vähän nestettä ja noin paljon kiinteää?
 
Alkuperäinen kirjoittaja sasasi:
Alkuperäinen kirjoittaja Vacca Foeda:
Nämä ainakin on niin :p :p :p

Italialaiset sämpylät

1 tlk (400g) tomaattimurskaa
3dl vettä
1pss kuivahiivaa
1tl suolaa
tuoretta murskattua valkosipulia maun mukaan
2dl kauraleseitä
2dl ruisjauhoja
n. 10dl vehnäjauhoja
3dl juustoraastetta

225 astetta n. 15 min

:p vaikuttaa hyvältä, harmi vaan ettei löydy kaapista tomaattimurskaa. miten tohon tulee noin vähän nestettä ja noin paljon kiinteää?
Elä kysy, mä en oo kertaakaan noita leiponut :ashamed: Mut mies on ja ihan sikahyviä oli. kai tuo murskaki on siinä nesteenä ja sen mies tais vielä sauvasekoittajalla surauttaa sileäksi.
 
noniin, taikina on kohoamassa. :p pistin nyt sitä oreganoa sekaan ja jätin sen löysäksi, katsotaan tuleeko kuohkeita. :D
pitää merkata tää ketju kirjanmerkkeihin, että pääsee leipomaan noilla muillakin ohjeilla.. :p
 
joo, oregano-juusto-porkkanasämpylöistä tuli a-i-v-a-n ihanan makuisia ja koostumuskin oli sopiva. =) en siis koskenut käsin taikinaan, vaan pistin kauhalla sopivia taikinakasoja pellille.

ei ne nyt mitään täysin symmetrisiä ole, mutta maussa senkin voittaa. :D

iso kiitos kaikille vastanneille! :flower: :flower:
 
Työäiti
Ei liikaa jauhoja. Kunnon alustus ja kunnon kohotus ja kohotus vielä pellillä riittävästi.

Minä teen maitoon + luomusämpyläjauhoja + voita rasvan sijaan. Tosin tuli hyviä kun pistin myös oliiviöljyä&oliivitapenadea (siis vähän kuten korvapuustia olisi tehnyt).
 

Yhteistyössä