Nyt sylettää ihan hirveästi! Irtisanoin jo lapsen hoitopaikankin

• Viestiketjun aloittaja voi vee
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Vasta muistelimme kaiholla miehen kanssa aikaa jolloin olin äiityslomalla ja kuukauden hoitovapaalla työttömänä, kun söimme jatkuvasti tyyliin: riisiä ja maustettuja broilerin rintafileitä:D:D Se oli halpaa ja helppoa perusruokaa, kun tuloni olivat noin muutaman satasen kuussa.

Hippasen yli 400 €, hoitolisän kanssa. :headwall:
Ei ole kuntalisää täällä.

Syödään maustamattomia lihoja, nyt joudun ostamaan niitä valmiiksimarinoituja yms. juttuja, jotka ovat halvempia, mutta epäterveellisiä.
Kyllä meillä vaan syödään ihan kunnon maustamattomana ostettua broileria/kalaa/lihaa eikä mitään marinoituja ällötyksiä.. ja kotihoidontuella olen minäkin.
Kuntalisä on juu, mutta ei sitä käteen jää silti kuin 500.
Ja ihan on lemmikkiä jos jonkinmoista ruokittavana myös.
ei se ole niin vaikeeta kun vähän kattoo kaupassa hintoja?

"HUH"
vai että VAIN yli 400€ saat ja sulla 1 lapsi
meillä 5 henkinen perhe ja minä sain n. 300€ kuukaudessa tukea, ja sillä rahalla ostin ruoat + lapsilisät meni myös ruokaan, en ostellut itselle mitään sinä aikana, se on NIIN lyhyt aika kumminkin että kyllä sen pärjää JOS HALUAA OIKEASTI OLLA LAPSEN/LASTEN KANSSA

näinhän se on
Ei se nyt ihan niinkään ole, että tuolla rahalla EI OLISI TIUKKAA OSTELLA RUOKIA. Kyllä on, jos on tottunut aiemmin ostamaan hintoja katselematta, johan kht rahalla on vaikea pysyä budjetissa. Jos esim. ostanuut mitä mieleen tulee, vaikka juustoista kalliimpia, lihoista vain sitä sisäfilettä jne. Kasviksia, hedelmiä hintoihin katsomatta..varmasti yllättyy!
Mulle tuli nuo marttojen vinkit kans vähän niinkuin yllätyksenä, mulle kävi aikoinaan samoin kuin ap:lle. Yllätyin negatiivisesti =(

nikitön
[QUOTE="HUH";21996218]vai että VAIN yli 400€ saat ja sulla 1 lapsi
meillä 5 henkinen perhe ja minä sain n. 300€ kuukaudessa tukea, ja sillä rahalla ostin ruoat + lapsilisät meni myös ruokaan, en ostellut itselle mitään sinä aikana, se on NIIN lyhyt aika kumminkin että kyllä sen pärjää JOS HALUAA OIKEASTI OLLA LAPSEN/LASTEN KANSSA[/QUOTE]

Oliko asuntolainan maksua, auto, vakuutukset, sähkö, vesi -kuinka isopalkkainen mies sulla on että hän pystyi maksaan nuo kaikki -niin ja vaatteet lapsille?

"HUH"
Alkuperäinen kirjoittaja nikitön;21996331:
Oliko asuntolainan maksua, auto, vakuutukset, sähkö, vesi -kuinka isopalkkainen mies sulla on että hän pystyi maksaan nuo kaikki -niin ja vaatteet lapsille?
asuntolaina on, autoja on 2, vakuutukset kaikille ja talolle ja autoille myös niin kuin kuuluukin, TV-lupa jne.jne.
mies tienaa sen verran että pärjättiin ja kesälomarahat, veronpalautukset jne. niitten avulla mentiin monta kuukautta eteenpäin
että kyllä pärjää jos oikeasti haluaa

nää+ muuta
[QUOTE="Lissu";21996833]Mitkä "marttojen vinkit"? :)[/QUOTE]

Googleta marttaliitto ja sieltä edullinen kotiruoka ja ekokokki. Yritin linkittää, mutta modet ei päästäny sitä läpi.

?
Ei olisi pitänyt. Ajattelin, että nyt on sopiva tilaisuus jäädä kotiäidiksi. Hain ne asianmukaiset tuet kelalta. Tänään tuli päätös ja ITKU! :'(
Meidän pitää siis syödä tosi niukasti, koska tuo raha, jonka kela on myöntänyt, ei riitä meidän kuukausittaiseen ruokalaskuun edes.
Hyvästi kokoliha, tervetuloa e-mömmöiset glutamaattihalpispaskat.

Lapsi voi henkisesti hyvin, fyysisen hyvänolon kustannuksella. :kieh:
Voi kirosana! :(
No sehän on ihan selvää että köyhillä ei ole varaa elää terveellisesti! Kaikki terveellinen ja rasvaton yms. maksaa ihan sikana.

Alkuperäinen kirjoittaja näinhän se on;21996296:
Ei se nyt ihan niinkään ole, että tuolla rahalla EI OLISI TIUKKAA OSTELLA RUOKIA. Kyllä on, jos on tottunut aiemmin ostamaan hintoja katselematta, johan kht rahalla on vaikea pysyä budjetissa. Jos esim. ostanuut mitä mieleen tulee, vaikka juustoista kalliimpia, lihoista vain sitä sisäfilettä jne. Kasviksia, hedelmiä hintoihin katsomatta..varmasti yllättyy!
Mulle tuli nuo marttojen vinkit kans vähän niinkuin yllätyksenä, mulle kävi aikoinaan samoin kuin ap:lle. Yllätyin negatiivisesti =(
Oiko niissä vinkeissä jotain ihmeellistä?

"Jenis"
No sehän on ihan selvää että köyhillä ei ole varaa elää terveellisesti! Kaikki terveellinen ja rasvaton yms. maksaa ihan sikana.
Terveellinen ja rasvaton ei tod. ole sama asia. Ja nyt on aika moni kotimainen juures muuten meleko halpaa.

Mutta mä en kyllä voi uskoa, että joku hyppää kotihoidontuelle "kun nyt on hyvä hetki", ottamatta yhtään selvää millainen se tuki on?

"koppis"
[QUOTE="Kaisa";21995879]Lohi on yleensä kokonaisena halvempaa.. sen ku käsittelee valmiiksi pakkaseen (mä yleensä teen valmiiksi kuutioiksi) ni on keitto kala valmiina[/QUOTE]

Just olin lohesta sanomassa, että meidän kaupoissa se on ihan sikamaisen kallista, siis kirjolohikin. Toki kokonaisena halvempaa, mutta siitähän menee kauheesti hukkaankin, kun sen fileoi. Silti ostan säännöllisesti lohta, kun se on niin hyvää..

"onneli"
Minulla ei ihan oikeasti ole varaa jäädä kotihoidon tuelle ensi keväänä (miehen tulot menevät omien velkojen maksuun, minä maksan meidän elämisen). Tuosta aloituksesta tuli kuitenkin mieleen, että onko se mahdollista vielä myöhemmin, jos saakin jostain kaavittua rahaa kasaan? Paitsi että sitten kun pikkuinen on jo tottunut hoitoon, niin onko sekään hyvä, jos hänet ottaa sieltä vähäksi aikaa pois:(

"onneli"
Vaivauduin KELA:n sivuille ja tosiaan hoitovapaan voi pitää kahdessa vähintään kuukauden erässä. Epäilen kyllä, että siitä voi olla enemmän haittaa lapselle, jos tulee taukoa hoidossa. Toivottavasti saamme pikkuisen perhepäivähoitoon. Harmittaa kun naapurikunnassa ei huolita alle kolmevuotiaita tarhaan kuin erityisestä pyynnöstä (meidän kunnassa on aika todennäköistä että joutuu tarhaan) ja siellä maksetaan myös kuntalisää.

"Inka"
Perusruoka ei tosiaan maksa kuin pari sataa kuussa, jos tekee itse ja käyttää kaiken säästeliääästi eli pakastaa pienetkin ruuan jämät tai hyödyntää edellisen päivän tähteet. Lihaa syödään suomessa tarpeettoman paljon (määrä kasvaa joka vuosi), vähemmälläkin saa ihan hyvää ruokaa aikaiseksi. Peruna ja leipä ei paljoa maksa ja kevyttuotteille ei ole mitään tarvetta ellei vedä suklaata, olutta, sipsejä yms. päivittäin. Silloin kun meille tulee säästökuuri ja tulee tutkittua ostoslistoja tarkemmin, niin monesti puolet ostoksista on kaikkea muuta kuin tarpeellista tavaraa eli ovat herkku- ja ylellisyysosastoa ja väittäisin että niin on tosi monissa perheissä.

Mitä ap kuvittelit saavasi jos summa oli noin iso yllätys?

Vinkit on täällä jo tulleet; kauppaan kerta viikossa ostoslistan kanssa, ei heräteostoksia, vertailee hinnat kunnolla, käyttää kausituotteita ja muutenkin edullisia, kasvispainotteista ruokaa kun eihän sen aina tarvitse lihaa olla, vaatteet kirpparilta ja aleista, isot ostokset jäihin (viihde-elektroniikka jne.)..

Miten miehellä voi mennä kaikki rahansa omien velkojen maksuun jos teillä on kuitenkin asuntolaina? Sinäkö sitä yksin lyhennät? Sekoitanko nyt ihmisiä vai onko onneli yhtäkuin ap? Miehellä tuskin menee joka sentti palkastaan velkoihin, pitäähän niistäkin jotain käteen jäädä, osallistuu varmasti myös säästötalkoisiin ja jos jotain uutta tarvitsee, järjestää rahoituksen siihen.

"onneli"
Eri ihminen joo. Joka tapauksessa MINULLA on asuntolaina omissa nimissäni. Ostimme kerrostalokämpän ja maksamme tästä vastikkeineen vain satasen enemmän kuin aikaisemmasta vuokra-asunnosta, joten asuntolaina ei ole se, mikä hoitovapaalle jäämiseni estää. Jos asumiskuluja ei olisi ollenkaan (vuokraa tai vastiketta+lainaa), niin sitten voisi yrittää sinnitellä.

Yhteistyössä