nyt tulee varmasti haukut MUTTA, kertokaas, olen uutena vuotena aatellu lähtä juhlimaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toivoisin ei haukkuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toivoisin ei haukkuja

Vieras
ja minulla on 3kk ikäinen vauveli, ja hän on menossa eka kertaa yökylään mummun luo, jonka kanssa on paljon tekemisissä muutenkin. --> mummu asuu naapurissa melkeen niin on käynyt sit useasti kyläilemässä :)
Nyt siis kaipaisin neuvoa, kun imetän vauvelia, niin milloin voin sit imettää seuraavan kerran, jos illalla juon pari kolme lasia kuoharia ja pari siideriä, max. 6
niin millon seuraavana päivänä voi imettää?

Alkuperäinen kirjoittaja toivoisin ei haukkuja:
pari kolme lasia kuoharia ja pari siideriä, max. 6

*reps*

Sori, toi pari = max 6 pisti hymyilyttämään.

Sanoisin että itse oisin 9 alkoholiannoksen jäljiltä niin kovissa tumuissa, että on ehkä hyvä että mummu on sovittu vahdiksi vielä seuraavalle aamupäivälle/päivällekin.

ALKOHOLI JA IMETYS

Kun äiti juo alkoholia, sitä imeytyy äidinmaitoon samalla lailla kuin äidin vereenkin. Jos äiti siis on "yhden promillen humalassa", maidossa on alkoholia yksi promille.Tämä on niin pieni määrä, että kun vauva juo tätä maitoa, vauvan verestä ei enää alkoholia pysty mittaamaan. Tällä perusteella neuvolan lääkärikin voi sanoa, että voit aivan hyvin juoda sen saunakaljan ja toisenkin ja imettää vauvaasi saman tien. Paljosta alkoholista lapsi voi tulla väsyneeksi, veltoksi ja nukkua tavallista raskaammin, mutta tutkimukset eivät ole osoittaneet lasten kärsivän vahinkoa jos imettävä äiti juo kohtuullisesti ja vain harvoin.

Alkoholi kuitenkin on myrkkyä, joten ymmärrettävää on sekin, että moni äiti haluaa ottaa varman päälle eikä halua yhdenkään pisaran joutuvan varsinkaan kovin pienen vauvan herkkään elimistöön. Kaikkea ei vielä tiedetä esimerkiksi kasvavan lapsen aivojen herkkyydestä. Jotkut raportit myös viittaavat siihen, että lapsen psykomotoriseen kehitykseen ja kasvuun saattaa vaikuttaa, jos äiti juo säännöllisesti, vaikka määrät eivät olisikaan suuria.

Jos siis et halua imettää kun maidossa vielä on alkoholia, kuinka kauan sinun täytyy odottaa? Alkoholi poistuu maidosta samaa vauhtia kuin verestä, eli esimerkiksi Alkosta saatavista taulukoista voit katsoa kuinka kauan juomasi määrän kestää palaa elimistössä (yksi ravintola-annos n. 2 tuntia). Maito ei tietenkään kulje maksan kautta alkoholeistaan eroon pääsemässä, mutta alkoholin molekyylirakenne on niin pieni, että sitä on tasaisesti kaikissa ruumiin nesteissä ja niistä se myös tasaista tahtia huuhtoutuu pois. Ei siis ole mitään tarvetta lypsää pois "etummaisia" maitoja, jotka ovat muodostuneet sinä aikana kun alkoholia on nautittu. Jos et ole enää huppelissa, ei prosentteja enää ole rintamaidossakaan.

Kun miettii lähtemistä vauvan kanssa juhliin, joissa käytetään alkoholia, kannattaa ottaa huomioon se, että lapsi saattaa säikähtää aikuisten muuttunutta käytöstä ja kohonnutta äänenvolyymiä tai vaikka äidin outoa tuoksua, vaikka juhla ei remuamiseksi menisikään. Hiprakassa myös lapsen käsittely on epävarmempaa ja onnettomuuksien riski kasvaa, mutta tämä lie itsestään selvä asia.

Entä alkoholin vaikutus maidon määrään? On tutkittu, että äidin nautittua alkoholia vauva saa vähemmän maitoa kuin muuten. Osasyynä maidon vähentymiseen on se, että vauvat juovat tutkimusten mukaan alkoholilla maustettua maitoa promilletonta maitoa niukemmin. Alkoholi näyttää myös vaikuttavan tärkeimpien imetyshormonien, prolaktiinin (vastaa maidontuotannosta) ja oksitosiinin (saa maidon herumaan) suhteisiin ja toimintaan - pitkäaikainen alkoholinkäyttö saattaa siis hormonimuutosten kautta heikentää maidontuotantoa merkittävästi. Toisaalta oluen tai kotikaljan juominen on vanha "kansankeino" lisätä maitoa, ja moni äiti on kokenut, että saunasiideri tai vappusima "menee suoraan rintoihin" eli maitoa suorastaan tulvii pienen alkoholiannoksen jälkeen. Jos tapanasi ei ole juoda ja imettää monta kertaa viikossa, maidon määrän vaihtelu alkoholin vuoksi tuskin on merkittävää suuntaan tai toiseen.

eli täältä:

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=63&Itemid=165

Alkuperäinen kirjoittaja no:
http://www.liikenneturva.fi/fi/turvatieto/autoilijat/rattijuopumus/alkoholin_palaminen.php

Kyse oli imettämisestä, ei autolla ajamisesta.

Äidinmaitoon erittyy alkoholia niin vähän, että imettää voit huoletta. Mutta jos muutoin kunto on huono (krapulaa, heikotusta yms) niin siinä tapauksessa ei. Lapsi vaistoaa kömpelyyden ja tuntee olonsa turvattomaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Tuohon imetys asiaan en osaa sanoa mitään, mutta pidä hauskaa! :wave: =)

Ootko tosissas?? Oikeesti?? Siis tarkotitko tuota "pidä hauskaa"? :O
Onko täällä oikeasti joku jonka mielestä en tee väärin ??

Oon miettiny et uskallanko lähteä, ja voinko jättää vauvaa.. Ois mukava kuulla muutakin kuin haukkuja

Ihan heti voit imettää, akoholia imeytyy maitoon niin mitätön määrä että se ei siirry vauvaan vaikka olisit perseet. Tietenkään vauvaa ei saa jurrissa käsitellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :

Oon miettiny et uskallanko lähteä, ja voinko jättää vauvaa.. Ois mukava kuulla muutakin kuin haukkuja

Sua ei mun silmien mukaan ole kukaan haukkunut tässä ketjussa.
Jos sulla itselläsi on noin huono omatunto, koet haukkuja mitä ei ole, niin ehkei tosiaan kannata lähteä.

Alkoholista yms. voi kysyä myös neuvolasta, esim. lääkäriltä jne...

Mun mielestä sä voit mennä kyllä (siis jos multa kysytään, siinä ei ole mitään pahaa), jos saat vauvan hoidon fiksusti järkättyä jne. Mut ottaisin ehkä vähän vähemmän tuon alkoholin suhteen kuin mitä kuvasit just tuon imetyksen kannalta. Ei siis siinä menossa itsessään vaan tuo alkoholimäärä, jota muuttaisin. :)

sanokaapa joku tietävä, kun sitä alkoholia kuitenkin on maidossa se pienikin määrä, niin eikö voi aiheuttaa aivotoiminnalle tms. jotain? kun myrkkyähän maidossa kuitenki on

Kyllä miäkin toivotan sulle oikein hauskaa iltaa :wave:
Pidät hauskaa ja rentoudut vauva-arjesta

Et tee minun mielestä mitään väärin ;)

Minäkin lähen uuden vuoden aattona juhlimaan. Lapset jää isänsä kanssa. Viimeksi olen jossain käyny pari vuotta sitten. Nyt sit aattelin kaverin kans lähtee juhlimaan.
Musta et tee väärin. Lapsella on tuttu hoitaja ja vauva varmaan nukkuu kuitenkin sen ajan kun olet pois, ja vaikka ois hereilläkin niin on kuitenkin hyvässsä hoidossa. Pidä Hauskaa!

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Mun mielestä sä voit mennä kyllä (siis jos multa kysytään, siinä ei ole mitään pahaa), jos saat vauvan hoidon fiksusti järkättyä jne. Mut ottaisin ehkä vähän vähemmän tuon alkoholin suhteen kuin mitä kuvasit just tuon imetyksen kannalta. Ei siis siinä menossa itsessään vaan tuo alkoholimäärä, jota muuttaisin. :)

en varmaan nuin paljoa otakaan, kun en ole tosiaan juonu pitkään pitkään aikaan niin varmaan vähempiki riittäs..

ja joo, ei olekaan kukaan haukkunut, sanoinki että toivon ettei tulis haukkuja

Kyllä täällä on ymmärtäviäkin ihmisiä :)
Itse olin esikoisen syntymän jälkeen juhannusta viettämässä, esikoinen syntynyt äitienpäivänä :) oli mummulla hoidossa.

Oikein hyvää iltaa sinulle, nauti :)

Alkuperäinen kirjoittaja :):
vuoden päästä on uusi vuoden vaihde et josko jättäisit juhlimisen sinne ja hoitaisit nyt vaan vauvaas...

Niin että odottaisi vuoden? No ei tosiaan kannata lakata elämästä vauvan takia. Kyllä se vauva hyvin pärjää vaikka äiti välillä pitäisikin hauskaa. Jos haluaa ja mahdollisuus päästä hauskan pitoon niin tottakai lähdet! Ne jotka ei siitä nauti, pysyköön kotonaan.

Pidä hauskaa! Ja imetä silloin kun itsestäsi tuntuu siltä että olet tarpeeksi hyvässä kunnossa :D

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:

Kyllä miäkin toivotan sulle oikein hauskaa iltaa :wave:
Pidät hauskaa ja rentoudut vauva-arjesta

Et tee minun mielestä mitään väärin ;)

kiitoksia :) <3 pidä sinäkin oikein mukava uusi vuosi! :)

voit imettää sitten aamullla kun olet nukunut krapulan pois. kannattaa lypsää rinnat tyhjäkis. vetää meinaan aika koviksi vuotaviksi palloiksi kun vielä juot illan aikana, kannattaa varautua että paita märkänä.

mutta hauskaa iltaa. anna vain mummulle lypsymaito atai korviketta mukaan

Pidä hauskaa vain! Kyl mieki aion tuulettuun lähtee het ku siltä tuntuu! (ko raskausajan jo ollu menemäti baareihin ja varmaan vaavin syntymän jälkeen ei luonnollisestikaa iha het tee mieli ku kaikki nii uutta ja erikoista) Enkä aio yhtään huonoa omatuntoa asiasta potea! =)

eihän siinä mitään en sillä tarkottanut, mut vauva tosi pieni ja äitillä jo ajatuksesta huono omatunto niin tuleeko juhlimisesta mitään! ite menin pariksi tunniksi pääsiäisenä siskon kaveriksi käymäs baaris enkä etes juonu mitää ku vauva synty tammikuussa, ja koko ajan oli olo et kaikki katsoo kuinka ku pienen vauvan äiti täällä hilluu... hormoonit ku hyrrää pitkän aikaan vaivaa morkkis

Alkuperäinen kirjoittaja juuu:
sanokaapa joku tietävä, kun sitä alkoholia kuitenkin on maidossa se pienikin määrä, niin eikö voi aiheuttaa aivotoiminnalle tms. jotain? kun myrkkyähän maidossa kuitenki on

Mä en ainakaan itse imettäisi jos olisin dokannut skumppaa ja 5-6 siideriä, ehei... en todellakaan menisi lemuamaan siihen vauvan viereen.
Ja tuollahan aiemmin todettiin, ettei kaikista aivotoiminnan yms. jutuista vielä kaikkea tiedetä..

Takuulla on harmia jos useinkin kännissä imettää.
Itse en todellakaan imettäisi kertaakaan.
Ja mainittiin että vauva syö vähemmän kännimaitoa ku tavallista...

Yhteistyössä