Oireita joulukuusesta - kokemuksia kenelläkään?

  • Viestiketjun aloittaja "sipsi"
  • Ensimmäinen viesti
"sipsi"
Nyt on jo kolmas joulunjälkeinen aika, kun olen täysin tukossa, nuhainen, yskäinen ja hajuaistiton... Viime jouluna oli aivan sama tilanne, ja edellisenä :( Taas joulun alla asia unohtui, ja kuusi kotiutui olohuoneen nurkkaan. Nyt on joulupuu pihalla, ja vietän aikani sarvikuonokannun ja nenäsuihkeiden kanssa. Ei kiva :(

Oletteko kukaan kokenut samaa, eli voiko joulukuuselle tulla allergiseksi? En jaksa ryhtyä googlailemaan näin yösydämellä...
 
"pepsi"
Olen kyllä allerginen kuuselle. Monituisia vuosia kärsin tukkoisuudesta jouluisin ja kusen hajukin jo hirvitti, mutta nyt jo pitkään olen ollut ilman kuusta. Onhan noita muitakin koristeita, kuten joulukukka-asetelmia.
 
"..."
Mulla sama! Todennäköisesti oot allerginen kuusen pinnalla eläville homeille/sieni-itiöille. Itse kuusellekin voi olla samalla tavalla kuin lehtipuillekin eli oireet tulee kun puu kukkii. Kuusi ei kuki joulukuussa, joten veikkaan niitä kaarnalla eläviä itiöitä.
 
On, on todellista..

Meilläkin jo kolmatta/neljättä joulua tekokuusi minun astmani takia, mutta tämänkin kasaaminen saa käteni tulipunaseksi ja näpyille!
Tässäkin jotain, mutta ei tosin muuten, kun kootessa! :D
 
kiugiug
Todellakin allergisoi! Mulla on astma ja saan ihan kamalan räkäahdistuksen, jos joudun joulukuusen tai hyasinttien kanssa samaan huoneeseen. Ota allergiatabletti, niin heti helpottaa.
 
"sipsi"
Kiitos kaikille! Tuo silmien vuotaminen oli minullakin ihan mahdotonta... Olen sisäilma-altistunut aikanaan työpaikallani, ja voimahkkaat tuoksut ym. herkistävät edelleen. Tuota kuusiasiaa en jotenkin ole niin "tosissani" osannut ottaa, kun "ainahan sitä on jouluna kuusi ollut"... Allergialääkkeitä minulla ei valitettavasti ole :( Onneksi tuo sarvikuonokannu ja Otrivin-suihke auttavat osaltaan, jospa tämä tästä ohi menisi. Pitää tehdä tänään vähän isompi siistiminen pölyn- ja lattianpyyhkimisineen uuden vuoden alkajaisiksi, lähtee itiöt tästä mökistä...
 
"vieras"
Täällä yksi kuusiallergikko! Ja sama juttu sekin, että kummasti asia unohtuu vuoden aikana ja tänäkin vuonna meille otettiin oikea kuusi. Noh, 3 päivää kestin, mutta tapanina se oli pakko viedä pihalle. Koko ajan aivastelin, nenää kutitti, oli aivan pöhnäinen olo. Jos joudun olemaan hyvin pienessä tilassa kuusen kanssa, esim. autossa, alkaa kurkku turpoamaan. Kuusessahan on valtavasti pieneliöitä, homeitiöitä, hartsia jne. muuta allergisoivaa, että ei mikään ihme jos siitä kaikenlaisia oireita tulee. Ensi vuodeksi yritän muistaa hommata muovikuusen!
 
"sipsi"
Clarityn, Otrivin, nenähuuhtelut ja perusteellinen siivous taisivat auttaa, kun olo on jo paaljon parempi :) Ei onneksi kääntynyt poskiontelotulehdukseksi tällä kertaa, oikeastaan kannun oston jälkeen ovat aina pysähtyneet alkuunsa...

Eli hyvistä vinkeistä kiitos kaikille, ja kuusi ilahduttaa meitä nyt terassin ikkunan takana :)
 

Yhteistyössä