Odottajat, joiden BMI yli30 jo alussa

• Viestiketjun aloittaja äiti3
  • Ensimmäinen viesti
:wave: Täällä myös. Bmi 41 eli rutkasti on tuota painoa. Nyt onneksi toistaiseksi pysyny paino kurissa tämän raskauden aikana. Ei siis ole vielä paino noussut muutaman kilon tippunu nyt alkuraskaudessa. Nyt on viikkoja 16 ja kolmatta myös odotan. Aiemmin tytöt -98 ja -02.

maha
minulla myös bmi 35-37 arvion heitän kun ei oo vaakaa ja ei ole vielä ollut neuvolakäyntiä.
yritän nyt syödä hyvin tervellisesti. ja pahoinvointia on joten ei oikein mikään maistukaan

Täällä myös kolmatta odottava. viikkoja kasassa 29 ja risat. Painoindeksi oli alussa 33. Painoa tullut liiankin kivasti nyt raskauden aikana, eli 10 kiloa. Pitäis yrittää tsempata nyt loppuajasta ja alkaa hieman keventämään ruokavaliota. Olis kiva kuulla muidenkin ylipainoisten odottajien kuulumisia. Ai niin, ja lapset on -98 ja -01.

Mulla bmi32. Viikkoja nyt 26 ja paino on pudonnut 2kiloa. Ihan samalla tavalla olen syönyt kuin aina ennenkin eikä pahoinvointia ole ollut, joten en tiedä miksi paino ei ole noussut. Lääkäri sanoi, että ei ole huolta vaan päin vastoin.

Täällä myös yksi. :wave:

Bmi terkkarin laskemana ekalla neuvola käynnillä oli 34. Nyt rv 11 menossa. Paino ei ole noussut vielä. Päinvastoin pahoinvoinnin takia ensin hieman laski mutta nyt samoissa lukemissa kuin ennen raskautta. Nesteet palasivat pahoinvoinnin loputtua. Yritän pysytellä näissä lukemissa rv:n 20 saakka. Paljon vaatii tsemppausta, ettei paino lähde nousemaan. Pystyn siihen kuitenkin, tiedän sen. ;)

maarith harmaana

mulla oli raskauden ekalla neuvola käynnillä BMI 31,6,mutta onnex ei ole paljon noussu.Nyt vaan pitäis sokereiden takia kattoa mitä syö,mutta se on niin vaikeeta,kun kaikki hyvä maistuu niin kamalan hyvältä ja kokoajan on nälkä :ashamed: mutta ehk'ä se vielä tästä..nyt viikkoja kasassa 29+2,joten onnex ollaan jo "voiton" puolella.

Täällä yksi lisää. En ota asiasta sinänsä stressiä, kun nuo BMI-lukemat eivät aina kerro aivan totuutta. Itse olen 171 cm pitkä ja minulle on sanottu normipainoksi 80 kg eli tuon mukaan myöskin nämä nykyiset lukemat olisivat vähän alhaisemmat BMI:n osalta =)

Mutta niin.. Kuntoneuvolassa kävin kyselemässä, että mitä lajeja olisi hyvä harrastaa odotusaikana ja näin ylipainoisena (huononivelisenä/-selkäisenä). Sauvakävely, uinti, pallojumppa ja pumppaavat venyttelyt olivat ohjeistus.

Ruokavalion osalta olen menossa ravitsemusterapeutille tässä kuussa. Tahdon itse keskustella karppivaihtoehdosta ihan siksi, että virallisterveellinen hiilarimössö ei muuta kuin turvottaa ja tekee olon huonoksi... Saa nähdä mitä sanovat =)

Neuvolan tädin kanssa sovittiin, että paino ei nouse odotusaikana 12kg enempää :D

minusta toi painoindeksi ei kerro koko totuutta. itselläni se oli alussa 34 ja olen aika kova urheilemaan (esim satojen kilsojen pylrälenkkejä teimme vaikka olin jo plussannut). vkoja on 31 ja painoa on tullut puoli kiloa. urheilen edelleen, lajit ovat vain vähän supisteluiden takia vaihtuneet: pump, step, pyöräåily ja sali ovat vaihtuneet joogaan ja uintiin. kävellä en voi suppareiden takia. odotan kolmatta, edellisestä synnytyksestä on 10 vuotta aikaa.

aluksi ressasin painosta, koska ajattelin, että tuleekohan diabetes (vaikka suurin osa painostani on lihasta ja lääkärikin sanoi bmi:n olevan viitteellinen), koska on painoa ja ikääkin jo 34 vuotta. sokerirasitustestin tulokset olivat ok, eli ei mitään sen suuntaistakaan. neuvolassa vähän kommentoitiin tuota painoa, mutta niin sitä kommentoitiin aikanaan kun ekaa odotin vaikka silloin bmi oli normaali.

minusta pääasia on se, että itsellä on hyvä olo, silloin vauvallakin on.

äiti3
kiva tietää että on kohtalotovereita :)

oottekos kuullu terveydenhoitajalta/lääkäriltä negatiivista kommettia painosta?

tällä kertaa on uusi terkkari, en ole vielä tavannut.
aikasemmilla kerroilla on ollut mukava ja ei ole ilkeästi huomautellut, juteltu ihan fiksusti asiasta.
kuullut inhottaviakin tapauksia :/

Heypsan!
Mulla BMI 43 :$ Olen nyt viikolla 13+4. Neuvolassa ei ole sanottu painosta muuta, kuin että olisi hyvä, jos ei tulisi yli 12 kg lisää. Nyt alussa olen käynyt kahden viikon välein äitipolilla, koska mulla on D2. Siellä on aina ollut sisätautilääkärin sekä gynen vastaanotto, eikä sielläkään ole mitään mainittu painosta :) Aluksi olin ihan kauhuissani, mitä sanotaan, mutta ollaan suhtauduttu kuin kehen tahansa odottajaan =) Ei siis kertaakaan ole mainittu painosta.
Mutta minua itseä kyllä mietityttää ja olisikin kiva vaihtaa kuulumisia toisten ylipainoisten kanssa. Nyt olen mietiskellyt, että miten onnistuu ultra vatsan päältä, kun suurin osa ylimääräisestä on juuri kasautunut vatsaan, olen siis omena :/ Ja kuinka suureksi tulen, kun vauva kasvaa vai käykö kuten yhdelle tutulle, josta ei edes pahemmin näkynyt, että odottaa... ja entäs, jos pitää tehdä sectio, miten se onnistuu... kaikkia tällaisia nyt siis mietiskelen. Neuvolassa käskettiin kyllä olemaan turhia hermoilematta, se ei ole hyväksi vauvalle eikä odottavalle äidille =)

Moi

Täällä MBI on 36 ja ekalla neuvola käynnillä terkkari suositteli ettei paino nousisi yhtään koko raskauden aikana.
Sokeri piti jättää kokonaan pois ja liikuntaa lisätä, 20 min reipas kävelylenkki joka päivä.

Syytä tälle selitettiin että kun esikoinen oli syntyessään niin iso, 4570g, ettei toisesta tulisi sitten vielä isompaa.

Noh, katsotaan miten tässä käy, yritän kyllä B)

mä olen siinä ja siinä. bmi laskurin mukaan on 29-30.
joten ylimääräistä on mutta ei onneksi aivan hirveästi.. tosin homma sinänsä siinäkin jo :whistle:

olen laittanut tavoitteeksi itselleni että tulisi tämän kolmosen kanssa max.10kg joka olisi helppo saada pois ja toivottavasti ylimääräistä kanssa..

onnea kaikille isommille odotajille :hug: :flower:

täällä myös bmi hipoo neljääkymppiä :/
no, itsepä kiloni kannan ja itse olen aiheuttanu :D

vielä ei ole paino noussut, pudonnut pari kiloa.
ja aikaisemmissakin raskauksissa on kyllä tosi hyvin pysyny kurissa, tullu 4-8kg

Mulla BMI raskauden alussa 35. Nyt viikkoja 24 paino on pudonnut n. 7 kg miehenkin ainoo kommentti on pieni ihmetys "kun sä oot laihtunu tuolta muualta" Vatsa on kyllä siis valtaisa.

Kolmatta tässä odottelen ja sikäli olen vähän jopa huolissani kun aiemmissa raskauksissa paino nousi yli 25 kg. (no lähtöpainokin oli toki jotain ihan muuta)Ja nyt en ole edes mitenkään yrittänyt syödä vähemmän tms. pahoinvointia on kyllä ollut aika pitkään alussa.

Mutta neuvolan mukaan painon ei tarvitsisi nousta lainkaan ja pieni pudotuskin olis hyvästä.

Seuraavalla neuvolakäynnillä yhtenä aiheena taitaakin olla sokerirasitustesti tekeevätkö sen automaattisesti meille kaikille pullukoille?

:wave: :heart: :wave: :heart: :wave:

BMI alussa 38 :ashamed: ja neljäs tulossa, la 1.3. Aiemmat synnytykset -91,-93 ja -05. kaikilta on alussa paino laskenut, 5-9kg eikä raskauskiloja ole montaa tullut, -05 taisi synnyttämään lähtiessä olla 3kg enemmän kuin alussa. Eli sen suhteen ole tosi tyytyväinen B)

sokerirasitus taidetaan tehdä kaikille joilla BMI yli 28-29? Korjatkaa jos oon väärässä.<br><br>

Täällä kans yks ilmottautuu joukkoon... Kiva kuulla "kohtalo"tovereista.
Mulla BMI on 31 ja viikkoja on 13. Kolmatta oottelen ja kummassakin aiemmassa raskaudessa olen aluksi laihtunut. Nytkin on tullut vain ½kiloo lisää, mutta toi joulu oli välissä. Katotaan seuraavalla kerralla miten on menny. =)

DG
Mun oli ekasta 36 ja lihoin sen reilun 3kg koko raskauden aikana, tosin mulla oli voimakasta pahoinvointia enkä pystynyt syömään oikein mitään. Koko ajan sain kuulla neuvolasta naputusta että painoa on liikaa, ei se saa nousta. Mulle se oli tosi tressaavaa silloin kun aina valittivat tuosta painosta,

no nyt sama painoideksi ja toista odotellaan, ei vielä onneksi pahemmin ole naputtaneet tuosta painosta, mutta nyt tätä tulee kyllä enemmän kuin tuo 3kg.

Moi! Mulla on Bmi 33 ja kolmas raskaus menossa.
Mulla on raskaudet aina olleet laihdutuskuureja jostain syystä. Muussa elämässä paino kyllä nousee, muttei raskaana ollessa. Ekaa odottaessa painoin 91 kg ja paino nousi 3 kg. Kuusi viikkoa synntyksen jälkeen painoin 76kg!!!! Toka raskaus nosti painoa 6 kg mutta senkin jälkeen tipahdin tonne reiluun 70 kiloon. Noh, melkein 4 vuotta mennyt ja paino noussut takaisin sinne 90 kiloon :(. Nyt on rask.viikkoja 33 ja painoa tullut kohtuu 4 kg alusta asti. Saas nähdä mitkä lukemat on synnytyksen jälkeen.
Nyt olen tietty pyhsäti luvannut muutta elämäntapoja että kilota sais poissapudettyäkin, mutta en luota itseeni kovin hyvin. Kun vauva ja isommat pitää kiireisenä ja väsyneenä niin illalla on kovin helppoa palkita itsensä suklaalevyllä :) Ja toisin kuin raskaana ollessa, silloin se jo lihottaa :). Tai imetyksen jälkeen varsinkin.

Mutta hauska huomata et meillä ylipainoisilla näemmä on tämä taipumus usein. Et raskaana ei liho.
Omalla kohdalla ylipaino ei ole koskaan aiheuttanut kitinää neuvolantädeissä. Kukaan ei ole koskaan sanonut mitään negatiivista.
Arvotkin minulla on aina todella hyvät, eli ainakaan minun kohdallani ei pidä paikkaansa että lihavat äidit kärsii "vaarallisista" raskauksista. Sokeriarvot olleet aina loistavat, verenpaine n.110/74 AINA eikä ole ollut raskausmyrkytyksiä tai mitään mikä ylipainosta johtuu.

Tsemppiä kaikille meille !!! :)

pullero
Heippa! Huomasin tämän ketjun vasta nyt, ja päätin tulla mukaan. Mulla BMI oli jotain 31-32 tämän raskauden alussa (en nyt jaksa hakea äippäkorttia). Suositus oli, että yhtään ei tulisi painoa lisää raskauden aikana. No, eipä ole tullutkaan, ihan samana on pysynyt koko odotuksen ajan, nyt ollaan jo rv 33 +

Tuosta sokerirasituksesta joku kyseli, se tehdään ainakin täällä meilläpäin kaikille, joiden BMI on yli 25, tai lähisuvussa on diabetesta. Ekassa raskaudessa sain "puhtaat paperit", mutta nyt tällä toisella kertaa löytyi raskausdiabetes. Hoidoksi riittää ruokavalio, mutta olenkin ollut tarkkana sen suhteen. Vaikeinta oli alussa, mutta nyt menee jo rutiinilla. Herkkuja vain n. kerran viikossa...

äiti3
nostetaas tää tuolta kaukaa! :)

kuinkas on mennyt?
onko paino noussut/pudonnut?
onko ollut sokereissa ongelmia?

itse odotan yhä ensimmäistä neuvolakäyntiä.
pahoinvointi on helpottanut mutta en usko että pahoinvoinnin aikaan olisi paino pudonnut koska ainoa joka ehkäisi pahaa oloa oli jatkuva napostelu :/
nyt alkaakin sitten terveellinen ruokavalio kun alkaa pystyä syömään vähän säännöllisemmin :)

Yhteistyössä