Oikeus laittaa lapsen leluja roskiin/pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja help!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

help!!

Vieras
Mulla on ongelma.
Meillä on suht pieni asunto ja kolme lasta.
Nyt lelujen määrä ja koko alkaa olla niin iso että tila loppuu. Leluille on jo varastohyllyn tapaisia, sekä isoja muovilaatikoita monta.
Lapsista yksi jo koulussa, kaksi pienempää joilla on vauvanleluja pienimmällä ja isommalla nukenrattaita ja potkumopoja sun muita.

Lelut ei vaan mahdu mihinkään enää, muuten kyllä mahdutaan, koululaisella on oma huonekin.
Onko mulla oikeus laittaa lasten isot pehmolelut, potkumopot ym pois, tilanahtauden takia?
Pihalla on tilaa olla, siellä voi myös potkumopoilla, mut lasta ei se siellä huvita, tykkää sisällä ajella, ulkona touhuaa muuta.

Isot pehmolelut on kovin rakkaita kai, mutta kun se yksi nalle vie yhden ison lelukorin, ja sängyn päälle ja sohville ei mahdu koska tilanahtauden takia niiden pitää olla istumapaikkana kun tulee kavereita(lastenhuoneeseen ei siis mahdu erilllistä sohvaa).

Lapsille siis jäis edelleen paljon leluja,ennekin on laitettu osa leluista kierrätykseen uusien tieltä mutta jotenkin tuntuu pahalta alkaa kovalla kädellä lasten suosikkileuja hävittää vaan tilan takia.:(

Mutta onhan se kai järjetöntä muuttaa isompaan asuntoon vaan tavaroiden mahtumisen takia? Ja jos muutettais jouduttais muuttamaan "huonommalle" alueelle ja lapsi joutuisi vaihtamaan koulua koska tältä alueelta isoon asuntoon ei oikein olisi varaa.

Meillä on varastossa laatikollinen leluja ja pehmoja :) Välillä sit kerätään huoneesta leluja pois ja haetaan varastosta laatikko tilalle. Näin leluihin saa vaihtelua ja leikit pysyy mielenkiintoisina.

No mutta jos antaisitte pois sitten niitä vähemmän suosiossa olevia leluja, niin suosikeille jäis enemmän tilaa. Tai tulis ainakin tuntu siitä, että on vähän väljempää.

Lapsille siis jäis edelleen paljon leluja,ennekin on laitettu osa leluista kierrätykseen uusien tieltä mutta jotenkin tuntuu pahalta alkaa kovalla kädellä lasten suosikkileuja hävittää vaan tilan takia.

Ei kai heillä kaikki ole suosikkileluja?

Onko joku erityinen syy, miksi sitä et saisi tehdä?

Anna lapsille mahdollisuus valita mitä pistävät kiertoon. Laita vaikka kaikille joku laatikko mikä laitetaan täyteen. Toki kierrätykseen eka, eikä roskiin. Lapset saavat vaikka pitää tulot kirppismyynnistä.

Me olemme yhdessä lasten kanssa miettineet mitkä lelut olis sellaisia, joilla eivät enää leiki ja lahjoitettu eteenpäin. Nuoremmille kavereille, leikkipuistoon, päiväkotiin ovat kelvanneet ja tuottaneet iloa myös antajille, kun ovat nähneet et menevät käyttöön. Osa leluista kellarissa, niin että voidaan vaihdella. Jotain pitää aina viedä kellariin, jos sieltä haluaa jotain toista tilalle.

Ilmaisin asian epäselvästi, sori.;)
Kun tuon taaperon suosikkilelut on siis potkuautosysteemi ja nukenrattaat ja muutama jättinalle. Koululaisella on jättipehmoleluja kans.
Eivät ole unileluja, mutta sellaisia mistä tykkäävät kovasti, ei ne edes noilla pehmoilla kamalasti leiki, kantelevat vaan edestakaisin mutta ne on kuulemma niiiin ihania.

Pienempiä leluja on paljon, ja niiden harventaminen ei ole ongelma, mutta jos ehdotan jättinallen laittamista pois niin ei käy, ja jos laittaisin sen huomaamatta pois niin saattais ne huomata kun se metrinen nallukka on hävinny..
Varastoon on pienempiä laitettukin just tuolleen vaihtoidealla, mutta kun sinne pieneen varastoon pitäis mahtua luistimet ja sukset ja mäenlaskuvehkeet, ulkolelut ja joulukoristeet ym, niin ei sinne yksikään jättipehmo enää oikein mahdu.:/

Jos mä laupaisin et saavat jotkut pienemmät itsevalitut lelut kaupasta noiden isojen tilalle niin olisko se ok?
En nyt mikään natsi-äiti haluaisi olla enkä et lasten lapsuusmuistoihin kuuluu se, et äiti heitti kaikki rakkaat nallet pois..

Tottakai sulla on oikeus laittaa vaikka kaikki lelut varastoon tai roskiin jos haluat :headwall: Ja jos lapsen kanssa neuvottelee niin et voi koskaan laittaa yhtään mitään pois et edes risoja. Toki maalaisjärkeä voi ja saa käyttää, mutta ei sun lupaa pidä lapsilta pyytää.

mä heitän ainakin kylmästi menee... jos on leluja joilla kukaan ei leiki. mihin niitä keräämään. lisäx kun lapsella on ylivilkkautta leluja ei saa ees olla kauheesti eikä ainakaa hujan hajan lisää vaan keskittymis häiriötä

me tehdään mun 4 ja 3.v tyttöjen kanssa tasaisin väliajoin "lelupuhdistuksia" joissa myydään tietty määrä leluja "vauvoille" ja niillä rahoilla joko ostetaan jotain pientä uutta tai sit mennään Hop Loppiin, Kylpylään tai korkeasaareen yms.. Kummasti he haluavat luopua tavaroista kun on kivaa menoa tiedossa:D

Osaan laittaa lasten leluja pois, mielipiteitä kaipasin lähinnä siihen et onko reilua jos mä määrään minkä kokoisia leluja saa olla kun tilaa on rajallisesti.
Ja oon kai aikuinen.. Ja meillä määrää aikuiset, ei lapset mutta on mun mielestä ihan inhimillistä et lasten mielipide otetaan huomioon kun asia koskee heidän omia lelujaan joita ovat saaneet lahjaksi.
Kiitos asiallisista vastauksista, ja totean et jos olisin tehnyt aloituksen et "heitän roskiin lasten lahjat" niin ihan tasan varmasti kaikki olis tullu sanomaan ettei niin saa tehdä ja et oonpas kauhea ihminen.;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Osaan laittaa lasten leluja pois, mielipiteitä kaipasin lähinnä siihen et onko reilua jos mä määrään minkä kokoisia leluja saa olla kun tilaa on rajallisesti.
Ja oon kai aikuinen.. Ja meillä määrää aikuiset, ei lapset mutta on mun mielestä ihan inhimillistä et lasten mielipide otetaan huomioon kun asia koskee heidän omia lelujaan joita ovat saaneet lahjaksi.
Kiitos asiallisista vastauksista, ja totean et jos olisin tehnyt aloituksen et "heitän roskiin lasten lahjat" niin ihan tasan varmasti kaikki olis tullu sanomaan ettei niin saa tehdä ja et oonpas kauhea ihminen.;)

Olispa kiva olla kärpäsenä katossa kun sun muksut on murkkuja :laugh: kun nyt on noin vaikeeta tehdä päätöksiä akuisena ja lapsen vanhempana :o

Minä ymmärrän oikein hyvin ajatuksesi, en minäkään halua lasten rakkaita lahjoja heitellä pois siksi, että on ahdasta. Varmaan elämä helpompaa olisi, jos niin tekisi, mutta silti on pyritty yhteisymmärrys lasten kanssa säilyttämään tavaroiden poisviemisessä. Potkuauto ja polkutraktorityyppiset lelut on kyllä ollut pakko ulkoistaa ihan pienimmän taaperoiän jälkeen, mutta muista on neuvoteltu :)

Meille on myös aika paljon leluja kertynyt vaikka esikoinen on vasta vajaa 3v. Nuo mummit ja ukit ovat kovia ostelemaan ja varsinkin sellaisia isompia pehmoja tuppaa kerääntymään, vaikka niillä ei juurikaan leikitä... Se on ikävää koska lastenhuoneessakin on huomattavasti mukavampi leikkiä kun siellä on siihen tilaa!

Me tehtiin tuossa ennen joulua (kun osattiin odottaa uutta leluvuorta) niin että katsottiin esikon kanssa yhdessä millä leluilla ei enää niin leikitä. Selitettiin että kun se joulupukki kuitenkin tuo uusia ja maailmassa on lapsia joilla ei ole niin paljoa leluja kuin meillä niin voitaisiin antaa sitten eteenpäin niitä mitä ei tarvita. Ihan mielellään tyttö sitten luopui turhista. Hieman piti vahtiakin ettei siihen säkkiin eksy mitään kovin rakasta! :xmas:

Vauvalelut sitten lahjoitin muutaman ystävän vauvoille ja loput lelut vein tuohon meidän lähitarhaan. Ottivat oikein mielellään vastaan.