Nyt tuli vastaan ehkä uusavuttomuuden huippu :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PinkLily
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun äitni reilu 50v ei tiedä mikä on scartti.

Koitappa siinä selittää puhelimessa kuinka saa lapselle DVD:n pyörimään kun ei tiedetä mikä on scart johto, ei tiedetä mikä on DVD soitin jnejne. viimeksi kun jouduin selittämään meni n. 15 min ennen kun sain taottua palikat kohdilleen (oikeasti lopulta sanoin äidille että pyydä sitä lasta (4v) laittamaan se DVD soitin päälle ja painamaan play nappulaa), ainoa mistä äiti operaation aikana oli varma oli se, kun telkkarista näkyi ylen kanava (mitä ei olis pitänyt näkyä). lopulta saivat videon pyörimään.... :whistle: :laugh:

Mun mielestä todellista uusavuttomuutta on se, jos ei edes ymmärrä kysyä neuvoa tai etsiä tietoa. Tyyliin jätetään sitten kokonaan tekemättä kun ei osata, kuljetaan paskasissa vaatteissa ja ostetaan uusia kun kaapista loppuu puhtaat :D Tai valittaa kun joutuu ostaan pelkkiä eineksiä kun ei osaa tehdä muutakaan. Kokeilemalla oppiia ja kysymällä selviää.

Näinpä. En ymmärrä miksi kaikkien pitäisi osata digiboxi asentaa. En ole viitsinyt opetella kun minua ei asia kiinnosta ja voin pyytää veljeä tai ystävää sen asentamaan. Jos heitä ei olisi, niin sitten ottaisin sen ohjekirjan käteen ja opettelisin siitä. Kyllä minulle on kotona opetettu siivoamiset ja pyykin pesut, mutta ei digiboxin asentamista. Jonkun näköinen johto minun piti ostaa noita elektroniikkajuttuja varten ja silloinkin soitin veljelle, joka käski kirjoittaa ylös millaisen tarvin ja kaupassa näytin sitten paperia myyjälle, että tuommosta tarvitsisin. Kai se sitten tekee jonkun mielestä minusta uusavuttoman.

Mutta kun tämä ystävä ei osannut juurikaan mitään muutakaan. Siksi laitoin muunmuassa (mm.)
Siskon mukaan, ainoa ruoka mitä syö on ruisleipä ja hedelmät koska niitä ei tartte valmistaa sen enempää eikä halua opetellakkaan ruoanlaittoa tai mikron käyttöä. Eikä myöskään maksa laskujaan itse, vaan äiti käy pankissa hoitamassa asiaa.. Mut ei kai se sitten ole outoa, outo taidan olla minä joka luuli, että noi osataan tuossa iässä jo...

Koitappa siinä selittää puhelimessa kuinka saa lapselle DVD:n pyörimään kun ei tiedetä mikä on scart johto, ei tiedetä mikä on DVD soitin jnejne. viimeksi kun jouduin selittämään meni n. 15 min ennen kun sain taottua palikat kohdilleen (oikeasti lopulta sanoin äidille että pyydä sitä lasta (4v) laittamaan se DVD soitin päälle ja painamaan play nappulaa), ainoa mistä äiti operaation aikana oli varma oli se, kun telkkarista näkyi ylen kanava (mitä ei olis pitänyt näkyä). lopulta saivat videon pyörimään.... :whistle: :laugh:

En mäkään tiedä mikä on scart, mutta osaan kyllä silti dvd-soitinta käyttää. Mikä uusavuttomuuden mittari tämä elektroniikkatietämys on?

Mutta kun tämä ystävä ei osannut juurikaan mitään muutakaan. Siksi laitoin muunmuassa (mm.)
Siskon mukaan, ainoa ruoka mitä syö on ruisleipä ja hedelmät koska niitä ei tartte valmistaa sen enempää eikä halua opetellakkaan ruoanlaittoa tai mikron käyttöä. Eikä myöskään maksa laskujaan itse, vaan äiti käy pankissa hoitamassa asiaa.. Mut ei kai se sitten ole outoa, outo taidan olla minä joka luuli, että noi osataan tuossa iässä jo...

Olisit laittanut tuon ruoanlaiton ja laskujen maksun aloitukseen, hieman useampi liittää sen uusavuttomuuten kuin jonkun dikiboksin säätämisen.

No tuo nyt kuulostaa todelliselta uusavuttomuudelta. Mutta aloitusviestissä puhuit digiboxista, pyykin pesusta ym. No on sekin mielestäni uusavuttomuutta, jos ei osaa pyykkiä pestä, mutta eri asia jos on uusi kone, ne kun kaikki toimivat hieman eri tavalla.

Sullahan on ihan avuton äiti. Pitäähän nuo osata.

Miten digiboxi toimii, mistä painetaan pesukone päälle ja mihin pönttöihin menee aineet, kahvinkeittimen jauhe ja vesimäärät, kertomaan mikä on skartti, antennijohto ja sitten vielä oli kysynyt että kuuluuko astiakoneessaki vääntä vesi auki :o

Muutin kotoa 19-vuotiaana. En tiennyt miten pyykinpesu- tai astianpesukone toimii. Kotona oli vain ripustanut pyykkejä ja laittanut astioita kaappiin, en pistänyt konetta koskaan päälle.

Kahvia en juonut, enkä juo edelleenkään, enkä siksi luonnollisesti tiennyt, miten kahvinkeitintä käytetään.

Skartista ja antennijohdosta en tiedä nykyäänkään mitään, ellei minulla käyttöohjetta käytössäni.

Mun mielestä toi ei ollut ollenkaan outo lista. Kyllä ne asiat oppii heti kun omilleen muuttaa.

En mäkään tiedä mikä on scart, mutta osaan kyllä silti dvd-soitinta käyttää. Mikä uusavuttomuuden mittari tämä elektroniikkatietämys on?

No kyllä se musta on vähän hassua jos hänkin on käyttänyt monta kymmentä vuotta scart liittimiä eikä silti tiedä millanen se on :)

Tai ehkä se johtuu siitä että mä olen meillä se joka asentaa kaikki vempaimet toimimaan, niin tuntuu hassulle ettei jotakuta edes kiinnosta tietää miten asiat toimii?

No kyllä se musta on vähän hassua jos hänkin on käyttänyt monta kymmentä vuotta scart liittimiä eikä silti tiedä millanen se on :)

Tai ehkä se johtuu siitä että mä olen meillä se joka asentaa kaikki vempaimet toimimaan, niin tuntuu hassulle ettei jotakuta edes kiinnosta tietää miten asiat toimii?

Mua se ei ihan oikeesti kiinnosta tietää miten mun telkkari ja digiboksi toimii. Jos tulee ongelma, soitan veljelle. Miksi rupeaisin turhaan opettelemaan asiaa mikä ei kiinnosta ja mitä ilmankin pärjään?

Mua se ei ihan oikeesti kiinnosta tietää miten mun telkkari ja digiboksi toimii. Jos tulee ongelma, soitan veljelle. Miksi rupeaisin turhaan opettelemaan asiaa mikä ei kiinnosta ja mitä ilmankin pärjään?

Ööömm, ei tosiaan tarvitse olla mikään Einstein, että osaa digiboksin laittaa toimintakuntoon. Virtapiuha töpseliin, antenninpiuha omaan töpseliinsä ja scart-piuha telkkariin kiinni. Kyllä tuollainenkin asia pitäisi mielestäni jokaisen osata. Eri asia onkin joidenkin kotiteattereiden yms asentaminen.

Ei noi nyt niin ihmeellisiä juttuja mun mielestä olleet.

Kuinka usein talouteen ostetaan uusi digiboksi? Tuskin kovin usein? Jos on esim. 5 vuotta sitten ostettu digiboksi perheeseen ja vaikka isä on sen asentanut, niin ei tytöllä välttämättä ole asiasta kummempaa kokemusta, kun ei sitä tarvitse jatkuvasti asentaa uudestaan.

Kahvia juo loppujen lopuksi melko harva 19-vuotias, ainakin omassa kaveripiirissäni juuri kukaan ei juonut sen ikäisenä kahvia, joten ei sitä sitten tule juuri keitettyäkään.

Mun miehen veli, 36v, soitti mun miehelle et oisko meillä myydä hänelle keitettyjä perunoita :O Osasi kuulemma paistaa perunat, muttei keittää :D Oli asunut "jo" pari vuotta omillaan. Pyykit vei yhä edelleen äidilleen pestäväksi ja sai silitettynä takaisin. Arkena käy vieläkin ruokatunnilla vanhemmillaan syömässä...

Ööömm, ei tosiaan tarvitse olla mikään Einstein, että osaa digiboksin laittaa toimintakuntoon. Virtapiuha töpseliin, antenninpiuha omaan töpseliinsä ja scart-piuha telkkariin kiinni. Kyllä tuollainenkin asia pitäisi mielestäni jokaisen osata. Eri asia onkin joidenkin kotiteattereiden yms asentaminen.

Minkä takia pitäisi jokaisen osata? Ei tarvi olla Einstein, mutta ei mua kiinnosta ottaa selvää minkä näkönen se scart-piuha on, kun aivan yhtä hyvin voin pyytää jotain toista sen boxin asentamaan.

Riippuu ihan 19-vuotiaasta kuinka kypsä on. Mun 19v sisko on ku joku murrosikänen. Helvetin ärsyttävä pentu suoraan sanottuna. Itse muutin mieheni kans yhteen 19-vuotiaana (kotoa pois muutin 16v) ja osasin huolehtia taloudesta, kodista ja itsestäni ihan täysin.

[QUOTE="lyyti";23464328]Mun miehen veli, 36v, soitti mun miehelle et oisko meillä myydä hänelle keitettyjä perunoita :O Osasi kuulemma paistaa perunat, muttei keittää :D Oli asunut "jo" pari vuotta omillaan. Pyykit vei yhä edelleen äidilleen pestäväksi ja sai silitettynä takaisin. Arkena käy vieläkin ruokatunnilla vanhemmillaan syömässä...[/QUOTE]

:laugh:

Ei mullekaan oo juuri noita juttuja kotona opetettu, mutta äkkiäkös nuo tuli tutuksi kun omaan huusholliin ykskaks muutin :D Mitään johtojuttuja en tajua vieläkään, mutta kun on aina ollu mies talossa niin jotenki ne vaan on sysätty sille tehtäväksi :xmas:

Mun äidillä on ihan sama asenne.
Osti Playstationin, kysyi osaanko asentaa ja kun ei oltu ihan heti menossa kehotin lukemaan käyttöohjeet ja sanoin ettei sielä montaa johtoa ole mitkä pitää laittaa paikoilleen ja käyttöohjeissä kyllä neuvotaan.
Soitti siskonsa tytön poikakaverin asentamaan vehkeen :D
Viimeksi soitti mulle kun tietokone halusi päivittää "jonkun tällasen flash playerin" :D Ja sain neuvoa askel askeleelta mitä nappulaa nyt seuraavaksi pitääkään painaa :D :D

ja jottei ihan tyhjänpäiväiseksi jauhamiseksi menisi, niin tässä on scart liitin
scart-stecker.jpg

Mun äidillä on ihan sama asenne.
Osti Playstationin, kysyi osaanko asentaa ja kun ei oltu ihan heti menossa kehotin lukemaan käyttöohjeet ja sanoin ettei sielä montaa johtoa ole mitkä pitää laittaa paikoilleen ja käyttöohjeissä kyllä neuvotaan.
Soitti siskonsa tytön poikakaverin asentamaan vehkeen :D
Viimeksi soitti mulle kun tietokone halusi päivittää "jonkun tällasen flash playerin" :D Ja sain neuvoa askel askeleelta mitä nappulaa nyt seuraavaksi pitääkään painaa :D :D

ja jottei ihan tyhjänpäiväiseksi jauhamiseksi menisi, niin tässä on scart liitin
scart-stecker.jpg

No minä en kyllä näe tuossa mitään väärää, jos ei aivan riesaksi asti rupea muille soittelemaan. Minä olen pyytänyt veljeltäni näissä asioissa apua kahdesti. Ensin kun muutin ja piti asentaa digiboksi, televisio, dvd-soitin ja stereot. Toisen kerran soitin hänelle, että minkälaisen johdon ostan, kun pitää yhdistää televisio ja tietokone. Uskoisin, että hän sanoisi minulle suoraan, jos häntä ärsyttää että pyydän apua ja sillon ottaisin sen ohjekirjan käteen ja opettelisin itse.

Ah, aivan tutun näköinen vempelehän tuo on :D

No minä en kyllä näe tuossa mitään väärää, jos ei aivan riesaksi asti rupea muille soittelemaan. Minä olen pyytänyt veljeltäni näissä asioissa apua kahdesti. Ensin kun muutin ja piti asentaa digiboksi, televisio, dvd-soitin ja stereot. Toisen kerran soitin hänelle, että minkälaisen johdon ostan, kun pitää yhdistää televisio ja tietokone. Uskoisin, että hän sanoisi minulle suoraan, jos häntä ärsyttää että pyydän apua ja sillon ottaisin sen ohjekirjan käteen ja opettelisin itse.

Ah, aivan tutun näköinen vempelehän tuo on :D

Mä tiesin että suurin osa varmasti kyllä oikeasti tietää mikä scartti on, ne ei vaan tiedä tietävänsä :D

Uusimmat

Yhteistyössä