OIkeasti, alkaa olla keinot vähissä saada tuo lapsi päiväkuivaksi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JK
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
...pienihän se vielä on, vaikka ymmärrän että tietysti ottaa hermoon kun monet muut lapset "menevät edellä". Mutta jos tosiaan olisikin vain kyse siitä, että hänellä puheen ja pottailun suhteen asiat ottavat oman aikansa! Kyllä se sieltä tulee, kuivaksi oppiminen, kun on valmis.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja eeeee:
Meillä taas pissaa pottaan kyllä käskettäessä. Mutta ei tajua yhtään itse sitä pissa/kakkahätäjuttua. Vannoo, että ei ole hätä, ja minuutin päästä housut on märkinä. Ikää hieman vajaa 3v. Yli kuukausi on nyt oltu ilman päivävaippaa ja edelleen kaikki kakat tulee housuun ja pissat heti, jos unohdan kantaa pytylle joka toinen tunti vähintään...

Kai sitä pitäisi vaan vaippa ottaa takaisin.

No miksi laittaisit vaipan takaisin, jos kerran teillä pysytään vanhempien aktiivisuudella kuivana.

Meillä tehtiin tuota kotona ja päiväkodissa puoli vuotta ennenkuin vapaaehtoisesti meni vessaan itse. Tosin nopeasti tuli se rutiini siihen, milloin vessaan on mentävä. Kyllä sen eleistä näki, kun alkoi olla hätä. Vieläkin saa muistuttaa vaikka on ollut yli vuoden päivä- ja yökuiva. Ne oikeastaan tulivat samalla kerralla.

No ehkä mä vertaan mielessäni esikoiseen, jolla homma sujui viikossa. En vaan jaksa koko ajan olla muistuttamassa asiasta, joten pissapöksyjä tulee vähintään yhdet päivässä ja ne kakkapöksyt siihen päälle.

Mutta jos muilla on yhtä vaivalloista, niin kai se sitten vaan kuuluu olla niin.

Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja eeee:
oon sanonut jo monelle että oottakaa vielä kesään, sillloin on helpompaa. Niinhän sitä sanotaan että lapsi oppii kun on siihen valmis, mäkin haluan tähän uskoa. Toki tuon ikäistä voi patistaa, mutta ei saa painostaa.

Mä en kyllä tajua, että miten se nyt niin paljon helpompaa kesällä on. Toki ulkoillessa pääsee vähän helpommalla kun voi puskaan pissattaa... mutta noin muuten ei siinä mielestäni eroa ole.

ihan siinä mielessä että kotona oleskellessa voi olla ilman pöksyjä, ei tartte koko ajan riisua ja taas pukea jne.

Musta ne pöksyt on ihan hyvä olla siinä välissä, niin ei ne pissat lainehdi ihan niin pahasti pitkin maisemia kun osa imetytyy kankaaseen. Saatika ne kakat päädy lattialle...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ristiinkulkija:
:hug: Tiedän tunteen.. *huokaus*

Meillä vahvasti viivästynyt puheenkehitys, puheterapiaa ja puheen kuntoutusta. Oppi vasta päiväkuivaksi, ja täyttää muutaman kuukauden kuluttua 4 vuotta.

Millainen tilanne teillä oli silloin kun lapsi oli kolme? Meillä on myös nyt joku aika sitten aloitettu puheterapia.

Vessakäyntien suhteen vai puheenkehityksen?

Puheenkehityksen.

Täysin pysähtynyt, 20-30 sanaa. Ei uusia sanoja, osa vanhoistakin unohtui ja jäi pois. Ei matki kuulemiansa sanoja.
Kehitys hidasta, puoleen vuoteen tullut noin 10 sanaa lisää ja tukiviittomia opetellaan.
Kuinka teillä?

oon sanonut jo monelle että oottakaa vielä kesään, sillloin on helpompaa. Niinhän sitä sanotaan että lapsi oppii kun on siihen valmis, mäkin haluan tähän uskoa. Toki tuon ikäistä voi patistaa, mutta ei saa painostaa.

Mä en kyllä tajua, että miten se nyt niin paljon helpompaa kesällä on. Toki ulkoillessa pääsee vähän helpommalla kun voi puskaan pissattaa... mutta noin muuten ei siinä mielestäni eroa ole.

Kesällä saa housut aika paljon nopeammin pois jalasta kuin talvella alkaa riisumaan toppahaalaria, villahaalaria ja sisähousuja. Alussa pissa tulee usein niin nopeasti, että housujen laskemisella on kiire. On myös vähän eri asia olla ulkona vahingon sattuessa kesäsäässä kuin olla talvipakkasessa litimärkänä pissasta.

Alkuperäinen kirjoittaja n:

Kesällä saa housut aika paljon nopeammin pois jalasta kuin talvella alkaa riisumaan toppahaalaria, villahaalaria ja sisähousuja. Alussa pissa tulee usein niin nopeasti, että housujen laskemisella on kiire. On myös vähän eri asia olla ulkona vahingon sattuessa kesäsäässä kuin olla talvipakkasessa litimärkänä pissasta.

Reimatekki pelastaa varmaan tässäkin tilanteessa :-)

Alkuperäinen kirjoittaja eee:

ihan siinä mielessä että kotona oleskellessa voi olla ilman pöksyjä, ei tartte koko ajan riisua ja taas pukea jne.

Musta ne pöksyt on ihan hyvä olla siinä välissä, niin ei ne pissat lainehdi ihan niin pahasti pitkin maisemia kun osa imetytyy kankaaseen. Saatika ne kakat päädy lattialle...

jos ahkerasti jaksaa viedä sinne potalle istumaan niin ei ne pissat välttämättä sinne lattialle tule. Toki siinä saa valppaana olla, mutta sehän kuuluu asiaan.

Meillä vahvasti viivästynyt puheenkehitys, puheterapiaa ja puheen kuntoutusta. Oppi vasta päiväkuivaksi, ja täyttää muutaman kuukauden kuluttua 4 vuotta.

Millainen tilanne teillä oli silloin kun lapsi oli kolme? Meillä on myös nyt joku aika sitten aloitettu puheterapia.

Puheenkehityksen.

Täysin pysähtynyt, 20-30 sanaa. Ei uusia sanoja, osa vanhoistakin unohtui ja jäi pois. Ei matki kuulemiansa sanoja.
Kehitys hidasta, puoleen vuoteen tullut noin 10 sanaa lisää ja tukiviittomia opetellaan.
Kuinka teillä?

No meillä tais kolme vuotiaana tulla ehkä kuusi sanaa ja tosiaan marraskuussa aloitettiin puheterapia. Meillä on kuvat käytössä. Nyt on edistynyt aika hyvin, tullut uusia sanoja ja äänteitä, sosiaalisempi ja ottaa enemmän kontaktia. Tuosta sosiaalisuudesta olivat päiväkodissa myös hiukan huolissaan.

Miten teillä sitten nuo vessahommelit eteni?

Alkuperäinen kirjoittaja eee:

jos ahkerasti jaksaa viedä sinne potalle istumaan niin ei ne pissat välttämättä sinne lattialle tule. Toki siinä saa valppaana olla, mutta sehän kuuluu asiaan.

Joo, mutta ei sitä kuukausitolkulla jaksa eikä pysty koko ajan keskittymään siihen, onko lapsella pissahätä. Ei tuo sitä mitenkään eleillä ilmoita etukäteen edes. Ja pitää muutakin tehdä kun vahtia vieressä.

Niin joo. Ja tuo laps tosiaan sitten pidättelee sitä pissaa, sen huomaa välillä ihan selvästi kun tyyliin jalat ristissä seisoo. Siinä vaiheessa kun yrittää saada potalle, tulee ihan järkyttävä huuto. En tiiä sitten uskaltaako siinä vaiheessa väkisin pitää potalla kunnes ei jaksa enää pidätellä?

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja eeeee:
Meillä taas pissaa pottaan kyllä käskettäessä. Mutta ei tajua yhtään itse sitä pissa/kakkahätäjuttua. Vannoo, että ei ole hätä, ja minuutin päästä housut on märkinä. Ikää hieman vajaa 3v. Yli kuukausi on nyt oltu ilman päivävaippaa ja edelleen kaikki kakat tulee housuun ja pissat heti, jos unohdan kantaa pytylle joka toinen tunti vähintään...

Kai sitä pitäisi vaan vaippa ottaa takaisin.

No miksi laittaisit vaipan takaisin, jos kerran teillä pysytään vanhempien aktiivisuudella kuivana.

Meillä tehtiin tuota kotona ja päiväkodissa puoli vuotta ennenkuin vapaaehtoisesti meni vessaan itse. Tosin nopeasti tuli se rutiini siihen, milloin vessaan on mentävä. Kyllä sen eleistä näki, kun alkoi olla hätä. Vieläkin saa muistuttaa vaikka on ollut yli vuoden päivä- ja yökuiva. Ne oikeastaan tulivat samalla kerralla.

No ehkä mä vertaan mielessäni esikoiseen, jolla homma sujui viikossa. En vaan jaksa koko ajan olla muistuttamassa asiasta, joten pissapöksyjä tulee vähintään yhdet päivässä ja ne kakkapöksyt siihen päälle.

Mutta jos muilla on yhtä vaivalloista, niin kai se sitten vaan kuuluu olla niin.

Mä luulen vaan, että pieniä jästipäitä riittää :) Meillä lapsi vaan ei halua mennä vessaan ajoissa. Se häiritsee kaikkea muuta. Eikä ole edes kysymys mistään puheenviivästymästä tuolla pulinapetterillä.

Tai sitten ei. Muistan kun meidän 3-vuotiasta yritettiin opettaa, niin 2 tunnissa oli mennyt jo viidet housut. Kovin pitkään ei jaksettu moista touhua, vaan jätettiin suosiolla myöhemmäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tai sitten ei. Muistan kun meidän 3-vuotiasta yritettiin opettaa, niin 2 tunnissa oli mennyt jo viidet housut. Kovin pitkään ei jaksettu moista touhua, vaan jätettiin suosiolla myöhemmäksi.

no oiskohan hän juonut vähän liikaa.

Joo, päiväkodissa ottivat kuvat käyttöön. Meillä oli palaveri henkilökunnan kanssa, jossa tuumittiin tehostettavaksi vessassa käyntiä. Käynyt pitkin kesää ja syksyä pissillä vessassa, mutta ei minkäänlaista omaa halua/tarvetta käydä. Jos housut kastui ei ottanut edes pois, vaan oli kuin ei mitään oliskaan. Eikä tullut mitään sanomaan.
Pikkuhiljalleen alkoi käymään useammin vessassa ja kun vaippa oli enimmäkseen kuiva päivisin niin ihan kokeilumielessä jätin vaipan pois. Ja ihan muutama vahinko on tässä kuukauden sisään käynyt.

Meilläkin kohta 3-v poika, jolla puheenkehityksessä viivästymää ja motorisessa kehityksessä ollut myös. Ja vaipat on edelleen käytössä. Hätää ei ilmaise millään tavalla. Pissit pottaan kyllä tekee, jos sattuu oikealla hetkellä sinne istuttamaan. Kakkaa ei olla pottaan saatu tekemään kuin ehkä kerran tai kaksi. rasittavaa..meilläkin tavoitteena kesällä viimeistään oppia päiväkuivaksi..saas nyt sit nähdä. Vähän kyllä epäilyttää..

Niin joo. Ja tuo laps tosiaan sitten pidättelee sitä pissaa, sen huomaa välillä ihan selvästi kun tyyliin jalat ristissä seisoo. Siinä vaiheessa kun yrittää saada potalle, tulee ihan järkyttävä huuto. En tiiä sitten uskaltaako siinä vaiheessa väkisin pitää potalla kunnes ei jaksa enää pidätellä?

Onnistuisiko, jos pitäisikin sylissä pöntön yläpuolella? Vähän samoin kun vauvoja voi vessattaa. Ideana olisi, että tuosta pissalla käymisestä tulisi "jännä leikki". Samoin oletko ajatellut koittaa niitä "pottatarroja", jotka liimataan potan pohjaan ja kuva tulee esiin kun pissa tulee päälle?

Puheenkehityksen.

Kuinka teillä?

Hei! Hieman uteliaisuudesta kyselen...

Milloin puheenviivästymä vahvistettiin, milloin taas itse huomasitte ongelmia? Milloin otitte tukiviittomat käyttöön? Opiskelen viittomakieltä ja takana on opiskeluita liittyen psykologiaan (juu, hieman haahuilen) ja olen miettinyt auttaisivatko vauvaviittomat puheenviivästymästä kärsiviä ja miten aikaisin nuo ongelmat yleensä huomataan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Onnistuisiko, jos pitäisikin sylissä pöntön yläpuolella? Vähän samoin kun vauvoja voi vessattaa. Ideana olisi, että tuosta pissalla käymisestä tulisi "jännä leikki". Samoin oletko ajatellut koittaa niitä "pottatarroja", jotka liimataan potan pohjaan ja kuva tulee esiin kun pissa tulee päälle?

Nuo pottatarrat vois meillä toimia :) Pitääpä katsoa mistä niitä saisi. En ole kokeillut pitää sylissä pöntön yläpuolella, voisi sitäkin kokeilla kun seuraavan kerran ei jaksa enää pidätellä. Kiitos näistä :)

Oletteko kertoneet pojalle, että pissa on ihan luonnollinen ja kiva asia, että sitten voi paremmin kun pissa tulee? Ja kaikki nämä normi, äitikin käy pissalla vessassa, isäkin käy vessassa jne...

Entä onko lapsella mahdollisesti mitään allergioita? Tietyt ruoka-aine herkkyydet voivat tulle ilmi pottahaluttomuutena.

Nuo pottatarrat vois meillä toimia :) Pitääpä katsoa mistä niitä saisi. En ole kokeillut pitää sylissä pöntön yläpuolella, voisi sitäkin kokeilla kun seuraavan kerran ei jaksa enää pidätellä. Kiitos näistä :)

noi pottatarrat löytyi helposti googlella, kerran niitä katselin kun meillä ei lapsella oikeen ollut innostusta itse mennä potalle, kävi kyllä pöntöllä/potalla kun vei, mutta itsenäisesti ei yrittänytkään. Ei ainakaan ole kalliita koittaa!

Älä anna yöksi vaippaa. Jos kusee sänkyyn niin vaihdat vasta aamulla lakanat, kai se kohta huomaa ettei oo kiva nukkua märissä lakanoissa koko yötä ja sit käy potalla

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Oletteko kertoneet pojalle, että pissa on ihan luonnollinen ja kiva asia, että sitten voi paremmin kun pissa tulee? Ja kaikki nämä normi, äitikin käy pissalla vessassa, isäkin käy vessassa jne...

Entä onko lapsella mahdollisesti mitään allergioita? Tietyt ruoka-aine herkkyydet voivat tulle ilmi pottahaluttomuutena.

Oliko tämä mulle? :) Vastaan kuitenkin... Olemme kertoneet ja laps on nähnyt äitin pissalla, isin pissalla ja isoveljen pissalla. Lapsi juoksee ihan tyytyväisenä potalle kun sinne kehoitan menemään pottakuvan kanssa, mutta ei aina jaksa istua kauaa eikä mitään tule, vaikka kuinka yrittäisin ajoittaa. ja kun selkeästi lapsi pystyy sitä pissaa pidättämään pitkiäkin aikoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Mitäs jos se puheenviivästymä on yhteydessä siihen kuivaksi oppimiseen? Eli jos kaikki taidot opitaan vähän myöhemmin. Josko pikkuaskelin menisi eteenpäin. Kesällähän on kiva kokeilla pissiä vaikka puskanjuureen. Siitä jos lukko vähitellen aukeaisi ja pottaan pissiminenkin onnistuisi.

Se on usein yhteydessä siihen. Neurologi kyseli meiltäkin pojan pottailutaitoja, kun sällillä oli puheen kehityksen viivästymää. Usein siihen liittyy mm. myöhäinen kuivaksi oppiminen ja jotain muutakin kokonaiskehityksen viivästymää, mutta meillä ei oo ollut mitään muuta paitsi se puhe aikoinaan.

Puheterapeutti vahvisti epäilyt viime syksynä, lääkäriltä saatiin lausunto myös syksyn aikana. 3v neuvolasta sain lähetteen, jota itse pyysin.
Huomiota taisin kiinnittää jo vuotta aikaisemmin, kun sanoja ei alkanut kuulumaan siihen tahtiin kuin voisi olettaa. Mutta osasin odottaa jotain vastaavaa kun ollaan vanhempien lasten puheen opettelua jouduttu puheterapeutin kanssa läpikäymään.
Tukiviittomien opettelu alkanut nyt alkuvuonna. *haastavaa*

Uusimmat

Yhteistyössä