Nyt ymmärrän miksi koti-äitejä mollataan...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yllätyin.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yllätyin.

Vieras
...yhteiskunnan loisiksi. Olen tässä nyt oman 1,5v lapsen kanssa käynyt jonkun aikaa puistoissa ja todennut olevani jossakin määrin samaa mieltä.

Äidit joukolla miettivät, että miten välttää työnteko. ja lapsia lykätään peräjälkeen tarkoituksella ettei tarvitsisi mennä töihin. Suorastaan ällöttävä ajatus maailma joillakin :(

Yleistää ei silti saa...

Kuitenkin on syytä muistaa, että emme me kaikki koti-äidit ole sellaisia. Itse hoidan omaa tyttöäni kotona lähelle kolmea vuotta mutta sen jälkeen palaan kiltisti omaan vakituiseen työhöni, jossa olin ennen lastakin. Mitään sossun tukia, asumistukia tms. emme nosta. Sen pari sataa saan yhteiskunnalta kotihoidontukea mutta, jos lapseni olisi päiväkodissa olisi kulut yhteiskunnalle monin kerroin isommat eikä pienituloisena verorahani riittäisi edes oman lapseni todellisiin kuluihin päivähoidossa. Ja toisekseen tulen tekemään töitä kuitenkin reilut 40 vuotta yhteensä, joten enköhän minäkin osuuteni kanna kekoon :)
 
Jännä miten nykypäivänä se arvostus hankitaan sillä että miten paljon tekee töitä... maailma ei oo ihan raiteillaan..minun mielestäni. En kyllä tee lapsia siksi että voisin olla kotona, mutta silti en ymmärrä tätä maailman ajatusta enää...
 
Ei kiillä. Jokaisessa on omat haittapuolensa. Olen vaan ihmetellyt tätä miksi esim. tällä palstalla haukutaan koti-äitejä. Mutta enää en ihmettele sitäkään, kun olen päässyt mukaan todellisuuteen. Fakta on kuitenkin se, että kaikki eivät ole sellaisia. Eivät kaikki päiväkotilapsien äiditkään ole uranaisia, jotka eivät lapsistaan välitä - vaikka niitäkin toki löytyy.
 
[QUOTE
Äidit joukolla miettivät, että miten välttää työnteko. ja lapsia lykätään peräjälkeen tarkoituksella ettei tarvitsisi mennä töihin. Suorastaan ällöttävä ajatus maailma joillakin :(

[/QUOTE]

Tämä vähän pisti silmään... vai että äitin ihan joukolla miettivät :D en taida ihan uskoa tuohon. =)
 
Jännä miten nykypäivänä se arvostus hankitaan sillä että miten paljon tekee töitä... maailma ei oo ihan raiteillaan..minun mielestäni. En kyllä tee lapsia siksi että voisin olla kotona, mutta silti en ymmärrä tätä maailman ajatusta enää...
Just eilen päivitin blogiani ja pohdin, kuka neropatti keksi, että vuorokauden kaikki valoisat tunnit pitää antaa työnantajalle. Siis pimeänä vuodenaikana. Olen itse saanut viettää huolettoman ja kiireettömän lapsuuden, kouluikään asti en ollut kellosta ja aikatauluista riippuvainen. Omille lapsilleni mulla ei ollut mahdollisuutta tarjota samaa, mutta pidin heitä päiväkodissa vain silloin, kun oli aivan pakko. Koskaan en vienyt lapsia päiväkotiin, jos olin itse kotona. Ja käytin kaikki mahdollisuudet lyhennettyyn työaikaan, mitä vaan siihen aikaan oli olemassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Salla07
Niin ja varsinkin kun kaikki kotiidit eivät todellakaan ole edes hyviä äitejä. Veikkaisin, et gaussin käyrällä menevät hekin.

Jos joku on kotona omalla tai miehensä kustannuksella, se on musta OK, mutta nämä, jotka elättävät perheensä muiden tekemällä työllä tietentahtoen, ne ärsyttää.

Eri asia on sit nämä, jotka oikeasti yrittää elättää itsensä, mut joutuvat apua tilapäisesti hakemaan.
 
kyllä mä tunnen naisia, jotka ovat äitejä, ja heillä on suunnitelmana olla mahdollisimman pitkään kotona, ei siksi, että olisivat lasten kanssa vaan ettei tarvitsisi mennä töihin.
eräänkin tuttuni kaksi isointa lasta on tarhassa, koska hänellä menee lasten kanssa hermo, mutta eipähän tarvitse töihin mennä..

todellakaan näitä äitejä ei kaikki ole, ja ymmärrän syyn olla kotona lasten kanssa, se on ihanaa ja minäkin mielelläni olisin, nautin siitä enemmän kuin mistään muusta..
tosin työnteko taas auttaa saamaan elintason jonka haluan, että itsekästä sekin on..
mutta jokainen valitsee tavallaan.
 
Enpä ole koskaan kuullut, että äidit joukolla miettivät miten välttää työnteko. Täällä useimmat ihmettelevät mistä töitä saisi, kuten allekirjoittanutkin. Taidat käydä jossain slummialueen puistoissa tai maahanmuuttajien kanssa samoissa?
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
Juu uskokaa tai älkää mutta tänään oli puistossa neljä mammaa, jotka pohtivat joukolla tätä asiaa. Tosin olivat kaikki samaa porukkaa. Ainakin yhdessä tulivat ja lähtivät :D Valtaosa ei varmastikaan tälläisiä ole mutta tuohon puistoon niitä on nyt vaan sattunut kesän mittaan useampia.

Ja toin esiin sen, että olen itsekin koti-äiti, juuri siksi että kukaan ei ajattele että täällä taas työssäkäyvä huutelee kotiäideille rumuuksia ;)

Loppupeleissä taidan kuitenkin kallistua siihen, että ne 1v tarhaan viejät ovat kuitenkin vähän normaalempia kuin tämä koti-äiti ryhmä, joka tehtailee lapsia sen takia ettei tartte töitä tehdä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja yllätyin.;26902334:
...yhteiskunnan loisiksi. Olen tässä nyt oman 1,5v lapsen kanssa käynyt jonkun aikaa puistoissa ja todennut olevani jossakin määrin samaa mieltä.

Äidit joukolla miettivät, että miten välttää työnteko. ja lapsia lykätään peräjälkeen tarkoituksella ettei tarvitsisi mennä töihin. Suorastaan ällöttävä ajatus maailma joillakin :(

Yleistää ei silti saa...

Kuitenkin on syytä muistaa, että emme me kaikki koti-äidit ole sellaisia. Itse hoidan omaa tyttöäni kotona lähelle kolmea vuotta mutta sen jälkeen palaan kiltisti omaan vakituiseen työhöni, jossa olin ennen lastakin. Mitään sossun tukia, asumistukia tms. emme nosta. Sen pari sataa saan yhteiskunnalta kotihoidontukea mutta, jos lapseni olisi päiväkodissa olisi kulut yhteiskunnalle monin kerroin isommat eikä pienituloisena verorahani riittäisi edes oman lapseni todellisiin kuluihin päivähoidossa. Ja toisekseen tulen tekemään töitä kuitenkin reilut 40 vuotta yhteensä, joten enköhän minäkin osuuteni kanna kekoon :)



joo mä oon sitä mieltä että kaikki kenellä on terveet ja helpot vauvat ovat kyllä aika loisia! eihän sellasen vauvan kanssa tarvi juuri mitään tehä. yksikin kaveri vaan istuu kaikki päivät ja nukkuu yöt. ainoa mitä joutuu tekee on se että ruokkii vauvan 6kertaa päivässä(kerran yössä) ja vaihtaa vaipat. kyl on helppoo.

Jotkut taas joutuu kantaa lähes 24/7 itkevää vauvaa, ei nuku ite juuri ollenkaan ja vauva syökin tuntikaupalla joka päivä ja yö! on se niin väärin!
 
Juu uskokaa tai älkää mutta tänään oli puistossa neljä mammaa, jotka pohtivat joukolla tätä asiaa. Tosin olivat kaikki samaa porukkaa. Ainakin yhdessä tulivat ja lähtivät :D Valtaosa ei varmastikaan tälläisiä ole mutta tuohon puistoon niitä on nyt vaan sattunut kesän mittaan useampia.

Ja toin esiin sen, että olen itsekin koti-äiti, juuri siksi että kukaan ei ajattele että täällä taas työssäkäyvä huutelee kotiäideille rumuuksia ;)

Loppupeleissä taidan kuitenkin kallistua siihen, että ne 1v tarhaan viejät ovat kuitenkin vähän normaalempia kuin tämä koti-äiti ryhmä, joka tehtailee lapsia sen takia ettei tartte töitä tehdä :)

tuleeko muuten mieleen että ehkä joku ei jaksaisi tehdä töitä ja pohtii tätä siksi? ehkä joku on kouluttamaton eikä ois kuitenkaan varaa opiskella ammattia missä viihtyy. haluaisitkö itse tehä vuosia töitä joista et vaan pidä?
 
Itse asiassa tämä on vielä ihan hyvää aluetta ja vuokra-asuntojakin kohtalaisen vähän (juu ja asun itse kyllä vuokra-talossa ennen kuin joku älähtää, että mollataan vuokralaisia).

Mutta siis ihan oikeastikin tunnen äidin joka viidennestä lapsestaan iloitsi niin, että kertoi miten paljon tästä lapsesta saa tukia. Kyllä tuollaiset äidit ovat ihan todellisuutta. Ikävä kyllä!
 
[QUOTE="madame";26902487]tuleeko muuten mieleen että ehkä joku ei jaksaisi tehdä töitä ja pohtii tätä siksi? ehkä joku on kouluttamaton eikä ois kuitenkaan varaa opiskella ammattia missä viihtyy. haluaisitkö itse tehä vuosia töitä joista et vaan pidä?[/QUOTE]

Ehkä pitäisi miettiä tätä ennen lasten tekoa ? Ei ole mikään syy lykätä lapsia siksi, että saisi kotona olla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja yllätyin.;26902334:
Sen pari sataa saan yhteiskunnalta kotihoidontukea mutta, jos lapseni olisi päiväkodissa olisi kulut yhteiskunnalle monin kerroin isommat eikä pienituloisena verorahani riittäisi edes oman lapseni todellisiin kuluihin päivähoidossa.

Nimität toisia äitejä yhteiskunnan loisiksi, ja seuraavaan hengenvetoon toteat, ettet itsekään kykene palkkatyölläsi edes lastesi päivähoitoa kustantamaan. Saati muita kuluja, joita niistä yhteiskunnalle aiheutuu.

Varmasti siis sinäkin olet yhteiskunnan loinen niiden ihmisten näkökulmasta, jotka ovat hankkineet itselleen ammatin tai useampia, josta saa hyvin palkkaa. Heidän mielestään, jotka maksavat veroja vähintään samanverran mitä sinä kuukaudessa tienaat, vaikka he eivät saa yhteiskunnalta sen enempää palveluja kuin sinäkään.
 
[QUOTE="vieras";26902510]Nimität toisia äitejä yhteiskunnan loisiksi, ja seuraavaan hengenvetoon toteat, ettet itsekään kykene palkkatyölläsi edes lastesi päivähoitoa kustantamaan. Saati muita kuluja, joita niistä yhteiskunnalle aiheutuu.

Varmasti siis sinäkin olet yhteiskunnan loinen niiden ihmisten näkökulmasta, jotka ovat hankkineet itselleen ammatin tai useampia, josta saa hyvin palkkaa. Heidän mielestään, jotka maksavat veroja vähintään samanverran mitä sinä kuukaudessa tienaat, vaikka he eivät saa yhteiskunnalta sen enempää palveluja kuin sinäkään.[/QUOTE]


Kyllä varmasti :) Minä sanoin oman mielipiteeni. Itse kuitenkin säästän tulevaisuudessa päivähoitokulut yhteiskunnalta kun teen kotona töitä ja oma lapsi menee siinä sivussa. Harva meistä verorahoillaan kustantaa kaikki palvelunsa. Pointti olikin se, että en koe syyllisyyttä tästä muutamasta kotivuodesta mutta kyllä olisi syytä kokea, jos tehtailisin lapsia työkseni.
 
Monesti olen kuullut ihan huumorilla heitettyä juttua siitä ettei tarvis töihin mennä ja lapsia tehdään 2-3 vuoden välein. En ole ihan kirjaimellisesti ottanutkaikkia juttuja :D

Joo minäkin olen kuullut ihan vitsejä mutta sitten, kun niitä lapsia on jo siinä vieressä se kolme kolmen vuoden ikäerolla ja mietitään sitä neljättä niin on siinä todenperääkin. Mitä sitten, jos niitä lapsiaan hoitaisi rakkaudella mutta kun mitään muuta ei tehdä kun valiteta ja karjuta. Ehkä siinä tilanteessa äidinkin mielenterveydelle tekisi hyvää mennä töihin.
 
.. kyse on siitä, että kaikkien on osallistuttava yhteiskunnan rakentamiseen verovaroin.
Monesti kuitenkin ne pitkään kotona olevat naiset työskentelisivät matalapalkka-aloilla, jolloin he eivät maksaisi veroina edes omien lastensa todellisia päivähoitokustannuksia. Verojen tuoma hyöty yhteiskunnalle voi siis olla plus miinus nolla, pätkätyöläisillä ja vajaita tunteja tekevillä jopa miinusmerkkinen. Harvemmin kuulee hyvin palkatussa työssä olevasta naisesta, joka jää vuosikausiksi kotiin hoitamaan lapsia.
 
Pointti olikin se, että en koe syyllisyyttä tästä muutamasta kotivuodesta mutta kyllä olisi syytä kokea, jos tehtailisin lapsia työkseni.

Kaikki eivät halua vain yhtä lasta. Osa haluaa sen kymmenen lasta ihan aidosti, ei siksi ettei tarvis mennä töihin. Kyllä siinä kotiäidillä työtä kotona riittää jos on useampi lapsi perheessä. Sitä työmäärää ei voi oikein verrata jos perheessä on vain yksi lapsi.
 
Joo mutta ei se ole mitään aidosti lapsien haluamista, jos karjutaan siellä hiekkalaatikon reunalla jo olemassa oleville lapsille (eikä viitsitä mennä edes kiikuttamaan) ja samaan aikaan vingutaan miten raskasta on ja suunnitellaan lisää lapsia. Monen lapsen kanssa on varmasti raskasta mutta on myös oma valinta tehdä monta lasta, sitten se vaan on raskaampaa.
 
Jännä miten nykypäivänä se arvostus hankitaan sillä että miten paljon tekee töitä... maailma ei oo ihan raiteillaan..minun mielestäni. En kyllä tee lapsia siksi että voisin olla kotona, mutta silti en ymmärrä tätä maailman ajatusta enää...

Hmm, olisiko sinulla sitten ehdottaa jotain toista "mittaria", jolla arvostus yhteisön silmissä hankitaan?

Minun mielestäni asia on hyvin yksinkertainen. Mikäli haluaa yhteisön arvostusta, niin sen eteen pitää tehdä pirusti töitä. Mikäli taas ei tätä arvostusta kaipaa (riittää, että itse arvostaa itseään), niin pääsee vähemmällä.
 
Itse kuitenkin säästän tulevaisuudessa päivähoitokulut yhteiskunnalta kun teen kotona töitä ja oma lapsi menee siinä sivussa. Harva meistä verorahoillaan kustantaa kaikki palvelunsa.

Kukas ne sitten kustantaa? :) Itse asiassa suurin osa kyllä kustantaa paitsi omat palvelunsa, myös niiden, jotka eivät tähän syystä tai toisesta kykene. Ei valtiolla ole mitään taikahattua, josta sitä rahaa tulee ilman, että sen joku sinne ensin maksaa.

Loppukaneettina vielä se, että itse osallistun veroeutoillani mielelläni sen maksamiseen, että jokainen voi halutessaan valita lasten hoitamisen kotona.
 

Yhteistyössä