Ohoh.... naapurin lapsi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hui:
mun 4v painaa 20kg eikä ole läski. Pituutta 112.

Meilläkin neitin aika samoissa mitoissa eikä ole pullukka.
Jonkin verran kuulemma menee +käyrillä neuvolan mukaan mutta ei asiasta ole mitään sanottu.Neidillä tosi kova pituuskasvu menossa just nyt.
Jokin aikaa sitten aloin ihmetellä että miksi kaikki 110cm vaatteet alkaa jäädä pieneksi kun niitä kesällä osesttiin vino pino,tyttö oli sillon noin 107cm ja nyt oli vuoden vaihteessa tuon 112cm eli sen sentin tullu pituutta per kuukausi.

Alkuperäinen kirjoittaja ja:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Jo on aikoihin eletty, jos 4-vuotias on NORMAALIPAINOINEN painaessaan 20 kiloa :-000 Ei voi kun ihmetellä. Meidän 4v. on 112 cm pitkä ja painaa 16 kiloa. Normaalirakenteinen ja hoikka. En kestäisi lastani ylipainoisena... Yöks!

Hullu akka :(

mitä jos lapsesi sairastuu ja lihoo.. hylkäät ??

Alkuperäinen kirjoittaja ann:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Meillä oli myös eilen lapsella kaveri kylässä ja ruokana nakkeja ja ranskalaisia. Oli ihanaa katsoa, kun kaverin lapselle ruoka maistui, eikä nurkunut ja pyöritellyt ruokaa lautasella. Omat lapset napsivat vähän jotain lautaselta ja sitten on jo muka vatsa täysi.

Miksei tämmösiä aloituksia ja viestejä ole enemmän? Että joku olisi oikeasti tyytyväinen kaverinsa/naapurinsa/kummin kaiman lapsen tekemisiin?! Aina ne vieraat syö liikaa, sotkee, käyttäytyy typerästi, pitää vääriä vaatteita, hengittää väärällä tavalla... Aina vaan vali vali...

Nimenomaan. Minä ainakin olen tyytyväinen jos vieraille ruoka maistaa. Jos ei maistuisi niin sitähän ajattelisi vaikka mitä omasta ruuanlaittotaidostaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ann:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Meillä oli myös eilen lapsella kaveri kylässä ja ruokana nakkeja ja ranskalaisia. Oli ihanaa katsoa, kun kaverin lapselle ruoka maistui, eikä nurkunut ja pyöritellyt ruokaa lautasella. Omat lapset napsivat vähän jotain lautaselta ja sitten on jo muka vatsa täysi.

Miksei tämmösiä aloituksia ja viestejä ole enemmän? Että joku olisi oikeasti tyytyväinen kaverinsa/naapurinsa/kummin kaiman lapsen tekemisiin?! Aina ne vieraat syö liikaa, sotkee, käyttäytyy typerästi, pitää vääriä vaatteita, hengittää väärällä tavalla... Aina vaan vali vali...

Meillä käyvät/käyneet lapsivieraat on olleet poikkeuksetta omalla tavallaan kukin ihania. Sotkuisia enemmän tai vähemmän ehkä ja joillain tavoistakin puutetta mutta kummasti ne kauniisti ehdotetutkin tapaparannukset sujuvat kun se oma mamma ei ole vieressä lässyttämässä. ;) Ns. huonotapaisetkin on esim ruokailleet meillä aina tosi nätisti.

Ja syömisestä; meillä nirsot vähäruokaisetkin lapset on aina tykänneet mun ITSE TEKEMISTÄ ruoista. Tyytyväisenä saanut katsella tyytyväisiä lapsia. Normaalipainoisia kukin niin kuin omakin perhe. Jos ko. lapsella oli vaikka tapana ahmia liikaa ja kotona rajattu ruokavaliota siksi tai ihan vain terveellisyyden takia? Ei kaikissa perheissä syödä ikinä tuollaista. Jos lapsi saa sen kerran vuodessa p*skaruokaa eteensä, ei ihme että ahmitaan..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
10kpl ranskiksia? syökö sun lapses tarpeeksi :whistle:

Kyllä kokoisekseen. On 105 cm ja painaa 16 kiloa. Ei tykkää edes roskaruoasta, mutta kun tuo kaveri tuli niin eilistä lasagnea ei olis riittänyt kaikille.

kyllä mä ruokin ensin omat ja sit naapurin lapset. tärkeämpi että omat saa, muille sit jos jää ja varsinkin jos yllätteän tulee kylään

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kävi meillä leikkimässä ja syömässä ja en voinut kuin ihmetellä ruokamääriä! Söi varmaan puolen litran verran ranskiksia (oma söi varmaan kymmenen kpl), 5 nakkia ja kaiken läträsi valtavalla määrällä ketsuppia. Päälle lasillinen limsaa ja lisää olis halunnut. Meillä oli tänään herkkupäivä, joten siksi tuo ruokakin vähän erilaista ja kun tuli yllättäen niin en ollut varautunut ruoan suhteen. Ikää molemmilla lapsilla 4v. Naapurin lapsi on oikeasti ylipainoinen. Painaa varmaan jo 20 kiloa ja vyötärö housuissa kiristää :/ Nyt annoin jäätelöä jälkkäriksi ja tuo kyseli vielä toista Eskimo-puikkoa, en antanut...

Mun vajaa 4v painaa 19 kiloa ja ei ole yhtään ylipainoinen. Vaatteet 104. Miks annat syödä jos pitää niin tarkkaan määriä kytätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:

Kyllä kokoisekseen. On 105 cm ja painaa 16 kiloa. Ei tykkää edes roskaruoasta, mutta kun tuo kaveri tuli niin eilistä lasagnea ei olis riittänyt kaikille.

kyllä mä ruokin ensin omat ja sit naapurin lapset. tärkeämpi että omat saa, muille sit jos jää ja varsinkin jos yllätteän tulee kylään

Khyllä khyllä

Alkuperäinen kirjoittaja oooo:
Miten 20kg 4v voi olla ylipainoinen kun minun 3v painaa 19kg ja paino kulkee nollakäyrällä? Pituutta 106cm.

Meillä tasan sama, ja nollakäyrää menee! Mielestäni kyllä näyttää pyöreältä, mutta se johtuu kuulemma vaan siitä että muut lapseni ovat laihoja (-10 -15 käyrillä), mutta tää 4v poika on kyllä täyttä lihasta ei läskiä missään. Söis varmaan puolet tuosta mitä ap:n naapurin lapsi, mutta en kyllä anna yhtä nakkia enempää! Ehkä sit jos naapurin lapsi pyytäis toista, mutta mieluummin annan sit ison porkkanan käteen.

Ap:n lapsi on kyllä melkoisen hoikka, sais syödä vähän enemmän!

mulla ja kaveril asuht samanikäset n5 v lapset ..omani painaa n.17kg ja on hoikka,siro ja pieni kätinen ja jalkanen..kaverin painaa 25kg ja on roteva ja iso tassunen. kumpikin omill akäyrillään normaaleja vaikk asamanpituisia. kaverin lapsesta ei edes huomaa että painoero on noin iso ellei rupea vertailemaan esim.jalkojen kokoa. ovat täysin erilaisia rakenteeltaan j asiksi noin huima painoero.

no niin, laitetaan paino/pituus täältäkin. 4v4kk painaa 17kg ja pituus 102cm. Että samoilla mitoilla varmaan mennään. Hoikka,pieni tyttö, hieman 0-käyrän alapuolella/ 0-käyrällä on menty.

Mun 4 v painaa 20 kg ja on 116 cm pitkä, ei tosiaan ole ylipainoinen ja neuvolassa sekä lääkärintarkastuksessa on aina kehuttu painon ja pituuden suhdetta hyväksi.

Mun mielestä ylipainoisia lapsia on oikeasti paljon. Moni pitää lastansa "rotevana" ja "suuriluisena" vaikka selkeästi on enemmän kuin lapsen pyöreä. Pieni taapero nyt voi olla vielä vähän pyöreä, mutta 4-5 -vuotias leikki-ikäinen tuskin on luonnostaan pyöreä. Silloin siihen on tarvittu kyllä liikaa ruokaa, herkkuja ja liian vähän liikuntaa. Ei ole hyvä lapsellekkaan olla edes "vähän pyöreä".

Juuri katselin kaupassa tämän palstan innoittamana ison marketin lapsiperheitä. Aika monessa ylipainoisessa perheessä kärryissä näkyi olevan sekä sipsipussi että ylilihava leikki-ikäinen! Siis eikö ne jaksa edes kaupassa kävellä? Ja kun vanhemmat ovat lihavia niin tottakai myös lapsi omaksuu perheen epäterveet ruokatavat. Sääli katsella vaikkapa 4-vuotiasta, jolla länkisääret ja hiki päässä pienenkin liikkumisen takia, hengästymisestä puhumattakaan.

Kyllä se vaan on taivaan tosi, että lapsista löytyy lihaviakin. Siinä ei auta mitkään taivastelut, eikä ap:n haukkumiset. Naapurissa näkee näitä "Kymmenien Kilojen Keijukaisia", Mäkistä tuodaan paperipussissa ruokaa harva se pv, joten ei ole lasten vika tuo paino.

Lasten liikkuminenkin on joissain tapauksissa varmasti vähentynyt, ollaan sisällä ja pelaillaan. Välillä sitten mätystellään mäkkejä, ja hörpitään mehua päälle.

Mitä tuota kaunistelemaan. Ihmeissäni varmaan moisesta syöpöstä olisi moni muukin ollut, mutta kääntyipä ketju taas (kuten hyvin usein täällä) ihan päälaelleen :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja hah:
Juuri katselin kaupassa tämän palstan innoittamana ison marketin lapsiperheitä. Aika monessa ylipainoisessa perheessä kärryissä näkyi olevan sekä sipsipussi että ylilihava leikki-ikäinen! Siis eikö ne jaksa edes kaupassa kävellä? Ja kun vanhemmat ovat lihavia niin tottakai myös lapsi omaksuu perheen epäterveet ruokatavat. Sääli katsella vaikkapa 4-vuotiasta, jolla länkisääret ja hiki päässä pienenkin liikkumisen takia, hengästymisestä puhumattakaan.

kärjistäpä vielä lisää :)

Alkuperäinen kirjoittaja syöppö:
Kyllä se vaan on taivaan tosi, että lapsista löytyy lihaviakin. Siinä ei auta mitkään taivastelut, eikä ap:n haukkumiset. Naapurissa näkee näitä "Kymmenien Kilojen Keijukaisia", Mäkistä tuodaan paperipussissa ruokaa harva se pv, joten ei ole lasten vika tuo paino.

Lasten liikkuminenkin on joissain tapauksissa varmasti vähentynyt, ollaan sisällä ja pelaillaan. Välillä sitten mätystellään mäkkejä, ja hörpitään mehua päälle.

Mitä tuota kaunistelemaan. Ihmeissäni varmaan moisesta syöpöstä olisi moni muukin ollut, mutta kääntyipä ketju taas (kuten hyvin usein täällä) ihan päälaelleen :laugh:

Tää on niiiin totta. Mäkkäri, Hese, Kotipizza.... Vuoron perään näitä niin kyllä on äkkiä parikymmenkiloisia leikki-ikäisiä =)

Oma oli 4v 105 cm ja 19,3 kg - ja mielestäni, ja kuvistakin näkee, oli hitusen pyöreä tyttö. No, innostui liikunnasta kovasti pienempänä (nytkin on pakkasessa juossut naapurin pihassa liki 2 tuntia, hevosia leikkivät) harrastaa aktiivisesti ratsastusta jo kuudetta vuotta 2 - 3x/vko. Ja pituutta tällä hetkellä 155 cm, painoa 43 kg. Joten kovin hätäisiä päätelmiä "lihavuudesta" en tekisi tuon ikäisen kanssa :)

meillä lapsi 4v. 107cm/20kg ja ihan normaalipainoinen on!

Olin loukkaantunut, kun leikki-ikäistä lastani haukuttiin läskiksi ja muutkin vihjailivat painosta. Nyt kun olen katsellut jälkeen päin kuvia niin silmät ovat auenneet. Lapsi oli tosiaan aika pyöreä.... Nyt sitten kouluiässä harrastaa aktiivisesti liikuntaa ja ikää 12v. Pituutta 158 cm ja painoa 44 kiloa :) Otin tuon säännöllisen liikunnan ihan neuvolan toimesta käyttöön heti kun ylipainosta vihjailtiin ja onneksi niin tein. Loukkaantumisesta huolimatta olen tyytyväinen, että minulle asiasta sanottin.

Alkuperäinen kirjoittaja justiinsa:

meillä lapsi 4v. 107cm/20kg ja ihan normaalipainoinen on!

No meillä 105 cm ja 16 kiloa ja on normaali/hoikka. Olisin huolissani, jos painaisi tällä pituudella jo 20 kiloa :/

Yhteistyössä