Oikeasti ammatiltaan LÄÄKÄRIÄ tai HOITAJAA paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Oon vasta 17v ja pelkään, että mulla on keuhkosyöpä D:.

Oireitani ovat: viime kesänä huomasin klimppieni seassa veriviiruja. Kerran myös yskin aamulla ja yskän mukana kurkkuun pulpahti klimppi ja räkäsin sen pois niin huomasin, että siinäkin oli punaisia veriviiruja!
Kävin lääkärissä ja lääkäri otti verikokeet, kuuntelikeuhkot ja määräsi keuhkojen röntgen kuvat. Kaikki olivat kunnossa eikä mitään poikkeavaa löytynyt (kesäkuussa 2017 kävin)
Veristen klimppien tulo loppui ja rauhotuin.

Nyt tässä syksyllä on kuitenkin alkanut uusi oire. Tunnen outoa rahinaa/ narinaa aina välillä vasemmalla puolella kyljen sivussa kylkiluun kohdalla. Tätä on tuntunut jo jonkin aikaa päivittäin aina jossain vaiheessa.
Toinen oire on se, että kurkkuni päästelee outoja "korahduksia/ kurahduksia" EI OLE VITSI!
Ääni muistuttaa röyhtäisyä, mutta kurkkuni päästää sen tahdottomasti sellainen ilman korina kurkussa. Pelkään, että sekin on keuhko-oire esim nestettä keuhkoissa :(?
Nyt huomasin vaakaa mennessä että iltapainoni on pudonnut 2kg tämän syksyn aikana, mutta se voi johtua siitä, että olen vähentänyt limppareiden ja mehujen juomista joita join ennen päivittäin aika paljon...

Olen myös tupakoinnut, mutta lopettanut! Pitäisiköhän huolestua näistä oireista??
En taas viitsisi mennä lääkäriinkään! Pitääkö mun pelätä keuhkosyöpää?
Jostain syystä mulla on ollut myös satunnaisesti esiintyvää lievää yskää tänä vuonna poikkeuksellisen paljon etenkin aamulla herätessä!.
Pitääkö huolestua vai voinko olla huoletta, kun keuhkojen röntgen kuvissakaan ei näkynyt mitään D:?

Oon siis 17v poika ja polttannut niin, että:
- aloitin heinäkuussa 2015 ja poltin joulukuuhun 2015.
Tuon puolen vuoden aikana polttamiseni oli vähäistä, mutta lähes päivittäistä. Poltin paljon kavereiden jämiä ja sitte teimme jtn todella tyhmää.
Keräsimme aika paljon tasaisesti tuon puolen vuoden ajan (2015 heinä-joulukuu 2015) maasta mahdollisimman pitkiä toisten heittämiä. Tupakan tumppeja joita sytyttelimme sytkärillä. Tiedän, että tuo oli tyhmää mutta emme saaneet muuten tupakkaa!
Joulukuussa 2015 lopetin ja olin polttamatta kesäkuuhun 2016.

- kuitenkin kesäkuussa 2016 taas aloitin ja tällä kertaa sain ihan kokonaisia enkä enää polttanut tumppeja..
Poltin kesäkuu 2016 - 2016 joulukuu 1-3 kokonaista tupakkaa per päivä.
Joulukuussa 2016 taas vähensin ja olen vuoden 2017 polttanut viikottain, mutta en joka päivä.
Nyt olen päättänyt lopettaa kokonaan ja olen ollut jo kohta 2 vkoa ilman.
Minua kuitenkin pelottaa, että mitä jos mulla on jo keuhkosyöpä. Tai on tulossa.
Onko keuhkosyöpä riskini kasvanut suurejsi tupakoinnin takia?? Pieneneekö se miten nopeasti jos nyt lopetan?

Ainiin! Mulla muutamia oireitakin eli mulla on jo vuoden eli viime syksystä jatkunut outo oire siis syvään hengittäessä tunnen, kuinka jokin muljahtaa/ naksahtaa oikeassa kyljessä rintalihaksen alla.
Tätä tapahtuu päivittäin useamman kerran hengittäessä ja välillä myös liikkuessa tai kääntyessä.
Tätä oiretta on jatkunut jo vuoden verran eli juuri alkanut tupakointini aikana.
Huomasin myös tänä vuonna sellaisen jutun, että melko usein tämä naksahtelu pahenee niinä päivinä, kun poltan.
Eli sisään hengittäessä kyljessä kuulu kuuluu ihan korvin kuultava naksahdus.
Mulla on myös välillä vihlaisuja oikean olkapään ja hartia seudulla hengittäessä.
Ja nykyisin tulee useammin kuin ennen flunssan yhteydessä kova yskä.

Pitäisikö huolestua vai yrittää unohtaa nuo? Yritän kaiken aikaa lopettaa polttamista.

Eli pitääkö mun pelätä keuhkosyöpää?
Ja entä onko sairastumis riskini suuri jos nyt vielä lopetan polttamisen?

Tosiaan kesäkuussa kävin hoitajalla joka otti pika tulehdusarvon ja hapetusarvon sormen päästä, ne olivat normaalit,
Kävin myös lääkärillä joka kuunteli keuhkot ja niistä ei kuulunut mitään poikkeavaa ja sain lähetteen perusverenkuvaan ja keuhkojen röntgen kuviin ja mitään poikkeavaa ei löytynyt mistään.
Voinko siis olla huoletta syöpäpelon kanssa?

Ap

Jotenkin vain ahdistaa tämä syksyn aikana välillä tuntuva lievä rahina hengittäessä vasemman kyljen sivussa.
Pitäisikö siitä huolestua?? Se ei ole häiritsevää mutta pelkään, että se on keuhkosyövän oire.!
Ap

En keuhkisyövästä tiedä, mene uudestaan lääkäriin. Mutta vähäiseltä tuo sun tupakanpoltto kuulostaa siihen nähden että toiset polttaa askin päivässä. Tupakoinnin lopettaminen pienentää välittömästi riskiä keuhkosyövälle tai keuhkoahtaumataudille altistumiselle. Keuhkosyöpää pidetään tupakoitsijoiden tautina mutta voi myös tulla muille.
Oletko ollut flunssassa tai muuten sairaana, voisiko se olla joku flunssan jälkitauti/oire joka siellä rahisee? Ai sulla olikin ollut nuo oireey jo pidempään. Oletko koittanut venytellö rinta-/olka-/hartia seutua?

Oi voi! Pitääköhän tässä nyt olla huolissaan? :( kuitenkin keuhkojen röntgen kuvat olivat kunnossa! Eikö se poissulje kasvaimet keuhkoista?
T. Ap

Ei sulje. S
Rtg:ssä näkyy vain isot, pitkälle edenneet kasvaimet röntgenpositiiviset kasvaimet.
Osa kasvamista on kudostyypiltään sellaisia että näkyvät vain varjoainetehosteisessa kuvauksessa. Ja osa kasvain ja infektiofokuksista näkyy vain tarkemmassa solutason PET- kuvassa, joita tehdään vain täällä Turussa, ja joihin valitettavasti ei pääse ilman erikoislääkärin hyväksyntää.

Ja mikähän sinä olet
Ei sulje. S
Rtg:ssä näkyy vain isot, pitkälle edenneet kasvaimet röntgenpositiiviset kasvaimet.
Osa kasvamista on kudostyypiltään sellaisia että näkyvät vain varjoainetehosteisessa kuvauksessa. Ja osa kasvain ja infektiofokuksista näkyy vain tarkemmassa solutason PET- kuvassa, joita tehdään vain täällä Turussa, ja joihin valitettavasti ei pääse ilman erikoislääkärin hyväksyntää.
Oletko terveysalalla töissä?

Olen sh ja voin sanoa sinulle, että jos sinulla olisi syöpä. olisit kuollut siihen jo hoitamattomana, sen verran pitkään olet tätä tarinaasi kirjoittanut mm. vauvalle. Suosittelisin sinulle somatiikan puolen sijaan psykiatrista konsultaatiota pakko-oireista häiriötä ajatellen.

Hirveä ahdistus taas ! Olin juuri käymässä nukkumaan siinä klo 00:00 aikaan.
Minua oli koko illan lievästi ahdistanut henkeä. Ajattelin että se on ahdistusta. Kuitenkin vahingossa nopeasti uloshengittämimen päästi pari kertaa sellaisen hiljasen vinkunan.
Tuo sai minut huolestumaan lisää!
Pitääkö tuosta huolestua?? Hengenahdistus katosi nukkuessa eli oli aamulla herätessä poissa!
T. Ap

Yhteistyössä