Nyt tarviis selvennystä vuokra-asunnosta pois muuttamiseen...

Me asuttiin 8.5-vuotta vuokralaisina asunno 60-luvulla rakennetussa... asuntoon oltiin tehty pinta remppa kun muutettiin..... keittiössä oli alkuperäisessä kunnossa.... vuokranantaja on aina ollut todella ihana MUTTA nyt kun sai kuulla muutosta tuli todella oudoksi ja suorastaan ilkeäksi.... meiltä putos Kuopioon avain nippu missä asunnon yksi avain sellanen turva-avain avainnipusta ei voi mitenkään älytä mihin asuntoon kuuluu jos joku sen löytääkin siis 200km päähän siittä missä asutaan hävisivät... nyt vuokranantaja vaatii et kaikki ovet sarjotetaan uudelleen ja mä maksan viulut... samoin keittiön kaapit kun ne saranoiltaan murtuvat kulumisesta pitäs kestää hyvin viel 30-vuodenkin jälkeen... lapsiperheellä ei pitäs tuossakaan ajassa lattiat kulua eli nehän uusittiin vasta 8.5-vuotta sitten halvinta laminaattia mitä kaupasta löytyny... 2:ssa huoneessa alkuperäset parketit siis reilun 30-vuotta sitten sitten laitetut nekään ei kuulemma kulu siinä ajassa... mä maalasin kaikki ovet,seinät ja listat hyvää hyvyttäni jotta niistä ei tulis sanomista... sitäkään ei nyt arvosteta , kuulemma niin tehtäs kumminkin aina kun muuttaa pois talosta.... liesi oli kans uusi ja siitä on menny rikki se vipu mistä vedetään ja sekään ei olisi saanu kulua.... kävi vielä niin vattumaisesti et astianpesukoneen pumppu meni rikki samalla viikolla kun muutettin ja sekin pitää mun maksaa... sekään ei voi kulua se pumppu..... kaiken kruunaa se et siel oli alkuperänen jääkaappi kun muutettiin ja se sippas heti no toi uuden samanlaisen tilalle ja se kesti peräti kuukauden ostin uuden jenkin tilalle kun en viittinyt sillo enää purnata tiesin et saisin tilalle samanlaisen koslan niin nyt siitä tuli sanomista et kai tuo nyt tilalle kelpaa kun ihmetteli et missä se hänen tuoma kaappi on ja siittä kulunu jo jotain 7-vuotta sentään aikaa..... Nyt sen sanon et olen aivan rikki poikki ja valmis sängynpohjalle.... olen niin toivoton.... mitä minä voin tehdä tälle kaikelle... maksaa muutaman tonnin vai onko minulla minkäänlaista toivoa päästä vähemmällä rahalla... en ole vuokranantajan kanssa missään riidoissa/sotapolulla olen ottanut kaiken palautteen hampaat irvessä vastaan ja nöyränä että se puoli sentäs kunnossa.... voisiko joku valaista vähän mitä voisin tehdä... kiitos ja kumarrus...
 
hm
Kyllä mä ymmärrän tuon, että joudut maksamaan kadonneen avaimen seuraukset. Sen pitäis olla jo melkein itsestäänselvyys. Kaiken muun ymmärrän paitsi tuon parketin ellei sekin ole todella kauheassa jamassa.
 
vieras
En osaa nyt vastata kuin tuohon avain-juttuun. Olet valitettavasti velvollinen maksamaan uudet sarjoitukset, koska kyseessä on se turva-avain. Ystävälleni uhkasi käydä näin kun kolmesta avaimesta yksi katosi, jos ei olisi löytynyt olisi joutunut maksamaan koko rivarin uudet lukot.

Toivottavasti nuo muut jutut selviää.
 
yydd
Kuluttaviraston sivuilta kopsattua:
"Milloin vuokranantaja voi saada korvauksen vuokralaisen aiheuttamista vahingoista asunnossa?

Vuokralaisen on hoidettava huoneistoa asiallisesti. Normaalikin asuminen kuitenkin kuluttaa huoneistoa, josta vastuu on vuokranantajalla. Vuokralainen on velvollinen korvaamaan vuokranantajalle sellaiset asuntoon kohdistuvat vahingot, jotka hän on aiheuttanut tahallisesti, laiminlyönnin tai muun huolimattomuuden seurauksena.

Normaaliin kulumiseen kuuluvat esim. seinälle asennetun ruuvihyllyn jättämät reiät, sängynjalkojen painosta lattiaan tulleet jäljet ja rasvan tarttuminen uuniin. Sen sijaan jos esimerkiksi lattiapäällysteet ovat rikkoontuneet esineiden siirtämisestä, pudottamisesta tai nostamisesta, kyseessä ei ole normaali kuluminen."

http://www.kuluttajavirasto.fi/faq/hakutulokset.aspx?word=asuminen
 
kiitos... toi avainjuttu se oli selvää pässinlihaa ja ok.... asunnossa on normaali kulumista lattioilla et sitäkään en joudu korvaamaan.... seinillä ei ole muuta kuin uutta maalia koska olen paklannut kaikki reijät piiloon et niistäkään en joudu maksamaan... nyt sitten jää astisja uuni vissiin vai??
 
No mä en kyllä ymmärrä kaappeja, lattiaa, liettä, enkä kyllä välttämättä tuota jääkaappiakaan. Aloittaja on kuitenkin asunut 60-luvulla rakennetussa ja yli kahdeksan vuotta sitten vain pintaremontoidussa asunnossa pitkään, kyllä siinä ehtii normaalia kulumista tapahtua kaikkiin noihin edellä mainittuihin asioihin.

Ja jos laminaatti on halpa ja huono, siihen jää lyhyemmästäkin asumisesta jälkiä. Me asuttiin vuosi asunnossa, jossa oli olohuoneen laminaatti varmasti maailman halvinta ja kyllä siihen selvää kulumista jäi kahden ihmisen ja koiran jälkeen. Vuokranantaja tosin sanoikin, että laminaatilla ei ole niin väliä, se on halpaa ja huonoa ja jälkiä tulee varmasti. Ollaan tässä nykyisessä asunnossa asuttu vuosi myöskin, koko huoneistossa kunnon laminaatit, eikä lattiassa naarmun naarmua, vaikka samalla kokoonpanolla mennään. Että joo, niissä on eroja. (Meniköhän nyt vähän ohi aiheen? :D)

Ja lyhennelmä: En maksaisi. En edes takuuvuokrasta suostuisi näillä perusteilla luopumaan.
 
vieras
tosi rasittavaa lukea tuollaista tekstiä. Miksi muuten pitää käyttää aina kolmea pistettä? Olen nähnyt muitakin jotka kirjoittavat tuolla tavalla, onko se joku tyylikeino vai?
 
nih
Alkuperäinen kirjoittaja Lenna:
No mä en kyllä ymmärrä kaappeja, lattiaa, liettä, enkä kyllä välttämättä tuota jääkaappiakaan. Aloittaja on kuitenkin asunut 60-luvulla rakennetussa ja yli kahdeksan vuotta sitten vain pintaremontoidussa asunnossa pitkään, kyllä siinä ehtii normaalia kulumista tapahtua kaikkiin noihin edellä mainittuihin asioihin.
.
En ole kyllä itse nähnyt keittiökaappeja, jotka eivät kestäisi 8 vuotta.
 
meijän mamma
Asunnon sarjoituksen olet velvollinen korvaamaan. Keittötä et, koska se on 30v vanha. Hella ei kuulu korvattavuuden piiriin, siitä vuokranantaja voi valittaa valmistajalle. Astianpesukoneen on jättänyt sinne käyttöä varten, eihän se nyt ikuisesti kestä. Jos jostain syytä ap koneen joutuisit korvaamaan, niin sitten yhtä vanhan (7v) koneen tilalle. Parkettia hiomatta ei ole tarkoitettu kestämään 30 vuotta. Halppis laminaatti tuskin kestää 10v pidempään, joten kuluminen sallittakoon varmasti. Vuokranantajan velvollisuus on maksaa sinulle jotain jääkaapista, mikäli sen sinne jätät. "Riitanne" on varmasti jo ratkennut, mutta mikäli ei ole niin pysy hyvä ihminen tiukkana. Vuokranantaja se on joka heikoilla näissä jutuissa, ei vuokralainen. Ja kokemusta löytyy asiasta (isälläni lukuisia sijoitusasuntoja, jotka vuokralla)
 

Yhteistyössä