Nyt selvisi meidän "maitoallergia"..

Kirjoitteli joku kuukausi sitten tytön allergiaepäilyistä. Tyttö oli silloin 5kk. Meillä kokeiltiin siis kotona maidoton-munaton imetysdieettiä. Silloin tytön kiinteisiin kuului peruna, porkkana, maissi, mustikka, persikka ja ruusunmarja (+ kaupan persikka- ja ruusunmarjasoseissa oleva viinirypäle). Tuolla dieetillä ei ollut minkäänlaista vaikutusta ihottumaan.

Ihmettelin sillon kun tuo ihottuma sinnikkäästi vaan nousi ja laski, teki mitä vaan. Kortisonia ja ataraxia kului.. No kevät koitti ja iho-oireet helpottuivat huomattavasti (eivät kuitenkaan hävineet). Käytiin myös allergialääkärillä, joka totesi että niin kauan kun viljat, kananmuna ja maito käy, niin lääkäriä ei allergioiden selvittämiseen tarvita. Tietty on eri asia jos jokin ruoka tekee pahat oireet.

Noihin aikoihin tyttö alkoi myös nirsoilla ruoan kanssa ja tytölle kelpasi välillä vain bonan kasviksia soseena :headwall: (peruna-porkkana-maissi) ja persikka. Tyttö jätti myös pullon pois. Nykyäänkin maito kelpaa vaan tissistä (nokkamukista juo vettä EI maitoa). No onneksi nykyään tuo ruokalista on jo vähän laajentunut :eek:

Mutta ihan hyvä oli tuo kun tyttö jätti nuo muut soseet pois, koska kun kokeilin uudestaan mustikkaa, niin sepä teki ihan kunnon iho-oireet. Ja kun olen yrittänyt laajentaa tuota hedelmäsose valikoimaa niin epäsopivaksi on varmasti todettu nyt myös päärynä, joka teki myös suolisto-oireita ( 2 päivää ripulia ja sekalaisia mahaoireita ) . Melko varmasti tyttö on myös allerginen mangolle, kukkakaalille, kalalle. Täytyy vielä varmistaa tuo kala ja kukkakaali.

Mietin tässä, että olisikohan mitään välipalaa/jäkiruokaa jota voisin itse tehdä ja jota voisi kokeilla seuraavaksi. Hedelmäsoseista käyvät tällä hetkellä siis vain persikka ja aprikoosi. Kypsyttää nuo kaupan soseet. Lihat ja viljat on tähän mennessä kaikki käyny. Tyttö on vaan aika nirso noiden ruokien kanssa.

Harmittaa myös kun tuo yksi pahis (mustikka) löytyikin niin läheltä, oltaisiin varmaan vältytty dieetiltä + inhottavalta kutinalta jos olisin ollut tarkempi noissa uusien kiinteiden aloituksissa.. :headwall:
 
Meillä ja aika monella muulla lapsi oppii jo vähän itsekin hylkimään niitä, mitkä ei sovi. Jos yritän väkisin tai jotenkin huijaamalla jatkaa kokeilua, oireet tulee melko varmasti ennemmin tai myöhemmin. Kannattaa siis olla tarkkana siitä, mikä maistuu ja mikä ei. Ehkäpä lapsella on lisänä vielä se maitoallergia, jos kerran pontavasti siitäkin kieltäytyy ja juo mielummin vain rinnasta?
 
Tyttö ei juo pullosta/nokkamukista lypsettyä maitoakaan. Pääasiassa sitä ollaan tarjottu. En muista millon meillä olisi ollut kaupan korviketta. Ja tyttö tavallaan kieltäytyy pullosta nauramalla ja leikkimällä pullolla. Ihan kuin ei ymmärtäisi, että sielläkin voi olla maitoa :eek: Ja ilme on aivan aidon hölmistynyt/tyrmistynyt kun hoksaa että se todella on maitoa..
 
Illalla kun itsekseni mietin noita mahdollisia allergioita, niin huomasin et eihän tuo todellakaan oo varmaa etteikö neiti olisi myös maidolle allerginen. Kun se mustikka kummitteli koko imetysdieetin taustalla, niin eihän kokeilu anna mitään tulosta. :headwall:

Mietin myös, että kannattaakohan kokeilla tuo imetysdieetti uudestaan. En mielelläni lähde nyt lääkäriin, kun iho on nyt hyvässä kunnossa, eikä tytöllä ole mahavaivaa. Täysin oireeton tyttö ei ole koskaan ollut, mutta oireet on ollu nyt niiin lieviä (Iho rasvataan enää pari kertaa viikossa ja samalla ehkä joutuu laittamaan pariin pieneen läikkään kortisonia. Tyttö ei juurikaan raavi itseään yöllä, joten ataraxiakaan ei olla käytetty pitkään aikaan), että jotenki laiskottais kokeilla tuota dieettiä ja varata lääkäriaikaa. Mitä meiltä ootte?

En ole koskaan tyrkyttänyt enempää kuin pari lusikallista noita ruokia joita tyttö ei halua syödä. Pitäähän lastakin kunnioittaa, eikä väkisin syöttää. Olen itse myös aika nirso ruokien kanssa, niin en millään halua tyrkyttää jotain mikä ei maistu. Ja tähän asti ollaan pärjätty hyvin näin.
 
Jos mä olisin sinä, kokeilisin vielä kertaalleen sitä maidoton + munaton imetysdieettiä esim. noin pari viikkoa nyt kun ei ole se mustikkapahis kummittelemassa. Oli tulos mikä tahansa saat sen jälkeen ainakin mielenrauhaa itsellesi eikä tarvii myöhemmin "jossitella" niin paljon =) Varaa aikaa lääkärille, jos alkaa näyttää siltä että dieetillä on vaikutusta. Jos kyseessä on maitoallergia, maito/rintamaito on niin olennainen osa pienen lapsen ruokavaliota että maitoallergia on hyvä "saada kiinni", jotta maitoproteiini ei jatkuvasti ärsytä elimistöä.

Yksi mahdollisuus toki on että nykyisten iho-oireiden takana voi olla toki jokin muukin lapsen syömä tai sun syömä... Tai nyt ilmenevä kortistonia tarvitseva ihottuma on "pelkkää atopiaa".

Jatkuvaa salapoliisin työtähän tämä on. Erinomaista on että olette päässet jo huomattavan hyvään tilanteeseen. Tsemppiä!
 
veikkaisin kans riisiallergiaa? meillä nimittäin on ja siks monet valmiit soseet ei käy. esim mustíkkasoseissa on riisitärkkelystä,samoin kukkakaali,kala,mango (?) mut tuli tämmöinen mieleen.
persikka,päärynä ja aprikoosi on tapiocalla. päärynä saattaa joillain toimia luumun tavoin.
 
Tyttö syö kyllä riisiä ja mielestäni oireita ei ole ollut. Puuro aloitettiin riisihiutaleilla (kun muut ei maistunu ja suu pysyi kiinni muille puuroille lähes kuukauden) .

Nyt meillä vasta rumba pyörii kun tyttö on taas kuumeessa (oli viimeksi viikko sitten) ilman mitään näkyvää syytä. Lisä mausteena vielä sellainen ilo uutinen, että tytön serkkupoika, joka on ollut meillä päivähoidossa on mahataudissa joka mahdollisesti voi olla rota-virusta. Ou Jee!! Ja helmenä vielä kun serkku oksensi meillä perjantaina ennen kotiinlähtöä, niin kun olin pesemässä poikaa ja vaihtamassa omia oksennusvaatteita oli meidän neiti ryöminy tuohon oksennukseen ja onnellisena loiskutteli siinä..

Oli pakko purkautua!!! :headwall:

Eli mahatautia tämän kuumeilun päälle odotellessa, kun nyt minä ja mies pysyttäis terveenä!!
 
Voi ei, toivottavasti nyt ei enää se oksennustauti iskisi. Allergioiden selvittely on oikeasti todella turhauttavaa ja turhauttavaa puuhaa, mutta kyllä siihen tottuu. Kannattaa pitää sellaista oire/ruokapäiväkirja, se helpottaa omaa pähkäilemistä jälkikäteen. Mä jättäisin kokeeksi sen maidon ja munan pois, ne on kuitenkin ne yleisimmät allergian aiheuttajat. Samalla välttelisin myös niitä, mitkä lapselle niitä oireita selkeästi aiheuttaa.
 
Kannattaa munkin mielestä vielä tarkkailla tuota riisiallergiaa. Meillä myös aloitettiin riisipuurolla, ja tuntui sopivan useita viikkoja. Mutta kun lisättiin siihen tuo valmis mustikkasose (riisitärkkelyksellä ) , niin siitä alkoi oireilu. Itse olin sokea tuolle riisiallergia-mahdollisuudelle sillä seurauksella, että valvottuja öitä oli sitten yhteen ikävuoteen asti, ennen kuin prick-testi paljasti riisiallergian (onneksi paljasti!). Yövalvomiset loppuivat kuin seinään. En vielä tänä päivänäkään tiedä johtuiko tuo riisiallergian "puhkeaminen" siitä, kun riisiä tulikin päivässä enemmän, jolloin lapsen sietokyky ylittyi vai onko riisitärkkelyksen koostumus jotenkin erilainen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
meillä esikoinen sieti nannia, mutta maitoallergia puhkesi lehmänmaidon myötä. tätä on lääkärikin ihmetellyt ja epäillyt, että miten voi sietää toista ja toista ei..
Kuulostaa kyllä kummalliselta, koska maitoallerginen on allerginen maitoproteiinille ja molemmissa noissa sitä on (Nanissa ja tavallisessa maidossa). En yhtään ihmettele sitä, että lääkäri ihmettelee.
 
Mä olen kuullut, että tavalliseen maitoon siirtyminen on yksi kohta, jossa maitoallergia saattaa "puhketa" tai tulee esille. Olisiko niin että korvikkeen maitoproteiini on käsitellympää kuin tavallisen maidon maitoproteiini ja siksi joillakin siedetympää?

Samaa ilmiötä saattaa tapahtua kun aletaan antaa korviketta täysimetetylle. Lapsi on saattanut sietää maitoproteiinia äidin syömänä rintamaidon kautta mutta ei siedä korvikkeen maitoproteiinia suoraan annettuna. Joillekin on käynyt silloin niin, että allergisoitumisen jälkeen lapsi ei siedä enää maitoproteiinia rintamaidonkaan kautta. Tarinoita on monenlaisia.

Voihan olla että jotain hyvin pientä oiretta on saattanut olla ennen tavallista maitoa ja vasta tavalliseen maitoon siirtyminen on "räjäyttänyt pankin"... Sen jälkeen ei sitten yleisimmin siedä maitoa missään muodossa.

Kuinka muuten annas00:lla menee?
 
Olen kuullut minäkin noita juttuja, että allergia on puhjennut tai tullut selkeästi esille, kun on siirrytty tavalliseen maitoon korvikkeelta.Korvike on kai jotenkin pidemmälle käsiteltyä. Joskus saattaa olla, että oiretta allergiasta on pieni muotoisena ollut jo pidempään, lapsi on kärsinyt alkuun "koliikista" ja sen jälkeen vaan ollut huono nukkuja jne. Usein kuulee myös, että täysimetetylle on allergia puhjennut kun saa korviketta jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Olen kuullut minäkin noita juttuja, että allergia on puhjennut tai tullut selkeästi esille, kun on siirrytty tavalliseen maitoon korvikkeelta.Korvike on kai jotenkin pidemmälle käsiteltyä. Joskus saattaa olla, että oiretta allergiasta on pieni muotoisena ollut jo pidempään, lapsi on kärsinyt alkuun "koliikista" ja sen jälkeen vaan ollut huono nukkuja jne. Usein kuulee myös, että täysimetetylle on allergia puhjennut kun saa korviketta jne.
Tuosta imetyksestä sen verran, että minulla on molemmat lapset olleet semmoisia maitoallergikkoja, että rintamaidolle eivät reagoi, mutta maitoproteiinia suoraan annettuna eli korvikkeena eivät kestä. Imetän siis ja minulla ei ole ruokavaliossa mitään rajoitteita eli äidinmaidon kautta kestävät maitoa, mutta pullosta ei.
 
toki korvike on käsitellympää =) ja siksi varmaan sietikin, enää ei siedä yhtään. joko iski vatsatauti, tai viimeisimmän maitokokeilun ansiosta (lääkäri kehoitti koettamaan) lapsi on ripuloinnut 4päivää, ja 3 päivää olu käytännössä syömättä mitään.. ja lisäksi uutena on kananmuna, vaikka ikää kun tulee lisää niin näiden pitäisi kuulemma helpottaa :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
toki korvike on käsitellympää =) ja siksi varmaan sietikin, enää ei siedä yhtään. joko iski vatsatauti, tai viimeisimmän maitokokeilun ansiosta (lääkäri kehoitti koettamaan) lapsi on ripuloinnut 4päivää, ja 3 päivää olu käytännössä syömättä mitään.. ja lisäksi uutena on kananmuna, vaikka ikää kun tulee lisää niin näiden pitäisi kuulemma helpottaa :headwall:
Minkä ikäiselle maitoallergikolle lääkäri kehoitti kokeilemaan maitoa? Toivottavasti oisi tuo kuitenkin "vaan" vatsatautia. Oireet sopisivat siihenkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ahmutar:
Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
toki korvike on käsitellympää =) ja siksi varmaan sietikin, enää ei siedä yhtään. joko iski vatsatauti, tai viimeisimmän maitokokeilun ansiosta (lääkäri kehoitti koettamaan) lapsi on ripuloinnut 4päivää, ja 3 päivää olu käytännössä syömättä mitään.. ja lisäksi uutena on kananmuna, vaikka ikää kun tulee lisää niin näiden pitäisi kuulemma helpottaa :headwall:
Minkä ikäiselle maitoallergikolle lääkäri kehoitti kokeilemaan maitoa? Toivottavasti oisi tuo kuitenkin "vaan" vatsatautia. Oireet sopisivat siihenkin.
vajaa 2v:lle, ja ikinä ei ole hänelle niin rajuja oireita tullut kun kuopukselle, niin sillä olllaan pari kertaa kotona saatu koettaa varoen että mitä käy
 
Heips! Meillä mennään aika ryminällä johonkin suuntaan, en tiedä minne. Oltiin reilu viikko mummolassa ja en oo nyt pitkään aikaan käyny netissä. Olen ihan pihalla nyt näistä ruuista mikä käy, mikä ei.. Tuntuu ettei olla edetty uusien ruokien kanssa minnekään moneen kuukauteen. Mulla on myös sellainen tunne et tyttö ei reagoi maitoon (eikä muihinkaan ruokiin) äidinmaidon kautta.

Mulla on sattunu välillä niin pahoja ajattelemattomuus kämmejä tytön ruokien kanssa ja olen ihan pihalla mikä käy, mikä ei. Laitoin ajattelematta sen kummemmin broilerisoseeseen cyrrya ja valkopippuria ihan vähän ja en tiedä tekikö se taas ihottumaa. Pitäis melkein nollata koko ruokavalio pelkkään maissiin (oletan et käy koska tyttö syö sitä melkein kaikissa ruoissa), et sais jotain selkoa tähän. Eli tyttö syö

perunaa-porkkanaa-maissia-riisiä-persikkaa-kauraa-nautaa-possua-broileria

Varmoja EI ruokia on päärynä, mustikka ja kala. Kokeilun alla banaani (olen melko varma ettei käy), ruusunmarja, vehnä, kukkakaali, parsa, aprikoosi, maito, mausteet.. En kyllä nyt kaikkia muista..

Mie epäilen eniten sellaisia ruokia joista tyttö on kieltäytyny itse (esim. banaani, nanni ja mustikka). Yksi esimerkki on myös vauvojen persikkajugurtti jota tyttö söi eka kerralla riemusta hihkuen ja sen jälkeen ei ole juurikaan maistunut. Ihottuma kukkii poskissa ja polvitaipeissa. Mahaoireita on tehnyt tähän mennessä vain päärynä (oletan että päärynä kerran).

Maanantaina on onneksi lääkärineuvola ja ne on luvannu, et päästään kokeisiin kun alkaa olla näyttöä allergioille. Soitin sinne jo viime maanantaina, mut terkkari ei osannu oikein mitään sanoa. Onneksi siellä on hyvä lääkäri joka on ottanu tähän asti kaikki ihan tosissaan ja näköjään myös tietää jotain allergioista.

Tänään mulla tuli hätähätähätä, kun tyttö on roikkunut pari päivää tissillä ja maito meinaa käydä vähiin. Yleensä tyttö on päivisin niin touhukas, ettei jouda tissille :) Nyt haluaa koko ajan maitoa ja tuntuu et maito on oikeasti vähissä. Mitä mie annan neidille jos mulla loppuu maito?! Vettäkö? Pakkasessa taitaa olla yksi pussi (~100ml) lypsettyä maitoa, mut eihän tuo pitkälle vie.. Mietin jo et pitääkö soittaa jollekki imettävälle kaverille et oiskos meille vähän maitoa.. En missään tapauksessa halua antaa korviketta kun nyt on jo niin mahdotonta saada tyttö pullolle. Eipä huvita enää enempää todistella et joo pullomaidosta tulee huono olo. Päinvastoin..

Tässäpä meidän kuulumisia. On kyllä mahtavaa kun netistä löytyy tietoa ja tukea kun muualta on vaikeaa saada..
 
Meillä ei sovi persikka, eikä riisi. Persikasta tuli hirveän kukkiva iho poskiin ja riisistä vielä lisäksi tosi levottomat yöt.. Kokeiluista on nyt jo reippaasti aikaa, etten tiedä sopisiko jo..

Ikinähän ei voi sanoa, kenelle sopii mikäkin, mutta kyllä mäkin tuosta riisistä lähtisin. On ihmeen sopimaton ruoka monelle, vaikka yleisesti pitäisi olla hyvinkin siedetty...

Varautuisin sinuna siihenkin,e ttä testit eivät luotettavaa tulosta anna. Tällöin suosittelen nollaamaan tilanteen mahdollisimman nopeasti, ennen kuin annat montaakin sopimatonta päällekkäin ja soppa on valmis.. Pidätkö oire- ja ruokapäiväkirjaa? Meillä ainakin ollut tällä taipaleella korvaamaton apuväline.
 
Aloitan taas uudestaan tuon päiväkirjan pidon. Toki seurailen tuon riisin sopivuutta. Se vain epäilyttää kun tytön herkkuruoissa on riisiä. Ja näiden syömisestä ei kieltäydy (Bona kasviksia ja riisihiutalepuuro). Tietenkään se ei kerro koko totuutta, mutta kumminkin nyt epäilen ihan ensimmäisenä maitoa. Tyttö saatiin välillä lähes oireettomaksi peruna-porkkana-maissi-riisi-persikka ruokavaliolla. Silloin kokeiltiin kalaa, päärynää ja mustikkaa vuorotellen. Ja kaikki nämä osoittautui pahiksiksi. Naudanlihasta ja kaurasta ei saanut oireita. Nyt yritetään taas saada tytön iho rauhoittumaan, viimeisimmän ruokakämmin jälkeen. Viimeksi kokeilin liian nopeasti mausteita(vahingossa), jugurttia ja banaania. Luulen ettei näistä edellisistä mikään sovi.

Meillä tyttö syö hedelmäsoseista vain persikkaa. Olis kiva laittaa puuron kanssa jotain tuoretta/pakastemarjoja tai omatekoista sosetta, mutta veilä ei olla löydetty sopivaa. Aina vaan saa kuskata kaupasta tuota persikkasosetta =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Jos oma maito meinaa käydä vähiin, osta apteekista erityiskorviketta, joka on tarkoitettu maitoallergisille. Niitä saapi ihan ilman reseptiä!
Onneksi tosiaan saa. Toisaalta me ehkä tarvittais vain vähän lisämaitoa silloin tällöin. Tytölle syntyi serkku pari päivää sitten, ja hänen äidillä on tullut maitoa todella paljon (luovuttaa sairaalaankin) , niin pitää kysyä et saataisko pari desiä hätävaraksi.. Tuo apteekin korvike on melko hintavaa ostaa hätävaramaidoksi..
 
Moi!
Anna tytön tankata vaan niin rinnat osaa nostaa tarjonnan kysyntää vastaavaksi B) Rinnat voi tuntua tyhjiltä, mutta totuushan on että maitoa muodostuu koko ajan lisää kun lapsi syö. Samalla lapsi saa paljon rasvaista täyttävää takamaitoa. Muutamassa päivässä rinnat oppivat uuteen rytmiin ja lapsi rinnalta kerralla tarvitsemansa määrän ja käynnit saattavat taas harveta. Lapsi siis tilaa tiheällä syömisellä itselleen lisää maitoa :attn:

Tsemppiä allergiaselvittelyihin :hug: Meillä rämmitään samassa suossa :| Tosin nyt helpottaa jostain suunnasta sillä vuoden tauon jälkeen meille käy maito B)

Pumpkin ja tyttö 2 v
 
Niimpä, näinhän se on :) Meidän neiti tahtoo välillä käydä kuumana kun maitoa tulee hitaammin. Mulla on alusta asti ollu ongelamana et maito "jakaantuu" päivällä huonosti. Eli aamulla on paljon ja ilta/yö tankkauksella tahtoo käydä vähiin (siis helposti heruva kerta-annos on liian pieni ja tytöllä menee hermot kun pitää tehdä enemmän töitä että saa maitoa) . Ja lypsyn kanssa myös ongelma eli pumpulla ei heru ja tyttö ei juo pulloa =)

Huomenna on onneksi vihdoin lääkäriaika tosi mukavalle lääkärille. Toivottavasti se tuo helpotusta. Niin ja piti sanoa, et me ollaan opiskelijaperhe, joten en aivan mielelläni osta ihan kaiken varalta tuota apteekin maitoa. Toki HETI jos lapsen etu vaatii sitä. Mut en ihan kaiken varalta kaappiin.

Ja ensi viikolla aloitan taas itse soseiden teon. Jätän vähäksi aikaa myös tuon riisin pois, niin nähdään vaikuttaako. Ihanaa päästä taas itse tekemään soseita. Ollaan oltu nyt reissussa ja sitä ennen meillä oli päivällä hoidossa tytön serkkupoika 6.30-15, niin en vaan jaksanu.. Ja helppoa ostaa sosetta kun lähikaupassa on perus soseet 15 snt /prk ;)
 

Yhteistyössä