Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Milloin puheenviivästymä vahvistettiin, milloin taas itse huomasitte ongelmia? Milloin otitte tukiviittomat käyttöön? Opiskelen viittomakieltä ja takana on opiskeluita liittyen psykologiaan (juu, hieman haahuilen) ja olen miettinyt auttaisivatko vauvaviittomat puheenviivästymästä kärsiviä ja miten aikaisin nuo ongelmat yleensä huomataan.
Minä voin meidän puheenviivästymästä kertoa. Kolmivuotiaana oli ihan muutama sana käytössä ja siinä vaiheessa vaadin puheterapeutille pääsyä. Meidän lapsi oli synnynnäinen miimikko ja puhui käsillään. Puheterapeutin tutkimuksiin pääsimme vähän päälle 3 vuotiaana, puolisen vuotta meni varsinaisen terapian aloittamiseen, tukiviittomat otettiin heti käyttöön, menin tukiviittomakurssille ja opetin muun perheen, koko perheen kurssille pääsimme vasta vähän myöhemmin.
Minä en kyllä mistään vauvaviittomista puhuisi, ihan tukiviiittomia eli viittomakielen yksittäisiä sanojahan siinä käytetään. Meillä ne vähensivät raivareita todella paljon, kun lapsi sai itseään ymmärretyksi. Viittomien kautta on sitten kuljettu eteenpäin, vähitellen löytyivät alkutavut, sitten alkoi kehittyä sanoja ja lauseita. Kirjaimia on yhä hakusalla, mutta puhe on suhteelllisen ymmärrettävää ja viittomat ovat jääneet oikeastaan täysin pois.