odotusajan liikunnasta

• Viestiketjun aloittaja vähän tietämätön
  • Ensimmäinen viesti
vähän tietämätön
Täällä rv:lla 22 mennään ja kaivataan vinkkejä odotusajan liikunnan suhteen. Ylipainoa on, josta sain pudotettua yli 10 kg ennen raskauden alkua. Haluaisin jatkaa pienen tauon (tod. hirvee väsymys) jälkeen taas liikuntaa, mutta arveluttaa voinko käydä pacessa ja pumpissa kuinka kauan? Aiemmin käynyt ennen n. 2.5 kk:n taukoa edellä mainituissa jumpissa n. 2-3 x/vk. Rauhallisilla kävelylenkeillä olen aloittanut.

Osaatteko luetella lisäksi mitä kuntosali/jumppaliikkeet ovat ehdottomasti kielletty odotusaikana? Ilmeisesti ainakaan vatsalihaksia ei saisi tehdä ja syke ei saisi liikunnan aikana nousta yli 140:n. Pitävätkö paikkansa.

Sun varmaan kannattaa nytte odotusajan harrastaa kävelyä ja ota vaikka sauvat mukaan..sauvakävely on tosi tehokasta. Sitten synnytyksen jälkeen kannattaa mennä noihin mainitsemiisi jumppiin. Ja voithan nytte mennä myös mammajumppiin!! =)

Ei kai kuntosalilaitteista mikään erityisesti ole kiellettyä..

itse jatkoin samalla tavalla kuin ennen raskautta laskettuun päivään asti, myös vatsalihaksia, reilu sata joka toinen pv. ja siitä ei ollut muuta haittaa kuin että kohtu oli loppumetreille saakka vatsisten alla piilossa ja kun vauva riehaantui ja tarvi tilaa niin mahanahkat repes kerrasta..

jos olet pitänyt taukoa liikunnasta kuntoilu kannattaa aloittaa rauhallisesti (kävely, uinti)

raskausajan liikunnasta ollaan varmaan kovin montaa mieltä mutta kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee ja kokee, tuo on ihan hyvä muistaa ettei nosta sykettä yli 140-150..

hyvä kunto helpottaa palautumista raskaudesta..

liikunnan iloa :)

ja sellainen et jos et ole aiemmin tehnyt juurikaan vatsiksia niin silloin ei kannata aloittaa treenaamista raskausaikana! -näin mulle sanottiin, mutta jos pitkään tehny jo aiemmin niin jatkaa samaan malliin..

itse en raskauden puolenvälin jälkeen enää korottanut painoja missään laitteissa.

tuttuja lajeja

Suoraa vatsalihasta ei kannata treenata enää raskauden puolivälin jälkeen tai sitten kun vatsa alkaa todella kasvaa jo. Vatsalihasten välillä oleva ns.jänne sauma venyy vatsan mukana, jolloin suora vatsalihas jää molemmille sivuille. Jos tällöin treenaa em.lihasta, niin seurauksena saattaa olla pömppövatsa. Synnytyksen jälkeenkin on hyvä olla 3kk treenaamatta juuri suoraa vatsalihasta.

Kuntosalilla ei kannata tehdä liikkeitä, jotka aiheuttaa paineita vatsaan, eikä liian raskaita painoja, ettei tule turhaan äkkinäisiä liikkeitä.

Sanoisin, että tutuissa jumpissa uskallat käydä omien tuntemusten mukaan ja sykkeen pysyessä sallituissa rajoissa.

Hienoa, että huolehdit kunnostasi.

tsemppiä

Jenifer
Mun kuntoilut on ollut jo aika pitkään jäissä. Nyt sain jonkun ihme pistoksen ja oon ollut rehkimässä useampana päivänä peräkkäin. Nyt tuntuukin, että taisin haukata vähän liian ison palan. Eilen olin kuntosalilla ja mun syke oli 150-170. Tänään olin punttijumpassa ja painoja tais olla aika reilusti. Pitäis varmaan miettiä sitä uimista/kävelyä ennemmin, mutta jotenkin mieli tekis salille pitkästä aikaa.
Mulla on rv 25 menossa, joten minkälainen liikunta olis hyväksi/riittävää. Oon tosi laiska lähteen kävelyllä tai muutenkaan mihinkään.

Kevätkaste
Heippa,

Itse en ole ollut mitenkään aktiivinen kuntosalikävijä, vaan tanssiminen on ollut mun juttu. Ainakin pääkaupunkiseudulla olen käynyt BailatinoMama-tunneilla, joissa on ollut sekä tanssia että tärkeitä venytyksiä ja hengitysharjoitteluita. Suosittelen!

Jos joku innoistui, niin kannattaa tsekata sivut: www.studiohighheels.fi.

Samalla tanssikoululla on myös äiti-vauva-tunteja.

Tsemppiä kuntoiluun!

Itse ohjaan sivutyökseni erilaisia jumppatunteja..ja näiden ohjaamista jatkoin myös melkein loppuun asti, eli spiningiä, pumppia, erilaisia aerobictunteja. Ja hyvin raskaus sujui. Tietysti alkukuntokin oli jo hyvä. Käsittääkseni on neuvottu niin, että jatkaa samalla tavalla, mutta jos ei ole hirveästi liikkunut enen raskautta, ei kannata ainakaan ns. treenaamaan. Itse jätin hypyt pois puolessa välissä raskautta, sekä tarkkailin sykettä. Vatsalihaksia tein, mutta hieman eri liikkeillä mitä ennen. Ei liikuntaa kannata raskausaikana jättää tai pelätä, itse ainakin palauduin todella pian synnytyksen jälkeen, ehkä kiitos koko raskausajan urheilun.

Annika -> onko vinkkejä minkälaisia vatsoja olet tehnyt?

Olen miettinyt kuumeisesti mitä vatsoja uskaltaa tehdä ja mitä ei -> olen ollut aika arka nyt raskausaikana tekemään, mutta olen kyllä penkillä tehnyt jonkinverran suoria, ja vinojakin, mutta vatsarutistus laitteen olen jättänyt väliin. Mulla on selkä kenkkuillut jo pari viikkoa, koska vatsa on niin pömppö, itsessään kohtuhan on vielä pieni (rv16+2) mutta sanoivat että kun olen niin kapea, pienikokoinen, niin se masu vaan tulee tällälailla esiin. Harmittaa vähän, kun ajattelin että ei tartte töissäkään kertoa vielä piiiitkään aikaan mitään, mutta ei sitä voi enää oikein piilottaa mihinkään. Kun on aina ollut timmissä kunnossa, niin ero on niin suuri. Mulle kuntosalilla sanoi jo viikolla 13 eräs nainen, että onpa sulla kaunis masu ;) Ja työkaveri joka on viikon minua edellä, kulkee tukoissa farkuissa eikä mistään mahasta ole tietoakaan. Minulle ei mene enää mitkään housut jalkaan, ja kävinkin ostamassa uudet sporttihousut, joissa ah niin ihana pehmeä vyötärö..

Pitäisi tehdä vatsoja, koska se auttaisi että ei selkä tulisi kipeäksi. kun ne hyvät vatsalihakset tukee selkää. Mutta edelleen hyvä fiilis tulee salitreenistä, ja juoksumattoakin tulee käytettyä. Olen sitten vastapainoksi mammajoogassa, jossa lähinnä venytellään.

Treeni iloa kaikille =)

Yhteistyössä