odotusajan/lapsuusajan vakuutukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onnenetsijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Onnenetsijä

Jäsen
03.01.2013
147
0
16
Paljon teillä on maksanut odotusajan sekä lapsuusajan vakuutukset? Mistä olette ottaneet?

Joo mä tiedän että keskittäminen antaa alennuksia ja yms. yms. yms. mutta silti kysyn :)

Olisi kiva kuulla mitä muut näistä maksaa.

En ottanut ollenkaan. Suomessa on sairaalapäiviin ja lääkärikuluihin olemassa maksukatto, silloin kun olin raskaana se oli 570euroa. Alle 18-vuotiailla sairaalapäivistäkään ei mene maksua kuin 7 päivää ja sen jälkeen on ilmaista.

Paikkakunnalla jossa asumme ei ole toimivaa yksityistä lääkäriasemaa, joka päivystäisi iltaisin, joten aina on jouduttu kuitenkin menemään kunnalliseen päivystykseen. Se on lapsille maksuton.

Eli jos lapsi ei ole jotenkin vakavasti sairas/vammainen vakuutuksesta ei todennäköisesti kamalasti rahaa voi takaisin saada. Ehkä jotkut korvien putkitukset tms, mutta meillä ei ole ollut edes yhtään korvatulehdusta.

Kahden lapsen ensimmäisen vuoden vakuutusmaksuina olen säästänyt yli 700 euroa.

Meillä vakuutukset on pohjolassa ja keskitytty joten hinnat sen mukaisia. Molemmille lapsille otettu ennen syntymää hoitokuluvakuutus. Varausmaksu on 271€ ja vuosimaksu n.324€ hinta pienenee kun lapsi kasvaa esikko nyt 2,5v. Hoitokuluvakuutus on voimassa 80v asti tosin 65v muuttuu tapaturmavakuutukseksi.

Me vakuutettiin lapset jo ennen syntymää seuraavista syistä. Nyt vakuutus korvaa kaikki mahdolliset sairaudet ja vammat. Jos vakuutuksen ottaa vauvan syntymän jälkeen siitä rajataan pois kaikki siihen asti ilmenneet sairaudet ja vammat. Eli jos sun vauvalla on esim alle 2kk korvatulehdus ja sitten otat vakuutuksen. Vakuutuksesta rajataan pois kaikki korvatulehdukset ja niihin liittyvät toimenpiteet.

Koskaanhan ei voi tietää kannattaako vakuutus vai ei. Eli tuleeko paljon vai vähän sairasteleva lapsi. Mutta maksavathan ihmiset itselleenkin kaikenlaisia vakuutuksia vaikkei niitä koskaan välttämättä tarvitse.

Mikään ei ole niin helppoa kun mennä aina suoraan yksityiselle kipeän lapsen kanssa. Täällä yksityiselle saa ajan yleensä samana päivänä. Julkiselle saa jonottaa puhelimessa ensin pari tuntia ennen kuin todennäköisesti tarjotaan ei oota. Eli soita huomenna uudestaan tai soita päivystykseen. Päivystyksen puhelimessa on samanlainen jono ja sinne ei saisi mennä ilman ajanvarausta paitsi pää kainalossa.

Meidän esikolla on korvakierre ja putkitukseen sai ajan yksityisellä alle viikossa itselleen sopivaan aikaan. Julkisella olisi ollut vähintään 3kk jono. Vakuutusyhtiö myös maksoi putkituksen suoraan ykstyiselle lääkäriasemalle eli itse ei tarvinnut rahaa ollenkaan. Julkisella olisi täytynyt maksaa itse ensin ja sitten hakea vakuutuksesta.

[QUOTE="vieras";27888023]Meillä vakuutukset on pohjolassa ja keskitytty joten hinnat sen mukaisia. Molemmille lapsille otettu ennen syntymää hoitokuluvakuutus. Varausmaksu on 271€ ja vuosimaksu n.324€ hinta pienenee kun lapsi kasvaa esikko nyt 2,5v. Hoitokuluvakuutus on voimassa 80v asti tosin 65v muuttuu tapaturmavakuutukseksi.

Me vakuutettiin lapset jo ennen syntymää seuraavista syistä. Nyt vakuutus korvaa kaikki mahdolliset sairaudet ja vammat. Jos vakuutuksen ottaa vauvan syntymän jälkeen siitä rajataan pois kaikki siihen asti ilmenneet sairaudet ja vammat. Eli jos sun vauvalla on esim alle 2kk korvatulehdus ja sitten otat vakuutuksen. Vakuutuksesta rajataan pois kaikki korvatulehdukset ja niihin liittyvät toimenpiteet.

Koskaanhan ei voi tietää kannattaako vakuutus vai ei. Eli tuleeko paljon vai vähän sairasteleva lapsi. Mutta maksavathan ihmiset itselleenkin kaikenlaisia vakuutuksia vaikkei niitä koskaan välttämättä tarvitse.

Mikään ei ole niin helppoa kun mennä aina suoraan yksityiselle kipeän lapsen kanssa. Täällä yksityiselle saa ajan yleensä samana päivänä. Julkiselle saa jonottaa puhelimessa ensin pari tuntia ennen kuin todennäköisesti tarjotaan ei oota. Eli soita huomenna uudestaan tai soita päivystykseen. Päivystyksen puhelimessa on samanlainen jono ja sinne ei saisi mennä ilman ajanvarausta paitsi pää kainalossa.

Meidän esikolla on korvakierre ja putkitukseen sai ajan yksityisellä alle viikossa itselleen sopivaan aikaan. Julkisella olisi ollut vähintään 3kk jono. Vakuutusyhtiö myös maksoi putkituksen suoraan ykstyiselle lääkäriasemalle eli itse ei tarvinnut rahaa ollenkaan. Julkisella olisi täytynyt maksaa itse ensin ja sitten hakea vakuutuksesta.[/QUOTE]

Ota huomioon että tuolla 300e/vuosi voi käydä aika monta kertaa yksityisellä ns. omaan piikkiin, ennenkuin vakuutuksen kulut tulevat edes katetuiksi.

Aina on tietysti niitä joille sattuu ja tapahtuu enemmän, mutta suomalainen terveydenhuoltojärjestelmä mahdollistaa lasten hoitamisen myös kunnallisella puolella hyvin edullisesti. Jos jotain vakavampaa ilmenee, lähete tulee sieltä yksityiseltäkin keskussairaalaan.

Miellä on pojalle vakuutus, mutta ollaan silti enimmäkseen käytetty terveyskeskusta, kun sieltä on saanut ajan nopeasti. Täällä Turussa on puhelinautomaatti ja soittavat takaisin 1-60 minuutin kuluttua. Ajan on saanut aina samalle päivälle lasta varten, eikä ole tarvinnut maksaa mitään käynnistä. Yksityiselle kun on menty, lastenlääkärille ei ole päässyt sen nopeammin eli aina on mennyt useampi tunti ja on pitänyt olla rahaa mukana. Viimeksi on kun tiesin että tulee enemmän tutkimuksia lapselle, mentiin silti terveyskeskukseen, kun arvasin että lähettävät sieltä TYKS:iin. Jos oltaisiin käyty yksityisellä, olisivat varmaan siellä ottaneet ensin röntgenkuvat, jotka olisimme joutuneet maksamaan itse. Vakuutus on ollut oikeastaan täysin turha meille tähän asti. Jos kunnassa olisi todella surkeat julkiset terveyspalvelut, niin silloin vakuutus olisi hyvä juttu.

Luojalle kiitos otettiin lapselle vakuutus ennen syntymää, joten saatiin se ilman ehtoja. Lapsi syntyikin vaikeasti vammautuneena. Yksityisellä käydään todella harvoin, koska lapsi on säästynyt aika hyvin korvatulehduksilta. Mutta sairaalan poliklinikkamaksut, lääkemaksut jne ovat aika paljon vuodessa. Lisäksi lapsellamme on myös sellaisia lääkkeitä, jotka eivät ole kelakorvattavia lainkaan, joten eivät myöskään kerrytä mitään maksukattoa. Eivätkä nämä lääkkeet ole edes mitään ihmeellisiä. Silti niihin kuluu reilu 100e kuussa. Myös esim. osa allergialääkkeistä on muuten pudotettu pois kelan korvauslistalta, samoin osa lasten antibiooteista. Todellakin vakuutus on meille siis tarpeen, vaikka olemme julkisen terveydenhoidon piirissä.

Mietiskelin pitkään vakuutuksen ottamista, mutta sitten ajattelin että peeveli, vielä tässä täytyy uskoa suomalaiseen systeemiin. Maksan mieluummin veroja kuin vakuutusmaksuja, koska haluan että terveydenhuolto kuuluu kaikille.

Asumme kaupungissa, joka on kuulu terveydenhuoltonsa rappiotilasta, ja itse olen käyttänyt työterveyspalveluita jo vuosikausia.

Aina olen päässyt alle kaksivuotiaan kanssa samana päivänä omalääkärille tai tämän tuuraajalle. Korvatulehduksia on sattunut useampi, ja spesialistin kanssa on mietitty putkitustarvetta. Mistään en ole maksanut muuta kuin lääkkeet niiltä osin kun Kela ei ole korvannut.

Siis erinomaista palvelua ilmaiseksi.

Yhteistyössä