nyt se on varmaa me muutetaan japaniin. jee!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Osaka, maan kolmanneksi suurin kaupunki, on kaoottinen neonvalomeri. Paras kulkea suosiolla ihmisvirtojen mukana. En voi edes istahtaa kahvilaan: kaikkialle pitää jonottaa."

[QUOTE="Erika";24483246]Menetkö itsekkin töihin Japanissa vai vaan kotiin oleskelemaan? Olen itsekkin ollut kaksi vuotta tutkijana Japanissa.[/QUOTE]

menen töihin, mutten heti. minullakin on jo vakituinen paikka tiedossa. :)

[QUOTE="vieras";24483249]Heh, suomessa asuva japanilainen arvostaa suomea enemmän kuin kotimaataan :) Mutta lykkyä tykö![/QUOTE]

ja miksiköhän olisi näin? älytön väittämä. kateus paistaa läpi.

Mulle shanghaikin oli liikaa - ei ehkä kultuurimielessä. Vaan se ihmismassa. Aina, ikuisesti ja joka puolella. Ikinä ei ole hiljaista. Kun astut ulos ovesta kymmenen ihmistä törmää sinuun. Jatkuvaa pujottelua ja väistelyä - jonoja ja ruuhkaa. Massaliikettä...

Menee viikon kaksi... mutta kun asut kuukausia tuolla ja yrität hoitaa normaalia asioita kuten kaupassa käynti. Eli ap, toivottavasti jouluruuhkat kaupoissa on sulle mieleen, koska se on tuolla arkipäivää.

[QUOTE="vieras";24483299]jo on kateutta palstalla (ei tosin mitään uutta), hyvä jos juuri kukaan oikeasti onnittelee teitä, joten ajattelinpa tehdä niin. onnea vaan, hieno juttu![/QUOTE]

Kateutta? Mitä kateutta se on jos on jo 10 vuotta kiertänyt maailmaa ja tuo ap:n kommentti suomesta sotii kovasti - vallankin Japanin kultuurin kanssa, joka on - hmm miten sanois-äärimmäisen sulkeutunut ja rasistinen.

Eli ap ei nyt ihan taida tietää mihin on menossa... Ei suostunut vastaamaan millaisilla reissuilla on tuolla aiemmin ollut, onko asunut pitempään, vai perustuuko lyhyisiin visiitteihin.

Mulle shanghaikin oli liikaa - ei ehkä kultuurimielessä. Vaan se ihmismassa. Aina, ikuisesti ja joka puolella. Ikinä ei ole hiljaista. Kun astut ulos ovesta kymmenen ihmistä törmää sinuun. Jatkuvaa pujottelua ja väistelyä - jonoja ja ruuhkaa. Massaliikettä...

Menee viikon kaksi... mutta kun asut kuukausia tuolla ja yrität hoitaa normaalia asioita kuten kaupassa käynti. Eli ap, toivottavasti jouluruuhkat kaupoissa on sulle mieleen, koska se on tuolla arkipäivää.

Shanghaissakin on muitakin (rauhallisempia) paikkoja kuin vaikka Nanjing lu, jossa turistit pyörivät. Ja kiinalaista kulttuuriahan Shanghaissa ei nää nykyään nimeksikään.

[QUOTE="muumi";24483337] Eli ap ei nyt ihan taida tietää mihin on menossa... Ei suostunut vastaamaan millaisilla reissuilla on tuolla aiemmin ollut, onko asunut pitempään, vai perustuuko lyhyisiin visiitteihin.[/QUOTE]

Vaikeuksia lukea? AP: "4 kertaa yhdessä ja itse olin lukioikäisenä puoli vuotta vaihtarina. tuttu maa meille. en usko, että kulttuurishokkeja tulee sen pahemmin, koska meillä on paljon japanilaisia ystäviä, jotka eivät käännä selkäänsä meille. siinä suhteessa asemamme on hyvä."

[QUOTE="Tutu";24483340]Shanghaissakin on muitakin (rauhallisempia) paikkoja kuin vaikka Nanjing lu, jossa turistit pyörivät. Ja kiinalaista kulttuuriahan Shanghaissa ei nää nykyään nimeksikään.[/QUOTE]

Juu, ei Shanghai olekaan Kiinaa - vaikka siellä sijaitsee. Mutta kyllä sitä porukkaa on kuin pipoa sivummallakin, kun aletaan verrata Suomen tasoa väkimäärässä.

En tiedä mikä sun rauhallisuus sitten on. Itse olen tota maata kolunnut 4 vuotta ja mun mielestä sieltä ei juuri rauhallista paikaa löydy, siis jos puhutaan vaikkapa ruokakaupassa käynnistä. Kyllä ne on pääsääntöisesti yhtä täyteen ammuttuja kuin meillä Prisma joulun alla.

Vaikeuksia lukea? AP: "4 kertaa yhdessä ja itse olin lukioikäisenä puoli vuotta vaihtarina. tuttu maa meille. en usko, että kulttuurishokkeja tulee sen pahemmin, koska meillä on paljon japanilaisia ystäviä, jotka eivät käännä selkäänsä meille. siinä suhteessa asemamme on hyvä."

Pahoittelen - kattos kun tuo päivitys oli tullut samaan aikaan kun kirjoitus täällä kesken... mutta joo. Kuka mistäkin tykkää - ja mitä valtiota pitää niin upeana.

Se että ap:n ystävät eivät käännä selkää heille - ei tee kansasta kokonaisuutena parempaa. Kyllä tuo maa on rasistisin missä olen ikinä ollut. Ja sairaalla tapaa sisäänpäin kääntynyt

Onnea kovasti. Toivottavasti kaikki menee hyvin :)

Ystäväni asuu myös Japanissa. Hänellä on ollut pahoja masennusjaksoja, kun mies tekee pitkää päivää ja ystäväni ei ole onnistunut tutustumaan kenenkä kanssa.
Sulla on sentään lapset mukana ja keksitte ja koette varmasti kaikenlaista kivaa.

[QUOTE="muumi";24483337]Kateutta? Mitä kateutta se on jos on jo 10 vuotta kiertänyt maailmaa ja tuo ap:n kommentti suomesta sotii kovasti - vallankin Japanin kultuurin kanssa, joka on - hmm miten sanois-äärimmäisen sulkeutunut ja rasistinen.

Eli ap ei nyt ihan taida tietää mihin on menossa... Ei suostunut vastaamaan millaisilla reissuilla on tuolla aiemmin ollut, onko asunut pitempään, vai perustuuko lyhyisiin visiitteihin.[/QUOTE]

Kateuttapa hyvinkin. Eiköhän ap tiedä vallan hyvin mihin hän on menossa.

Vaikka te muut kuinka yritätte hänen valintaansa nyt haukkua. :D :D

[QUOTE="1234";24483196]Takaisin kotimaahan palatessa iskee myös kulttuurishokki. Kun on asunut ulkomailla, näyttää kotimaa pakostikin erilaiselta. Vaikka kotimaahan kaipaisikin muualla asuessaan, ei paluu silti ole helppo. Itse selvisin Suomeen paluusta suhteellisen lyhyellä kulttuurishokilla.[/QUOTE]

Mulla kulttuurishokki viimeksi Suomeen palatessa oli tosi suuri ja kesti melkeen vuoden jollain tasolla. Mutta kaikkeen sopeutuu, siitten Suomessakin ehdin viihtyä vuoden, nyt olen taas valmis ulkomaille.

Iloista ulkosuomalaisen elämää ap, kannattaa varautua siihen, että jonkinlainen shokki/masennus tms saattaa iskeä, mutta kyllä se ulkomailla asuminen aina avartaa ja antaa perspektiiviä. Goko?n o inorimasu!

Yhteistyössä