Nyt se koira sit puri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitätehdä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lapsi tärkein:
Usko mua, ei se siihen yhteen puremiskertaan jää. Koira piikille ja sassiin. Uus koira kehiin kun lapsi on kasvanut sen verran että tajuaa miten eläimien kanssa ollaan. Aina ei voi vahtia lasta ja koiraa, esim vessassa käydessään!

Just.. eli niskat nurin heti ku tollast sattuu? Miltäs sust tuntus ku joku tulis sua kiskomaan letistä eikä ois muuta keinoa puolustautua ku purra?
Ennemmin koira uuteen peerheeseen jossa ei ole lapsia.

• Tykkää
Reactions: jalmir
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja zippendale:
Välittömt seuraamukset (ei tietenkän hakkaamista), vaan esim selälleen alistaminen jos emäntä näkee tilanteen ja on siinä mukana.

Eli jos koira puree lasta, koira on alistettava lapsen eteen täydellisen rauhalliseksi, eikä silloin kun äiti kahviaan hakemasta tulee vartin päästä huoneeseen ja näkee lapsen haavat. Silloin koira ei enää osaa yhdistää tekoaan rangaistukseen.

Voi apua! Mistä näotä wannabe-"koirankouluttajia" sikiää, jotka käskevät ALISTAMAAN koiraa selälleen?

Ensinnäkin, yksikään kokeut koirien parissa työskenetelevä ihminen ei kehoita ketään alistamaan koiraa selälleen maaha, ei ainakaan näkemättä tilannetta ja tutustumatta koiraan. Joskin tilanne kuin tilanne, niin tuo neuvo on tyhmä.

En ikinä muista miten se sanonta menee, muta jotenkin sihen suuntaan, että kun taito loppuu, niin voimakeinot alkaa ja se kyllä pitää pirun hyvin paikkaansa.

Koiria olen kouluttanut kuusi vuotta. Voimakeinoja en käytä ollenkaan. Mietitkö nyt että jos koira alistuu ylempänsä eteen, se on väärin? Jos tilanne on nyt se, että koira on lasta purrut, ei mielestäni tässä oikein muita vaihtoehtoja ol kuin se etä koira on lasta purrut? eikös vain? Laumassa alempiarvoinen alistuu aina, siis AINA ylemmälleen. Ei koira ymmärrä jos lepertelet sille että voivoi, ei saisi noin tehdä, noh voivoi..

tää on hauskaa lukea mitä tää meidän palstan tän hetken koirakouluttaja täällä neuvoo...eli hänen mukaansa ihminen saa kiusata koiraa ilman että koira voi mitenkään puolustautua. Tai toki miten muutoin koira voi puolustautua kuin näyttämällä hampaita tai näykkäämällä...tai jopa puremalla. Ja siitä hyvästä koira pitää alistaa, että on puolustautunut.
Sitten mä ymmärrän jos koira ilman syytä antaa hampaita niin tarvii miettiä mikä on koirassa vikana...mutta tässäkin tapauksessa niin lapsi itse mennyt kiusaamaan niin onko se koiran vika ?
Ja ap:lle jos tiedät et tän suuntaista on ollut niin älä jätä sitä pikkuista sinne toiseen huoneeseen koiran kans...pyydä vaikka koira mukaan kun menet hakee kahvia jos ei muksu tahdo tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei alle 2v ymmärrä tekojensa seurauksia tai osaa ajatella asiaa toisen kannalta!

Huomattu on, meillä on kissa ja se antaa kyllä tuta jos menee karvoista/hännästä repimään. Muuten kyllä antaa lapsen tulla lähelle ja harvoina hyvinä hetkinä jopa silittää mutta kyllä meillä pikkuhiljaa poitsu oppii ettei mene lähelle.

Alkuperäinen kirjoittaja TavisÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Lapsi tärkein:
Usko mua, ei se siihen yhteen puremiskertaan jää. Koira piikille ja sassiin. Uus koira kehiin kun lapsi on kasvanut sen verran että tajuaa miten eläimien kanssa ollaan. Aina ei voi vahtia lasta ja koiraa, esim vessassa käydessään!

Just.. eli niskat nurin heti ku tollast sattuu? Miltäs sust tuntus ku joku tulis sua kiskomaan letistä eikä ois muuta keinoa puolustautua ku purra?
Ennemmin koira uuteen peerheeseen jossa ei ole lapsia.

Juups, samaa mieltä olen. Koira uuteen kotiin, eikä piikille.

Kyllä yllättävän hyvin pienenkin lapsen saa oppimaan miten eläimiä kohdellaan. Meillä on lauma saksanpaimenkoiria ja pari lasta. Koskaan ei koirat ole purreet/näykkineet lapsia, eikä muksuista löydy edes kissan kynnen jälkiä. Toki se vaatii aikuiselta paljon että jaksaa olla siirtämässä lapsen huomiota toisaalle ja kieltämässä, kuin mieli tekisi kiusata koiraa.
Ei ne koiratkaan kaikkea siedä, raja tulee kyllä taatusti vastaan...

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja jensku:
No kait kaikki sanoi sulle että katit piikille :D
Yllättävää kyllä, kukaan ei sanonut. Mutta mun lapset oli pieniä aikaan, jolloin eläimiä ei saanut kiusata ja lapsen oli hyvä oppia se tosiasia.

Alkuperäinen kirjoittaja TavisÄiti:
sefille vielä, oma koirani menee maahan ja alistuu tehdessään väärin pelkästään kun katson sitä tietyllä tapaa. En edes koske koiraan.

Heh, se varmaa jo saanu niin usein selkääsä ettei uskalla enää :whistle:

Zippendale kertoileppa missä päin koulutat koiria niin tiedetään ettei tulla sun asiakkaiksi...
Joko oot oikeasti ihan pölkky tai sitten oot vaan saanut selitettyä asiasi ihan väärin sanoin....

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
No kait kaikki sanoi sulle että katit piikille :D
Yllättävää kyllä, kukaan ei sanonut. Mutta mun lapset oli pieniä aikaan, jolloin eläimiä ei saanut kiusata ja lapsen oli hyvä oppia se tosiasia.

No noinhan sen pitääkin mennä. En tajua miten ihmisille on tänä päivänä oikein muodostunut kuva että eläimiä voi kohdella ihan miten vaan ja sitten kun eläin puolustautuu oman luontonsa mukaisesti niin sitten vaaditaan eläimiä piikille.

• Tykkää
Kun itse peuhailen koiran kanssa ja leikilläni "murisen" koira menee selälleen ja "alistuu". Se on leikkiä. Koir akyllä tietää että emäntä ja isäntä on pomoja. Koira uskoo meidän 5 vuotiasta tyttöäkin. Vajaa 6kk poikaa vähän "pelkää" vielä. Välillä käy naamasta lipasee jos vauva on sylissä tms. Mut keskimmäinen onki sit eri tapaus. Yhessä vaiheessa koira alko jo valmiiks murisee kun poika meni viereen istumaan, siitä tein lopun eikä murise enää. Enimmäkseen koira vaan lähtee pois paikalta.

No noinhan sen pitääkin mennä. En tajua miten ihmisille on tänä päivänä oikein muodostunut kuva että eläimiä voi kohdella ihan miten vaan ja sitten kun eläin puolustautuu oman luontonsa mukaisesti niin sitten vaaditaan eläimiä piikille.
En osaa minäkään sanoa syytä asennemuutokseen. Mutta tosiaan aikoinaan suhtautuminen kissan raapaisuun oli lähinnä se, että "mitäs menit kiusaamaan kissaa".

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mummon kissaa ei kiusannut sen jälkeen kun kissa räppäisi.
Entäpä jos loppuu koiran härnääminenkin nyt tuohon näykkäisyyn?

Valitettavasti ei ollut hyötyä. Poika meni vähän ajan päästä kostaa koiralle puremisen. Tällä kertaa koira lähti vain pois ja poika lähti jäähylle.

Mua kiinnostaa se, että jos utelias taapero koskee elukkaan, joka sitten vuorostaan puraisee/raapaisee, niin miten lapsi saa teidän mielestänne puolustautua? Vaiko eikö lapsi saakaan puolustautua?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mua kiinnostaa se, että jos utelias taapero koskee elukkaan, joka sitten vuorostaan puraisee/raapaisee, niin miten lapsi saa teidän mielestänne puolustautua? Vaiko eikö lapsi saakaan puolustautua?
En osaa sanoa, koska meillä taaperot ovat jo osanneet olla kiusaamatta eläimiä. Ts ovat kävelemään opittuaan jo tienneet, miten kissaan kosketaan eli silittämällä eikä hännästä vetämällä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Utelias taapero koskee vai repii ?
Normaali koira ei kosketusta kammoa vaan se repiminen lienee eri asia.

okei. Selvennän viestiäni.
Tottakai lapselle on tehtävä selväksi että koiraa ei saa kiusata. Siis tuohan on itsestään selvyys. Se, että koira puolustautuu näykkäsyllä, ei missään nimessä tarkoita, että koira ei ole sopiva lapsiperheeseen. Jos koira puolustaa reviiriään lapselta, silloin on ongelma joka pitä selvittää lauman johtajan ja koiran välillä. Lapsi on laumanjohtajan reviiriä.
Tapauksessa, jossa koira puolustautuu lapsen "hyökkäystä" vastaan, on ensinnäkin opetettava lapselle että koiraa ei kiusata. Koiraa ja lasta ei saa jättää keskenään jos perheessä on tuollainen ongelma. Lapsenkasvatuksen ammattilainen en ole, äiti kylläkin, mutta meillä ei poika ole koskaan kiusannut koiraa, päinvastoin halii ja hellii.
Pointtini siis on juuri tämä, en koskaan neuvo käyttämään voimakeinoja koiria kohtaan. neuvon kyllä miettimään miten koiralaumassa toimitaan, ja tomimaan itse lauman johtajana.

okei. Selvennän viestiäni.
Tottakai lapselle on tehtävä selväksi että koiraa ei saa kiusata. Siis tuohan on itsestään selvyys. Se, että koira puolustautuu näykkäsyllä, ei missään nimessä tarkoita, että koira ei ole sopiva lapsiperheeseen. Jos koira puolustaa reviiriään lapselta, silloin on ongelma joka pitä selvittää lauman johtajan ja koiran välillä. Lapsi on laumanjohtajan reviiriä.
Tapauksessa, jossa koira puolustautuu lapsen "hyökkäystä" vastaan, on ensinnäkin opetettava lapselle että koiraa ei kiusata. Koiraa ja lasta ei saa jättää keskenään jos perheessä on tuollainen ongelma. Lapsenkasvatuksen ammattilainen en ole, äiti kylläkin, mutta meillä ei poika ole koskaan kiusannut koiraa, päinvastoin halii ja hellii.
Pointtini siis on juuri tämä, en koskaan neuvo käyttämään voimakeinoja koiria kohtaan. neuvon kyllä miettimään miten koiralaumassa toimitaan, ja tomimaan itse lauman johtajana.

No niin...nyt sun sanoissasi on jo sen verran pointtia että perun puheeni siitä et oot pöhkö.