Oi jospa joku osaisi auttaa -KESÄLOMA ASIAA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työntekijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työntekijä

Vieras
Elikkä minulla on sovittu kesäloma 4vko alkaen 4.6.
Nyt esimieheni puhui, että jospa tulisinkin jo viikkoa aiemmin töihin (syitä en nyt ala ruotimaan, ei ole oleellista, kai), eli pitäisinkin lomaa vain 3vko. Viikoln ilmeisesti joskus, niin, milloin....no, mutta kuitenkin.
Onko työntekijällä kuitenkin oikeus pitää se 4vko kesälomaa vai voiko työnantaja pätkiä sen miten pieniksi pätkiksi tahansa?
Jotenkin olen kuvitellut, että se 4vko on "lakisääteinen" ja jos haluaa lyhyemmissä pätkissä, niin se toki on ok, mutta että työnantaja ei voisi velvoittaa siihen!?!?

TESsistä löysin vain seuraavaa:

****35 § Vuosiloman antaminen
1. Lomakausi on toukokuun 2 päivän ja syyskuun 30 päivän välinen aika. Vuosiloma annetaan
kesälomana lomakautena työnantajan määräämänä aikana. Kuitenkin se osa
vuosittain ansaitusta lomasta, joka ylittää 24 lomapäivää, annetaan työnantajan määräämänä
aikana lomakauden jälkeen ennen seuraavan vuoden lomakauden alkua talvilomana
ellei työnantajan ja työntekijän kanssa toisin sovita, tai ellei työehtosopimuksen 22
tai 37 §:stä muuta johdu.****

Miten on, onko pakko suostua tuohon?
Tai jos suostun, niin voinko vaatia hyvitykseksi jotain, esim ylimääräisiä lomapäiviä?

Ja sen tiedän, että loman työnantaja voi siirtää kokonaisuudessaan kyllä, kunhan ilmoittaa siitä 2vko ennen.

Olen pitänyt yhtenä kesänä 5viikon kesäloman kolmessa pätkässä :(
Työnantaja päättää lomat toiveita kuunnellaan mutta niitä ei tarvitse toteuttaa jos työtilanne on sellainen ettei voi.

[QUOTE="ltm";26238872]alle 2 viikon jaksoa ei saa antaa, mutta 2x2vkoa on lain sallima[/QUOTE]

Niin, mulla tulisi 3+1....eli onko tämä sallittu vai ei?
Tuoko on siis ihan jossain ns. mustaa valkoisella?

21 §

Vuosiloman jakamisesta ja ajankohdasta sopiminen työsuhteen kestäessä

Työnantaja ja työntekijä saavat sopia, että työntekijä pitää 12 arkipäivää ylittävän loman osan yhdessä tai useammassa jaksossa.

Työnantaja ja työntekijä saavat sopia vuosiloman sijoittamisesta ajanjaksolle, joka alkaa sen kalenterivuoden alusta, jolle lomakausi sijoittuu, ja joka päättyy seuraavana vuonna ennen lomakauden alkua. Lisäksi saadaan sopia 12 arkipäivää ylittävän lomanosan pitämisestä viimeistään vuoden kuluessa lomakauden päättymisestä.

Jos työntekijän työsuhde päättyy ennen kuin työntekijällä on 20 §:n mukaan oikeus pitää vuosilomaa, työnantaja ja työntekijä saavat sopia työsuhteen päättymiseen mennessä ansaittavan vuosiloman pitämisestä työsuhteen kestäessä.

Työnantaja ja työntekijä saavat työntekijän aloitteesta sopia 24 arkipäivää ylittävän vuosiloman osan pitämisestä lyhennettynä työaikana. Sopimus on tehtävä kirjallisesti.

[QUOTE="ltm";26238872]alle 2 viikon jaksoa ei saa antaa, mutta 2x2vkoa on lain sallima[/QUOTE]

Tääkin on kiinni työsopimuksesta kai . Ei ainakaan meidän kunnassa päde tuollaiset säännöt.

[QUOTE="mä";26238898]Tääkin on kiinni työsopimuksesta kai . Ei ainakaan meidän kunnassa päde tuollaiset säännöt.[/QUOTE]

Vuosilomalaki koskee kaikkia JOS työehto/virkaehtosopimuksessa ei ole määritelty työntekijälle edullisemmilla ehdoilla samaa asiaa. Laki on perälauta jota huonommin ei koskaan voi sopia.

[QUOTE="ltm";26238895]21 §

Vuosiloman jakamisesta ja ajankohdasta sopiminen työsuhteen kestäessä

Työnantaja ja työntekijä saavat sopia, että työntekijä pitää 12 arkipäivää ylittävän loman osan yhdessä tai useammassa jaksossa.

Työnantaja ja työntekijä saavat sopia vuosiloman sijoittamisesta ajanjaksolle, joka alkaa sen kalenterivuoden alusta, jolle lomakausi sijoittuu, ja joka päättyy seuraavana vuonna ennen lomakauden alkua. Lisäksi saadaan sopia 12 arkipäivää ylittävän lomanosan pitämisestä viimeistään vuoden kuluessa lomakauden päättymisestä.

Jos työntekijän työsuhde päättyy ennen kuin työntekijällä on 20 §:n mukaan oikeus pitää vuosilomaa, työnantaja ja työntekijä saavat sopia työsuhteen päättymiseen mennessä ansaittavan vuosiloman pitämisestä työsuhteen kestäessä.

Työnantaja ja työntekijä saavat työntekijän aloitteesta sopia 24 arkipäivää ylittävän vuosiloman osan pitämisestä lyhennettynä työaikana. Sopimus on tehtävä kirjallisesti.[/QUOTE]

Eli tuosta voidaan sopia, mutta työnantaja ei voi sitä yksipuolisesti päättää...?
Onkohan tämä joka alalla sama vai..?

Mua vain niin veeeeeetuttaa tämä asi!
Viime kesänäkin pidin 1+3 lomat, mutta se oli omasta pyynnöstä, nyt ajattelin että saisin kerrankin oikean pituisen loman ja tekemisiäkin jo suunniteltu!
Ja kun vielä tiedän, mistä tämä johtuu, nii....UGH!

[QUOTE="aapee";26238910]Eli tuosta voidaan sopia, mutta työnantaja ei voi sitä yksipuolisesti päättää...?
Onkohan tämä joka alalla sama vai..?[/QUOTE]

Vuosilomalaki koskee kaikkia jos oma tes ei ole sopinut työntekijälle edullisemmasta tavasta. Lakia huonommin ei voi sopia.

Pyytäisin itse luottaria selvittämään onko tuo varamsti ok, täyttyykö tasapuolisen kohtelun määritteet (saako muut 4 vkoa yhteen putkeen) vai mikä on meininki. Kuten todettu, voi pomo olla hankala ja antaa 4 vkoa syyskussakin :(

[QUOTE="aapee";26238944]Sitten se menisi lokakuulle, että ei kiitos nyt tässä tapauksessa =(
Olen sellaisessa "tuurauskierrossa" että sitten pitäisi muuttaa 7 henkilön lomat =)[/QUOTE]

Syyskuu on viimeinen kesälomakuukausi ;)

Kesälomakausi on touko-syyskuu, loppuaika on talvilomalle.

Meillä ei saa pitää neljää viikkoa putkeen, näin on pomo päättänyt. Viime viikolla vähän maalareitten kanssa sumplittiin kaikkien lomat, yhtään päällekkäisyyksiä ei saa tulla. Perseestä jos suoraan sanotaan. Esim. mulla on kesäkuussa kaksi viikkoa ja lokakuussa yksi viikko. Neljättä en saanu sinne minne halusin, nii pitäköön lomansa :D

Eihän tuo ihan laillista ole, mutta eipä myö oikein asialle voida mitään. Toki voidaan ottaa liittoon yhteyttä, mutta sitten pomot tekee elämästä ns. helvettiä :D. Kyllä ne keinot keksii, että ei oo kiva olla töissä. Jos olis toinen työpaikka nii lähtisin paljoo asiaa miettimättä. Onnex on pienoinen pilkahdus tulevaisuudessa, tällä hetkellä rv6 menossa (jos kaikki vaan menee hyvin), pääsee ainakin sitten hetkeksi pois ;)

[QUOTE="ltm";26238965]Vuosilomalaki koskee kaikkia jos oma tes ei ole sopinut työntekijälle edullisemmasta tavasta. Lakia huonommin ei voi sopia.

Pyytäisin itse luottaria selvittämään onko tuo varamsti ok, täyttyykö tasapuolisen kohtelun määritteet (saako muut 4 vkoa yhteen putkeen) vai mikä on meininki. Kuten todettu, voi pomo olla hankala ja antaa 4 vkoa syyskussakin :([/QUOTE]

No siis, kaikkihan saavat sen 4vko, jos vain haluavat! Eli tälläinenkin siis täytyy ottaahuomioon...ko?
Olen siis itse esimiehen sijainen (mutta näistä asioista ei minulla vielä ole käsitystä, niin vähän aikaa vasta ollut) ja tuntuu, että mua pompotellaan muutenkin koko ajan sinne tänne ja nyt tämä!
Eikai se saa olla syynä minun loman pilkkomiseen (kun se on jo myönnetty!!!!), että olen ns. "korvaamaton"...ainoa sijainen...?

[QUOTE="ltm";26238974]Syyskuu on viimeinen kesälomakuukausi ;)

Kesälomakausi on touko-syyskuu, loppuaika on talvilomalle.[/QUOTE]

Kyllä, tiedän, senpä takia sitä ei nyt periaatteessa voi siirtääkään ;) Lokakuu siis olisi ainoa ensimmäinen mahdollisuus pitää loma, jos se kokonaisuudessaan siirrettäisi. Siksi se ei tule kysymykseen.

[QUOTE="alma";26238985]kesälomakuuden ulkopuolelle lomaa ei voi siirtää. Ei sinun ole pakko suostua tuohon pätkiöiseen. Etkö voi sitten aikaistaa loman aloitusta?[/QUOTE]

Periaatteessa voisin, mutta kun tuon syyn tiedän, niin en siihen kyllä vapaaehtoisesti suostu!

Meillä ei saa pitää neljää viikkoa putkeen, näin on pomo päättänyt. Viime viikolla vähän maalareitten kanssa sumplittiin kaikkien lomat, yhtään päällekkäisyyksiä ei saa tulla. Perseestä jos suoraan sanotaan. Esim. mulla on kesäkuussa kaksi viikkoa ja lokakuussa yksi viikko. Neljättä en saanu sinne minne halusin, nii pitäköön lomansa :D

Eihän tuo ihan laillista ole, mutta eipä myö oikein asialle voida mitään. Toki voidaan ottaa liittoon yhteyttä, mutta sitten pomot tekee elämästä ns. helvettiä :D. Kyllä ne keinot keksii, että ei oo kiva olla töissä. Jos olis toinen työpaikka nii lähtisin paljoo asiaa miettimättä. Onnex on pienoinen pilkahdus tulevaisuudessa, tällä hetkellä rv6 menossa (jos kaikki vaan menee hyvin), pääsee ainakin sitten hetkeksi pois ;)

Aika perseestä...en kyllä itse olisi tuommosessa paikassa o.O

[QUOTE="aapee";26239011]No siis, kaikkihan saavat sen 4vko, jos vain haluavat! Eli tälläinenkin siis täytyy ottaahuomioon...ko?
Olen siis itse esimiehen sijainen (mutta näistä asioista ei minulla vielä ole käsitystä, niin vähän aikaa vasta ollut) ja tuntuu, että mua pompotellaan muutenkin koko ajan sinne tänne ja nyt tämä!
Eikai se saa olla syynä minun loman pilkkomiseen (kun se on jo myönnetty!!!!), että olen ns. "korvaamaton"...ainoa sijainen...?[/QUOTE]

Jos loma on jo vahvistettu, täytyy olla TOSI painavat perusteet sen siirtoon, itse varmistaisin liitosta mikä on ok. Sijaisuudet ja niiden järjestäminen on työnantajan työnjohdollinen ongelma.

Meilläkin on viisi ihmistä joista saa olla aina kerrallaan kaksi poissa, siinä sitten sumplitaan ja joustetaan kukin tahoillamme. Toinen vaihtoehto jota mietimme, on 4 vkoa putkeen ja kiertävä lista.

[QUOTE="aapee";26239043]Aika perseestä...en kyllä itse olisi tuommosessa paikassa o.O[/QUOTE]

Juu, kieltämättä aika hanurista on. Tää homma on menny tällaseksi viimesen neljän vuoden aikana ja huonompaan suuntaan ollaan menossa koko ajan joka asiassa, ei pelkästään näissä loma-asioissa. Kolmen kk:n aikan on neljä työkaveria ottanu lopputilin, ihan sen takia, että ei oo hyvä olla töissä. Ja se on tosi inhottavaa, koska meillä on ihan huippu työporukka. Pomo pää sit onkin toinen asia. Firmassa ei oo varmaan ketään, kuka EI olis katellu muita töitä :D. Olosuhteiden pakosta itekkin vielä hetken aikaa olen siellä. Jos en olis raskaaksi tullut, nii viimestään syksyllä olisin lähetenyt :)

Yhteistyössä