Nyt se on sitten päätetty.

Fleur de la Cour
Yhden lapsen äiti olen, en toki aikoinaan omasta päätöksestäni enkä miehenkään, koska elämä päätti meidän puolesta, että lapsiluku jää tähän. Näin on sitten eteenpäin menty. Kovasti nautimme lapsesta, olemme tottuneet jo olemaan yksilapsinen perhe. Yhteiskunta oli meitä vastaan kovastikin aina ekaluokkaan asti, syytteli aina kaikista ongelmista lapsen ainokaisuutta, mutta nyt kun lapsi on jo isompi niin sellainenkin on unohtunut. Kustannukset on tosiaan vaan yhdelle lapselle eikä rahasta ole huolta ja jää jopa johonkin kivaankin. Yhdessä perheenä pystymme harrastelemaan kaikkea sellaista mitä ei varmaankaan tulisi harrastettua jos olis enemmän lapsia. Jokaisella on yhteisen ajan lisöksi omaa aikaakin joskus ja parisuhteelle saamme järjestettyä helposti aikaa. Hääasiaan en osaa sanoa, aikanaan menimme itse nuorena naimisiin ja vanhempamme maksoivat häämme, äskettäin vietimme pikkuiset 10-vuotishääpäiväjuhlat ystävien kesken ja niihin tein ruuan itse ja kipaisin Tallinnassa hakemassa kuoharit.
 

Raha on hutera perustus avioliitolle. Pääosaa naimisiinmenossa tulisi esittää vihkivalat ja niiden antajat. Sen kuuluisi olla niin tärkeää että tavasta viis, tai sitten ne voisi jättää sanomatta.
Ja nykyäänhän voi jälkikäteen järjestää vaikka vuosipäivinä vihkivalojen uudistamisjuhlia joista voi tehdä kokonaisen hääjuhlan. Mutta periaatetta raha ei saisi syödä.
Lapsenteosta tai tekemättömyydestä rahanpuutteen vuoksi... suhteellista mutta pääasiallisesti pienellä tulee toimeen ja taloutta pyörittää jos mihin tahansa asiaan on polttava halu.
Voi sitä joka aikoinaan oravannahat keksikin!

Toivottavasti en ilkeältä kuulostanut, se ei ollut tarkoitukseni. Varmasti sinulla on kurja olo :hug:
Yritä jutella vielä miehesi kanssa.
 
minä
Oma äitini totesi tässä yksi päivä, että joskus hän miettii miksi ei tullut kolmatta lasta tehtyä, kun lääkärikin oli hänelle aikoinaan minun (kuopuksen) synnyttyä, että rouvalla tämä lastenteko sujuu niin helposti, että kai sitä sitten vielä kolmas on tulossa. Oli kuulemma silloin kahden pienen lapsen kanssa ollut vain sen verran väsynyt, että ei ollut kolmatta halunnut. No luonto päätti, että esikoinen (siskoni) kuoli koulumatkalla ja pahojen tulehdusten jälkeen äidilleni täytyi tehdä kohdunpoisti. Yksi lapsi (minä) jäin ja kovin olin aina kateellinen ystävieni sisarrusparville...

No tämä oli vain yksi kertomus. Jäi vain askarruttamaan äitini toteamus lopuksi, että harvemmin sitä tässä elämässä katuu sitä, että on lapsia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Elämä on täynnä valintoja.

Joku maksaa autolainaa, joku toinen ostaa senverran edullisen auton, ettei tarvitse autoa varten lainaa. Meidän auto maksoi hurjat 1800? ellen nyt ihan väärin muista. Tehtiin ihan perse homeessa töitä muutama kuukausi jotta saatiin irrotettua kaikki ylimääräinen, jotta saatiin hankittua auto.
Jos molemmat osapuolet ap:n tapauksessa haluavat lapsen, mutta toiselle osapuolelle raha on kynnyskysymys, niin suosittelen myymään nykyisen auton pois ja hankkimaan edullisemman tilalle.

Olen myös sitä mieltä, että mikäli molemmat haluavat lapsen, niin hääbudjetista voi tinkiä vaikka puolet pois, jolla voidaan kattaa jo kiva osa vauvan ensimmäisen vuoden kuluista. Lisäksi kun lasketaan tähän se auton vaihdosta kertyvä säästö, niin jo pötkitään pitkälle.

Mikäli lapsi on kaikin puolin terve, on vakuutuskin vähän kaksipiippuinen asia. Suomessa kunnallinen puoli nimittäin toimii kohtalaisen hyvin. Puhun ihan kokemuksesa, sillä meillä ei ole lapsella vakuutusta ja aina kun on hoitoa ja apua tarvittu, sitä on myös saatu. Emme aio vakuuttaa myöskään seuraavaa lasta, koska emme kos eitä tarpeelliseksi.

En todellakaan tunne/tiedä ap:ta sen enempää kuin hänen miestänsäkään, mutta näiden tekstien perusteella mies vaikuttaa hyvinki hankalalta ihmiseltä. Tai sitten mies yksinkertaisesti vain ei halua lisää lapsia ja syy on kyllä muualla, kuin rahassa tai mahdollisesti siinä ajassa, sillä ihan totta tuo raha ei ole kyllä esteenä, mikäli sitä ei esteeksi nostaa halua.

Ap:n perheen tulot ovat omiamme suuremmat, sillä te joudutte maksamaan korkeinta hoitomaksua ja me emme sitä maksa, koska tulomme jäävät ihan reippaasti sen rajan alle. Meillä silti on varaa tehdä toinen ja jopa kolmas lapsi, mikäli vielä sen kolmannenkin haluamme.

Mutta edelleen vaan toivon, että päädytte molempia tyydyttävään ratkaisuun, mikä se sitten ikinä onkin.

no me ollaan ihan siin rajoilla et just ja just joudutaan se maksamaan.. tosin meinaan sen lasketuttaa uudestaan. Nii olisha meil varaa vaikka mihin jos käteen jäiski sen verran miksikä ne kattoo ne tulot.

kylmä totuus on se et verot kun menee niin ei sillä nyt kovinkaan paljon juhlita.


hankala kyllä mies osaa olla.. onhan se savolainen ( tolla perustelee kaiken :D)

mutta joo, kyllä täs parempi mieli on itsellä jo ja kyllä kaikki viel parhain päin menee.

No jos meistä molemmat sitä lasta haluais niin oltaisi se jo tehty, mutta mies ei halua ja ei sitä yksinkään viiti alkaa "tehtailemaan"
 
Sun ukkos kuulostaa tosi omituiselta, anteeksi vain :whistle:

Siis ei lasta kun rahaa ei ole (??) mutta häihin pitäisi saada silti tuhansia euroja :eek:

Miten musta tuntuu että tuo on jonkunlaista suuruudenhulluutta, ylipäätään pistää joidenkin päivän pippaloiden takia haisemaan jumalaton määrä rahaa :x
 
voivoivoivoivoi
Miehellä on toki oikeus myös vaikuttaa siihen montako lasta teille tulee. Ja jos sulle on ok, ettei teille tule enempää lapsia eikä häitä, asia selvä. Mutta et sä täällä asiaa valittais, jos et niitä haluais!

Puhu nyt edes sen miehes kanssa sen verran, että saat suoran vastauksen: rahan puute, varsinkaan kun teillä sitä selvästikään ei ole, ei voi olla este toisen lapsen hankinnalle tai muulle tärkeälle asialle. 1) Kysy suoraan olisiko toinen lapsi hyvä, jos teillä ois rajattomasti rahaa, vai onko totuus se, ettei muuten vain halua. 2) Kysy haluaako todella niitä häitä? Jos miehesi vaatii saada pitää suuret häät, tulisi hänen myös osallistua säästämiseen.

Kuulostaa vaan niin tekosyiltä noi. Meillä on pitkään käytännössä vain mies tuonut rahaa taloon. Aivan hyvin tullaan toimeen. 1 lapsi on (juuri ja juuri täydellä maksulla hoidossa) ja uusi vauva on suunnitelmissa.

Sanoin jo aiemmin ja sanon uudestaan: mieti nyt hyvä nainen haluatteko miehen kanssa samoja asioita elämältä. Ei ole helppo repiä perhettä hajalle, eikä järkevää turhan päiten siihen ryhtyä. Parempi kuitenkin tehdä se nyt kuin vaikka 5 tai 10 vuoden päästä, jolloin lapsi on jo sen verran iso, että ottaa mahdollisen eron raskaammin ja jolloin sinä saatat olla liian vanhan lapsia enää saamaan.
 
:hug: En jaksanu lukee koko ketjua. Mut mä laittasin miehen vaihtoon. En luopuis lapsista miehen takia. Koska tavallaanhan sä luovut niistä tulevista lapsista joita käsittääkseni haluaisit, kun mies ei tahdo. Ja ainoona lapsena ei ole kivaa, aikuisenakaan. Nimim, kokemusta on ikävä kyllä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
:hug: En jaksanu lukee koko ketjua. Mut mä laittasin miehen vaihtoon. En luopuis lapsista miehen takia. Koska tavallaanhan sä luovut niistä tulevista lapsista joita käsittääkseni haluaisit, kun mies ei tahdo. Ja ainoona lapsena ei ole kivaa, aikuisenakaan. Nimim, kokemusta on ikävä kyllä.

Kyllä se nyt pahalta tuntuu, mutta kyllä mä sopeudun siihen että ainoaksi toi neiti jää. Ja kyllä noista ainokaisistakin hyviä ihmisiä on kasvanut.

Mut en aio kyl laittaa kiertoon miestä.

Jos häät lykkääntyy niin sit ne lykkääntyy. Tosin mulla alkaa olemaan jo parempi fiilis tän asian kanssa kun on saanu vähän pohtia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja No Huh:
Ja ukkoko teillä päättää yksin lopullisen lapsiluvun?
No ihan samalla tavalla jos mies haluis lisää niin en mä sen miehen takia niitä lähe tekemään et siinäkin mä yksin päättäisin et ei kiitos enempää.
Niin mutta se, että hän ei suostu edes nyt harkitsemaan asiaa ei ole oikein. Että hän ilmoittaa että rahan- ja ajanpuutteen takia ei tule vauvaa.

Sano hänelle että ajattele nyt lastasi. Jokainen (siis ihan joka ikinen) ainokainen, jonka tunnen, on toivonut ja toivoo edelleen sisarusta. Ja tosiaan, kyllä vanhemmat joutuvat ainokaista leikittämään ja viihdyttämään paljon enemmän, kuin joutuisivat jos lapsella olisi leikkikaveri.

Mäkään en tajua että ei ole varaa vauvaa, mutta isot hääjuhlat pitää saada. Tuossa tilanteessa yrittäisin ensin järkevällä keskustelulla (en narinalla tai painostuksella) saada oman kantani kuuluviin. Jos mies ei tajuaisi/välittäisi mun toiveesta, sanoisin että minä en sitten mene kanssasi naimisiin jos sinä et halua sitä lasta. En siis eroisi, mutta häät skippaisin. Periaatteesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja No Huh:
Ja ukkoko teillä päättää yksin lopullisen lapsiluvun?
No ihan samalla tavalla jos mies haluis lisää niin en mä sen miehen takia niitä lähe tekemään et siinäkin mä yksin päättäisin et ei kiitos enempää.
Niin mutta se, että hän ei suostu edes nyt harkitsemaan asiaa ei ole oikein. Että hän ilmoittaa että rahan- ja ajanpuutteen takia ei tule vauvaa.

Sano hänelle että ajattele nyt lastasi. Jokainen (siis ihan joka ikinen) ainokainen, jonka tunnen, on toivonut ja toivoo edelleen sisarusta. Ja tosiaan, kyllä vanhemmat joutuvat ainokaista leikittämään ja viihdyttämään paljon enemmän, kuin joutuisivat jos lapsella olisi leikkikaveri.

Mäkään en tajua että ei ole varaa vauvaa, mutta isot hääjuhlat pitää saada. Tuossa tilanteessa yrittäisin ensin järkevällä keskustelulla (en narinalla tai painostuksella) saada oman kantani kuuluviin. Jos mies ei tajuaisi/välittäisi mun toiveesta, sanoisin että minä en sitten mene kanssasi naimisiin jos sinä et halua sitä lasta. En siis eroisi, mutta häät skippaisin. Periaatteesta.

no pitää koittaa jutella uudestaan, mut tohon et "jos ei näin niin sit en suostu"-juttuun en kyllä lähe.


 
viersa
Mä kyl epäilen et mies ei halua häitä eikä lasta, raha on hyvä tekosyy. Meillä mies vaati suuret häät, mulle olis kelvannut pienemmätkin. En suostunut säästämään, sanoin et en omia rahojani pistä yhteen päivää mutta naimisiin olen valmis menemään vaikka maistraatissa ilman juhlia. Mies sitten haki lainaa ja sillä kustansi suuret häät. JA TÄMÄ OLI MEILLE MOLEMMILLE OK!!!! Mies halusi isot juhlat joten hän ne myös maksoi. Piste. Eli jos sun mies oikeesti haluaa isot juhlat, hän kyllä tietää miten ne järjestää.

Teillähän on jo sille toiselle vauvalle esikoiselta jäänyt vaikka mitä!!! Miksei niitä voi käyttää? Paljonko se mies luulee et siihen toiseen lapseen sitten menee rahaa?
 
Ja mä olen edelleen henkeen ja vereen sitä mieltä, että on VÄÄRIN jos vain toinen saa päättää lapsilukumäärän. Parisuhde on kahden kauppa, ja jos muuten mielipiteet ei kohtaa niin sitten ne laitetaan kohtaamaan. Ainakin näin tärkeässä asiassa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
Ja mä olen edelleen henkeen ja vereen sitä mieltä, että on VÄÄRIN jos vain toinen saa päättää lapsilukumäärän. Parisuhde on kahden kauppa, ja jos muuten mielipiteet ei kohtaa niin sitten ne laitetaan kohtaamaan. Ainakin näin tärkeässä asiassa.
Samaa mieltä. Ei toinen voi vain ilmoittaa, että nyt on näin. Vaikuttaa muutenkin joustamattomalta, kun ei suostu jotain täysin turhia häävieraitakaan karsimaan.
 
Vieras
Mietin tossa ketjua lukiessani miehesi palkkaa. Paljonkos hän mahtaa tienata kuukaudessa tai mikä on kk palkka.
No kassahommilla tuskin rikastumaan pääsee, mutta ei pääse monella muullakaan ammatilla.
Mun haaveena on suuri perhe, toivoisin ainakin 5 lasta. Mies ei ole pistänyt hanttiin.
Ja tosiaan kummallista ettei ole varaa lapseen, mutta silti on varaa mahtihäihin! Ette mene naimisiin muiden ihmisten vuoksi vaan toistenne.
 
Luin vain aloituksen joten ei tietoa miten tämä on jo rönsyillyt mutta miksi pitäis olla isot häät jos rahasta tiukkaa? Kahdestaan kirkossa/maistraatissa naimisiin =) Kahvit lähimmille sen jälkeen.

Tuohon lapsilukuun taas en voi oikein mitään sanoa :hug:
 
Anu
Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
Ja mä olen edelleen henkeen ja vereen sitä mieltä, että on VÄÄRIN jos vain toinen saa päättää lapsilukumäärän. Parisuhde on kahden kauppa, ja jos muuten mielipiteet ei kohtaa niin sitten ne laitetaan kohtaamaan. Ainakin näin tärkeässä asiassa.
Mä taas olen ihan eri mieltä. Jos ei halua enempää lapsia, on väärin pakottaa toinen siihen. Se on niin tärkeä asia.

(Meillä minä olen päättänyt ihan itsekseni etten synnytä enää yhtä ainuttakaan lasta, ei psyyke kestä!)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
Ja mä olen edelleen henkeen ja vereen sitä mieltä, että on VÄÄRIN jos vain toinen saa päättää lapsilukumäärän. Parisuhde on kahden kauppa, ja jos muuten mielipiteet ei kohtaa niin sitten ne laitetaan kohtaamaan. Ainakin näin tärkeässä asiassa.
No ainahan se toisen mielipide voittaa, ei voi melkein hankkia lapsia tai hankkia puolta lasta.
 
Se sun mies ei halua sitoutua suhun ton enempiä ja haluu pitää takaportin auki, yhen lapsen äidistä pääsee vielä suht kivuttomasti eroon, kahen kanssa onkin jo hankalampaa. Ja toi naimisiinmenon mahdottomuus rahan takia... Jos se haluisi sut vaimokseen, eikä mitään pippaloita vaan, niin se menisi sun kanssa naimisiin pienimuotoisesti. Sori vaan, mutta sulla on tosta suhteesta vissiin vähän turhan ruusuiset kuvitelmat :(
 

Yhteistyössä