nyt raskaana, entä imetys?

laitoin mitäs nyt? pulelle mutta halusin kans täältä mielipiteitä.

eli viikolla 10+2 raskaana ja imetän edellistä lasta (7kk)

osaatteko kertoa imetyksen haitat? lääkärin kans eilen juttelin ja hän kehotti lopettamaan imetyksen mutta syytä ei oikeen sanonut..

Itsellä ei henk. koht. kokemusta ole, kun ensimmäistä vasta odotan, mutta kuullut olen aiheesta sen verran, ettei siitä kait mitään varsinaista haittaa ole, mutta se vie hurjan paljon energiaa, kun energian tarve on lisääntynyt kahdesta eri syystä, sekä raskaudesta, että imetyksestä. Monesti alkuraskauden aikana tulee muutenkin syötyä aika vähän, jos on kuvotusta ym. niin saattaa olon tehdä liian heikoksi, kun se imetys vie vielä energiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma3:
Ei henk.koht. kokemusta mullakaan, mutta olen kuullut että imetys aiheuttas kohdun supisteluja ja varhaisessa raskausvaiheessa vois tulla kyseeseen jopa keskenmeno...en halua pelotella, mutta näin olen KUULLUT! Kysy ihmeessä terkkarilta/lääkäriltä. Onnea odotukseen :heart: Mamma3 lokakuisista

Hei tää juttu jäi multakin lisäämättä tohon tekstiin, olen kuullut saman jutun.

Minulla tyttö oli 5kk kun aloin odottamaan seuraavaa. Imetin siihen saakka kunnes lääkäri "kielsi" (eli rv12+), ei se kyllä muuta syyksi sanonut kuin sen ettei vauva välttämättä saa tarpeeks ravintoa. Kerkesin olla imettämättä viikon verran kun tuli keskenmeno, joten syytin sitten itseäni siitäkin... Terveydenhoitaja kuitenkin oli sitä mieltä ettei se mun imetys voinut sitä keskenmenoa aiheuttaa, tästä kuulee niin monelaisia juttuja.

Imetys raskauden aikana ei haittaa mitenkään jos ei ole vernevuotoja, ennenaikaisia supisteluita jne. Hyvin voit jatkaa. Mulle alkoivat sekä neuvolan terkka että kätilö valittaa että nyt olis lopetettava mutta sitten (kerrankin asioista tietoinen) gyne kumosi heidän valituksensa ja sanoi vaan että jos ei aio tandemimettää, on hyvä vieroittaa hyvissä ajoin ennen kuin uusi vauva syntyy ettei sitten tule shokkia vielä siitäkin edelliselle. No, sitä ei tarvinnu sit kuitenkaan tehdä sillä esikoinen vieroittui itsestään 2-vuotis syntymäpäivänään jolloin mulla oli viikkoja 15+

Itse olen imettänyt useammassakin raskaudessa, eikä siitä ole ollut mitään haittaa minun tapauksessani. Itsekin ajattelisin, että useimmiten siksi kehotetaan lopettamaan, kun imetys vie energiaa ja on siksi lisärasitus elimistölle raskaana ollessa.

Olen imettänyt jo kahdesti ollessani raskaana. Imetyksessä ei ole riskejä ellei tule supisteluja tai verenvuotoa. Imetyksen ja raskauden aiheuttama fyysinen rasitus on äidille suunnilleen sama kuin kaksosodotuksessa, eli kalsiumlisä ja ehkä monivitamiini eivät ole pahitteeksi.

Nyt kolmosta odottaessani terveydenhoitaja ei kyllä ollut ihan ajantasalla, ja käski heti lopettamaan imetyksen ellen halua keskenmenoa. Kerroin hänelle että normaalisti sujuvan raskauden aikana imetys ei ole vaarallista, eikä ole sen jälkeen kysellyt imetyksestäni.

Ap:n vauva on toisaalta vielä niin pieni, että kannattaa alkaa varmuuden vuoksi opetella korvikkeenkin juomista. Monesti rintamaito vähenee tai loppuu kokonaan jossain vaiheessa raskautta, ja lapsen maidonsaanti on kuitenkin turvattava. Minulta maito on loppunut molemmilla kerroilla noin rv 12. Esikoinen vieroitti itsensä silloin todella helposti, kakkonen imi vielä aamuisin jokusen viikon vaikkei maitoa tullutkaan.

Tee niin kuin itsestäsi hyvältä tuntuu! Jos haluat vieroittaa, niin raskauden aikana se luultavasti onnistuu helposti. Jos taas haluat jatkaa imetystä, voit jatkaa vaikka koko raskauden ajan.

Ite olen nyt rv:21 ja esikon imetystä juuri lopettamassa. Lääkäriltä kun kyselin raskauteni alussa mielipidettä, niin sanoi että anna mennä vaan niin kauan kuin hyvältä tuntuu! Jos raskaus sujuu normaalisti, niin ei ole syytä lopettamiseen.
Mulla on laskettu aika siis marraskuussa ja itsekseni olen ajatellut että ainakin syyskuussa lopetan viimeistään, jotta uusi vauva saisi mahdollisimman ravinteikkaan maidon..
Itselleni kaikkein vaikeinta on tää lopettaminen, kun ei vain raaskis.. Tyttö ollut nyt pari yötä mummilla, jotta pystyisin lopettamaan. Heillä siellä menee hyvin mutta mulla ei... :ashamed: :'( Esikko siis jo 1.5kk.

Tee sinä kuten itse haluat ja hyvältä tuntuu!!! =)

moips!

tälläistä tietoa mulle on kerrottu neuvolan, äitipolin ja gynen tahoilta:
imetys voi aiheuttaa kohdun supisteluja, jotka voi joissain tapauksissa nopeuttaa alkuraskauden keskenmenoa, mutta niissä tapauksissa keskenmenon pääsyy on jossain muualla, imetys toimii vain "viestintuojana"..

itse imetän, tai hiljalleen lopetan, 9kk esikoinen ja rv 21+6.. pääsiäisenä rv 9+6 olin imettämässä kun "holahti", tuli kaksoissisarus pois ilman mitään ennakkovaroitusta..

esikoisen lastenlääkäri kovatsi kannusti minua kaksoisimettämään, tuumi että kyllä se pikkuvauva saa sit saman ravinnon olipa mulla yks tai kaks imeväistä! kaikilla kohtaamillani "asiantuntijoilla" ollut positiivinen asenne imetykseen odotuksenkin aikana.

toivottavasti sun raskaus menee tosi hyvin, ONNEA tammikuinen!! :hug:

Yhteistyössä