Nyt sitten keskituloiset ja korkeakoulutetut ihmiset joutuvat turvautumaan ruoka-apuun

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Siis minä olen nyt väärin säästänyt ja nipistänyt elämästäni kun pärjään ns omillani? Eihän tietenkään minun ratkaisut hyödytä kuin minua ja muut tekee omat ratkaisunsa oman elämäntilanteensa mukaan. Jos tarvitsee mennä hakemaan ruokakassia, niin menee. Mutta onko silloin enää keskituloinen?
 
Siis minä olen nyt väärin säästänyt ja nipistänyt elämästäni kun pärjään ns omillani? Eihän tietenkään minun ratkaisut hyödytä kuin minua ja muut tekee omat ratkaisunsa oman elämäntilanteensa mukaan. Jos tarvitsee mennä hakemaan ruokakassia, niin menee. Mutta onko silloin enää keskituloinen?
Jos haluaa pitää kovalla työllään tekemän perheen kodin niin kai sinne leipäjonoon on mentävä, ainakin sen aikaa, että hinnat laskevat, tai jos pysyvät ennallaan niin palkat nousevat?
Miksi pitäisi luopua perheen kodista, eikö silloin ole ihan kannattavaa mennä leipäjonoon jos vaihtoehtona on selvitä sen avulla?

En usko, että kovin moni haluaa lähteä omasta kodistaan? Ihminen on selviytyjä, kyllä ihmiset yrittävät ratkoa asioita niin, että oma koti säilyy?

Löysin tällaisen:

”Tiukimpien määritelmien mukaan keskiluokkainen tienaa 2 062–4 419 euroa kuukaudessa. Löyhemmät määritelmät laajentavat keskiluokan jopa kaikkiin 1 768–5 885 euroa kuukaudessa tienaaviin.”

En tiedä onko suuntaa-antava, mutta eihän tuo lähtöpalkka kummoinen ole? Saakohan edes lasten harrastuksia maksettua muiden menojen jlk? Ei varmasti!

Kun sähköt/polttoaineet/ruoan hinta etc. niin kovasti kallistuneet.
 
Viimeksi muokattu:
Siis minä olen nyt väärin säästänyt ja nipistänyt elämästäni kun pärjään ns omillani? Eihän tietenkään minun ratkaisut hyödytä kuin minua ja muut tekee omat ratkaisunsa oman elämäntilanteensa mukaan. Jos tarvitsee mennä hakemaan ruokakassia, niin menee. Mutta onko silloin enää keskituloinen?

Sanos!

Kun bensan hinta alkoi nousta, oli fiksua luopua autosta tai hankkia vähemmän kuluttava vempele. Samalla säästyi kivasti rahaa jolla maksaa muita kasvanneita kuluja.

Monesta muustakin asiasta pystyy pihistämään hieman. Ja näin säilyttää elintasonsa vähintänkin kohtuullisena ellei enää hyvänä tai erinomaisena.

Tää on taas niitä hetkiä kun järjenkäytöllä pärjää pitkälle. Ja oikealla asenteella elämä on varsin mukavaa.
 
vierailija
Sanos!

Kun bensan hinta alkoi nousta, oli fiksua luopua autosta tai hankkia vähemmän kuluttava vempele. Samalla säästyi kivasti rahaa jolla maksaa muita kasvanneita kuluja.

Monesta muustakin asiasta pystyy pihistämään hieman. Ja näin säilyttää elintasonsa vähintänkin kohtuullisena ellei enää hyvänä tai erinomaisena.

Tää on taas niitä hetkiä kun järjenkäytöllä pärjää pitkälle. Ja oikealla asenteella elämä on varsin mukavaa.
Pystytkö luopumaan autosta?
 
Pystytkö luopumaan autosta?
En ole Roosa, mutta vastaan: minä en pysty! Lapseni eivät voi julkisilla matkustaa peleihin ympäri Suomea. Siinä ei ole bussien ja junien pysäkkejä välttämättä lähimainkaan. Me kokeiltiin kulkea muutamasti junilla ja busseilla. Voin kertoa, että se oli aikataulullinen hele-vetti.🤷‍♀️
Yhteiskuljetukset voisivat olla ratkaisu ja pelien videointi, siitä on käyty keskustelua ja toteutetaan sillon tällöin.
 
vierailija
Itse olen investoinut siihen, että koti on eregiatehokas + että lämmityskulut ovat alhaiset. Senttiäkään en ole saanut näihin investointeihin tukea. Sitten taas niitä hyysätään, jotka elää kuin pellossa..

Munkin naapuri asuu isossa talossa ja suoralla sähköllä. Olin itsekkin aikoinaan tuosta talosta kiinnostunut, yli 250 neliöö. Mietin että jos sen ostan, niin suorasähkö vaihtuu heti maalämpöön. No tuli sitten ostettua tämä talo, ihan vastaava mutta tässä oli öljylämmitys. Tuli se luonnollisesti vaihdettua maalämpöön. Toki tässä talossa on vaihtoehtoja. Voi lämmittää puulla, öljyllä (tai jopa sähköllä jos hullu olis).
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
En ole Roosa, mutta vastaan: minä en pysty! Lapseni eivät voi julkisilla matkustaa peleihin ympäri Suomea. Siinä ei ole bussien ja junien pysäkkejä välttämättä lähimainkaan. Me kokeiltiin kulkea muutamasti junilla ja busseilla. Voin kertoa, että se oli aikataulullinen hele-vetti.
Yhteiskuljetukset voisivat olla ratkaisu ja pelien videointi, siitä on käyty keskustelua ja toteutetaan sillon tällöin.
Aika suurelle osalle autosta luopuminen on mahdotonta. Tai siis ei mahdotonta, mut sit loppuu tosiaan harrastustoiminta ja/tai työssäkäynti.

Mikä auto sulla muuten on?
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Valtiolle autoilusta luopuminen olisi katastrofi.
Minulla on sivistyksessä aukko, olisiko täällä joku jolla ei olis? Olisi mielenkiintoista tietää paljonko tulisi takkiin jos edes osittain autoilusta luovuttaisiin. Vakuutukset, menovedet, tieinfra, korjaamot ja kaikki muu autoiluun liittyvä verotettava… paljonko tekee?
 
vierailija
Minulla on sivistyksessä aukko, olisiko täällä joku jolla ei olis? Olisi mielenkiintoista tietää paljonko tulisi takkiin jos edes osittain autoilusta luovuttaisiin. Vakuutukset, menovedet, tieinfra, korjaamot ja kaikki muu autoiluun liittyvä verotettava… paljonko tekee?
Kahdeksan miljardia euroa.
Liikenteen verotuotto on merkittävästi suurempi europotti kuin valtion tulovero palkoista ja eläkkeistä, joka on noin kuusi miljardia euroa.
 
  • Vau!
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä