Nyt vinkkejä - mistä energiaa arkipäiviin?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";27256114]Mitä jos nousit aikaisemmin ja söisit aamupalan. Ruokaa tasaisti päivän mittaan niin verensokeri pysyy tasaisena. Kun teillä ei ole elukoita, voitte mennä suoraan menoihinne käymättä välillä kotona. Uimahalliin, elokuviin, luontoretkelle. Ei joka päivä, mutta sopivasti.[/QUOTE]

Joo, toi aamupala on kyllä otettava repertuaariin. Oon niitä ihmisiä joille tulee nälkä vasta puolilta päivin, mutta sehän ei tarkoita sitä, että tankkaaminen pitäis aloittaa vasta puolilta päivin.

Minäkin kannatan tuota ulkoilua. Se toimii parhaiten ainakin mulla. Oon kokeillut syödä todella terveellisesti ja kaikkea, mutta silti se ulkoilu on ainoa joka toimii. Pitää olla vähintään tunti ulkona

Havaitsin myös, että tuo ruokailusi ei kyllä vaikuta kovin hyvältä. Aamiaiseksi sämpylä, lounaaksi mahdollisesti hiilarimössö, ja siitä KUUSI tuntia kunnon ateriaan (mahdollisesti pulla klo 14). Kokeile kunnon aamiaista, monipuolista kunnon lounasta ja reilua välipalaa kasviksilla ja hedelmillä höystettynä. Josko auttaisi?

Mitä kivaa lapsesi haluaisi sun kanssa tehdä? Uimahalli, kirjasto, pyörälenkki, leikkipuisto? Mulla on auttanut se, että esim. tänään päätän että huomenna lähdetään lapsen kanssa ulos tai kirjastoon tai uimahalliin, riippuen vaikka kelistä. Huolehdin että hoidon jälkeen saadaan mahdollisimman pian syötyä jotta aikaa jää riittävästä ja samantien(!) liikkeelle. Jos jään vaikka ruokailun jälkeen "vähän siistimään" keittiötä niin huomaan että a) kello on jo niin paljon ettei kannata kovin kauas lähteä ja b) väsyttää ja laiskottaa. Tällaisina päivinä en siis käy kaupassa töiden jälkeen ja ruokakin on joko edelliseltä päivältä tai sitten jotain puolivalmista. Avainsana mulla on se "liikkellä pysyminen".

Kotiin tultuamme voidaan alkaa melkein heti iltapuuhiin, ja yllättäen huomaankin että energiaa onkin vielä itsellä jäljellä siistimään se keittiö tms. Ja noita aktiivi-iltojahan ei tarvitse montaa viikossa olla, se yksikin piristää lasta ja äitiä kummasti ja kannustaa jatkamaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja reipas äiti myös;27256121:
Asenteesi ja puolustautumisesi sanelevat vastauksen. Pokkuroiva ja sanavalmis? Sinä olet päättänyt olla väsynyt. Siinä se. Jos olisit päättänyt olla virkeä, olisit jo muuttanut ruokavaliotasi/elämänrytmiäsi. Sinä olet vain mukavuudenhaluinen ja toivot taikalausetta silmiesi eteen. Sitä ei tule.Poistuminen omalta mukavuusalueelta vie lähemmäs iloisempaa ja reippaampaa arkea, mutta sinä et ihan viiitsi nyt etkä varmasti huomennakaan. Toivottavasti lapsellasi on paljon kavereita! huh huh...

Noniin, sieltä tuli se perusargumentti asiaan kuin asiaan ''toivottavasti lapsesi sitä ja tätä''. Kiitti, heti piristi.

Mun mielestä toi sun esimerkkipäivän syöminen on aivan pielessä. Ei mikään ihme jos väsyttää.

Eka aamulla kahvi ja sämpylä
Lounas: saattaapi olla eväsleipä? tai kahvilan leipä tai pulla?
Taukopulla ja kahvi
illalla kotiin päästessä ruoka...

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Kuule. Kyllä ne tiskivuoret on tiskivuoria vaikka olis ollut just kolme viikkoa Karibialla. Vaihtoehtona on tietysti se, että olis sen Karibianreissunsa ajan ollut kotona tiskaamassa veks niitä tiskejä ja kiillottamassa orjantappurakruunuaan, mutta siinä on se huono puoli, että elämästä olis tyystin jäänyt pois kolme viikkoa Karibialla.

:D Joko sä nyt et tajua, tai et tahdo tajuta. Me lapsiperheelliset ei kiilloteta täällä kotona mitään kruunuja, tai toivota olevamme Karibialla, vaan revitään ne kicksit tästä arjesta. Sä taas olet ilmeisesti päättänyt että se ei ole mahdollista sun kohdalla, ja siksi sua varmaan väsyttää koko ajan. Ainoa mikä auttaa, on asennemuutos, pelkään mä!

Ja mä en muuten tiskaa muuta kuin valurautapannut, kaikki muut tiskaa kone... suosittelen, jää taas pari tuntia aikaa johonkin muuhun ;)

Mitä kivaa lapsesi haluaisi sun kanssa tehdä? Uimahalli, kirjasto, pyörälenkki, leikkipuisto? Mulla on auttanut se, että esim. tänään päätän että huomenna lähdetään lapsen kanssa ulos tai kirjastoon tai uimahalliin, riippuen vaikka kelistä. Huolehdin että hoidon jälkeen saadaan mahdollisimman pian syötyä jotta aikaa jää riittävästä ja samantien(!) liikkeelle. Jos jään vaikka ruokailun jälkeen "vähän siistimään" keittiötä niin huomaan että a) kello on jo niin paljon ettei kannata kovin kauas lähteä ja b) väsyttää ja laiskottaa. Tällaisina päivinä en siis käy kaupassa töiden jälkeen ja ruokakin on joko edelliseltä päivältä tai sitten jotain puolivalmista. Avainsana mulla on se "liikkellä pysyminen".

Kotiin tultuamme voidaan alkaa melkein heti iltapuuhiin, ja yllättäen huomaankin että energiaa onkin vielä itsellä jäljellä siistimään se keittiö tms. Ja noita aktiivi-iltojahan ei tarvitse montaa viikossa olla, se yksikin piristää lasta ja äitiä kummasti ja kannustaa jatkamaan :)

Jep, tätä kokeillaan huomenna. Tänään tehtiin huomisen safkat valmiiksi ja lähdetään sit samantien ostamaan lapselle yhtä tietynlaista takkia josta se on haaveillut. Lapsi myös pyysi jos voitaisiin pitää vapaapäivä yhdessä. Toivon et onnistuisin töistä pitämään ainakin puolikkaan tällä viikolla. Se on nyt pari viikonloppua sukuloinut (mikä on siis kiva vaan, on päässyt mökeille ja nähnyt kaikkia isovanhempia ja muita tärkeitä ihmisiä), eli meidän kahdenkeskeinen vapaa-aika on ollut vähän kortilla.

Ja tunnustan-oon heittäytynyt syömisteni kanssa vähän hunningolle viimeaikoina. Turhauduin niin kovin, työaikana terveellisesti syöminen vaatii omat eväät, ja sit toisaalta sen et syö yksin kun muut menee ruokalaan tai kahvioon. Mutta joo, ei auta.

[QUOTE="Jenis";27256161]:D Joko sä nyt et tajua, tai et tahdo tajuta. Me lapsiperheelliset ei kiilloteta täällä kotona mitään kruunuja, tai toivota olevamme Karibialla, vaan revitään ne kicksit tästä arjesta. Sä taas olet ilmeisesti päättänyt että se ei ole mahdollista sun kohdalla, ja siksi sua varmaan väsyttää koko ajan. Ainoa mikä auttaa, on asennemuutos, pelkään mä!

Ja mä en muuten tiskaa muuta kuin valurautapannut, kaikki muut tiskaa kone... suosittelen, jää taas pari tuntia aikaa johonkin muuhun ;)[/QUOTE]

Joo, arvaa mitä, oon mäkin lapsiperheellinen, ja kuten sanoin, meidän elämä on ihan hyvää ja nautin siitä. Oon vaan saakelin väsynyt.

[QUOTE="Vieras";27256191]Missä työmaaruokalassa on epäterveellinen ruoka?[/QUOTE]

No tää ei nyt varsinaisesti oo työmaaruokala, enemmän lounasrafla, jossa on pari vaihtoehtoa. Sit tossa on toi kahvila. Hiilarii pukkaa annokseen kuin annokseen. Ne kaks salaattivaihtoehtoa on aika nopeasti nähty. Tommosta esson baari -tasoa. Kyl ne terveelliset vaihtoehdot on pidemmän päälle omista eväistä kiinni.

Jos vaikka vaan antas itsensä olla väsynyt luvan kera ja yrittää tehdä hissuksiin pieniä muutoksia esim. syömisiin. Ei kai sitä aina tarvitse olla ja mennä kuin duracell pupu.

No tää ei nyt varsinaisesti oo työmaaruokala, enemmän lounasrafla, jossa on pari vaihtoehtoa. Sit tossa on toi kahvila. Hiilarii pukkaa annokseen kuin annokseen. Ne kaks salaattivaihtoehtoa on aika nopeasti nähty. Tommosta esson baari -tasoa. Kyl ne terveelliset vaihtoehdot on pidemmän päälle omista eväistä kiinni.

Jos teitä käy useampiakin samassa paikassa lounaalla, voisitko ehdottaa, että ko. paikka tarjoaisi lisää ns. terveellisiä vaihtoehtoja? Tai jos käytte yhdessä jossain työpaikan ulkopuolella, onko lähistöllä muita vaihtoehtoja, joista löytyisi terveellisempää ruokaa? Et ole ehkä ainoa, joka haluaisi syödä lounaalla paremmin. Tai ehkä voisitte aloittaa työpaikalla "terveysruokaringin" ja syödä yhdessä eväät. :)

[QUOTE="Abc";27256213]Jos vaikka vaan antas itsensä olla väsynyt luvan kera ja yrittää tehdä hissuksiin pieniä muutoksia esim. syömisiin. Ei kai sitä aina tarvitse olla ja mennä kuin duracell pupu.[/QUOTE]

Tässäpäs se tuli...

[QUOTE="vieras";27256225]Jos teitä käy useampiakin samassa paikassa lounaalla, voisitko ehdottaa, että ko. paikka tarjoaisi lisää ns. terveellisiä vaihtoehtoja? Tai jos käytte yhdessä jossain työpaikan ulkopuolella, onko lähistöllä muita vaihtoehtoja, joista löytyisi terveellisempää ruokaa? Et ole ehkä ainoa, joka haluaisi syödä lounaalla paremmin. Tai ehkä voisitte aloittaa työpaikalla "terveysruokaringin" ja syödä yhdessä eväät. :)[/QUOTE]

Joo, tää ajatus ruokavalion toimimattomuudesta ei oo töissä vain mun oma ongelmani. :) Kyllä noi eväät on pakko alkaa pakata (ja aamiainen), muut voi liittyä mukaan eväs-ryhmään, tai sitten otetaan se yhteinen tauko kahvin merkeissä vaan.

Joo, tää ajatus ruokavalion toimimattomuudesta ei oo töissä vain mun oma ongelmani. :) Kyllä noi eväät on pakko alkaa pakata (ja aamiainen), muut voi liittyä mukaan eväs-ryhmään, tai sitten otetaan se yhteinen tauko kahvin merkeissä vaan.

Minä olen ollut jonkin verran toimistotöissä, ja monissa paikoissa taukohuoneissa on keksejä, limukkaa, kahvia jne. mutta toisinkin voi tehdä. Minä jaoin aiemmin osan erään toimiston tiloista, koska meillä oli osittain yhteisiä tavotteita. Heillä oli aina taukohuoneessa hedelmiä ja kasviksia kaikille syötäväksi. Siellä voi myös syödä omat eväät. Minusta se oli todella hyvä systeemi. Ehkä sinä voisit ehdottaa teidänkin työpaikalle jotain tällaista? Voisitte ostaa hedelmiä ja kasviksia tms. yhteistuumin kaikille tai kaikille, jotka haluavat osallistua tällaiseen? Tai hankkia yhdessä terveellisiä lounaita, tai jokainen voisi tuoda omansa ja sitten syötte ne yhdessä. :)

[QUOTE="vieras";27256274]Minä olen ollut jonkin verran toimistotöissä, ja monissa paikoissa taukohuoneissa on keksejä, limukkaa, kahvia jne. mutta toisinkin voi tehdä. Minä jaoin aiemmin osan erään toimiston tiloista, koska meillä oli osittain yhteisiä tavotteita. Heillä oli aina taukohuoneessa hedelmiä ja kasviksia kaikille syötäväksi. Siellä voi myös syödä omat eväät. Minusta se oli todella hyvä systeemi. Ehkä sinä voisit ehdottaa teidänkin työpaikalle jotain tällaista? Voisitte ostaa hedelmiä ja kasviksia tms. yhteistuumin kaikille tai kaikille, jotka haluavat osallistua tällaiseen? Tai hankkia yhdessä terveellisiä lounaita, tai jokainen voisi tuoda omansa ja sitten syötte ne yhdessä. :)[/QUOTE]

Kuulostaa hyvältä systeemiltä. Meidän omissa tiloissa pyörii lähinnä tollaista ''kuus tuntia ylitöissä, järki lähtee''-virvoketta, eli proteiinipatukoita ja punkkua. :D Harvoin tulee niihin koskettua, kenenkään, tosiaan vaan silloin jos joku joutuu yötä myöten toimistolla olemaan. (Joo, punkusta voi olla montaa mieltä, mutta samat kaks pulloa siellä on nyt ollut jo kuukauskaupalla, ne on enemmän sellainen vitsi.) Omat hedelmätkin tuntuu turhan usein hautautuvan paperikasojen alle ja päätyvän roskiin... jonkinlainen järjestäytyminen varmaan auttais. Myös niitä, jotka joutuvat joskus siihen punkkuunkin tarttumaan. :D

Kuulostaa hyvältä systeemiltä. Meidän omissa tiloissa pyörii lähinnä tollaista ''kuus tuntia ylitöissä, järki lähtee''-virvoketta, eli proteiinipatukoita ja punkkua. :D Harvoin tulee niihin koskettua, kenenkään, tosiaan vaan silloin jos joku joutuu yötä myöten toimistolla olemaan. (Joo, punkusta voi olla montaa mieltä, mutta samat kaks pulloa siellä on nyt ollut jo kuukauskaupalla, ne on enemmän sellainen vitsi.) Omat hedelmätkin tuntuu turhan usein hautautuvan paperikasojen alle ja päätyvän roskiin... jonkinlainen järjestäytyminen varmaan auttais. Myös niitä, jotka joutuvat joskus siihen punkkuunkin tarttumaan. :D

Kyllä se onnistuu jos vain halua löytyy. :) Tämä paikka oli muuten sellainen, että siellä ei taukohuoneessa ollut muuta yhteistä naposteltavaa hedelmien ja kasvisten lisäksi, paitsi kahvia ja teetä. Hyvin hedelmät kuitenkin näyttivät tekevän kauppansa ja virkeää porukkaa oli siellä töissä. :)

Yhteistyössä