Oi voi, pelkään ottaa työtä vastaan, koska pelkään etten sitten enää selviäisi arjestani.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön yh-mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eikös se osa-aikatyö olisi ratkaisu ongelmaasi?

Ystäväni näin teki, oli myyjänä 4-6h päivässä ja sai vielä liitosta jonkunnäköistä palkkatukea kun palkka oli pieni.

Ei kovin paljoa enempää aiempia tukia tienannut, mutta sai sitten vakkaripaikan kun lapset olivat isompia.

Mun mielestä työ tekee myös hyvää aikuiselle ihmiselle, saa juteltua ihan aikuisten asioita, ei tarvitse käydä työkkärissä hyppyytettävänä ja osa-aikatyö olisi pehmeä lasku takaisin työelämään.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja SuzieQ.
Ala tehdä jotain 6 tunnin työpäiviä. 4,5-vuotias hyötyy ja nauttii varmasti päivähoidossa saamistaan aktiviteeteista ja kavereista, kunhan tottuu paikkaan. Itsellesikin tekee toisten aikuisten seura hyvää, ja saathan sitten palkkaa ja palkalliset lomatkin, ja vapaapäivinä ehdit touhuilla lasten kanssa sitten enemmän. Kyllä sä siitä selviät, selviäähän sitä muutkin.
 
Koita herätä ja repiä perseesi ylös. Sellaisia ne normipäivät on meille työssäkäyville. Ja sillä saa sitä rahaa millä elää. Ei tartte olla yhteiskunnan elättinä. Vähän nyt vastuuta.
Alkuperäinen kirjoittaja työtön yh-mami;27781361:
Nyt arkeni on mukavaa. Työtön olen ollut nuoremman 3v täyttämisestä alkaen. Hän on nyt 4,5v. Esikoinen on 7,5v ekaluokkalainen.

Arki sujuu nyt hienosti. Aamuisin heräillään ja saatellaan ekaluokkalainen 2 km matka koululle. Sit vähän leikkipuistoa ja kauppakäyntiä, kotona syömään nuoremman kans ja sit kävellään hakemaan ekaluokkalainen koulusta. Sen jälkeen pojat leikkii yhdessä ja kavereiden kanssa, autan ekaluokkalaista läksyissä, teen kotitöitä, harrastamme poikien kanssa liikuntaa (käymme luistelemassa paljon nyt talvella, kävelyillä, hiihdämme, kesäisin uimassa rannalla, leikkipuistoissa ym), käymme ilmaisissa yleisurheilu- ja hiihtokilpailuissa poikien kanssa, niitä onkin täällä paljon. Isompi käy koulun urheilukerhossakin. Elämä on tosi mukavaa ja hyvää, vaikka olenkin yh.

Tukiverkkoa ei oikein ole. No, naapurissa on toinen yh-äiti joka mielellään hoitaa meidän lapsia, mutta meidän nuoremmalla on kissa-allergia ja heillä on pienessä asunnossa monta kissaa, joten on aika hankalaa. Mutta meille jos tulevat tai ulkona olevat, niin onnistuu. Itse hoidan paljonkin hänen lapsiaan, hän on työäiti.

Pienestihän me asutaan, kaksiossa poikien kanssa ja vaatteet on alesta ja kirppareilta, ruoka alesta Lidlistä, mutta eipä pojat mitään hienompaa edes kaipaile.

Työkkäri tietysti painostaa yhä rankemmalla kädellä töihin. Pelkään, että mitä mistään tulee jos yhtäkkiä mun pitääkin mennä töihin! 8h+työmatkat busilla.
 
Missä kunnassa saa pitää lapsen 11h päivässä hoidossa??? Meillä päiväkodin johtaja uhkasi ottavansa lastensuojeluun yhteyttä kun lapsella on muutama yli 9h hoitopäivä kuukaudessa....
 
Missä kunnassa saa pitää lapsen 11h päivässä hoidossa??? Meillä päiväkodin johtaja uhkasi ottavansa lastensuojeluun yhteyttä kun lapsella on muutama yli 9h hoitopäivä kuukaudessa....
Eikö 9 tunnin hoitopäivä ole aika normaali? Sehän tulee jo siitä, jos työpäivä on 8 tuntia ja työmatkat puol tuntia suuntaansa.... Aika hysteerinen johtaja. Ei kaikki voi aina vuorotella niin, että toinen vie myöhään hoitoon ja toinen hakee aikaisin.
 
Kohta kaikki on koulussa/eskarissa ja et silti voi sitä aikaa viettää lasten kanssa. Yhtä hyvin voit mennä töihin. Niiden jälkeen on vielä aikaa touhuta lasten kanssa. Ja kuluu vielä pari vuotta niin kaikilla lapsilla on jo kavereita ja vähemmän aikaa/mielenkiiintoa touhuta äidin kanssa.
 
Miksi ei saisi olla helppoa? Mikä ihme suomalaisia vaivaa kun kaikki tarvisi tehdä verenmaku suussa. Työtätyötätyötä muuten et ole mitään. Lapset ei saa aikaa väsyneiltä aikuisilta, valitetaan kuinka on kiirekiire ja vielä kerran kiire. Sitten ollaan tyytyväisiä? Käydään joskus kylässä ja kilpaa valitetaan kuinka on raskasta.

Ja juu ymmärrän kyllä pointtisi kyllähän niitä töitä pitäisi tehdä. Haluaisin vaan niin kovin että suomessa äideille tehtäisiin osa-aikaitöistä kannattavaa! Se olisi monelle perheelle niin paras vaihtoehto silloin kun lapset pieniä. Onhan sekin raskasta kun molemmat käy töissä saatika että yksin pitäisi arkea pyörittää. Niin tapauskohtaisia juttuja.

Tottakai saa olla helppoa, jos maksaa laiskottelunsa itse. Helpon elämän rahoittaminen muiden veronmaksajien rahoilla ei ole oikein. Jos ei ole varaa järjestää itselleen helppoa elämää ja kotona makoilua, niin sitten sitä helppoa elämää ei vaan saa, vaan on mentävä töihin.
 
[QUOTE="vieras";27782076]Eikös se osa-aikatyö olisi ratkaisu ongelmaasi?

Ystäväni näin teki, oli myyjänä 4-6h päivässä ja sai vielä liitosta jonkunnäköistä palkkatukea kun palkka oli pieni.

Ei kovin paljoa enempää aiempia tukia tienannut, mutta sai sitten vakkaripaikan kun lapset olivat isompia.

Mun mielestä työ tekee myös hyvää aikuiselle ihmiselle, saa juteltua ihan aikuisten asioita, ei tarvitse käydä työkkärissä hyppyytettävänä ja osa-aikatyö olisi pehmeä lasku takaisin työelämään.[/QUOTE]

Ajattelen 100% samoin. Tosiaan on olemassa soviteltu päiväraha, vai mikä sen virallinen nimi onkaan. Itsekin olen sitä aikanaan saanut, kun tein osapäivätyötä noin 20-25 h/ vk.

Minusta tuo voisi olla sinulle hyvä vaihtoehto.
 
[QUOTE="vieras";27782685]Tässä taas niin junttimainen kommentti, haluaisinpa nähdä kun sanot tämän kasvokkain ap:lle! :D
Ei kyllä pokka riittäisi, sieltä näytön takaa on helppo huudella :)[/QUOTE]

En ole tuon kommentin heittäjä, mutta ihan varmasti riittäis pokkaa sanoa myös kasvokkain. Mun mielestä tuollaiset yhteiskunnan loiset pitäis kieltää lailla. Jos itse elättää itsensä ilman tukia niin asia eri, mutta jos/kun ei niin hyi hlvetti.
 
Minäkin kehtaisin sanoa tuon kasvokkain, en nyt täysin noilla sanoilla mutta kuitenkin. Kyllä ärsyttää kuunnella kun naapuritalon yh selittää hiekkalaatikolla kuinka hyvät tuet saa kun on työttömänä, kaksi pientä lasta, lapsilisissäkin yh-korotus päälle ja ex-mies vielä maksaa elatusapua. Että ei edes kannata palata miehen kanssa yhteen. Kukahan nuo kaikki tuet oikein maksaa? Joku mystinen "valtiohan" sen maksaa, sieltähän sitä rahaa kaikille riittää.

Ap kyllä se arki alkaa sujua vaikka töihin menetkin, se on ihan normaali pelko mutta ei se vastaa totuutta. Töissä on oikeasti mukavaa ja 4-vuotiaalle tekee ihan hyvää nähdä muitakin kuin äitiään. Ei se arjen pyörittäminen niin raskasta ole työssäkäyvällekään, ja ainakin saat kustannettua elämisesi ihan itse. Eikö siitä tuntisi jotain ylpeyttä?
 
Johan tuon ikäisillä on jo omat kaverit ja touhut, osaavat itse syödä ja pukea ja käydä vessassa ja siivottavaakaan ei kaksiossa sanottavasti ole ( ja ainakin se koululainen osaa jo tehdä oman osansa kotitöistä). En siis näe mikä se ongelma arjen ja työssäkäymisen yhdistämisessä tuossa muka olisi.
 
töihin vaan, kyllä se rytmi siitä pikkuhiljaa sitten lutviutuu, jos työtä opn tarjolla niin ota se vastaan riemulla. Itse palasin työelämään kun kuopus oli 2,5v. ja esikoinen 3,5v. tein 4v. oman alani pätkätöitä ja välissä sijaisuuksia muillakin aloilla, todella rasittavaa taloudellisesti kun välissä oli muutaman kuukauden työttömyysjaksoja, alennuin jopa lehtimyyjäksi kovassa rahapulassa. nyt opiskelen uutta ammattia jossa töitä pitäisi riittää.
 
Missä kunnassa saa pitää lapsen 11h päivässä hoidossa??? Meillä päiväkodin johtaja uhkasi ottavansa lastensuojeluun yhteyttä kun lapsella on muutama yli 9h hoitopäivä kuukaudessa....

No esim. täällä Helsingissä, jossa on päivähoitopaikoista pula, tulee väkisinkin joillekin lapsille 10-12 h hoitopäiviä jatkuvasti. Jos esim. on yh jolla ei ole autoa, voi olla että joutuu viemään 2-3 eri julkisella liikennevälineellä lapsen hoitoon joka päivä, mennä töihin eri suuntaan, ja hakea lapsen. Kun ei niitä päivähoitopaikkoja vaan ole tarpeeksi. Meillä ei tosin onneksi ole noin, kun perheessä on kaksi aikuista, ja sen verran erilaiset työajat että lapsen hoitoaika päivässä on 6-8 h. Mutta moni täällä ei ole yhtä onnekas. Ja kyllä päiväkodeissa ymmärtävät sen, pakkohan se on, jos ei päivähoitopaikkoja vaan lähempänä ole.
 
Moni onkin täällä sanonut samaa mutta tosiaan - olisiko sinulla mahdollisuutta saada osa- aikaista työtä? Korvaushan olisi kyllä nimellinen mutta toisaalta - saisit jalkaasi ns. työelämän oven väliin eli nimesi tulisi tunnetuksi ja tuonnempana sinulla olisi kenties paremmat mahdollisuudet saada kokopäivätyö esim. jo tutulta työnantajalta :).

Älä huoli, asiat kyllä järjestyvät parhain päin :).
 
Alkuperäinen kirjoittaja työtön yh-mami;27781361:
Nyt arkeni on mukavaa. Työtön olen ollut nuoremman 3v täyttämisestä alkaen. Hän on nyt 4,5v. Esikoinen on 7,5v ekaluokkalainen.

Arki sujuu nyt hienosti. Aamuisin heräillään ja saatellaan ekaluokkalainen 2 km matka koululle. Sit vähän leikkipuistoa ja kauppakäyntiä, kotona syömään nuoremman kans ja sit kävellään hakemaan ekaluokkalainen koulusta. Sen jälkeen pojat leikkii yhdessä ja kavereiden kanssa, autan ekaluokkalaista läksyissä, teen kotitöitä, harrastamme poikien kanssa liikuntaa (käymme luistelemassa paljon nyt talvella, kävelyillä, hiihdämme, kesäisin uimassa rannalla, leikkipuistoissa ym), käymme ilmaisissa yleisurheilu- ja hiihtokilpailuissa poikien kanssa, niitä onkin täällä paljon. Isompi käy koulun urheilukerhossakin. Elämä on tosi mukavaa ja hyvää, vaikka olenkin yh.

Tukiverkkoa ei oikein ole. No, naapurissa on toinen yh-äiti joka mielellään hoitaa meidän lapsia, mutta meidän nuoremmalla on kissa-allergia ja heillä on pienessä asunnossa monta kissaa, joten on aika hankalaa. Mutta meille jos tulevat tai ulkona olevat, niin onnistuu. Itse hoidan paljonkin hänen lapsiaan, hän on työäiti.

Pienestihän me asutaan, kaksiossa poikien kanssa ja vaatteet on alesta ja kirppareilta, ruoka alesta Lidlistä, mutta eipä pojat mitään hienompaa edes kaipaile.

Työkkäri tietysti painostaa yhä rankemmalla kädellä töihin. Pelkään, että mitä mistään tulee jos yhtäkkiä mun pitääkin mennä töihin! 8h+työmatkat busilla.

Jää vaa kotiin.
Mä käyn töissä ja maksan veroissa sunkin elättämisen. Sehän on ilmaista, ihanaa.
 
[QUOTE="vieras";27782093]Ehän sun tarvitse, ilmoitat vaan työkkäriin että et ole enää työnhakija, ja jäät kotiin lasten kanssa. Helppoa, jos kerran pidät enemmän kotivaihtoehdosta.[/QUOTE]

Näin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma;27781446:
Kaipaan vanhoja hyviä aikoja, kun kaikilla oli ydinperhe ja mies tai mies ja vaimo yhdessä hankkivat elannon perheelle, ja vaimo tai vaimo ja mies yhdessä huolihtivat kodinhoidosta ja lastenhoidosta. Tää on jotenkin niin epäreilua nykyään, kun mies vain siittää lapsen ja katoaa kuvioista, ja nainen jää yksinään hankkimaan itselleen ja lapsilleen elantoa ja hoitamaan lapsia ja kotia yksin. :(

ei sellaista aikaa ole koskaan ollutkaan.
 
Jää vaan kotiin. Ei mun mielestä tuossa mitään laiskaa tai saamatonta ole, ei työssäkäynti mikään elämäntehtävä ole. Olin itsekin juuri vuoden verran kotona, tekemättä mitään, kun siihen oli mahdollisuus.

En kylläkään nostanut mitään tukia. Jos jäät kotiin ilman aikeitakaan mennä töihin, älä nosta työttömyyskorvausta. Muiden tehtävä sinun elämääsi ei ole maksaa.
 

Yhteistyössä