NYT SEN aloituksen teen ;) Kinkun sulamisesta :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KINKKU
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

KINKKU

Vieras
Meidän pitää paistaa tuo vajaa 7kg:n kinkku keskiviikoksi niin että iltapäivällä viiden aikoissa olisi syötävää. Eli yöllä täytyy laittaa uuniin että ehtii jäähtyäkin vähän.
Mutta koskas otan sen sulamaan jääkaappiin? :)

Ja joo, en viitsinyt googlettaa :p

No meillä menee leivinuuniin aaton vastaiseksi yöksi. Kinkku painaa vähän yli 9kg. Jääkaappiin se otetaan lauantai aamuna. Ja pöydälle nostetaan aatonaattoaamuna. Sitten illalla uuniin.

Meille tulee jouluvieraita aatonaattona syömään jouluruokaa niin pitää siksi paistaa jo aatonaatoksi.

Eli sunnuntaina jos ottaisin niin varmaan kerkeisi sulaa? Kuinka kauan yleensä pitäisi olla huoneenlämmössä ennen uuniin laittoa? Onko siinä joku sääntö?

Meillä ennen miehen vastuulla ollut tämä kinkku homma mut nyt kun on uudessa työssä niin jää minun vastuulle ja tuntuu että näen nyt jo painajaisia siitä miten kinkku epäonnistuu :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Meille tulee jouluvieraita aatonaattona syömään jouluruokaa niin pitää siksi paistaa jo aatonaatoksi.

Eli sunnuntaina jos ottaisin niin varmaan kerkeisi sulaa? Kuinka kauan yleensä pitäisi olla huoneenlämmössä ennen uuniin laittoa? Onko siinä joku sääntö?

Meillä ennen miehen vastuulla ollut tämä kinkku homma mut nyt kun on uudessa työssä niin jää minun vastuulle ja tuntuu että näen nyt jo painajaisia siitä miten kinkku epäonnistuu :D

No meillä se otetaan huoneenlämpöön aatonaattoaamuna ja uuniin menee illalla.

Minä antaisin sulaa 4 vrk eli ottaisin huomenna viimeistään ja sitten tiistaina aamupäivän aikana huoneen lämpöön. Kinkku säilyy sulanakin useita päiviä et älä jätä viime tippaan! Jos jätät sunnuntaihin sulatuksen aloituksen niin kiire tulee. Ja kinkusta tulee kuiva, jos kepulikonstein yrität sulattaa.

Alkuperäinen kirjoittaja alaston sydän:
Minä antaisin sulaa 4 vrk eli ottaisin huomenna viimeistään ja sitten tiistaina aamupäivän aikana huoneen lämpöön. Kinkku säilyy sulanakin useita päiviä et älä jätä viime tippaan! Jos jätät sunnuntaihin sulatuksen aloituksen niin kiire tulee. Ja kinkusta tulee kuiva, jos kepulikonstein yrität sulattaa.

Koetankin välttää nyt niitä kepulikonsteja :D Kun vaan tietäisin mikä olisi se oikea ja hyvä tapa.
En tosiaan ole tälläisestä asiasta ennen joutunut huolehtimaan :/

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
kannattaa laittaa se kinkku uuniin tiistaina kun menet nukkumaan, niin on aamulla valmis ja sun ei tarvi sitten kuin kuorruttaa se keskiviikkona.... Tai paistat sen jo tiistaina päivällä...

Mites ne meni sitten ne paistotunnit?

Kinkun sisälämpötila ennen uuniin laittoa n. +10 astetta, paistotunnit 1½ tuntia eka kilo ja sit 1 tunti per loput. Eli 7 kg kinkulle 7½ tuntia ja +125 astetta. Kuorrutus +250 asteessa, kun nahka poistettu.

Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
Oi kiitos. Tuo onkin hyvä linkki. Heti löysi paikkansa suosikeista :)

Siinä oli minusta tosi hyvät ohjeet tällaiselle tumpelollekin, joka ei itse kinkkua syö :D

Minä kyllä syön mutta mielelläni jonkun muun valmistamaa :D Nyt on hurjat paineet kun vastuu jää minulle. Vieraat saa sitte syödä pelkkiä laatikoita ja perunoita jos epäonnistun ;) :D

Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
Oi kiitos. Tuo onkin hyvä linkki. Heti löysi paikkansa suosikeista :)

Siinä oli minusta tosi hyvät ohjeet tällaiselle tumpelollekin, joka ei itse kinkkua syö :D

Minä kyllä syön mutta mielelläni jonkun muun valmistamaa :D Nyt on hurjat paineet kun vastuu jää minulle. Vieraat saa sitte syödä pelkkiä laatikoita ja perunoita jos epäonnistun ;) :D

Ja minun pitää valmistaa vaikken syökään.. Tai no pitää ja pitää, ex ja lapset sitä syövät ja mielelläni teen, kun ex kerran on kinkun ostanut, mutta menee vähän harjoitteluksi :laugh:

Hyvä siitä tulee! :)

Yhteistyössä