Nyt sylettää ihan hirveästi! Irtisanoin jo lapsen hoitopaikankin

• Viestiketjun aloittaja voi vee
  • Ensimmäinen viesti
voi vee
Ei olisi pitänyt. Ajattelin, että nyt on sopiva tilaisuus jäädä kotiäidiksi. Hain ne asianmukaiset tuet kelalta. Tänään tuli päätös ja ITKU! :'(
Meidän pitää siis syödä tosi niukasti, koska tuo raha, jonka kela on myöntänyt, ei riitä meidän kuukausittaiseen ruokalaskuun edes.
Hyvästi kokoliha, tervetuloa e-mömmöiset glutamaattihalpispaskat.

Lapsi voi henkisesti hyvin, fyysisen hyvänolon kustannuksella. :kieh:
Voi kirosana! :(

"Lissu"
Tarkoitatko normaalia kotihoidontukea siis? Sillähän me muutkin sitkutellaan. :/ Oletko hakenut hoitolisää, sitä tulosidonnaista osaa siis? Entä tiedätkö saako teilläpäin kuntalisää?

ap
[QUOTE="vieras";21995679]Jos ei ole rahaa kokolihaan niin ei se tarkoita , että pitää mömmöjä syödä.[/QUOTE]

Olen pelkkänä silmänä, jos vaikka viitsisit antaa ruokaesimerkkejä, jotka ovat taloudellisempia vaihtoehtoja!

öh
Me ainakin pestään marinadimömmöt lihoista pois, säästää ja saa ihan itse mausteet laittaa. Luulisi että suurimmat "myrkyt" lähtee huolellisella huuhtelulla pois. Älä valita pienistä (minä saan 340 käteen kuussa ja syödään aika paljon soijarouhetta ja -paloja, pakastekasvisten ja täysjyväriisin kanssa tulee ihan mukavan makuisia ruokia :) )

No se on oppimisen paikka sitten.

Hetken kun opettelee ja vertailee hintoja tms, niin jo vain alkaa ruokakauppalaskut pienentyä.
Pitää vain ostaa järkevästi ja hyödyntää mahdollisimman paljon tähteitä jne.

Martta-oppeja.

"Lissu"
Tuolla mekin eletään, enkä marinoituihin lihoihin koske, ja kokolihaakin kyllä syödään. :)

Vinkkejä: laatikot, keitot... kaalilaatikko on tällä hetkellä halpaa. Hyödynnä kausituotteet. Lisäksi mä ostan myös niitä "punaisten lappujen" lihoja mitkä myydään viimeisellä päiväyksellä, niitä on lähikaupassa paljon aina sunnuntaisin. Valmistan ruuaksi samana päivänä ja pakastan. Niin ja possunliha on paljon halvempaa kuin naudanliha ja siitäkin saa oikein hyvää kun opettelee vaan. :)

-
jep. mut terveellinen kasvisruoka, kuten pavut ja juurekset on edelleen edullisia. liharuoka tai pari viikossa riittää ja kalaa lisäks. kerran viikossa voi syödä rasvaista kalaa kuten lohta, joka on yleensä halpaa ja toisen kerran muikkua, silakkaa tai muuta edullista kalaa. tai mikäpäs estää menemästä ongelle...

"Lissu"
Piti vielä lisätä että seuraile tarjouksia ja pakasta jos löydät halvalla lihaa. Vertaile kilohintoja. Oikeasti kun on vähän tarkempana kaupassa ja kiinnittää asiaan huomiota, niin ihan laadukasta ruokaa saa tehtyä suht edullisesti kun oppii karsimaan ne ylihinnoitellut pois.

"Kaisa"
Nyt en ymmärrä.. etkö sen vertaa ottanu etukäteen selvää et paljonko kht on.. siis sul on 1 alle 3v lapsi? mut mietippä sitä et mul on 2 alle 3:vtä ja en saa minkään sortin lisiä.. pelkän kht ja silti meil syödään ihan hyvin. Meil tingitään kaikesta muusta mut ei ruuasta!
Ostan kyl kokolihaa, mut jatkan esim. kastiketta porkkanoilla ja muilla kastikkeilla ni sitä kastiketta riitää sit ainaki kahdelle kerralle. Teen j.lihasta lihapullat/pihvit itse. Meil syödään todella vähän eineksiä. Perunat ja porkkanat ei kaupassa paljoa maksa, marjat saa luonnosta ilmaiseksi (ku vain viittii poimia) ja vaatteiden ei tarvi olla viimesen päälle uusinta uutuutta.

Huomaa myös et kun lapsi on kotona sinun ei tarvi maksaa hoitomaksua, eikä rahaa mene työmatkoihin.

"Lissu"
Mäkin muuten teen lihapullat aina itse, ison satsin kun on jauheliha tarjouksessa. Sitten pakastan minigrip-pusseissa n. 6 kpl/pussi. Ei tarvi kuin keittää perunat seuraksi niin siinä on laiskan päivän ruoka lapselle. :)

Blue
Oletko ap ikinä katsonut että jos ostat sitä märinoitua lihaa niin mikä on lihan prosenttiosuus koko paketin painosta. Sen takia se on halvempaa kun painosta osan vie se marinadi. Eli loppujen lopuksi naturell-liha maksaa saman verran kuin marinadilihakin koska pakkauksessa on enemmän lihaa.

vege
Ei sen proteiinin ruokavalioon tarvi lihasta tulla :)
Syökää enenmmän kasvisruokaa; palkokasveja - kuivatut pavut on todella edullisia, tai vaikka seitania, sitä voi tehdä ihan itsekin eikä tule kalliiksi..
Vaikket kasvissyöjäksi ryhtyisikään, vegesaiteilta ja keittokirjoista saat hyviä vinkkejä!

lihansyöjä
Olen pelkkänä silmänä, jos vaikka viitsisit antaa ruokaesimerkkejä, jotka ovat taloudellisempia vaihtoehtoja!
Jauheliha maksaa aika paljon vähemmän kuin kokoliha.
Vielä halvempi vaihtoehto on soijarouhe, jauhelihan veroista kun sen maustaa hyvin. Eli pannulla miedolla lämmöllä yhdessä kerman, sipulin, herkkusienien, suolan, curryn ja valkopippurin kanssa. Käytetään jauhelihan asemasta esim laatikkoruoissa. Soijarouhe on todellakin paljon halvempaa kuin liha, ainoa vaan ettei siitä kyllä pihvejä saa.

Yhteistyössä