Oikeasti - ovatko jotkut äiditkin päiväkotiin tutustumassa

  • Viestiketjun aloittaja kauhistus
  • Ensimmäinen viesti
kauhistus
ja vielä viikkotolkulla.

Ei kyllä huvittaisi lasta viedä päiväkotiin jos joku mamma siellä seuraa toisten lasten touhuja... ja juorut senkun leviää.

Mun lapset (3 kpl) ovat aloittaneet päiväkodin ja sillä siisti, ilman minun mukanaoloa
 
Alkuperäinen kirjoittaja kauhistus:
ja vielä viikkotolkulla.

Ei kyllä huvittaisi lasta viedä päiväkotiin jos joku mamma siellä seuraa toisten lasten touhuja... ja juorut senkun leviää.

Mun lapset (3 kpl) ovat aloittaneet päiväkodin ja sillä siisti, ilman minun mukanaoloa
eiköhän ne mammat, jotka ovat lapsensa kanssa tutustumassa keskity siihen omaan lapseensa eikä muiden :eek:
 
Ihan normaalia on, että kun pikkuinen aloittaa pienten ryhmässä, niin aloituksesta tehdään pehmeää laskua. Tällöin ensiksi äiti ja lapsi tulee tutustumaan päiväkotiin ja pikkuhiljaa lasta jätetään pidemmäksi aikaa hoitoon. Yleensä tämä pehmytlasku kestää viikon. Näin meillä ainakin Norjassa. Mielestäni hyvä ja pehmeä tapa lapselle aloittaa. Esimerkiksi 1 v:n on näin helpompi luoda turvallinen aloitustunne.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja kauhistus:
ja vielä viikkotolkulla.

Ei kyllä huvittaisi lasta viedä päiväkotiin jos joku mamma siellä seuraa toisten lasten touhuja... ja juorut senkun leviää.

Mun lapset (3 kpl) ovat aloittaneet päiväkodin ja sillä siisti, ilman minun mukanaoloa
Siis mitkä juorut????
"Pekka" teki kahdet kakat, "Matti" leikki autoilla, "Jesse" sai raivarin kun ei saanut ottaa toisen kädestä lelua .....
Sii täh?
Kyllä mä ainakin haluan tutustua niihin ihmisiin jotka hoitaa mun lasta. Samalla näen vähän miten siellä toimitaan ja tehdään juttuja. En mene toisten lapsia sinne kyttäämään.
 
minäpä kerron teille
Itse olen ollut parikymmentä vuotta lastenhoito-alalla ja aivan ihanaa että äidit(sekä tietty myös isät) ottavat selvää mihin lapsi menee hoitoon.

Suuri ihmetyksen asia on se jos lapsi vaan tuodaan raakasti hoitoon ilman minkäänlaista tutustumista.

JA AP:LLE KYSYMYS ET MITKÄ IHMEEN JUORUT?
 
tuota noin
Alkuperäinen kirjoittaja jajuu:
mä taidankin mennä tuon seiskaluokan aloittavan mukaan tutustumaan yläkouluun. pehmeä lasku you know
mikäs susta on niin kauheeta jos äiti oikeesti on kiinnostunut lapsensa päivähoidosta sekä ylipäätään lapsesta itsestään?

 
No kai sitä vanhempana haluis tietää mihin sitä aarteensa laittaa hoitoon moneksi tunniksi, mimmosia hoitajia siellä on, entä muut lapset, minkalainen arki siellä on ja enne kaikkea miten oma nuppu siellä pärjää.

Oon ollut päiväkotiapulaisena päiväkodeissa ja kyllä monet vanhemmat tutustuivat tarhoihin kunnolla ja eikä minusta siinä mitään ihmeellistä ollut. Niin tekisin itsekin jos joskus niin hullu olisin, että veisin lapset tarhaan.
 
harjoittelussa ollut
Alkuperäinen kirjoittaja minäpä kerron teille:
Itse olen ollut parikymmentä vuotta lastenhoito-alalla ja aivan ihanaa että äidit(sekä tietty myös isät) ottavat selvää mihin lapsi menee hoitoon.

Suuri ihmetyksen asia on se jos lapsi vaan tuodaan raakasti hoitoon ilman minkäänlaista tutustumista.

JA AP:LLE KYSYMYS ET MITKÄ IHMEEN JUORUT?
no kyllä henkilökunta puhuu siellä joidenkin perheiden elämästä, eikä aina pelkkää hyvää ja lastenkin kuullen.
ei tuntunut kivalta ei.
 
niin siis selvennykseksi, että normaalisti lasta jätetään pikkuhiljaa pidemmäksi aikaa yksin. Ja minäkin ihmettelen, että mitä juoruja päiväkodista voi levitä? Kyllä minusta ainakin on parempi, että äidit ja isät uhraavat aikaansa olemalla kiinnostuneita lastensa tulevasta hoitopaikasta. lapsi viettää siellä kuitenkin suuren osan ajastaan.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja harjoittelussa ollut:
Alkuperäinen kirjoittaja minäpä kerron teille:
Itse olen ollut parikymmentä vuotta lastenhoito-alalla ja aivan ihanaa että äidit(sekä tietty myös isät) ottavat selvää mihin lapsi menee hoitoon.

Suuri ihmetyksen asia on se jos lapsi vaan tuodaan raakasti hoitoon ilman minkäänlaista tutustumista.

JA AP:LLE KYSYMYS ET MITKÄ IHMEEN JUORUT?
no kyllä henkilökunta puhuu siellä joidenkin perheiden elämästä, eikä aina pelkkää hyvää ja lastenkin kuullen.
ei tuntunut kivalta ei.
Sitten on ammattitaidoton henkilökunta jos näin tekevät :(

 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eikö parempi käytäntö ole, että lapsi tutustuu paikkaan YKSIN vähitellen aloittaen lyhyistä ajoista...
Mä oon tehnyt niin, että jo ennen hoitopaikkahakemuksen laittamista olen käynyt tutustumassa muutamaan hoitopaikkaan (pk/pph). Sen perusteella tehnyt hakemuksen. Sitten kun paikka on varmistunut, olen käynyt siellä esim parina päivänä lapsen kanssa. Sitte jonain päivänä jo niin, että lapsi jää lyhyeksi ajaksi sinne itsekseen.

Mä ainakin halusin tutustua paikkaan, henkilökuntaan ja päiväkodin käytäntöihin kunnolla jo etukäteen. Mä kannatan sellaista avoimuutta ja keskustelua vanhempien ja henk.kunnan välillä - että tieto, kuulumiset, toiveet jne kulkevat molempiin suuntiin. Sitä on vaikeaa tehdä, ellei itse varaa siihen juuri esim tutustuessa riittävästi aikaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja harjoittelussa ollut:
Alkuperäinen kirjoittaja minäpä kerron teille:
Itse olen ollut parikymmentä vuotta lastenhoito-alalla ja aivan ihanaa että äidit(sekä tietty myös isät) ottavat selvää mihin lapsi menee hoitoon.

Suuri ihmetyksen asia on se jos lapsi vaan tuodaan raakasti hoitoon ilman minkäänlaista tutustumista.

JA AP:LLE KYSYMYS ET MITKÄ IHMEEN JUORUT?
no kyllä henkilökunta puhuu siellä joidenkin perheiden elämästä, eikä aina pelkkää hyvää ja lastenkin kuullen.
ei tuntunut kivalta ei.

Harmi, että olet osunut tuollaiseen paikkaan. Normaalisti lasten kuullen tuollaisia ei todellakaan puhuta ja hoitajilla on lainmukaan vaitiolovelvollisuus. Eli tuskinpa lastaan tutustuttamassa olleet vanhemmat tuovat kovinkaan monia juoruja kotiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kauhistus:
joutuuhan päiväkodin henkilökunta tilanteisiin, joissa olisi vaitiolovelvollisuus. kuinkas silloin toimitaan? se niistä "juoruista".
miten lasten kanssa tulee tilanne, joissa vaitiolovelvollisuus? palaverit ryhymän aikuisten kanssa sitä varten, joissa keskustellaan lapsiin liittyvistä asioista, joista vaitiolovelvollisuus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jajuu:
mä taidankin mennä tuon seiskaluokan aloittavan mukaan tutustumaan yläkouluun. pehmeä lasku you know
Sitäkään ei muuten ole missään kielletty niin että ole hyvä vain.

Eräillä paikkakunnilla onsellainen upea käytäntö että kun hoitoon tulee alle 3-vuotias niin hänelle nimetään omahoitaja. Omahoitaja tutustuu lapseen ja vanhempiin kotikäynneillä, lapsi totutetaan ryhmään niin että vanhempi käy lapsen kanssa ryhmässä ja pikkuhiljaa lyhennetään aikaa jonka vanhempi siellä viettää. Näin lapsi saa pehmeän laskun hoitoon tulemisessa, samalla vähenee vanhempien eroahdistus ja hoidon aloittaminen on kaikille osapuolille helpompaa.

Kun vanhempi/vanhemmat ovat päiväkodissa oman lapsen mukana niin se mitä siellä näkee ja kuulee on aivan normaalia päivärytmiä. Muiden lasten sukunimetkään eivät tule tietoon ellei vanhempi niitä entuudestaan tiedä niin että mitähän kumman juoruja siellä nyt sitten tietoonsa saisi muualle levitettäväksi?

 
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Alkuperäinen kirjoittaja jajuu:
mä taidankin mennä tuon seiskaluokan aloittavan mukaan tutustumaan yläkouluun. pehmeä lasku you know
Sitäkään ei muuten ole missään kielletty niin että ole hyvä vain.

Eräillä paikkakunnilla onsellainen upea käytäntö että kun hoitoon tulee alle 3-vuotias niin hänelle nimetään omahoitaja. Omahoitaja tutustuu lapseen ja vanhempiin kotikäynneillä, lapsi totutetaan ryhmään niin että vanhempi käy lapsen kanssa ryhmässä ja pikkuhiljaa lyhennetään aikaa jonka vanhempi siellä viettää. Näin lapsi saa pehmeän laskun hoitoon tulemisessa, samalla vähenee vanhempien eroahdistus ja hoidon aloittaminen on kaikille osapuolille helpompaa.

Kun vanhempi/vanhemmat ovat päiväkodissa oman lapsen mukana niin se mitä siellä näkee ja kuulee on aivan normaalia päivärytmiä. Muiden lasten sukunimetkään eivät tule tietoon ellei vanhempi niitä entuudestaan tiedä niin että mitähän kumman juoruja siellä nyt sitten tietoonsa saisi muualle levitettäväksi?
eikö toi omahoitajuus ole käytäntönä kaikkialla?
 
Alkuperäinen kirjoittaja harjoittelussa ollut:
no kyllä henkilökunta puhuu siellä joidenkin perheiden elämästä, eikä aina pelkkää hyvää ja lastenkin kuullen.
ei tuntunut kivalta ei.
Yllättäen harmaa kommentoija ja harjoittelussa ollut.. Näin juuri. Jos tälläiseen tilanteeseen kuulijaksi joutuu niin pitää olla sen verran pokkaa että avaa suunsa ja huomauttaa että tämä ei ole mielestäni ammattimaista käytöstä. Aina löytyy näitä jotka on olleet "harjoittelemassa" tai jotain muuta vastaavaa ja sitten jurputetaan joka paikassa että tätä se on, kyllä minä tiedän...
 

Yhteistyössä