OHJE? Kiinalaisissa ravintoloissa myytävä friteerattu kana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierastan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vierastan

Vieras
Miten valmistetaan kiinalaisissa ravintoloissa tarjottava friteerattu kana? Tarkoitan niitä palloja joita dipataan chilikastikkeeseen. Eli ihan sitä take away mättöä.

Eli mitä siihen friteeraustaikinaan tulee? Miten se taikina paisuu sellaiseksi palloksi? Mikä pitää olla rasvan lämpötila?
Netistä metsästin ohjetta mutta kaikki ohjeet tuntuivat olevan lähinnä sellaisia hampurilaisravintoloiden kananugetteja vastaavia.

Vettä ja vehnäjauhoja siihen muistaakseni tulee. Sellainen ohut liru taikina, missä kastetaan. Eiköhän se paisto lämpötilaksi öljylle aina suositella 180 astetta, sillä kun on ne leimahtamispisteekin.

Ravintoloilla lienee omat reseptinsä, mutta mun yksi kiinalaisista keittokirjoistani antaa taikinan ohjeeksi tämän:
2,5 dl vehnäjauhoja
0,5 dl maissijauhoja
1 tl leivinjauhetta
2,5 dl vettä
1 rkl maapähkinäöljyä

Hmm,,, jos nyt oikein muistan, niin vehnäjauhoja, ruokasoodaa, öljyä, suolaa, vettä. En oo varma tuliko munia. Määristä en osaa sanoa, kun tuolla ravintolassa tehdään aina iso satsi kerralla näppituntumalla.
Ja ihan normaalisti friteerataan taikinaan kastetut keitetyt kanapalat 180 asteessa.

http://www.curiousfrau.com/Food/FriedChicken.htm
http://fi.wikibooks.org/wiki/Keittokirja/Frittitaikina

Tuossa pari. Googleta vaikkapa sanoja cantonese deep fried chicken recipe niin tulee varmasti paljon osumia, kiinassa nimenomaan kantonilaisessa keittiössä ruokia uppopaistetaan paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ravintoloilla lienee omat reseptinsä, mutta mun yksi kiinalaisista keittokirjoistani antaa taikinan ohjeeksi tämän:
2,5 dl vehnäjauhoja
0,5 dl maissijauhoja
1 tl leivinjauhetta
2,5 dl vettä
1 rkl maapähkinäöljyä

KIITOS!! :)
Maissijauhot ovat kai sama kuin Maizena? Tiedätkö onko tuo maapähkinäöljy vain maun vuoksi vai koostumuksen takia? Olen allerginen kaikille pähkinöille ja myös tuolle öljylle. Jos sen vaikka korvaisi auringonkukkaöljyllä..

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
2,5 dl vehnäjauhoja
0,5 dl maissijauhoja
1 tl leivinjauhetta
2,5 dl vettä
1 rkl maapähkinäöljyä

Maissijauhot ovat kai sama kuin Maizena? Tiedätkö onko tuo maapähkinäöljy vain maun vuoksi vai koostumuksen takia? Olen allerginen kaikille pähkinöille ja myös tuolle öljylle. Jos sen vaikka korvaisi auringonkukkaöljyllä..

Maizena on maissitärkkelystä, maissijauho on kaupassa ihan maissijauho nimellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
2,5 dl vehnäjauhoja
0,5 dl maissijauhoja
1 tl leivinjauhetta
2,5 dl vettä
1 rkl maapähkinäöljyä

Maizena on maissitärkkelystä, maissijauho on kaupassa ihan maissijauho nimellä.

No onneksi vielä ehtii kauppaan. Kaapissa ei ole kuin Maizenaa ja riisijauhoja. Eivät taida käydä siis.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No onneksi vielä ehtii kauppaan. Kaapissa ei ole kuin Maizenaa ja riisijauhoja. Eivät taida käydä siis.
Mä olen käyttänyt riisijauhojakin, jos ei ole ollut maissijauhoja. Mutta tossa maapähkinäöljyssä on oma makunsa. Senkin korvaisin - jos en olisi kauppaan menossa - tavallisella ruokaöljyllä ja ripauksella seesamiöljyä. Maku on eri, mutta silti riittävän "kiinalainen".

broilerista leikattuja kuutioita. sit ne kastetaan friteeraustaikinaan mis on vehnäjauhoo perunajauhoo sesamöljyy suolaa vaihtelee paikoittain miten ne tekee.. sit ne friteerataan eli keitetään rasvas.

Sain reseptin kiinalais mieheltä ja se meni suunilleen näin.
osa1
2,5dl vehnäjauhoo
0,5-1dl perunajauhoo
1 tl leivinjauhetta
sekoita yhteen
osa2
2 munan valkoaista
vatkaa kuohkeksi
2 dl, vichyvettä, minä käytin champaniaa (halpaa) antaa lisää makua
1 rkl maapähkinä öljyä
sekoita kaikki yhteen
jos taikina on liian löysä lisää hiukasen vehnäjauhoja
Huom
jos teet friteerattu banania samalla taikinalla niin te ne ekaks ennen kuin laitat kana palat sinne. he he

Sötsur sås(sweet & sour)

2 dl tomatjuice
2 dl ananasjuice (1 burk konserverad ananas i mixern)
1 lök
3 klyftor vitlök
2 msk honnung
½ - 1 msk ingefära
½ msk ris- eller vitvinsvinegär

1 msk socker
½ msk ris eller vitvinsvinegär
maizena sås mjöl

tillsätt alla ingrediensärna utom (sockret ) i en kastrull koka i c 30-45 min sila sedan såsen och tillsätt vinägern 0ch sockret enligt smak. När såsen är bra tillsätter du maizena mjölet för att få rätt konsistens.

KIITOS!!
Maapähkinä ei ole pähkinä, jos olet allerginen pähkinöillä voit syödä todennäköisesti maapähkinöitä

Yhteistyössä