Oisinko mä törkeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

IamWeasel

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
8 088
0
36
Keväällä suunniteltiin risteilyä, ja puhuin anopille ja pyysin heitä meidän kanssa Ruotsin laivalle LASTEN risteilylle, kun tuo poika ei ole vielä laivalla ollut ja nyt olisi hyvä käydä ennenkuin tämä toinen syntyy niin pääsee vähemmällä ressillä reissuun. No anoppi on käyny nyt hirveesti muuttelemaan sitä risteilysuunnitelmaa, nyt he ovat jo varaamassa matkaa Tallinnaan hotelliin ja mentäis jollain pikapaatilla, ja mä en halua tallinnaan, koska mikäs lasten risteily se sellanen olis, että sitten mennään tallinnassa koko päivä shoppaillen? Ja toinen syy olis se, että ei tarvis hommata passeja miehelle eikä pojalle jos mentäisiin Ruotsin laivalle.

(Anoppi on höösänny poitsulle passia jo pitkään, vuoden ikäisenä he olivat salaa vieneet pojan jo passikuvaankin kun poika oli heillä hoidossa! Eli ovat suunnitelleet lähtevänsä pojan kanssa viikoksi ulkomaille, ja minä en ole tota passia suostunu hankkimaan kun mä en tollaseen viikon reissuun suostu. Poika on nyt siis 3v, ja toissapäivänä anoppi taas sanoi tosta passista, että hommatkaa se varmuuden vuoksi ja mä sanoin et kun ei sitä tarvita, niin anoppi tokaisi ihan suoraan että hän ottaa sen passin sitten vaikka salaa että pääsevät murun kanssa matkalle :kieh: )

no mä nyt tässä katselen risteilyjä Ruotsin laivalle, ja tekis mieli varata risteily vain mulle, pojalle ja miehelle ja jättää anoppi ja appiukko maihin :ashamed: mutta anoppi tuosta tietenkin suuttuu, ja musta tuntuu että olisin kamalan törkeä jos niin tekisin, mutta mä en enää haluakkaan lähteä reissuun niin että anoppikin tulee mukaan.

Eli olisinko törkeä jos varaan sen matkan vain meille kolmelle?

Ja toinen vaihtoehto on jättää koko reissu tekemättä. Ääsh kun on taas niiiiiin vaikeeta kaikki :headwall:

No höh. Eihän se tosiaan mikään lastenristeily ole, jos pikapaatilla Tallinnaan shoppailemaan... Sano vaan anopille, että tarkoitus oli juuri poikaa ilahduttaa ja lähdette mieluummin Ruotsiin. Jos suuttuu, niin ei mun mielestä ole sinun syysi. Kun kerran alunperinkin oli puhe lastenristeilystä..!

Niin muuten en kyllä usko että anoppi voi "salaa" hankkia lapselle passin. Eiköhän siihen tarvita huoltajan suostumus?

Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
No höh. Eihän se tosiaan mikään lastenristeily ole, jos pikapaatilla Tallinnaan shoppailemaan... Sano vaan anopille, että tarkoitus oli juuri poikaa ilahduttaa ja lähdette mieluummin Ruotsiin. Jos suuttuu, niin ei mun mielestä ole sinun syysi. Kun kerran alunperinkin oli puhe lastenristeilystä..!

Niin muuten en kyllä usko että anoppi voi "salaa" hankkia lapselle passin. Eiköhän siihen tarvita huoltajan suostumus?

Juu, ei anoppi voi passia hankkia, siihen tarvitaan sekä isän että äidin suostumus jos on yhteishuoltajuus.
Sanot anopille, että Ruotsiin mneeään, tulee mukaan tai on tulematta, mutta lapsen ehdoilla mennään.

Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:

vähän hätäiseen kirjoitin tuon. tarkoitin siis että anoppi sanoi että käytäisiin hankkimassa se passi, ja sitten hän joskus salaa ottaisi sen passin meiltä kotoa ja lähtisivät lapsen kanssa salaa matkalle :headwall: että en passia todellakaan hommaa tai sitten joutuisin säilyttämään sitä suurinpiirtein jossain kassakaapissa.

Varaat matkan vain teille kolmelle ja käsket anopin mennä Tallinnaan. Onko muuten anopin edes mahdollista saada lapsenlapselleen passia? Eikö siihen kuitenkin tarvita vanhempien lupa/allekirjoitukset?

Ai tämä passiasia selvisikin jo. :ashamed:

Ööö... Lastahan ei saa salaa vanhemmilta viedä mihinkään. Ulkomaille nyt ainakaan. Sille on rikoslaissa oma sanakin, mikähän lienee ollut... Meillä appiukko yrittää välillä näitä katoamistemppuja vanhimman kanssa. Tosin paljon pienimuotoisemmin. Milloin lapsi on hävinnyt mökillä, milloin Korkeasaaressa isoisän matkaan. On ratkaistu niin etteivät lapset ole hänen kanssaan yksin hetkeäkään, hänestä kun ei myöskään tiedä mihin asti keksii lapsen viedä. Minä huoltajana päätän mihin lapseni menevät, milloin ja kenen kanssa. Tuollaista ulkomaille viemisuhkailua en kuuntelisi hetkeäkään. Hankkisin passin jos sitä tarvitsisin ja asettaisin sen anopin näkyville ja tekisin selväksi että jos jompikumpi lapsi tai passi minulta kysymättä viedään, se on poliisiasia. Toisaalta minulla on jo kohta kahdentoista vuoden kokemus siitä että meillä ei isovanhemmille tavallinen puhe riitä. Toivottavasti teillä riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja lisko:
Ööö... Lastahan ei saa salaa vanhemmilta viedä mihinkään. Ulkomaille nyt ainakaan. Sille on rikoslaissa oma sanakin, mikähän lienee ollut... Meillä appiukko yrittää välillä näitä katoamistemppuja vanhimman kanssa. Tosin paljon pienimuotoisemmin. Milloin lapsi on hävinnyt mökillä, milloin Korkeasaaressa isoisän matkaan. On ratkaistu niin etteivät lapset ole hänen kanssaan yksin hetkeäkään, hänestä kun ei myöskään tiedä mihin asti keksii lapsen viedä. Minä huoltajana päätän mihin lapseni menevät, milloin ja kenen kanssa. Tuollaista ulkomaille viemisuhkailua en kuuntelisi hetkeäkään. Hankkisin passin jos sitä tarvitsisin ja asettaisin sen anopin näkyville ja tekisin selväksi että jos jompikumpi lapsi tai passi minulta kysymättä viedään, se on poliisiasia. Toisaalta minulla on jo kohta kahdentoista vuoden kokemus siitä että meillä ei isovanhemmille tavallinen puhe riitä. Toivottavasti teillä riittää.

Tuota mä juuri mietinkin että mitä siinä sitten tehtäisiin jos he oikeasti johonkin lähtisivät, tai voiko edes matkaa varata pienelle ilman vanhempien lupaa? ehkä mä olen liian hysteerinen ton kanssa, mutta toisaalta kun anoppi tollasia puhuu niin jollain tasollahan ne on tosissaan otettava, pojalla vielä sairaus josta he eivät osaa kyllä itse huolehtia.

Ärsyttää tuo matkavouhotus mitä ollu jo tän 2 vuotta, viime jouluna olivat ostaneet pojalle jo matkalaukunkin ja paketissa oli teksti että "nyt voi muru lähteä mummin ja vaarin kanssa matkalle", eli pientä vihjailua reissusta on kokoajan ollut :headwall: Siks mieluummin lähtisin vain ruotsin laivallekin heidän kanssa, josta ei siis poistuta kun suomen satamassa sitten taas. Jos he tallinnassa vaikka yhtäkkiä katoavat pojan kanssa tai jotain jos sinne lähdetään :ashamed: mulla taitaa olla vilkas mielikuvitus.. :ashamed:

Tee sille anopille selväksi, että te olette lapsen vanhemmat, että hän on ne omat lapsensa jo kasvattanut ja nyt on teidän aika huolehtia omistanne. Anopilla ei ole mitään oikeutta sanoa lapsenne menoihin yhtään mitään, onko se niin vaikeaa sanoa hänelle?

Alkuperäinen kirjoittaja bibo:
Tee sille anopille selväksi, että te olette lapsen vanhemmat, että hän on ne omat lapsensa jo kasvattanut ja nyt on teidän aika huolehtia omistanne. Anopilla ei ole mitään oikeutta sanoa lapsenne menoihin yhtään mitään, onko se niin vaikeaa sanoa hänelle?

Niin kun tuo meitin anoppi on sellasta suuttuvaa sorttia, mun mielestä olis parempi että mies sanois äidilleen mutta kun ei oikein tule sellasta tilaisuutta. mä olen hienovaraisesti kyllä sanonut että lapsi ei lähde mutta anoppi vaan vänkää vastaan ja touhottaa, on mies hänelle kerran kyl sanonu myös että poika ei lähde ja piste. Asuvat kuitenkin tossa lähellä ja väleissä halutaan pysyä, kuitenkin rakastavat lapsenlastaan ja poikakin tykkää isovanhemmistaan kovasti. Tarpeen tullen sanotaan kyllä heille mutta kuitenkin se täytyy tehdä sellasella sävyllä ettei vedä hernettä nokkaan, vaikeeta on :/

Eihan tuossa mitaan ongelmaa ole, varaa matka teidan perheelle Ruotsin risteilylle, ja ilmoita anopille, etta silloin ja silloin risteily on varattuna, etta haluattekos tulla mukaan.

Tuosta isovanhempien kanssa matkustelusta, sano vaan, etta katsotaan sitten, kun poika on vahan isompi, mutta ei viela.

Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:
Mie tilaisin liput omalle porukalle ja sanoisin appivanhemmille että "silloin ja silloin ollaan menossa, varatkaa omanne jos olette lähdössä".

Näin mäkin tekisin

:wave:

Tai sit soitat, et varaan nyt tän risteilyn, varaanko paikat teillekkin..

Jos se oli vitsi, että vie pojan salaa ulkomaille, tuskin kukaan niin oikeasti tekisi. Mä kanssa varaisin senn ruotsin reissun ja stten vaan ilmoittaisin appivanhemmille jos haluavat lähteä mukaan. Ne pika paatit ei tod. oo mitään lasten risteilyitä.

en usko, että voi lähteä salaa ulkomaille nimittäin omat tytöt oli juur ruotsissa viikon mummin ja ukin kanssa niin mun piti allekirjoitaa lupalappu milloin laiva lätee ja mistä ja millä laivalla palaavat.

paitsi hmmm... olin n.4v sitten oman veljeni (9v) kanssa ruotsissa niin silloin ei ollut kyllä lappua mun muistaakseni

Minä tekisin kans niin että soittaisin anopille että me on nyt päätetty että sillon ja sillon mennään ja että aion nyt soittaa ja varata matkan, varaanko samalla teillekin vai oletteko lähdössä mukaan?

No tehkää molemmat reissut! Risteily ei paljoa maksa -meillä risteillään siksi, kun se on yksi halvimpia tapoja tehdä jotain arjeta poikkeavaa lasten kanssa- ja Tallinnassakin on paljon kivaa lapsillekin.
Jos anoppi haluaa shoppailla, anna shoppailla -tallinnan seppälässä ainakin oli keväällä kalliimpaa kun Suomessa :o )- ja menkää te pojan kanssa eläintarhaan ja vesipuistoon.
Toi passi asia, kyllä minustakin lapselle kannattaa otta passi, juuri siksi, että pääsee matkaan vaikka sukulaisten kanssa. meidän opika täytti matrkalla joko 3 tai 4, kun oli pari viikkoa isovanhempien kanssa autolomalla, Lofoteilla ja jossain pohjoisessa, en muista tarkalleen. Matka on pojalle tärkeä juttu -ja sen odotus vasta olikin, poika istui reppu selässä turvaistuimessa kaksi tuntia keskellä pihaa :D
Ja mä kun estelin, että jos tulee ikävä, poika sanoi "no sit mä soitan sulle" minä epäilin, ettei se ikävään auta, poika sanoi "No sit mä meen mamman syliin tietenkin" ja katto muo niinku mä olisin vähintäinkin tyhmä. a poika soitti tasan kerran, ensimmäisenä aamuna, kun KOlarissa tulivat junasta ulos, satoi vettä ja oli tarvinnu herätä aikasin, koska juna oli aikasin perillä. Sen jälkeen matkassa ei ollu kun hyviä puolia =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en usko, että voi lähteä salaa ulkomaille nimittäin omat tytöt oli juur ruotsissa viikon mummin ja ukin kanssa niin mun piti allekirjoitaa lupalappu milloin laiva lätee ja mistä ja millä laivalla palaavat.

paitsi hmmm... olin n.4v sitten oman veljeni (9v) kanssa ruotsissa niin silloin ei ollut kyllä lappua mun muistaakseni

Ei multa ole ainakaan laivalle mennessä kysytty, onko lapset omia vai varastettuja, eikä pojalla mitään lappua ole ollu, kun on naapurien mukana ollu laivalla. Ja on se tainnu olla isovanhempienkin kanssa, mut mitään lappua en oo koskaan kirjottanu.

Omiiko anoppi poikaanne vähän liikaa muutenkin? Kun tuosta asiasta jaksaa vauhkota teille koko ajan. Sun on vaan tehtävä sille selväksi, että sä olet lapsen äiti ja piste. Ja tosiaan kuten muut ovatkin jo sanoneet niin varaat risteilyn ja sanot et me mennään silloin ja tulevat mukaan tai ei. Mut jos et isovanhempia sinne mukaan halua niin sanot vaan, että ajattelitte tehdä reissun perheen kesken. Ei kai siinä kummepaa. Mut älä vaan ala anopin pompoteltavaksi, muuten saat olla sitä aina. Olet aikuinen ihminen ja sulla on omat mielipiteet.

Mä uskon kanssa että se salaa ulkomaille on vitsi. Ja jos ei ole, niin kannattanee muistuttaa suomen rikoslaki mummun mieleen. Lasta ei voi viedä vanhemmilta ilmoittamatta. Edes toinen vanhemmista ei voi lasta salaa viedä jos on yhteishuoltajuus. Rikollista toimintaa moinen.
Sinuna puhuisin mummulle suoraan. Lapsi ei lähde isovanhempien matkaan ennen kuin on X-vuotta vanha. Ja sittenkin lapsen sairaus on huomioitava ja opittava toimimaan sairauden edellyttämällä tavalla. Ja siinä vaiheessa mummu tod. näk. sanoo, että "voi miniä kulta.. sehän on ollut vitsiä vaan koko ajan", niin sitten sinä voit sanoa, että "juupa juu ja ehkä niin. Mutta melko painostavaa sellaista" Ja söötti hymy siihen perään :) Toimii. nim. kokemusta on ;)

Pystyyköhän passiin laittamaan lisäyksen siitä, kenen kanssa lasta ei saa päästää matkustamaan??
Ajattelin vaan, että minä olen ollut kyllä isovanhempien kanssa matkalla ja kun oli passi mukana, niin ei ne ylimääräisiä kysellyt.

Alkuperäinen kirjoittaja bibo:
Omiiko anoppi poikaanne vähän liikaa muutenkin? Kun tuosta asiasta jaksaa vauhkota teille koko ajan. Sun on vaan tehtävä sille selväksi, että sä olet lapsen äiti ja piste. Ja tosiaan kuten muut ovatkin jo sanoneet niin varaat risteilyn ja sanot et me mennään silloin ja tulevat mukaan tai ei. Mut jos et isovanhempia sinne mukaan halua niin sanot vaan, että ajattelitte tehdä reissun perheen kesken. Ei kai siinä kummepaa. Mut älä vaan ala anopin pompoteltavaksi, muuten saat olla sitä aina. Olet aikuinen ihminen ja sulla on omat mielipiteet.

No onhan se vähän sellanen hössöttäjä muutenkin, siellä jos ollaan niin poikaa ei saisi komentaa ja kerran oli raivaritkin päällä kun oltiin kylässä niin anoppi repi kokoajan poikaa mun sylistä kun yritin pitää toisessa huoneessa rauhottumassa ja siitäkös poika vaan lisää raivostu sitten kun toinen tulee häiritsemään.

Samoin pelottaa miten sitten käy tämän tulevan lapsen kanssa, jääkö tämä jotenkin paitsioon niinkuin anoppi on sitäkin uhkaillut, että "ensimmäinen on aina hänelle ykkönen ja tärkein, vaikka saataisiin lisää lapsia niin tämä esikoinen on hänelle rakkain". Siinä vaiheessa jos anoppi rupee lapsia erittelemään niin meidän ei siellä tarvitse käydä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pandora:
Pystyyköhän passiin laittamaan lisäyksen siitä, kenen kanssa lasta ei saa päästää matkustamaan??
Ajattelin vaan, että minä olen ollut kyllä isovanhempien kanssa matkalla ja kun oli passi mukana, niin ei ne ylimääräisiä kysellyt.

ei voi laittaa lisäystä.
passiin tulee vain olennaiset tiedot.

Kuten moni jo kirjoittikin, niin lapselle ei voi kukaan muu hakea kuin vanhemmat (huoltajat), ja silloinkin pitää siis olla molempien suostumus. Haettiin juuri omalle tyttärellemme passi. Ja sen lisäksi että molemmat oltiin paikalla, tarvittiin lapsen "tunnistamiseksi" vielä toisen meistä passi. Ajokorttikaan ei ollut tarpeeksi virallinen.

Muuten tuon anopin asenteesta: eikö olisi aika näyttää anopille paikkansa teidän perheen asioihin liittyen? Mä ainakin saisin sätkyn jos joku uhkaisi viedä lapseni viikoksi yhtään mihinkään ilman lupaani.

Yhteistyössä