Nyt tarvitsen apua! Kyse neuvolan papereista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse samaa tarkoitusta varten tarvin kaikki neuvolan paperit. soitin terkalle, joka tulosti ne paperit puhelun aikana ja laittoi ne mulle postissa kotiin. Sitten liitin ne vakuutusselvitykseen. Ei sen vaikeampi.

Ja kyl mä oon saanut omatkin paprut keskussairaalasta kirjallisella hakemuksella, eikä edes mitään syytä kysytty. samalla otin lasten paperit, joista paljastuikin diagnoosi, josta ei edes mainittu, mut arvasin et sellaisen on saanut. Ei mitään vakavaa kuitenkaan.

Ei niitä kyllä ihan noin vaan saa käteensä. Voi olla että saat esim. lukea paperit lääkärin/ hoitsun läsnäollessa, mutta esim. omaa potilaskansiota et saa lukea yksin missään huoneessa.

Meillä lääkäri päättää millaisia papereita yleensä annetaan potilaille mukaan kotiin kun lähtevät osastolta- ei välttämättä mitään papereita.

Juuri näin. Turha syyttää sitä terkkaria, kun on tehnyt vain ohjeiden mukaan. Paljon parempi, että jos ei ole varma, mitä antaa, niin kysyy lääkäriltä ensin. Käsittääkseni ei ole kyse siitä, ettette saisi papereita, vaan siitä, että ohjeen mukaan tarvitsee olla lääkärin lupa tietojen antamiseen. Monessa paikassa papereiden luovuttamiseen asiakkaalle tarvitaan ylilääkärin/hoitavan lääkärin lupa ja papereita pitää pyytää kirjallisesti.

OMIIN tietoihin on oikeus, mutta asioina, ei esim printteinä.Siellä sun tai sun lapsen tiedoissa voi olla mainintaa jonkun toisen asioista, tyyliin lapsen kohdalla, isä tuo lääkäriin syystä x, samalla kertoo viime yönä valvoneensa koska perhessä sitä ja tätä/itsellä sitä ja tätä/, eikä nämä isän kertomat asiat kuulu sulle (jos siis olet esim tämän lapsen äiti). Siksi lääkäri/joku muu tarkistaa etukäteen, MITÄ TIETOJA luovutetaan. Ei siis esim printata kaikkia papereita automaattisesti.

kiitoksia vastauksista. Meillä olemme mieheni kanssa aina olleet kumpikin paikalla neuvolakäynneillä, joten sellaista syytä ei pitäisi olla mitä nimimerkki doc käytti. Sain puhelun neuvolasta ja kielsivät edelleen papereiden antamisen nojaten siihen, että on ollut käytäntö, että vakuutusyhtiöstä on lähetetty pyyntö. Muuta syytä kieltämiselle en saanut. Pyysin tätiä soittamaan avohuollosta vastaavalle jonka kanssa puhuin aamulla. Odotan jälkeen puhelua neuvolasta josko olisi saanut vastauksen.

No niin, tilanne ratkesi niin, että terkka joutui antamaan meille lapsemme paperit koska mitään järkevää syytä kieltämiseen ei ollut. Mies juuri tulossa töistä ja nappaa paperit samalla neuvolasta. Oli kyllä niin hankalaa tämä, että täytyy tosissaan miettiä kuinka jatkossa toimitaan neuvolan suhteen. Todellakaan ei mitään kiinnostusta asioida siellä enää!

Tiedot on oikeus saada maksutta kerran vuodessa itselle. Yleensä siihen tarvitaan hoitavan lääkärin tai ylilääkärin suostumus.

Syy miksi niin nihkeästi noita annetaan vakuutusyhtiölle suoraan, on se että se ei välttämättä ole järkevää potilaan itsensä kannalta. Siksi mieluummin annetaan lausunto. Vakuutusyhtiöllä ei ole oikeutta kaikkiin tietoihin automaattisesti, vaan vain siihen jota asiaa käsitellään. Jos yhdellä käynnillä on puhuttu vaikka olkapäästä ja siinä sivussa on tullut sukupuolitauti tai vanha aborttiasia esiin, haluatko sen vakuutusyhtiön tietoon kun he haluavat tietoja olkapääasiasta?

Potilaan etu on se että vakuutusyhtiölle ei anneta automaattisesti kaikkia printtejä. On nimenomaan etu että tiedot tarkistetaan ja ANNETAAN LAUSUNTO ainoastaan sitä asiaa koskien jota vakuutusyhtiö haluaa. Mun mielestä on suoranaista hölmöyttä viedä kaikki potilastiedot vakuutusyhtiölle sellaisenaan.

Yhteistyössä