Oikean puolen vatsakipu, joka jatkunut jo vuosia :(

• Viestiketjun aloittaja niinloppu
  • Ensimmäinen viesti
niinloppu
Tästä tulee pitkä selostus, toivottavasti joku jaksaa lukea.

Joskus reilu 3 vuotta sitten sain n. kerran kuukaudessa tai useammin sellaisia "kipukohtauksia" oikealle alavatsalle (about munasarjojen kohdalle) Kipu alkoi pikkuhiljaa ja koveni jopa niin kovaksi että jouduin lähtemään päivystykseen.
Päivystyksessä ultrattiin munasarjat eikä syytä kivulle löytynyt (minulla on jo leikattu umppari)

jossain vaiheessa epäiltiin, että kyse voisi olla vain todella kipeästä ovulaatiosta joka tuntuu vain ja ainoastaan oikealla puolella. HEtken jo uskoin tähän, koska olen ollut kahdesti raskaana eikä kummallakaan kertana kipua ollut.
Nyt kuitenkin syön pillereitä ja kipu tuntuu jo toista kertaa laatan ensimmäisinä päivinä. Kipu ei ylly sietämättömäksi mutta tunnen kivun koko ajan muutaman päivän ajan kierron alussa menkkojen jälkeen.

Kävin jälleen lääkärissä kivun kanssa n. kuukausi sitten ja lääkäri sanoi saavansa hoikkuuteni ansiosta munasarjastani kiinni, eikä se kohta aristanut, vaan munasarjojen vierestä.
Kipu tuntuu koko ajan pienesti mutta jos kohtaan koskee ja siitä kevyesti painaa, on kipu todella kova.

Koko ajan nyt pelottaa että minulla on jotain vakavempaa mitä ei vain löydetä, vai onko nämä naistenvaivat vaan niin selittämättömiä, ettei tällaiseenkaan löydy koskaan syytä?!

myy
Onko puhuttu kystan mahdollisuudesta, tai kiinnikkeistä vatsaontelossa? Nuo nyt ekana tulee mieleen, luulis olevan kuitenkin kyseessä jotenkin tonne gynepuoleen liittyvää jos kerta vaihtelee kuukautiskierron mukaan se kipu ja ajoittuu samoihin kierron aikoihin. Nuo kystat voivat olla todella kipeitä ja ne voivat puhjeta, kasvaa tai välillä kutistuakin ja saattaa olla aika hankala joskus niitä diagnosoida.

gfd
mulla on samanlaista kipua ollut myös vuosia, eikä syytä tiedetä. on epäilty munasarja kystia, sun muuta, mutta mitään ei ole löytynyt, tulehduksenomaista vuotoa on välillä, mutta tulehdusta ei löydy, yhdyntäkipuja, jomottelua pistämistä jne...

Syyn kun vaan saisi selville.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ego:
Mulla oireilee sama paikka ja sellanen olo että kohta repee joku siellä. En oo missään käyny ku ei oo usein ollut. Tiedä häntä sitten mikä oikein on.
Just niin!! Ehkä me sit ei kuolla, tai sit kuollaan yhessä :D

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
endometrioosi?
Oon miettinyt sitäkin mutta eikös endoon yleensä liity lapsettomuutta? Itse olen tullut ekasta kierrosta aina raskaaksi, ja kuukautiskivut eivät ole sietämättömiä kuten endoon yleensä liittyy,,,

juupa
Alkuperäinen kirjoittaja niinloppu:

Joskus reilu 3 vuotta sitten sain n. kerran kuukaudessa tai useammin sellaisia "kipukohtauksia" oikealle alavatsalle (about munasarjojen kohdalle) Kipu alkoi pikkuhiljaa ja koveni jopa niin kovaksi että jouduin lähtemään päivystykseen.
Päivystyksessä ultrattiin munasarjat eikä syytä kivulle löytynyt (minulla on jo leikattu umppari)

jossain vaiheessa epäiltiin, että kyse voisi olla vain todella kipeästä ovulaatiosta joka tuntuu vain ja ainoastaan oikealla puolella. HEtken jo uskoin tähän, koska olen ollut kahdesti raskaana eikä kummallakaan kertana kipua ollut.
Nyt kuitenkin syön pillereitä ja kipu tuntuu jo toista kertaa laatan ensimmäisinä päivinä. Kipu ei ylly sietämättömäksi mutta tunnen kivun koko ajan muutaman päivän ajan kierron alussa menkkojen jälkeen.

Kävin jälleen lääkärissä kivun kanssa n. kuukausi sitten ja lääkäri sanoi saavansa hoikkuuteni ansiosta munasarjastani kiinni, eikä se kohta aristanut, vaan munasarjojen vierestä.
Kipu tuntuu koko ajan pienesti mutta jos kohtaan koskee ja siitä kevyesti painaa, on kipu todella kova.

Koko ajan nyt pelottaa että minulla on jotain vakavempaa mitä ei vain löydetä, vai onko nämä naistenvaivat vaan niin selittämättömiä, ettei tällaiseenkaan löydy koskaan syytä?!
Oli lähes kuin itseni kirjoittama. Minulle on tehty asian vuoksi paksunsuolentähystys, eikä siinäkään mitään näkynyt. Vaivaa on hoidettu noin 3 kertaa munasarjatulehduksena. Kipu on navasta peukalo-etusormen mitan verran oikealla puolella, vähän alaviistoon siis. Tuntuu painamalla ja välillä äityy enemmän.

Gynekologi on sanonut että ei voi olla munasarjatulehdusta kun kipu on sen verran ylempänä.

Paksunsuolen tähystyksen tehnyt lääkäri epäili jotakin kiinnikekipuja.

Myöhemmin todettiin endometrioosi ja arveltiin voisko johtua siitä. Ei tiedetä mistä varmaksi johtuu!? Mahan UÄ tehty ja siinä ei mitään ollut. Tulehduarvot saattavat nousta yli 100 kun kipu on oikein kova.

Itseänikin välillä hirvittää. Kipuja minulla ollut jo ainakin 6 vuoden ajan. Yksi raskaus välissä.

joopa joo
Alkuperäinen kirjoittaja gfd:
mulla on samanlaista kipua ollut myös vuosia, eikä syytä tiedetä. on epäilty munasarja kystia, sun muuta, mutta mitään ei ole löytynyt, tulehduksenomaista vuotoa on välillä, mutta tulehdusta ei löydy, yhdyntäkipuja, jomottelua pistämistä jne...

Syyn kun vaan saisi selville.
minulla myös vastaavaa ja endometrioosi siis löytyi taustalta

kuinmyös
Täällä kanssa vastaavaa, kipua on ympäri kiertoa, ovulaation ja kk:n aikaan kovimmillaan. Mikään lääke ei tuo helpotusta.
Runsaat kuukautiset ja välivuotojakin kiitettävästi.Tärinäkipua jonkin verran (esim.ihan vaan kävellessä). Lapsettomuutta ei ole.
Ultrattu ja käsikopelolla tutkittu, ja kertaakaan ei ole mitään löytynyt/näkynyt.

Nyt jonossa laparoskopiaan, pelottaa vaan jos mitään ei kuitenkaan löydy..

juupa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Säteileekö teillä ihan kylkeen ja selkään asti kipu?
Mulla ei selkään, eikä ehkä niinkään kylkeen. Mulla kivut voisi näin maalaisjärjellä tosiaan viitata johonkin kiinnikekipuun, kun joskus huomaan kun vaikka menen selälleni lattialle ja venytän käsiä ylöspäin, niin silloin kipu voimistuu ja tuntuu aivan siltä kuin joku kiinnike venyisi tms.

kohtalotoveri
Alkuperäinen kirjoittaja juupa:
Alkuperäinen kirjoittaja niinloppu:

Oli lähes kuin itseni kirjoittama. Minulle on tehty asian vuoksi paksunsuolentähystys, eikä siinäkään mitään näkynyt. Vaivaa on hoidettu noin 3 kertaa munasarjatulehduksena. Kipu on navasta peukalo-etusormen mitan verran oikealla puolella, vähän alaviistoon siis. Tuntuu painamalla ja välillä äityy enemmän.

Gynekologi on sanonut että ei voi olla munasarjatulehdusta kun kipu on sen verran ylempänä.

Paksunsuolen tähystyksen tehnyt lääkäri epäili jotakin kiinnikekipuja.

Myöhemmin todettiin endometrioosi ja arveltiin voisko johtua siitä. Ei tiedetä mistä varmaksi johtuu!? Mahan UÄ tehty ja siinä ei mitään ollut. Tulehduarvot saattavat nousta yli 100 kun kipu on oikein kova.

Itseänikin välillä hirvittää. Kipuja minulla ollut jo ainakin 6 vuoden ajan. Yksi raskaus välissä.
Ja minäkin ilmottaudun joukkoon, samaa myös täällä! Juuri sama kohta oireilee minullakin, on jo oireillut pitkään. Mutta en ole osannut yhdistää mihinkään kierron vaiheeseen..

Ekan kerran muistan olleeni varmaan joku 12-vuotias kun siinä kohdalla tuntui ikään kuin painon tunne, painamalla sattui. Olin sairaalassa umppariepäilynä, mutta päästivät pois kun ei tulehdusarvot olleet koholla. Diagnoosiksi laitettiin "vatsatauti". Joopa joo... (mitään muita oireita ei siis ollut) :headwall:

Mutta sen jälkeen sitä on tosiaan ajoittain, monesti yöllä tuntuu, että se kohta on arka, tai jotenkin painaa. Vaikea kuvailla. Ikinä ei ole gynellä mitään löytynyt, vaikka ultrattu. Minulla on 2 lasta, jotka molemmat saaneet alkunsa ekasta yrittämästä.

Olen vuosien kuluessa jo tottunut siihen etttä siellä on joku kumma kipupiste, joka tulee ja menee ja lohduttautunut ajatuksella että jos olisi vakavampaa olisin varmaan jo kuollut siihen tai ainakin tullut muitakin oireita. :)

Kiva tietää että on kohtalotovereita! Tsemppiä tytöt! :)

"Ritu"
Kuinkas olisi lantionpohjan kireä lihas, minulla gynegoloki teki tälläisen diagnoosin. Antoi valohoitoa ja venytys liikkeitä lantionpohjalle. Itse olen myös hieronut pyörivin liikkein kipeää paikkaa ja lähiseutua. Nyt kivut ovat huomattavasti lieventyneet.

Mulla sama juttu, oletteko huomanneet onko mahdollista että olisi kahdet menkat ja kaksi kertaa ovulaatio. Pillerit ja hormonikierrukka voi vähentää vuotoja ja jättää jopa toiset menkat pois. Usein (niinkuin minulla) molemmat menkat tulee peräkkäisillä viikoilla ja näin luullaan usein että menkat ovat runsaat ja pitkät, vaikka tulevatkin kahdesti. ovulaatiokivutkin tuntuvat siis kahdesti.

Yhteistyössä