Oikeasti - ovatko jotkut äiditkin päiväkotiin tutustumassa

• Viestiketjun aloittaja kauhistus
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja miss xander:
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Alkuperäinen kirjoittaja jajuu:
mä taidankin mennä tuon seiskaluokan aloittavan mukaan tutustumaan yläkouluun. pehmeä lasku you know
Sitäkään ei muuten ole missään kielletty niin että ole hyvä vain.

Eräillä paikkakunnilla onsellainen upea käytäntö että kun hoitoon tulee alle 3-vuotias niin hänelle nimetään omahoitaja. Omahoitaja tutustuu lapseen ja vanhempiin kotikäynneillä, lapsi totutetaan ryhmään niin että vanhempi käy lapsen kanssa ryhmässä ja pikkuhiljaa lyhennetään aikaa jonka vanhempi siellä viettää. Näin lapsi saa pehmeän laskun hoitoon tulemisessa, samalla vähenee vanhempien eroahdistus ja hoidon aloittaminen on kaikille osapuolille helpompaa.

Kun vanhempi/vanhemmat ovat päiväkodissa oman lapsen mukana niin se mitä siellä näkee ja kuulee on aivan normaalia päivärytmiä. Muiden lasten sukunimetkään eivät tule tietoon ellei vanhempi niitä entuudestaan tiedä niin että mitähän kumman juoruja siellä nyt sitten tietoonsa saisi muualle levitettäväksi?
eikö toi omahoitajuus ole käytäntönä kaikkialla?
Meillä ei ole, tosin meidän kaupungissa on pyrkimyksenä jostain kumman syystä siirtää kaikki alle 5-vuotiaat ryhmiksiin tai pph:lle.

sama
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Alkuperäinen kirjoittaja harjoittelussa ollut:
no kyllä henkilökunta puhuu siellä joidenkin perheiden elämästä, eikä aina pelkkää hyvää ja lastenkin kuullen.
ei tuntunut kivalta ei.
Yllättäen harmaa kommentoija ja harjoittelussa ollut.. Näin juuri. Jos tälläiseen tilanteeseen kuulijaksi joutuu niin pitää olla sen verran pokkaa että avaa suunsa ja huomauttaa että tämä ei ole mielestäni ammattimaista käytöstä. Aina löytyy näitä jotka on olleet "harjoittelemassa" tai jotain muuta vastaavaa ja sitten jurputetaan joka paikassa että tätä se on, kyllä minä tiedän...
no se oli vain minun kokemukseni, ja tähän nyt laitoin sen kun asiasta oli puhetta.
itse olen kyllä niin hiljainen hissukka etten todellakaan tohtinut sanoa mitään. pitäs vissiin jostain hommata rohkeutta.

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eikö parempi käytäntö ole, että lapsi tutustuu paikkaan YKSIN vähitellen aloittaen lyhyistä ajoista...
No, EI todellakaan. Vie nyt vaik 1v päiväkotiin, jätät sinne ventovieraiden syliin ja lähdet pois ? Onks sulla sydäntä ?

nimettömänä pysyvä
Alkuperäinen kirjoittaja kauhistus:
ja vielä viikkotolkulla.

Ei kyllä huvittaisi lasta viedä päiväkotiin jos joku mamma siellä seuraa toisten lasten touhuja... ja juorut senkun leviää.

Mun lapset (3 kpl) ovat aloittaneet päiväkodin ja sillä siisti, ilman minun mukanaoloa
minä olen ollut sellaisessa päiväkodissa töissä jossa oli paha olla hoitajien sekä lasten ja josta nään edelleen painajaisia.eräs äiti oli myös viemässä päiväkodissa tapahtunutta asiaa oikeuteen.kun lähdin sieltä jäin pelkäämään lasten puolesta.ihme kun siellä päiväkodissa ei tapahtunut mitään tapaturmia lapsille kun hoitajia oli monesti ulkonakin vain YKSI koko päiväkodin lasten kanssa!!!!!!!!!!!!!!!!! näen unia joissa lapseni ovat siinä päiväkodissa hoidossa ja herään tuskanhikisenä.tiedän että muutkin hoitajat jotka kaikki lähtivät sieltä pois ovat saaneet erillaisia paniikkikohtauksia ja painajaisia,joten mitä traumoja se on lapsiin jättänyt?? joten omiani en uskalla ikinä hoitoon viedä ja suosittelen todella perinpohjaista tutustumista kaikille vanhemmille lastensa hoitopaikkaan ennenkuin lapsensa sinne vievät.kaikkea ei vaan päälleppäin näe joten kannattaa kuunnella jos joku kyseisestä paikasta tietää.

minusta on hienoa,että vanhempi pääsee lapsen mukana tutustumaan ja näkee mikä meininki hoidossa on.ja meilläkin poju on reipas menemään muiden lasten kanssa leikkimään,mutta jossain kohtaa etsii katseellaan äitiä ja hakeutuu syliin.että pehmee aloitus hyvä juttu.samalla äiti pääsee jutustelemaan hoitajien kanssa ja voi kysyä jos joku mieltä painaa.

:eek: :eek: :eek: No jos minun lapsi ois nyt menossa päiväkotiin niin tottakai ja ilman muuta itekin menisin hänen mukana sinne tutustumaan niin kauan että lapsi on sinne joten kuten kotiutunut :eek: :eek: Mutta joo...tyylinsä kullakin taas :/

Kimppa
Mustakin on lapsen (ja itsenkin) kannalta mukavaa, että oppii vähän tuntemaan paikan etukäteen. Tietää hoitotädit nimeltä. Tietää vähän leluja mitä siellä on. Piha on tuttu jne. On sitten helpompi lapsen kanssa etukäteenkin jutella, että se paikka missä oli se ja se hieno lelu ja sen ja sen niminen täti. Ettei nyt ihan tuntemattomaan paikkaan joudu menemään :eek:

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Täällä ainakin on ihan suositus että lapsi tutustuu päiväkotiin viikon-kaksi ennen hoidon aloittamista, ekalla viikolla äidin/isän kanssa parina päivänä ja pikku hiljaa yksin siellä olo aikaa pidennetään.
Täällä on ihan samalla tavalla. Hyvä näin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eikö parempi käytäntö ole, että lapsi tutustuu paikkaan YKSIN vähitellen aloittaen lyhyistä ajoista...
Riippu täysin lapsesta tietenkin. Jos lapsi, pelkää, äiti voi hyvin olla aluksi vähän aikaa mukana. Ei ole mitään tervetta opettaa lasta olemaan päiväkodissa hinnalla millä hyvänsä vaan pehmeästi voi tapahtua tämä tutustuminen jos on tarve.

meillä
me saatiin päivähoitopaikka vasta PÄIVÄÄ ennen hoitoon menoa,ei siinä paljoo ehtinyt tutustua. perjantaina käytiin 2 tuntia olemassa ja maanantaina sitten hoitoon. lapsi leikki tämän ajan kun keskustelin hoidonohjaajan kanssa käytännön asioista

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Mustakin on lapsen (ja itsenkin) kannalta mukavaa, että oppii vähän tuntemaan paikan etukäteen. Tietää hoitotädit nimeltä. Tietää vähän leluja mitä siellä on. Piha on tuttu jne. On sitten helpompi lapsen kanssa etukäteenkin jutella, että se paikka missä oli se ja se hieno lelu ja sen ja sen niminen täti. Ettei nyt ihan tuntemattomaan paikkaan joudu menemään :eek:

Juuri noin. Tiedän monia jotka esim. 2vuotiaan vaan ovelta nakkaa sinne päiväkotiin :'( Edellisenä päivänä ovat käyneet tutustumassa parin tunnin ajan ja sen on näiden äitien mielestä "ihan riittävä,ei siellä pidempään jaksanut olla" :eek:

kolmen äiti
No totta helkutissa olin lapsen mukana kun oltiin harjoittelemassa,viikon aikana käytiin joka päivä.Eka oltiin pihalla aamupäivisin,sit ruokailuun asti.Mulle sanottiin että tosi kiva juttu jos lapsella on mahdollisuus tutustumiseen.Harjoitteluaika riippuu tietysti myös luonteesta ja lapsen iästä.

lastentarhanope
Meillä on ollut jo vuosia käytäntönä että alle 3-vuotiaiden ryhmään tullessaan lapsi käy ensin parina päivänä vanhemman kanssa "harjoittelemassa"; ovat ulkoilussa ja sisäleikeissä mukana, meillä on käytäntönä että ruokailuun ei oteta ulkopuolisia aikuisia ruokarauhaa "häiritsemään" eli joko silloin on lähtenyt pois tai odottanut käytävässä. Hyvä että vanhemmilla on tiedossa päiväkodin rytmit, millaisia leikkikavereita ja leluja lapsella päivisin on jne, että voivat jutella päivän tapahtumista kotona kun lapsi ei vielä itse osaa asioista kertoa. Isompien ryhmissä yleensä lyhyempi tutustuminen on riittänyt, esim. lapsi on tullut ensin vanhempansa kanssa ulkoilemaan, toisella kerralla vanhempi on lähtenyt käväisemään lähikaupassa, ja sitten on tietysti kierrätetty sisätilat ja samalla juteltu lapsen vessassa käynneistä yms asioista.

kyllä mä ainakin viikon kävin siellä muutaman tunnin päivässä lasten kanssa ja seurasin niiden puuhia ja leikkiä muiden lasten kanssa...
Ideana myös se, että jos jätän ne sinne "Yksin tutustumaan" katsotaan se jo tarha ajaksi, jolloin heillä vastuu ja vakuutus lapsella voimassa ja luonnolisesti tästä myös laskutetaan.
Jos äiti mukana, se on ilmaista ja äidillä vastuu...+lapsilla äidin "turva" uudessa paikassa, kunnes käy tutuksi...

Yhteistyössä