Nyt saan varmasti haukut, mutta mä sanoin tänään lapselle, että lyö takas!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli sun mielestä se on sun lapsen tehtävä kasvattaa toista lasta?

Jos sun mielestä puhuttelu ei riitä sen tytön kohdalla, niin saako vanhemmat sitten häntä rangaista fyysisesti? Samalla tavalla kuin sun tyttö häntä rankaisee? Eiköhän noin pienillä ole vielä vanhempien vastuulla miten lapsi käyttäytyy.

Ja entäs tosiaan jos se tyttö lyö sun tyttöä takaisin? Vielä kovempaa. Lisäksi vaikka potkii, puree ja lyö päähän. Senkö jälkeen sanot sun tytölle, tee samoin?

Alkuperäinen kirjoittaja nujerrettu:
No yläastella on vähän eri, kuin ekaluokalla tai muilla alaluokilla.
Jotkut kiusatut ei elä edes ylä-astelle asti, kun eivät puolustaudu, joko heidät hakataan hengiltä tai masentuvat ja tekevät itsemurhan. Tai sitten saavat henkisiä ongelmia niin, ettäeivät koskaan pysty elämään normaali elämää.
Se mikä ei aikuisesta näytä niin vakavalta voi nujertaa lapsen mielen.

Mä en kyllä ole koskaan kuullut, että Suomessa olis lapsia hakattu hengiltä tai, että ala-asteikäiset lapset tekis itsemurhia. Ja edelleen, minusta vanhempien täytyisi hoitaa nämä asiat. He ovat auktoriteetteja, ei tuollaisten ongelmien ratkaisuun pelkät nyrkit riitä. Alaluokilla, lasten ollessa nuoria ne ongelmat pitää kitkeä, ei vasta yläasteella missä meno todella on raakaa.

Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Ikävä fakta nyt vain on, että koulut puuttuu aika vähän kiusaustapauksiin. Ja moneen kiusaajaan ei auta puhuminen.

No koskaan, ei pidä sanoa ei koskaan. Nykyään koulujen kuraattorienvirkoja on lisätty, että koulukiusaamistapaukset saatais äkkiä loppumaan. Kyllä ne asiat ensin pitää ratkoa puhumalla.

Sitten, kun sinua tai lastasi on koulukiusattu, niin ehkä ymmärrät.

No ei kuule siinä puhumiset auta. Ja jos jätät asian koulun hoidettavaksi niin sun lapsesi kärsii henkisesti aikuisikäänsä asti tai koko ikänsä.
Mitä kuraatori muka kiusaukselle voi???
Ja yleensä henkistä kiusaamista ei edes oteta tosissaan, vaan syytetään kiusattua, kun "pojat nyt ovat niin villejä" tai" tytöt nyt vaan on sellaisia hihittelijöitä" Mitä luulette tämän tekevän lasen itsetunnolle?

Alkuperäinen kirjoittaja elämä opettaa:
Vapaasti saa päivitellä, mutta meillä opetetaan myös lyömään takasin ja vielä miten se lyönti lyödään niin että tuntuu. KOSKAAN ei kuitenkaan saa lyödä ekana.

No, eipä se estä siksi lyömisen aloittajaksi ryhtymistä vaikka kuinka sanoisi. Ensimmäisenä ei saa lyödä. Ilmeisesti työpaikoillakin pitäis lyödä takaisin tai puhua paskaa suut silmät täyteet kun se kerran on oikea tapa ratkaista kiusaaminen.

Jos minun lastani joku mätkisi useammin kuin kerran, eikä edes sanominen auttaisi, saisi poika ihan luvalla kyllä mätkäistä takaisin.

Esimerkkinä; kun esikoiseni oli vielä pieni (n.4-v.) asui meidän talossa toinen samaikäinen poika joka oli todella luihu ja kova lyömään muita. Koska poikaani oli kielletty lyömästä ketään, tuli hän aina kuhmuilla itkien kotiin ja kertoi tapahtuneesta, kävin toisen pojan kotona "valittamassa", sieltä ei äidiltä paljon vastakaikua saanut. Näin toimittiin aika kauan, poikaani lyötiin, häntä sattui, ei kostanut, valitimme, ei mitään, taas poikaani lyötiin.
Kerran sitten poikani oltua sairaalassa aika kauan hän pääsi pitkästä aikaa ulos leikkimään kavereiden kanssa, pari viikkoa meni varmaan hyvin mutta sitten se taas alkoi.
Tällä kertaa tämä naapurin poika päätti purra poikaani reiteen, reiteen josta oli muutamia viikkoja aiemmin otettu ihosiirteitä. Silloin meni kuppi nurin, sanoin pojalle että seuraavan kerran saa luvalla löylyttää tämän toisen pojan, antaa takaisin vaan minkä lähtee.

No kahnaus tietysti taas tuli, poikani "veti turpiin" tätä naapurin nilkkiä joka vuorostaan juoksi itkien kotiin. Ikävää joo, mutta siihen loppui terrori tämän pojan taholta, kertaakaan ei enää poikaani koskenut.
Ja ei kaduta.

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
No ei kuule siinä puhumiset auta. Ja jos jätät asian koulun hoidettavaksi niin sun lapsesi kärsii henkisesti aikuisikäänsä asti tai koko ikänsä.
Mitä kuraatori muka kiusaukselle voi???
Ja yleensä henkistä kiusaamista ei edes oteta tosissaan, vaan syytetään kiusattua, kun "pojat nyt ovat niin villejä" tai" tytöt nyt vaan on sellaisia hihittelijöitä" Mitä luulette tämän tekevän lasen itsetunnolle?

Ei kai kukaan ole niin hemmetin tyhmä, että jättää asian puimisen pelkästään koululle. Kyllä siihen tarvitaan ihan niitä lapsia ja aikuisiakin, joskus ammattiapua. Ja todellakin takaisin lyöminen ei paranna kyllä kiusatun haavoja kyllä siihen tarvitaan ihan muuta. Väkivallanmallia mä en kyllä kenenkään suosi opettavan.

Alkuperäinen kirjoittaja elämä opettaa:
Vapaasti saa päivitellä, mutta meillä opetetaan myös lyömään takasin ja vielä miten se lyönti lyödään niin että tuntuu. KOSKAAN ei kuitenkaan saa lyödä ekana.

No, eipä se estä siksi lyömisen aloittajaksi ryhtymistä vaikka kuinka sanoisi. Ensimmäisenä ei saa lyödä. Ilmeisesti työpaikoillakin pitäis lyödä takaisin tai puhua paskaa suut silmät täyteet kun se kerran on oikea tapa ratkaista kiusaaminen.

Kyllä se monesti vaan estää. Hyökätä ei saa, puolustautua pitää. Jos teillä ei toimi, ei se ole minun ongelmani.

Alkuperäinen kirjoittaja nujerrettu:
No yläastella on vähän eri, kuin ekaluokalla tai muilla alaluokilla.
Jotkut kiusatut ei elä edes ylä-astelle asti, kun eivät puolustaudu, joko heidät hakataan hengiltä tai masentuvat ja tekevät itsemurhan. Tai sitten saavat henkisiä ongelmia niin, ettäeivät koskaan pysty elämään normaali elämää.
Se mikä ei aikuisesta näytä niin vakavalta voi nujertaa lapsen mielen.

Mä en kyllä ole koskaan kuullut, että Suomessa olis lapsia hakattu hengiltä tai, että ala-asteikäiset lapset tekis itsemurhia. Ja edelleen, minusta vanhempien täytyisi hoitaa nämä asiat. He ovat auktoriteetteja, ei tuollaisten ongelmien ratkaisuun pelkät nyrkit riitä. Alaluokilla, lasten ollessa nuoria ne ongelmat pitää kitkeä, ei vasta yläasteella missä meno todella on raakaa.

Sivusta vaan huomautan että kyllä Suomessakin on hakattu ja tapettu lapsia tai lapsi saanut vavia fyysisiä vammoja pahoinpitelyissä. Ja hyvinkin pienet lapset ovat yrittäneet itsemurhaa. Itsetuhoisuutta lapsilla voi olla vaikkapa tosi hurjat vaaralliset temput joissa tausta ajatuksena on itsetuho :/ ja siis myös kiusaamisen vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja e. o.:
Kyllä se monesti vaan estää. Hyökätä ei saa, puolustautua pitää. Jos teillä ei toimi, ei se ole minun ongelmani.

Vaikea sanoa toimiiko kun ei meillä käytetä väkivaltaa asioiden ratkaisuun, ei verbaalista eikä fyysistä.

Sivusta vaan huomautan että kyllä Suomessakin on hakattu ja tapettu lapsia tai lapsi saanut vavia fyysisiä vammoja pahoinpitelyissä. Ja hyvinkin pienet lapset ovat yrittäneet itsemurhaa. Itsetuhoisuutta lapsilla voi olla vaikkapa tosi hurjat vaaralliset temput joissa tausta ajatuksena on itsetuho :/ ja siis myös kiusaamisen vuoksi.

No näytäppäs mulle joku tapaus missä lapsi on kuollut koulukavereidensa väkivaltaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Marduk:
Mä tulen sanomaan pojalleni ihan samaa sitten jos samanlainen tilanne tulee.
Ikinä ei ensimmäisenä saa lyödä, mutta jos joku lyö niin takas vaan :whistle:

Aivan kun mun miehen suusta, ku valisti yhtenä päivänä poikaamme.

Aatelkaan jos joku päivä se Niko-Petteri menee koululle puukko taskussa, että lyönpäs tällä jos vielä kiusaavat. Äitihän sanoi, että takaisin saa lyödä mutta lyönpäs puukolla niin eiköhän opi.

No näytäppäs mulle joku tapaus missä lapsi on kuollut koulukavereidensa väkivaltaan.

Jo meillä 90-luvulla koulussa käytiin luennoimassa siitä, kun jotkut pojat oli vaan tönässy kaveria niin että kaatu ja se kuoli aivoverenvuotoon...

Jo meillä 90-luvulla koulussa käytiin luennoimassa siitä, kun jotkut pojat oli vaan tönässy kaveria niin että kaatu ja se kuoli aivoverenvuotoon...

Samalla tavalla voi käydä jos itsepuolustuksena löis toisen kaverin maahan kumoon.

Aatelkaan jos joku päivä se Niko-Petteri menee koululle puukko taskussa, että lyönpäs tällä jos vielä kiusaavat. Äitihän sanoi, että takaisin saa lyödä mutta lyönpäs puukolla niin eiköhän opi.

niin tai sitten Niko-Petteriä lyö puukolla se häiriintynyt Jaska joka on Niko-Petteriä mätkinyt muutenkin jo kaksi vuotta.
Ja Niko-Petterihän ei saa itseään puolustaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

niin tai sitten Niko-Petteriä lyö puukolla se häiriintynyt Jaska joka on Niko-Petteriä mätkinyt muutenkin jo kaksi vuotta.

Niko-Petterin vanhempien olis pitänyt puuttua asiaan jo paljon ennemmin samoin Jaskan. Sitä paitsi puolustautua voi muullakin kuin väkivallalla. Mutta, ei kotona ajatellaan et lapset huolehtii itse omat riitansa. Sanotaan vaan, et lyö nyt vähän takaisin kyllä se lopettaa.. jos lopettaa.

Ja vielä ihmetellään miksi lapset voi niin huonosti ja miksi koulusurmia tapahtuu. Vanhempia ei kiinnosta ja asiat ratkaistaan väkivallalla. Varmaan joka hemmetin kodissa täällä Suomessa ajatellaan kuin teillä, lyö takaisin. Kohtahan täällä ei muuta tehdäkkään kuin mätkikä naama veressä toisia.

Samalla tavalla voi käydä jos itsepuolustuksena löis toisen kaverin maahan kumoon.

Se nyt vaan on sitten oma moka, kun kävi huitomaan. Minä en lastani leijonille heitä, en ilman puolustusta, itse voit tehdä miten lystäät ja toivoa parasta.

Minä olin koko kouluajan, ala-asteelta loppuun asti, kiusattu eikä siien yksikään opettaja puuttunut. Ja valitettava fakta on, ettei se meno ole vieläkään muuttunut, selän ne useimmiten kääntävät. Aina voi muuta väitää, mutta näin se nyt vaan on.

Ei voi olla totta mitä vanhempia. Sitten koulussa lapsenne ovat pulassa, koulussa kun ei hyväksytä mitään väkivaltaa ja myös se on tehnyt väärin ja joutuu pyytämään anteeksi, joka on lyönyt takaisin. Ei ihme, että näitä kiusaamistapauksia on nykyään näin paljon, kun vanhemmat kasvattaa lapsistaan tällaisia.

Ehkä enemmän kannattaisi miettiä, että onko tuolla tytöllä ja perheellä kaikki ok, jos käytös on tuollaista. Sitten ottaa asia esille tytön vanhempien kanssa ja tarvittaessa tytön kanssa itse. Jos ei auta, niin onko hän sitten hyvä kaveri lapsellesi? Tällä tavalla kasvatetaan näitä tulevaisuuden matteja ja mervejä opettamalla että yhdessä täytyy olla vaikkei leikit suju, väliin vaan vähän nyrkkejä.

Niko-Petterin vanhempien olis pitänyt puuttua asiaan jo paljon ennemmin samoin Jaskan. Sitä paitsi puolustautua voi muullakin kuin väkivallalla. Mutta, ei kotona ajatellaan et lapset huolehtii itse omat riitansa. Sanotaan vaan, et lyö nyt vähän takaisin kyllä se lopettaa.. jos lopettaa.

Ja vielä ihmetellään miksi lapset voi niin huonosti ja miksi koulusurmia tapahtuu. Vanhempia ei kiinnosta ja asiat ratkaistaan väkivallalla. Varmaan joka hemmetin kodissa täällä Suomessa ajatellaan kuin teillä, lyö takaisin. Kohtahan täällä ei muuta tehdäkkään kuin mätkikä naama veressä toisia.

Kun se vanhempien puuttuminen ei vaan aina riitä.

Kun mä olin yläasteella, kävi niin että kiusattu poika lopulta löi takaisin kiusaajaansa. Hänellä vaan sattui silloin olemaan veitsi kädessä... Toinen poika kuoli, ja ihan koulun pihalla sattui tämä tapaus.

Olisitteko ylpeitä, jos kyseessä olisi ollut teidän lapsenne? Hänhän kosti, kuten olitte opettaneet.

Lue tälla samalla sivulla aiemmin kirjoittamani kirjoitus, siinä minun kokemukseni asiasta ja takaisinlyömisestä ja puolustautumisesta.

Sen syvemmin ei ole minun ONNEKSI tarvinnut asiaa luotsata koska poikani eivät noin yleensä ole joutuneet fyysisten hyökkäysten kohteeksi.
Toisaalta sinun logiikallasi minun pojastani on nyt tulossa koulusurmaaja koska hän puolustautui ja ihan minun luvallani mätki kiusaajaansa takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kun mä olin yläasteella, kävi niin että kiusattu poika lopulta löi takaisin kiusaajaansa. Hänellä vaan sattui silloin olemaan veitsi kädessä... Toinen poika kuoli, ja ihan koulun pihalla sattui tämä tapaus.

Olisitteko ylpeitä, jos kyseessä olisi ollut teidän lapsenne? Hänhän kosti, kuten olitte opettaneet.

Ai SATTUI olemaan veitsi kädessä koulun pihalla? Eiköhän tuo piinattu poika ole suunnitellut tekonsa jo aiemmin, ehkä vanhemmat olivat yrittäneet asiaan puuttua, ehkä opettajat, ehkä kaikki. Ehkä vanhemmat eivät olleet antaneet pojalleen lupaa lyödä takaisin, ehkä poika vain sekosi?

Mä jouduin taistelee jonkin verran tyttäreni koulukiusaamista vastaan kun sitä ei otettu todesta. Palaverissa tämä kiusaajan perhe toi kovasti esille sitä kun sen yhden ainoan kerran oli puolustanu itseään. Sama se,vein asian pidemmälle ja nyt on pysyneet erossa toisistaan luultavasti sen takia et seuraava asia olisi ollut poliisi.
Sen jälkeen annoin jokaiselle neuvoksi:lyö takaisin ja tuplasti kovempaa! Ja mun luvalla saa istua jälki-istunnossa. Ja jos tuollaista tapahtuisi pihalla,sama homma.