OIkeasti, alkaa olla keinot vähissä saada tuo lapsi päiväkuivaksi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JK
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

JK

Vieras
Reilu 3 vuotias on jo ja ei tule pissaa pottaan. Nyt ollaan pottailtu päivittäin jo reilun ½ vuotta, sitä ennen oli noin vuoden pottatauko. Hoidossa vaippa on ulkona ja päikkäreillä, samoin kotona. Ei vain pissaa vaikka olisi monta tuntia pissaamatta ja juonutkin olisi hyvin. Pidättelee niin kauan, että saa yövaipan päälleen.

Puhe ei vielä niinkään auta, kun on tuota puheenviivästymää eikä oikein aina tiedä kuinka paljon ymmärtää.

(Joo ei ole eka kerta kun samasta asiasta täällä jauhan...)

Meillä taas pissaa pottaan kyllä käskettäessä. Mutta ei tajua yhtään itse sitä pissa/kakkahätäjuttua. Vannoo, että ei ole hätä, ja minuutin päästä housut on märkinä. Ikää hieman vajaa 3v. Yli kuukausi on nyt oltu ilman päivävaippaa ja edelleen kaikki kakat tulee housuun ja pissat heti, jos unohdan kantaa pytylle joka toinen tunti vähintään...

Kai sitä pitäisi vaan vaippa ottaa takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja adora:
Entäs jos ei laita vaippaa ollenkaan? Kylmästi vaan pois..

Ulos en talvella laita kuitenkaan ilman vaippaa, yöksi vois vähän miettiä, mutta en tiedä jaksanko nyt kun lapsi muutenkin nukkuu huonosti alkaa heräillä petivehkeitä vaihtamaan. Mutta tätä varmaankin kokeilen heti kun yöt alkaa taas sujua paremmin :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no älä laita ollenkaan vaippaa, kyllä oppii nopeasti, kun pöksyt on märät...

No pöksyjen märkyys ei ole ainakaan vielä vaikuttanut. Lapsi on siis ilman vaippaa kun ollaan sisällä ja hereillä. Joskus tulee pissavahinko, riisuu vain itse housut pois ja jatkaa touhuja.

Oletteko kokeilleet suoraan pytylle? Meillä tyttö ei suostunut potalle mutta lopulta pyttyyn sit pissasi. Yövaippa pois niin lapsi oppii ettei auta sinne pissata. Toki se tietää sulle pyykkiä mutta näin julmia meillä oltiin et saatiin yöpissaaminen kuriin..

Alkuperäinen kirjoittaja Ristiinkulkija:
:hug: Tiedän tunteen.. *huokaus*

Meillä vahvasti viivästynyt puheenkehitys, puheterapiaa ja puheen kuntoutusta. Oppi vasta päiväkuivaksi, ja täyttää muutaman kuukauden kuluttua 4 vuotta.

Millainen tilanne teillä oli silloin kun lapsi oli kolme? Meillä on myös nyt joku aika sitten aloitettu puheterapia.

Mitäs jos se puheenviivästymä on yhteydessä siihen kuivaksi oppimiseen? Eli jos kaikki taidot opitaan vähän myöhemmin. Josko pikkuaskelin menisi eteenpäin. Kesällähän on kiva kokeilla pissiä vaikka puskanjuureen. Siitä jos lukko vähitellen aukeaisi ja pottaan pissiminenkin onnistuisi.

No ei meillä ole oppinut vieläkään, vaikka yli kuukausi jo on opeteltu. Märät housut jatkuvasti tai kakkaiset.

oon sanonut jo monelle että oottakaa vielä kesään, sillloin on helpompaa. Niinhän sitä sanotaan että lapsi oppii kun on siihen valmis, mäkin haluan tähän uskoa. Toki tuon ikäistä voi patistaa, mutta ei saa painostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Oletteko kokeilleet suoraan pytylle? Meillä tyttö ei suostunut potalle mutta lopulta pyttyyn sit pissasi. Yövaippa pois niin lapsi oppii ettei auta sinne pissata. Toki se tietää sulle pyykkiä mutta näin julmia meillä oltiin et saatiin yöpissaaminen kuriin..

On kokeiltu pöntölle, siinä tulee kauhea huuto. Potalla istuu nyt suht nätisti etenkin kirjan tai laululeikkien avulla.

Alkuperäinen kirjoittaja eeeeeeeeeeeeee:

No ei meillä ole oppinut vieläkään, vaikka yli kuukausi jo on opeteltu. Märät housut jatkuvasti tai kakkaiset.

no meillä kesti toi vaihe 2kk, et älkää nyt epätoivoon vaipuko

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meillä vahvasti viivästynyt puheenkehitys, puheterapiaa ja puheen kuntoutusta. Oppi vasta päiväkuivaksi, ja täyttää muutaman kuukauden kuluttua 4 vuotta.

Millainen tilanne teillä oli silloin kun lapsi oli kolme? Meillä on myös nyt joku aika sitten aloitettu puheterapia.

Vessakäyntien suhteen vai puheenkehityksen?

Alkuperäinen kirjoittaja eeeeeeeeeeeeee:

no meillä kesti toi vaihe 2kk, et älkää nyt epätoivoon vaipuko

Eli ei se oikeasti nopeasti käy...

Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
oon sanonut jo monelle että oottakaa vielä kesään, sillloin on helpompaa. Niinhän sitä sanotaan että lapsi oppii kun on siihen valmis, mäkin haluan tähän uskoa. Toki tuon ikäistä voi patistaa, mutta ei saa painostaa.

Mä en kyllä tajua, että miten se nyt niin paljon helpompaa kesällä on. Toki ulkoillessa pääsee vähän helpommalla kun voi puskaan pissattaa... mutta noin muuten ei siinä mielestäni eroa ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Mitäs jos se puheenviivästymä on yhteydessä siihen kuivaksi oppimiseen? Eli jos kaikki taidot opitaan vähän myöhemmin. Josko pikkuaskelin menisi eteenpäin. Kesällähän on kiva kokeilla pissiä vaikka puskanjuureen. Siitä jos lukko vähitellen aukeaisi ja pottaan pissiminenkin onnistuisi.

Voi olla kyllä yhteys sillä. Ainakin potan tarkoitusta se hankaloittaa, kun ei tiedä kuinka paljon lapsi puheesta ymmärtää. Ymmärtää kyllä hyvin yleensä, mutta näistä puheista mihin ei tule reaktiota, en voi olla varma ymmärsikö asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Vessakäyntien suhteen vai puheenkehityksen?

Puheenkehityksen.

entä jos unohtaisi kokonaan asian vähäksi aikaa. Osta tarra-arkki ja vihko valmiiksi ja sitten vähän ajan päästä houkuttele tarralla suoraan pöntöllä käymään.

Alkuperäinen kirjoittaja eeeee:
Meillä taas pissaa pottaan kyllä käskettäessä. Mutta ei tajua yhtään itse sitä pissa/kakkahätäjuttua. Vannoo, että ei ole hätä, ja minuutin päästä housut on märkinä. Ikää hieman vajaa 3v. Yli kuukausi on nyt oltu ilman päivävaippaa ja edelleen kaikki kakat tulee housuun ja pissat heti, jos unohdan kantaa pytylle joka toinen tunti vähintään...

Kai sitä pitäisi vaan vaippa ottaa takaisin.

No miksi laittaisit vaipan takaisin, jos kerran teillä pysytään vanhempien aktiivisuudella kuivana.

Meillä tehtiin tuota kotona ja päiväkodissa puoli vuotta ennenkuin vapaaehtoisesti meni vessaan itse. Tosin nopeasti tuli se rutiini siihen, milloin vessaan on mentävä. Kyllä sen eleistä näki, kun alkoi olla hätä. Vieläkin saa muistuttaa vaikka on ollut yli vuoden päivä- ja yökuiva. Ne oikeastaan tulivat samalla kerralla.

Puheenviivästymisellä voisi olla osuutta tuohon ja kuivaksi oppiminenkin tulee ehkä vähän myöhemmin. Jos elmämä alkaa liiaksi pyörimään tuon kuivaksioppimisen ympärillä ja siitä tulee kovasti stressiä äidille ja lapselle, siirtäkää suosiolla uutta kokeilua vaikka kesälle.

Alkuperäinen kirjoittaja eeee:

Mä en kyllä tajua, että miten se nyt niin paljon helpompaa kesällä on. Toki ulkoillessa pääsee vähän helpommalla kun voi puskaan pissattaa... mutta noin muuten ei siinä mielestäni eroa ole.

ihan siinä mielessä että kotona oleskellessa voi olla ilman pöksyjä, ei tartte koko ajan riisua ja taas pukea jne.

Alkuperäinen kirjoittaja eeee:

Kesällä on siinä mielessä minusta helpompaa, ettei tarvi niin välittää niistä märistä housuista ja voi olla ilman vaippaa ulkoillessakin. Eikä kastu talvihaalarit yms.

Yhteistyössä