Ohhoh! Sähkömiehen lasku 2tunnin työstä 5h!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Säkäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sähkäriseppo:
Pitää ottaa huomioon, että monet käyttävät meitä sähkömiehiä muuhunkin kuin sähköhommiin. Esimerkki: Erään rouvan kotiin piti asentaa kolme kattopistorasia.
- 08.00 lähtö kotoa
- 08.45 saapuminen asiakkaan luo ja kohteen tarkastus
- 09.00 - 11.00 käynti sähkötarvikeliikkeessä
- 11.00 - 11.15 pistorasioiden asennus
- 11.15 - 12.00 rouva keittää kahvia ja tekee voileipiä
- 12.00 - 13.15 kahvitellaan jutustellaan kaikenlaista
- 14.00 saapuminen kotiin
- Laskutus 50e/h x 6 = 300e + tarvikkeet 30e = 330e

Kaksi tuntia sähkötarvikeliikkeessä ja meillä ei ainakaan keitellä kahvia ja ruokatuntia suostun maksamaan korkeintaan puolituntia jos käyvät välillä syömässä. Jutustelut jätetään myös väliin eli meiltä tuosta tulisi laskua 15 min työ, tarvikkeet kävisin hakemassa itse. Ja tuon listan nähtyäni, laittaisin ne myös itse paikoilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sähkäriseppo:
Pitää ottaa huomioon, että monet käyttävät meitä sähkömiehiä muuhunkin kuin sähköhommiin. Esimerkki: Erään rouvan kotiin piti asentaa kolme kattopistorasia.
- 08.00 lähtö kotoa

Kaksi tuntia sähkötarvikeliikkeessä ja meillä ei ainakaan keitellä kahvia ja ruokatuntia suostun maksamaan korkeintaan puolituntia jos käyvät välillä syömässä. Jutustelut jätetään myös väliin eli meiltä tuosta tulisi laskua 15 min työ, tarvikkeet kävisin hakemassa itse. Ja tuon listan nähtyäni, laittaisin ne myös itse paikoilleen.

mä laskuttaisin taas tosta ihan helposti 4n tunnin mukaan jos oisin sähkäri.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
Sähkömiesten ja putkimiesten jälkeen talonkin joutuu siivoomaan. On johdonpätkää ja kengänkuvaa siellä täällä. :kieh:

Lisää joukkoon nuohooja

En tiedä kun ei ole kokemusta. :whistle:

Ei vaiskaan, ei nykyään enää pitäisi mitään sotkuja jäädä jälkeen.

höh. miksi minä en saa mennä työaikana työpaikalle, ja sähkärit saavat? voisi ottaa kaukaakin työpaikan vastaan kun ajaisi sinne vaan je ehtisi tunnin olla töissä ja lähtis kotiin ja palkka juoksee.

Alkuperäinen kirjoittaja sähkäriseppo;16666016:
- 08.00 lähtö kotoa
Eihän tuommoista kukaan usko! Että sähkömies muka varttitunnin työn jälkeen seisoo ja odottaa 45 min kun rouva keittää kahvia ja sitten vielä kahvittelee toista tuntia!

Alkuperäinen kirjoittaja sähkäriseppo;16666016:
- 08.00 lähtö kotoa
Kaksi tuntia sie sitten kahvittelet? Hyvä tietää, että enää ei työmiehille kahveja keitellä.

Muakin ärsyttää että yleensä työntekijät jättävät sotkut jälkeensä, kyllä niillä tuntipalkoilla luulis siivouksenkin maittavan...
Soita ap firmaan ja selvitä asia. Kahvia ei toki kannata keitellä koska pitävät sitäkin työaikana.

Meillä on sähköalan yritys, mies hoitaa asennuspuolen, minä paperihommat, laskutukset ym.
Meillä laskutetaan täysistä puolista tunneista, eli 1.20 min.=1h, kun taas 1.35 min. = 2h.
Ruokatauot vähennetään, kun taas pienet kahvipaussit jätetään.
Matkat laskutetaan kohteesta esim. tukkuun, sekä aika että kilsat, arviointikäynnistä laskutetaan sellanen pyöristysmäärä esim. just noissa kokonaistunneissa pyöristetään tasaan, ei muuta.

Ja mitä tulee valittajiin "noilla tuntiliksoilla", niin kannattaa ensin ottaa selvää mihin kaikkeen sen 50/tunti pitää riittää ennenkuin siitä itse sähkärille maksetaan senttiäkään!

Meille firma laittoi km -korvaukset ja ateriakorvaukset. Lisäksi kehtasi vielä laittaa tuplamäärät tarvikkeita laskuun. Ajattelin tehdä petoksen yrityksestä rikosilmoituksen, jos ei saa määriä oikeiksi. Tunteja tietenkin on myös ylimääräisiä.
Ei muuten tarvitse maksaa km-korvauksia eikä muitakaan lisäkuluja, joista ei ole sovittu.

Meiltä yritti sähköyhtiö laskuttaa 280 e työstä, joka kuuluu ihan heidän omaan verkon ylläpitoonsa: korjasivat meidän talon tolpalta poispäin lähtevää lankaa monen auton voimin. Soitto asiasta ja korjasivat "vahingossa" tulleen laskun.

Kuinkahan moni noitakin "vahinkolaskuja" makselee, ei varmaan joku vanhempi ihminen osaa kyseenalaistaa tuollaista.

sähkömiehet sekä putkimiehet eivät tule siivoamaan vaan korjaamaan sen vian mikä siellä talossa on. Toki on kohteliasta siivota johdot tai putkenpätkät lattialta mut et oikeen siivoomaan hahaa. Pitäskö oikeen lattia luututa voi jeesus

Laskutusaika on alkavalta tunnilta ja minimi 2 tuntia eli vaikka hommaan menisi 5 minuuttia laskutetaan kaksi tuntia. Kohteessa työskentelyn lisäksi laskutetaan matka- aika sekä suunnitteluaika. Pyydä erottelu miten siinä firmassa laskutus jaetaan, mutta ei tuo kovin oudolta kuulosta.

sähkärit ja putkimiehet KUSETTAVAT niin paljon kuin mahdollista. Niin kauan kuin ihmiset suostuvat maksamaan, niin homma menee just näin.
Meillä oli putkimies: matkaa liikkeesta meille on 2 km: veloitti 1 tunnin matkan. Tuli meille, ei tenhyt mitään kun jotain puuttui, meni 2 km päässä olevaan kauppaan ja viipyi 3 tuntia. Tule meille ja teki homman, joka kesti 1 tunnin.
Laskussa oli 7 tuntia. EN TASAN TARKKAAN MAKSANUT, uhkailin kuluttaja-asiamiehellä ja lakimiehellä, joten lopullinen veloitus oli 2 tuntia, mitä hänellä oikeasti meni matkoihin ja työhön

Lähdetäänpä sitten siitä, että työntekijälle alettaisiin maksaa palkka vain siitä ajasta, kun hän on työpaikalla ja tekee aktiivisesti työtä. Matka-ajat ja tarvikkeiden haku olisi palkatonta työntekijälle.

Taitaisi työnantaja olla käräjillä ja kauhea huuto ammattijärjestöiltä. Kannattaa pyytää hinta-arvio ennen työn tilaamista, jos ei halua yllätyksiä.

[QUOTE="myö";21937210]Kaksi tuntia sie sitten kahvittelet? Hyvä tietää, että enää ei työmiehille kahveja keitellä.[/QUOTE]

SEn sähkärin työnantaja joutuu kuitenkin maksamaan sille sähkärille palkan sivukuluineen siltäkin ajalta, kun sinä sitä pidättelet kahvittelullasi.

Raja se on siinäkin, että mitä tukkureissuja sitä tekee. Jos kyseessä on rutiinihomma, mikä on etukäteen ilmoitettu ja mitään yllättävää ei tule vastaan, niin hankkikoon työnantaja ne tarvikkeet omalla ajallaan valmiiksi. Tai sitten hankin itse, en ala makselemaan tunteja ja kilometrejä mistään kauppareissuista.

Meilläkin oli kerran tilattu lamppujen asennus ja huoneen korkeuskin ilmoitettu tarkasti. Työmies tuli liian lyhyiden tikkaiden kanssa ja lähti sitten hakemaan hallilta uusia, en maksanut kyllä senttiäkään tuosta, ei ollu minusta kiinni, että valmistautu huonosti.

tiedän ainakin sähköfirman, jonka pomo laskuttaa tahallaan useammasta tunnista kuin itse työ on oikeasti kestänyt.. Kannattaa nyhtää syytä firmasta. Kiinnostaas tietää missäpäin ap asustaa?

Ja sitten mitä siivoukseen tulee, niin tiesittekö että se maksaa erikseen, ja moni ei nimenomaan siksi ota sitä siivousta koska pääsee halvemmalla. Vuokra-asunnot yleensä siivotaan, koska siitähän lasku ei tuu asukkaalle ja voi nyhtää enemmän itse omistajalta.=)

Alkuperäinen kirjoittaja plööp;28121215:
Raja se on siinäkin, että mitä tukkureissuja sitä tekee. Jos kyseessä on rutiinihomma, mikä on etukäteen ilmoitettu ja mitään yllättävää ei tule vastaan, niin hankkikoon työnantaja ne tarvikkeet omalla ajallaan valmiiksi. Tai sitten hankin itse, en ala makselemaan tunteja ja kilometrejä mistään kauppareissuista.

Meilläkin oli kerran tilattu lamppujen asennus ja huoneen korkeuskin ilmoitettu tarkasti. Työmies tuli liian lyhyiden tikkaiden kanssa ja lähti sitten hakemaan hallilta uusia, en maksanut kyllä senttiäkään tuosta, ei ollu minusta kiinni, että valmistautu huonosti.

Tyypillistä yksinkertaisuutta. Ikään kuin siitä ei syntyisi mitään kuluja, kun työnantaja hankkii ne tietyssä kohteessa tarvittavat tarvikkeet. Ei siellä kukaan "omalla ajallaan" mitään hanki. Palkka maksetaan joka tapauksessa sille, joka hankkii tarvikkeet. Myös työn suunnittelu, laskutus, tilavuokra, autot, polttoaineet kustannetaan siitä sähkörin tekemästä työajasta ja siitä laskutetuista työtunneista.

Jotenkin tuntuu, että ihmisillä ei ole alkeellistakaan ymmärrystä, mistä työnteon tuntihinta tosiasiassa muodostuu. Jos kaikki tuntuu kalliilta, niin kannattaa olla työtön ja tehdä itse sekä varastaa tarvikkeet. Se on silkkaa säästöä.

sähkärit ja putkimiehet KUSETTAVAT niin paljon kuin mahdollista. Niin kauan kuin ihmiset suostuvat maksamaan, niin homma menee just näin.
Meillä oli putkimies: matkaa liikkeesta meille on 2 km: veloitti 1 tunnin matkan. Tuli meille, ei tenhyt mitään kun jotain puuttui, meni 2 km päässä olevaan kauppaan ja viipyi 3 tuntia. Tule meille ja teki homman, joka kesti 1 tunnin.
Laskussa oli 7 tuntia. EN TASAN TARKKAAN MAKSANUT, uhkailin kuluttaja-asiamiehellä ja lakimiehellä, joten lopullinen veloitus oli 2 tuntia, mitä hänellä oikeasti meni matkoihin ja työhön

Tulee mieleen, kun meidän kylppärin patteri rupesi vuotamaan ja halusimme vaihtaa sen sitten toisenlaiseen samalla vaivalla. Maksut meni osin meidän pussista ja osin taloyhtiön pussista. Sinne meidän pieneen kylppäriin änkesi kaksi äijää hommiin tai toinen seisokseli lähinnä poissa tieltä tumput suorana. Tulivat ensinnäkin yli tunnin myöhässä sovitusta ajasta (piti olla aamun ensimmäinen keikka). Miehen oli pakko lähteä töihin ennen heidän tuloaan ja minä olin sitten kotona alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen. Laskutus tuli varmaan viidestä tunnista meille ja sen lisäksi vielä monesta tunnista taloyhtiölle. Oli siinä homma selvitellä asiaa, firman pomo yritti kovasti selitellä tuolla matkan kestolla (tuon matkan ajaa 10 minuutissa aamuruuhkassakin), eikä ollut kuuleviin korviinsa ottaa sitä, että olivat noin paljon myöhässä. Hieman muuttui ääni kellossa, kun kerroin itse olleeni koko ajan paikalla.

Meidän taloyhtiössä oli paljon patteriongelmia tuohon aikaan ja se oli oikea rahasampo tuolle putkifirmalle, kun äijät huseerasivat itsekseen päivisin remppoja tekemässä. Tuon meidän remontin jälkeen menikin sitten taloyhtiön käyttämä putkifirma vaihtoon tai todennäköisesti koko alueen, kun sama isännöintitoimisto hoiti nuo asiat monessa taloyhtiössä. Firman pomo yritti vielä selitellä kahden miehen käyttöä, ettei koskaan tiedä miten isoja pattereita täytyy siirrellä. Koko kadun varrella on joka taloyhtiössä samanmoiset kylppärit, mihin ei isoja pattereita saa mahtumaan ja noita remppoja kun riitti, niin eipä mennyt selitys läpi. Sain kuitenkin useamman tunnin pois siitä laskusta.

[QUOTE="vieras";28121279]Tyypillistä yksinkertaisuutta. Ikään kuin siitä ei syntyisi mitään kuluja, kun työnantaja hankkii ne tietyssä kohteessa tarvittavat tarvikkeet. Ei siellä kukaan "omalla ajallaan" mitään hanki. Palkka maksetaan joka tapauksessa sille, joka hankkii tarvikkeet. Myös työn suunnittelu, laskutus, tilavuokra, autot, polttoaineet kustannetaan siitä sähkörin tekemästä työajasta ja siitä laskutetuista työtunneista.

Jotenkin tuntuu, että ihmisillä ei ole alkeellistakaan ymmärrystä, mistä työnteon tuntihinta tosiasiassa muodostuu. Jos kaikki tuntuu kalliilta, niin kannattaa olla työtön ja tehdä itse sekä varastaa tarvikkeet. Se on silkkaa säästöä.[/QUOTE]

:D
Hommat yksinkertaistu vielä enemmän, kun otin miehen, jolla on sähkömiehen pätevyys.

Harmittaa siis lähinnä se, että monet tarvikkeista voisi oikeasti ostaa itse valmiiksi, jos firma suostuisi kertomaan, mitä hommaan tarvitaan. Kun en oikeasti halua maksaa muusta kuin matkoista ja työstä, jos osaan jotain itsekin tehdä. Nykyään mies osaakin.

Yhteistyössä