Oikeasti miten lihavat (ellei joku sairaus) voivat sanoa olevansa köyhiä?

  • Viestiketjun aloittaja "öhöm"
  • Ensimmäinen viesti
"öhöm"
Meillä on tuttavaperhe ja he valittavat koko ajan miten köyhiä ovat.
Silti, heillä käydessämme pitsa- ja grillilaatikoita löytyy jne..
Se, että ihminen lihoo tarvitsee hän aika paljon kaloreita ja jos ei ole rahaa, luulisi että noita turhuuksia karsitaan.

Tarkoitan nyt tosiaan ihmisiä joiden bmi on esim. reilusti yli 30.

Esim. meillä kun viitisen vuotta sitten oli tiukkaa emme ostaneet mitään herkkuja, vaan teimme perusruokaa ja molempien bmi laski 25:stä parilla pykälällä, vaikkemme siis laihduttaneet. Laskimme vain minkä verran meillä on varaa laittaa ruokaan ja söimme sen mukaisesti. Pääsääntöisesti oli erilaisia wokkeja ja jotain lihaa, eli suht terveellisesti.

Eli mielestäni, jos ei ole rahaa pitäisi sen näkyä myös painossa kun ei ole sitä ruokaakaan sitten rahaa ostaa. Vai onko se vain perusvalittamista ettei ole rahaa muuhun, mutta hirveään määrään ruokaa kyllä?
 
noin se on
samaa mieltä. opiskelijat ovat pääsääntöisesti laihoja kun ruokaan jää raha ehkä muutamakymppi -satanen asumiskulujen jälkeen.
läskit syövät enemmän kuin kuluttavat,
 
noin se on
Miehen sisko on ahne ja kateellinen. Vaati asua ilmaisksi äitinsä asunnossa, me maksoimme anopin toisessa asunnossa asunnosta täyttä vuokraa. Markkinavuokraa.

Siskonsa kerran meillä ollessaan sanoi, että koska olemme laihoja, me varmaan syömme vaan kaikkia laihdutusruokia, jugurtteja jne. Heh. Ikinä en ole ostanut yhtän laihdutusruokaa. Kun syö tavallista ruokaa vain sillloin kun on nälkä, niin ei liho. Ei tarvita mitään salikortteja tai laihdutusruokia.

Miehen siskolla rahaa mässätä. Lihava ei voi olla köyhä.
 
"wiiru"
lähet kuule laskemaan kasvisten ja hedelmien hintaa näin talviaikaan niin on kuule kalliita.samoin tumma leipä kalliimpaa kuin vaalea. makkara paketin saa alta euron mitä kasviksia sillä saa. noo eihän tuo nyt ole koko totuus tietenkään mutta aika harva niitä roskaruoka herkkuja syö useasti.ei piä yleistää jos on nähnyt "yhdessä" perheessä tehtävän näin!
 
noin se on
Ymmrrän että pitää syödä lihapiirakkaa, jos ei ole keittiötä jossa valmistaa ruokaa. Muuten en. Teet sen lihapiirakan itse jos siitä pidät niin ei tule syötyä niin paljon kun ruoan eteen tekee työtä.
 
"aloittaja"
No neljällä lihiksellä elää varmasti koko päivän ja tuskin sinne mitään muuta tarvitsee laittaa. Jos esim. 1 lihiksen kalorit ovat n. 300 neljästä lihiksestä tulee sen verran ettei sillä liho, varsinkaan jos on jo valmiiksi ylipainoinen ihminen. Mutta sitten taas jos on varaa ostella sinne väliin nakit ja kaikki muut mahdolliset hintakin nousee. Halpaa wokkia tulee esim. kaalista, porkkanasta jne.. Eli kyllä tuo on aikalailla mahdotonta lihoa jos on oikeasti rahat vähissä.
 
vierass
Sit mä haluan lisätä tähän yhden ajatuksen:

Suomessa on kuitenkin sen verran hyvä tuo sosiaalihuolto, että ei kenenkään tarvitse kirjaimellisesti nähdä nälkää. Mutta sitten kun rahat on niin tiukalla, että sitä ei ole pistää mihinkään "kivaan" ehkä se ruoka on ainoa "huvi" mitä ihmisellä on? Pieni hemmottelu.
 
"pieras"
[QUOTE="Jep";25942101]Mistä hiton kaalesta?!?!?!
Kaali - kaalista. Menikö sun kaaliin?
Toi lihisesimekki on hyvä. Se on valmis syötäväksi mutta keksipä yhdestä kurkusta hyvä ruoka.[/QUOTE]

Pointti olikin ehkä siinä että sillä lihispaketin hinnalla saa varmasti muutakin kuin sen yhden kurkun, josta voi itse valmistaa ruokaa... eikä se että lihis on heti valmis syötäväksi ;)
 
"Jep"
[QUOTE="pieras";25942113]Pointti olikin ehkä siinä että sillä lihispaketin hinnalla saa varmasti muutakin kuin sen yhden kurkun, josta voi itse valmistaa ruokaa... eikä se että lihis on heti valmis syötäväksi ;)[/QUOTE]

Ei vaan kyllä pointti on juurikin se että yksi kurkku ja yksi lihispaketti maksavat saman verran ja jokainen voi miettiä kumpi on täyttävämpää.
 
"vieras"
Britti-esimerkkihän tästä asiasta on aina ollut se, että köyhempi kansanluokka syö paljon fish&chipsejä koska ovat edullisia ja köyhempi kansanluokka on täten helpommin taipuvaista ylipainoon. Samoin on väistämätön totuus, että euron juustohampurilainen on todelliselle rahapulassa olijalle helpompi juttu tehdä kuin kukkakaalisosekeitto.

Hieman perspektiiviä näihin sanomisiin ihmiset.

Ketuttaa muakin kun mun mies on läpipasko ja itse joudun jokaisen herkun hikoilemaan salilla veke.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
noin se on
[QUOTE="Jep";25942101]Mistä hiton kaalesta?!?!?!
Kaali - kaalista. Menikö sun kaaliin?
Toi lihisesimekki on hyvä. Se on valmis syötäväksi mutta keksipä yhdestä kurkusta hyvä ruoka.[/QUOTE]

täh. eihän köyhän tarvitse kurkkua syödä koska se on kallista vettä talvella. aikuinen voi syödä vitamiininsa kaalista ja juureksista. lapsille voi ostaa kurkkua lisukkeeksi.
 
noin se on
[QUOTE="pieras";25942113]Pointti olikin ehkä siinä että sillä lihispaketin hinnalla saa varmasti muutakin kuin sen yhden kurkun, josta voi itse valmistaa ruokaa... eikä se että lihis on heti valmis syötäväksi ;)[/QUOTE]

just näin.
 
vierass
[QUOTE="pieras";25942113]Pointti olikin ehkä siinä että sillä lihispaketin hinnalla saa varmasti muutakin kuin sen yhden kurkun, josta voi itse valmistaa ruokaa... eikä se että lihis on heti valmis syötäväksi ;)[/QUOTE]

Kerros mulle millä sä ruokit 4 lasta eurolla muulla kuin sillä lihispaketilla?


Enkä nyt tarkoita, että mä ruokin mun lapsia lihiksillä :D
 
noin se on
Kaalikeitto Dieetti. Ihmekeitto voi olla tämänkin näköistä. Reseptistä tulee iso kattila keittoa: 1 keskikokoinen kaali taikka puolikas isommasta kaalesta; 3-6 suurta ...


Kyllä ruokaohjeissa käytetään sanaa kaalesta.
 
mama the strange
Terveellinen ruoka on kallista.

Usein myös pienituloisella voi olla voimat vähissä, joten helppo "roskaruoka" houkuttaa. Rahaongelmat voivat olla todella lamaannuttavia henkisesti. Ei siinä jaksa mitään kukkakaalisosekeittoja väkerrellä. Pakastepizza uuniin ja that´s it.

Jollain tapaa liitän lihavuuden myös jonkinsortin elämänhallinnan puutteeseen. Tästähän saattaa joskus pienituloisuuskin johtua.
 
Neljällä lihiksellä päivässä ei kenenkään BMI ole reilusti yli 30 (niinkuin ap aloituksessa rajasi). Ihan oikeasti sillä rahalla, mikä menee tuohon ylipainoon tarvittaviin lihiksiin, saisi jo ihan riittävän määrän terveellisempää ruokaa. Kyllä mä lulen että ne on ne ylimääräiset jutut, jotka lihottavat, ja joihin tietty menee vielä rahaa.

Se lohtusyöminen on nimenomaan se syy lihoa. Huonojen tottumusten ohella.
 
Viimeksi muokattu:
"pieras"
Kerros mulle millä sä ruokit 4 lasta eurolla muulla kuin sillä lihispaketilla?


Enkä nyt tarkoita, että mä ruokin mun lapsia lihiksillä :D
Jos sä ostat paketin lihiksiä eurolla, niin sä saat siitä jokaiselle lapselle yhden lihiksen, mikä todennäköisesti riittää lapselle välipalaksi, ei mitenkään päivän ruoaksi. Jos ajattelit että lapset syö pelkkää lihistä, niin varmaan tarvitset noin kolme pakettia niitä päivässä. Kolme euroa, kertaa parin päivän ruoka, on kuusi euroa jne ja sillä rahalla varmaan saa jo jotain muutakin ruokaa, huom valmistettavaa ruokaa, kuin lihapiirakkaa. Mä en voi ymmärtää miten tää voi olla näin vaikeeta...
 
vierass
[QUOTE="pieras";25942216]Jos sä ostat paketin lihiksiä eurolla, niin sä saat siitä jokaiselle lapselle yhden lihiksen, mikä todennäköisesti riittää lapselle välipalaksi, ei mitenkään päivän ruoaksi. Jos ajattelit että lapset syö pelkkää lihistä, niin varmaan tarvitset noin kolme pakettia niitä päivässä. Kolme euroa, kertaa parin päivän ruoka, on kuusi euroa jne ja sillä rahalla varmaan saa jo jotain muutakin ruokaa, huom valmistettavaa ruokaa, kuin lihapiirakkaa. Mä en voi ymmärtää miten tää voi olla näin vaikeeta...[/QUOTE]

No on näköjään vaikeeta :D

Ja edelleenkin mä odotan niitä esimerkkejä euron ruuista.
 
[QUOTE="pieras";25942216]Jos sä ostat paketin lihiksiä eurolla, niin sä saat siitä jokaiselle lapselle yhden lihiksen, mikä todennäköisesti riittää lapselle välipalaksi, ei mitenkään päivän ruoaksi. Jos ajattelit että lapset syö pelkkää lihistä, niin varmaan tarvitset noin kolme pakettia niitä päivässä. Kolme euroa, kertaa parin päivän ruoka, on kuusi euroa jne ja sillä rahalla varmaan saa jo jotain muutakin ruokaa, huom valmistettavaa ruokaa, kuin lihapiirakkaa. Mä en voi ymmärtää miten tää voi olla näin vaikeeta...[/QUOTE]

Mut jos on se yks hetki, sulla on euro kädessä ja 4 kirkuvaa lasta oottamassa välipalaa. Kumman valitset sillä eurolla ostettavaks, neljä lihapiirakkaa vai yhden kurkun?
 

Yhteistyössä