Nyt ymmärrän virikehoidon merkityksen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauvan ja 5v:n äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauvan ja 5v:n äiti

Vieras
Siis hitto että menee hermot tuohon 5v lapseen! Kuvittelin tekeväni palveluksen kaikille, kun irtisanoin lapsen päiväkotipaikan kun jäin äitiyslomalle.
Aluksi meni tosi hyvin. Lapsi leikki itsekseen tuntikausia, oli tosi iloinen kun sai nukkua aamulla rauhassa ja syödä ruokansa omaan tahtiin. Sitten syntyi vauva. Nyt lapsi sitten roikkuu minussa koko ajan, on ihan aloitekyvytön, ei suostu leikkimään hetkeäkään yksin jne. Tuntuu että koko ajan pitäisi olla ohjattua toimintaa, niinkuin lapsi ahdistuisi päivärytmin puutteesta. Kerhossa käydään 2xviikossa, mutta se ei oikein taida riittää.
Vauvaan suhtautuu suojelevasti eikä ole mitenkään mustasukkainen. Raportoi jokaisen vauvan inahduksenkin minulle.

Nyt ymmärrän, miksi niin monet vievät sen isomman päikkyyn ja ovat vauvan kanssa kotona.

musta se on jopa julmaa ottaa noin iso pois päiväkodista, missä on kaikki kaverit ja virikkeitä hurjasti enemmän kuin äidissä, joka joutuu olemaan kiinni vauvassa paljon.

Joo kyllä tuon ikäinen päivähoitoon tottunut kiipeää seinille jos joutuu olemaan kotona. Tuo meidän kiipesi jo joulubreikin aikana vaikka niinkuin jouluna nyt on kaikkea kivaa tekemistä ja menemistä. Etkö saisi häntä päikkyyn vaikka pariksi päiväksi viikossa?

Huomionkaipuuta, mustasukkaisuutta, tylsistymistä. Päivärytmi tuo lapselle sitä turvallisuutta. 5v tarvii sitä ohjattuakin puuhaa, ei kukaan viitsi koko päivää leikkiä yksin varsinkin jos on tottunut siihen, että on kavereita ympärillä.

kyllä minä aion ottaa 5v poia hoidosta kun vauva syntyy, vaikka on ollut päiväkodissa jo hiukan reilu 1v lähtien. Ja jos kotonaan ei viihdy niin huonosti täytyy olla asiat. Aina ei tarvitsekaan olla kivaa ja tekemistä. Ollaan ja rauhotutaan. Käydään välillä kaupassa, kerhoissa jne. Ulkoillaan ja tehdään kaikea kivaa. Minä odotan kovasti. Meillä myös 6v joka menee eskariin vain eskarin ajaksi. Jos tylsistyvät kotonaan niin ei voi sitten mitään!

[QUOTE="Lisa";22911051]kyllä minä aion ottaa 5v poia hoidosta kun vauva syntyy, vaikka on ollut päiväkodissa jo hiukan reilu 1v lähtien. Ja jos kotonaan ei viihdy niin huonosti täytyy olla asiat. Aina ei tarvitsekaan olla kivaa ja tekemistä. Ollaan ja rauhotutaan. Käydään välillä kaupassa, kerhoissa jne. Ulkoillaan ja tehdään kaikea kivaa. Minä odotan kovasti. Meillä myös 6v joka menee eskariin vain eskarin ajaksi. Jos tylsistyvät kotonaan niin ei voi sitten mitään![/QUOTE]

HAHAHAH HAHAHA
:D
Noo, oppia ikä kaikki ;)

[QUOTE="Lisa";22911051]kyllä minä aion ottaa 5v poia hoidosta kun vauva syntyy, vaikka on ollut päiväkodissa jo hiukan reilu 1v lähtien. Ja jos kotonaan ei viihdy niin huonosti täytyy olla asiat. Aina ei tarvitsekaan olla kivaa ja tekemistä. Ollaan ja rauhotutaan. Käydään välillä kaupassa, kerhoissa jne. Ulkoillaan ja tehdään kaikea kivaa. Minä odotan kovasti. Meillä myös 6v joka menee eskariin vain eskarin ajaksi. Jos tylsistyvät kotonaan niin ei voi sitten mitään![/QUOTE]

Joo,noin mäkin ajattelin. Mutta sitten se vauva syntyi. Teillä on se hyvä puoli että 5v ja 6v leikkii varmaan aika paljon yhdessä :) Mut voin kertoo että meillä ei ainakaan paljoa "rauhoituttu". Esikoinen hyppi seinille kun ei päästykään ulos,vauvalle liian kovat pakkaset/imetystä. Vauva nukkui n. puolen tunnin pätkiä kerralla,just kun oli nukahtanut ja mä olin aloittamassa jotain peliä tms. esikoisen kanssa,niin kohta se jo heräsikin. Usein saattoi olla rinnalla yli tunninkin putkeen,eipä siinä muuta kuin vanhemmalle lapselle videot pyörimään ja vähän selittelyä miks ei nyt askarrellakaan,katotaan sit kun isi tulee kohta kotiin,leiki nyt itekses hetki,ai leikit jo tunnin,no leiki tunti lisää. Mä oon joidenkin mielestä varmaan tosi avuton,mutta mä en kertakaikkiaan oppinut imettämään kävellessä/pelatessa/ruokaa tehdessä. Jos joku muu taho,tässä tapauksessa päiväkoti,pystyy tarjoamaan lapselle jotain mitä mä sillä hetkellä en,niin mun mielestä se on vaan hyvä asia. Kun kyllä viisivuotias tarttee jo ihan oikeesti leikkiseuraa ja tekemistä. Ees vaikka parina päivänä viikossa.

[QUOTE="vieras";22911231]Joo,noin mäkin ajattelin. Mutta sitten se vauva syntyi. Teillä on se hyvä puoli että 5v ja 6v leikkii varmaan aika paljon yhdessä :) Mut voin kertoo että meillä ei ainakaan paljoa "rauhoituttu". Esikoinen hyppi seinille kun ei päästykään ulos,vauvalle liian kovat pakkaset/imetystä. Vauva nukkui n. puolen tunnin pätkiä kerralla,just kun oli nukahtanut ja mä olin aloittamassa jotain peliä tms. esikoisen kanssa,niin kohta se jo heräsikin. Usein saattoi olla rinnalla yli tunninkin putkeen,eipä siinä muuta kuin vanhemmalle lapselle videot pyörimään ja vähän selittelyä miks ei nyt askarrellakaan,katotaan sit kun isi tulee kohta kotiin,leiki nyt itekses hetki,ai leikit jo tunnin,no leiki tunti lisää. Mä oon joidenkin mielestä varmaan tosi avuton,mutta mä en kertakaikkiaan oppinut imettämään kävellessä/pelatessa/ruokaa tehdessä. Jos joku muu taho,tässä tapauksessa päiväkoti,pystyy tarjoamaan lapselle jotain mitä mä sillä hetkellä en,niin mun mielestä se on vaan hyvä asia. Kun kyllä viisivuotias tarttee jo ihan oikeesti leikkiseuraa ja tekemistä. Ees vaikka parina päivänä viikossa.[/QUOTE]

Mä just täällä yks päivä kirjotin miten meidän reilu 3v käy kerran viikossa yhden 5h hoitopäivän pph:lla jossa on samanikäisiä lapsia (lapsen ystäviä) kiva ryhmä niin heti oli joku mussuttamassa siitä että tarviiko tosiaan sitä hoitopäivää, eikö kavereita voi nähdä iltaisin tai viikonloppuna ja sisaruksistahan on seuraa yms.. meillä vauva 3kk ja yksi siitä välistä vielä eli 1,5v. Ei oikein osu leikit vielä sisaruksilla yhteen kun vanhempi jo askartelis ja värittelis yms. mutta keskimmäinen ei vielä malta ja vauva vaarii osuutensa.

HAHAHAH HAHAHA
:D
Noo, oppia ikä kaikki ;)

Mitä oppia ikä kaikki? Näin aion tehdä ja sillä hyvä. Minusta ihan typerää viedä lapsi hoitoon kun voi olla minun kanssa kotonakin. Ja olen ihan sitä mieltä, että ei aina voi olla kivaa ja joskus saa olla tylsääkin. Miksi lapsille ei enää opeteta, että aina ei tarvitse olla tekemistä? Joskus voi vaan olla! Tämä tuleva on kolmas lapsemme ja enköhän jo jotain näistä lapsista tiedä, ainakin omistani. Jos hyppii seinille niin sitten hyppii....kai siitäkin jotain riemua saa. Päiväkodissakin ehdottomasti suosittelivat, että 5v ilman muuta kotiin vauvan ja äidin kanssa. Minulla vanhemmat lapset 1v ikäerolla ja silloin voi sanoa, että se vauva aika oli RASKASTA. Nyt odotan IHAN innolla kun lapset jo noin isoja ja osaavat jo auttaa ja tekevät paljon itse. Ihmetelkää vaan. Tämä on minun mielipiteeni.

Itse vein esikoisen hoiton. Nyt en varmaan veisi. Mutta kun olin tyhmä enkä ollut ehtinyt opiskella mitään lapsista ennen kuin sain lapset ja sitten tuli se esikoien ja menin heti äitiysloman jlkeen töihin.
Nyt tekisin toisin. Mutta en ole täydellinen. Kuten ei kukaan. Olisi ollut vaan parempi olla kotona.

Itse ymmärrän virikehoidon jos on monta pientä samaan aikaan. Se on tosi raskasta, mutta tyyliin yli 4v ja vauva niin minusta silloin virikehoito on aivan järjetöntä, koska isolle voi jo selittää ja ne ymmärtää. Samoin isolle voi antaa jo tehtäviä ja osaa itsekin keksiä tekemistä. Ei tarvitse olla koko ajan läsnä!

[QUOTE="Inka";22911433]Itse ymmärrän virikehoidon jos on monta pientä samaan aikaan. Se on tosi raskasta, mutta tyyliin yli 4v ja vauva niin minusta silloin virikehoito on aivan järjetöntä, koska isolle voi jo selittää ja ne ymmärtää. Samoin isolle voi antaa jo tehtäviä ja osaa itsekin keksiä tekemistä. Ei tarvitse olla koko ajan läsnä![/QUOTE]

Hm. Minä taas en ymmärrä sen paremmin. Jos on monta pientä (alle 3v), niin nehän tarvitsevat äitiä yhtä paljon kuin vauva. Ja jos taas ovat isompia, kuin 3v, niin leikkivät keskenään, tai tappelevat keskenään.

Mutta jos on vaan se 4v ja vauva, niin molemmat ottavat kaiken ihmiskontaktin äidiltä, varsinkin jos sukulaiset ja tukiverkot kaukana. Se on mielestäni vähintään yhtä raskasta kuin olla monen kanssa.

[QUOTE="Inka";22911433]Itse ymmärrän virikehoidon jos on monta pientä samaan aikaan. Se on tosi raskasta, mutta tyyliin yli 4v ja vauva niin minusta silloin virikehoito on aivan järjetöntä, koska isolle voi jo selittää ja ne ymmärtää. Samoin isolle voi antaa jo tehtäviä ja osaa itsekin keksiä tekemistä. Ei tarvitse olla koko ajan läsnä![/QUOTE]

Buahahaa...

Jos niinku lähdetään siitä lähtökohdasta, että se "iso" yli 4 v on myös vanhemmilleen rakas ja tärkeä, ja hänenkin parastaan halutaan ajatella.

Joku 1,5 v taas saa hyvin vähän iloa virikehoidosta. Sen ikäisen virikehoito on minusta älytöntä.

Älä huoli. Lapselle tekee hyvää välillä tylsistyä. :) Silloin se mielikuvitus ja luovuus kehittyy ja hän oppii paremmin leikkimään itsekseen. Voi olla mustasukkaisuuttakin, kuten joku jo sanoi.

Älä huoli. Lapselle tekee hyvää välillä tylsistyä. :) Silloin se mielikuvitus ja luovuus kehittyy ja hän oppii paremmin leikkimään itsekseen. Voi olla mustasukkaisuuttakin, kuten joku jo sanoi.

Niin tekee, mutta ap:n lapsi taitaa tylsistyä suurimman osan ajastaan - 5 v kaveriseuraan tottuneelle lapselle tuskin riittää kerho kahdesti viikossa, jos sen lisäksi ei tapaa muita lapsia pihassa/puistossa, käy harrastuksessa, yms.

musta se on jopa julmaa ottaa noin iso pois päiväkodista, missä on kaikki kaverit ja virikkeitä hurjasti enemmän kuin äidissä, joka joutuu olemaan kiinni vauvassa paljon.

Olen eri mieltä. Minusta on ihanaa, että lapsi saa olla äitinsä ja sisaruksensa kanssa rauhassa kotona ja tutustua vauvaan. Ap:han kertoi, että lapsi käy kerhossa. Enemmän virikkeitä lapsi siellä kerhossa saa kuin päiväkodissa. Nykypäivänä on ongelmana ennemmin se, että niitä virikkeitä on liikaa. Päiväkotikavereita voi vaikka kutsua kylään.

Niin tekee, mutta ap:n lapsi taitaa tylsistyä suurimman osan ajastaan - 5 v kaveriseuraan tottuneelle lapselle tuskin riittää kerho kahdesti viikossa, jos sen lisäksi ei tapaa muita lapsia pihassa/puistossa, käy harrastuksessa, yms.

Tuo kuulosti kuitenkin vähän oudolta, kun ap sanoi, että lapsi tuntuu kaipaavan ohjattua toimintaa lähes KOKO ajan. Jos lapsi olisi osapäivähoidossa niin siellä menisi aikaa myös syömisiin, päiväuniin ym. kun taas kerhossa keskitytään yleensä juuri niihin virikkeisiin. Tottumiskysymyskin. Aluksi voi olla vaikeaa, jos on tottunut olemaan täysipäiväisesti hoidossa. Kerhojen, harrastusten ja kyläilyjen luulisi riittävän. Ehdotinkin, että ap kutsuisi näitä päiväkotikavereita kylään. :)

Luojan kiitos pidin esikoisen päivähoitopaikan.

Meillä on adhd-lapsi. Minä en tosiaankaan tulisi toimeen, jos esikoinen olisi kaikki päivät kotona. Saa siis olla hoidossa 2-3 päivää viikossa. Päiväkodin tädit tuntuvat kyllä olevan ihmeissään, että minä jaksan näinkin hyvin :) tai siis kyselevät, että varmastiko riittää tämä määrä hoitopäiviä, vai haluaisinko joka päivä viedä lapsen hoitoon. Mutta ei tämä nyt ihan mahdotonta ole, aika rankkaa tosin, mutta kyllä tässä pärjätään.

Tästä kyllä herää semmoinen kysymys, että millainenhan pyörremyrsky lapsi on siellä hoidossa, kun tädit kyselevät, että jaksanko kotona :D

Yhteistyössä