Nyt tulossa vuosisadan ehkä tyhmin kysymys koskien omenoita!

• Viestiketjun aloittaja anteeksi maalaisuuteni
  • Ensimmäinen viesti
anteeksi maalaisuuteni
Eli voisko mehumaijalla tehdä kotimaisista omenoista mehua silleen kuten marjoistakin höyrystämällä? Ja lisäkysymyksenä tämä tyhmempi osa eli pitääkö ne kuoria ensiksi :D

"mie"
eihän se nyt oo ihan sama ku puristamalla mutta ku meilläkin tätä omenaa taas tulee niin on lykkiny ihan mehumaijaan=)
tulee hyvää kun laittaa vaikka mansikkaa sekaan.

"heh"
Mulla on hämärä mielikuva että äitini olisi tehnyt ihan mehumaijalla. Ei varmaankaan kuorinut mutta laittoi pienemmiksi lohkoiksi. Yleisempäähän on viedä ompot puristamoon mutta maijalla mehusta tulee ihan erilaista.

eerr
Mulla on se käsitys (ei tieto), että tuo maijalla tehty omppumehu ei säily kovin hyvin. Eli ei yhtä pitkään kuin esim. marjamehu. Me tehtiin tuolla tavalla aronia-omenamehua.

Voi tehdä ja kuorineen maijaan vaan. Mä olen suurimpia omenoita laitellut puoliksi. Hyvää mehua tulee, melko mietoa kylläkin (siis ettei tarvitse lantrata vedellä paljon). Mä pakastan kaikki mehut (marja ja omena), joten niihin ei tarvitse tällöin kamalasti sokeria ja säilyvät "tuoreina" hyvin.

r
Voi tehdä ja kuorineen maijaan vaan. Mä olen suurimpia omenoita laitellut puoliksi. Hyvää mehua tulee, melko mietoa kylläkin (siis ettei tarvitse lantrata vedellä paljon). Mä pakastan kaikki mehut (marja ja omena), joten niihin ei tarvitse tällöin kamalasti sokeria ja säilyvät "tuoreina" hyvin.
Marjamehujen pakastaminen kyllä kuulostaa ihan turhalta energian hukkaamiselta. Kyllä ne säilyy pienelläkin sokerimäärällä kun ovat niin happamia.

puoliksi hämäläinen
[QUOTE="heh";21994384]Mulla on hämärä mielikuva että äitini olisi tehnyt ihan mehumaijalla. Ei varmaankaan kuorinut mutta laittoi pienemmiksi lohkoiksi. Yleisempäähän on viedä ompot puristamoon mutta maijalla mehusta tulee ihan erilaista.[/QUOTE]

Mistä päin sä olet? Mun isä sanoo kans aina omppo, mut kenenkään muun en ole kuullut sanovan. Enkä itsekään sano... :D Mutta heräsi kysymys, että onko tuo hämäläinen sana?

Ooo
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;21994484:
hyvin onnistuu. pieni huuhtelu ja leikkelee lohkoiksi. ei tavii kuoria ..
Just näin. Ihan hyvin tulee mehua, tietty lajikkeesta riippuu. Kunnon emäntänä vielä pusersin ne moskat siivilän läpi hilloksi pakastepurkkeihin, sopii piirakoihin tai puuron päälle hyvin.

Yhteistyössä