Nyt pännii: pääomatuloverotus vie omaehtoisesta eläkesäästämisestä yli 30 %!

Aloitin 30-vuotiaana eläkesäästöohjelman pankin kautta. Silloin luvattiin herttaisesti että se on verovapaata. Ajattelin tosin silloin pessimistisesti, että en varmana tule näkemään rahojani - kuitenkin joku Venäjä hyökkää tai tulee joku mahdoton, maailmanlaajuinen pankkikriisi.

No, nekin on mahdollisia vielä. Mut enpä arvannu mitä kautta tuo homma lässähti: en ole seurannut tiedottamisia, kunnes tänään Iltiksen kannessa luki, että eipäs kannata säästää: sääntöjä on muutettu vuosien varrella niin, että siitä säästetystä potista otetaan eläkkeellejäädessä 30 % pääomavero, ja yli 50 000 euron potista 32 % veroa!

Voi %@*#^! Ei ihmisen säästöihin saa koskea. Inflaation vielä ymmärrän, mutta yhteiskunnan pitäisi aina kannustaa säästämiseen.

Eikä niitä rahoja saa sieltä pihalle ennen eläkeikää, jos en nyt eroa ukostani, jos meikästä ei tule leski tai pitkäaikaistyötön - ja mitään en noista halua.

Aaaargghh! Monta tonnia meni siinä. :mad: Onneksi ne säästöt on ees tuottaneet osakkeihin sitomisella jotain.
 
Viimeksi muokattu:
Googletin niin se pääomavero eläkesäästöistä on päätetty v.2004. No tietty demarit hallituksessa ja Antti Kalliomäki vvm.

Jos mä säästän OMIA rahoja niin ainut joka siinä saa häslätä, on korkeintaan pankki palvelumaksuineen ja inflaatio, vaikka nekin pännii.
 
vierailija
Googletin niin se pääomavero eläkesäästöistä on päätetty v.2004. No tietty demarit hallituksessa ja Antti Kalliomäki vvm.

Jos mä säästän OMIA rahoja niin ainut joka siinä saa häslätä, on korkeintaan pankki palvelumaksuineen ja inflaatio, vaikka nekin pännii.
Ajatella, olet saanut 20 vuotta nauttia väärästä hyvänolontunteesta... kyllähän sillekin voi laskea arvoa.

Miten muuten et aiemmin älynnyt..
 
Enkä mä vielä mikään 50-v.ole. Mutta lopetin onneks sen eläkesäästämisen edes viime talvena.

En tiedä olisinko muutoin saanut edes sitä 70 % siitä säästettyä koska tykkään sellaisista säästösysteemeistä, joista ei ihan heti rahoja saa pois rahapulassa. Eli on nyt jotain sukanvarressa, plus että osa siitä on osakkeiden avulla tullutta tuottoa. Mutta pännii silti.
 
En tiedä, alan kartoittaa edullisinta säästämistapaa. En halua sitoa enää sitä osakkeisiin, koska osakkeiden romahduksen on arvioitu tulevan.

Säästötili, tilinhoitokulun kera? Käteiskassa - mutta siinäkin on pankkiautomaattinosto-kulut?
 
vierailija
Aloitin 30-vuotiaana eläkesäästöohjelman pankin kautta. Silloin luvattiin herttaisesti että se on verovapaata. Ajattelin tosin silloin pessimistisesti, että en varmana tule näkemään rahojani - kuitenkin joku Venäjä hyökkää tai tulee joku mahdoton, maailmanlaajuinen pankkikriisi.

No, nekin on mahdollisia vielä. Mut enpä arvannu mitä kautta tuo homma lässähti: en ole seurannut tiedottamisia, kunnes tänään Iltiksen kannessa luki, että eipäs kannata säästää: sääntöjä on muutettu vuosien varrella niin, että siitä säästetystä potista otetaan eläkkeellejäädessä 30 % pääomavero, ja yli 50 000 euron potista 32 % veroa!

Voi %@*#^! Ei ihmisen säästöihin saa koskea. Inflaation vielä ymmärrän, mutta yhteiskunnan pitäisi aina kannustaa säästämiseen.

Eikä niitä rahoja saa sieltä pihalle ennen eläkeikää, jos en nyt eroa ukostani, jos meikästä ei tule leski tai pitkäaikaistyötön - ja mitään en noista halua.

Aaaargghh! Monta tonnia meni siinä. Onneksi ne säästöt on ees tuottaneet osakkeihin sitomisella jotain.
Punikit varastaa!
 
vierailija
Luulisi, että pankki on sulle tästä viestittänyt silloin 20 vuotta sitten vai mihin niitä omia eläkesäästöjä maksettiin?
Kannattaa lukea pankin tiedotteet.
Asia on hyvin selkeästi esitetty pankin kirjeissä. Nykyään paperipostia tulee äärimmäisen vähän. Vero menee eläkesäästöstä se on saletti.
Päivän lööpit ovat taas niin ankeita etten viitsinyt ostaa ip-lehteä. Eläkkeistä näytti olevan lööppi.
 
vierailija
Aloitin 30-vuotiaana eläkesäästöohjelman pankin kautta. Silloin luvattiin herttaisesti että se on verovapaata. Ajattelin tosin silloin pessimistisesti, että en varmana tule näkemään rahojani - kuitenkin joku Venäjä hyökkää tai tulee joku mahdoton, maailmanlaajuinen pankkikriisi.

No, nekin on mahdollisia vielä. Mut enpä arvannu mitä kautta tuo homma lässähti: en ole seurannut tiedottamisia, kunnes tänään Iltiksen kannessa luki, että eipäs kannata säästää: sääntöjä on muutettu vuosien varrella niin, että siitä säästetystä potista otetaan eläkkeellejäädessä 30 % pääomavero, ja yli 50 000 euron potista 32 % veroa!

Voi %@*#^! Ei ihmisen säästöihin saa koskea. Inflaation vielä ymmärrän, mutta yhteiskunnan pitäisi aina kannustaa säästämiseen.

Eikä niitä rahoja saa sieltä pihalle ennen eläkeikää, jos en nyt eroa ukostani, jos meikästä ei tule leski tai pitkäaikaistyötön - ja mitään en noista halua.

Aaaargghh! Monta tonnia meni siinä. Onneksi ne säästöt on ees tuottaneet osakkeihin sitomisella jotain.
Mitä sä itket, onhan minunkin pankissa korkotilillä olevilla kymppitonnien varoilla 30% pääomavero, joka on aivan oikein maaten sohvalla kuin ellun kana tai laamanen lehmä Manulle illallisen tapaan tuleville laiskan tuloille. Niitä pitääkin verottaa kovemmin kuin ahkeran lisärvoa tuottavan työn tuloja. Työ kunniaan ja pääomilla makoilu taustalle. Arvojen oikaisu.
 
Mitä sä itket, onhan minunkin pankissa korkotilillä olevilla kymppitonnien varoilla 30% pääomavero, joka on aivan oikein maaten sohvalla kuin ellun kana tai laamanen lehmä Manulle illallisen tapaan tuleville laiskan tuloille. Niitä pitääkin verottaa kovemmin kuin ahkeran lisärvoa tuottavan työn tuloja. Työ kunniaan ja pääomilla makoilu taustalle. Arvojen oikaisu.
Siis mä oon esim.proggressiivisen veron kannattaja.

Mutta tässä on törkeitä piirteitä.
-soppari kuin soppari pitää voida purkaa, jos toinen osapuoli tekee sopimusrikkomuksen
-se minkä olen ensin itse säästänyt, niin se summa on löydyttävä tililtä vaikka 50 vuoden päästä, toki inflaatio huomioiden.
 
vierailija
Ei siinä säästöjäsi syödä. Vain tuloista otetaan se vero. Toki, jos olet tehnyt huonon valinnan ja tuotot ovat inflaatiota vähäisemmät, niin ostovoima on säästöistäsi vähentynyt.

Kuten edellinen kirjoittaja (#16) sanoo, joutilaan tuloista on syytäkin verottaa. Verrattuna esimerkiksi palkkatuloverotukseen.
 
Siis mä oon esim.proggressiivisen veron kannattaja.

Mutta tässä on törkeitä piirteitä.
-soppari kuin soppari pitää voida purkaa, jos toinen osapuoli tekee sopimusrikkomuksen
-se minkä olen ensin itse säästänyt, niin se summa on löydyttävä tililtä vaikka 50 vuoden päästä, toki inflaatio huomioiden.
Pääomavero menee vain myyntivoitoista. Onhan se silti härskiä.
 
Pääomavero menee vain myyntivoitoista. Onhan se silti härskiä.
Niin sen on pakko olla. Mutta, Iltiksen sanamuodot puhuvat epämääräisesti eläkesäästöstä yhtenä klönttänä, sehän oikeesti koostuu itse säästämästäs+osaketuotosta. Aukeaman jutussa vain 1 kohtaa puhutaan pääomaverotuksen kohteena olevan tulo/tuotto.

Ja eläkesäästämisen jälkeen aloittamastani pankin sijoitusvakuutuksesta joutuu maksamaan myös veroa, ja ihmettelen parhaillaan sen määrää, kohtuuttoman iso, ollakseen pelkästä osaketuotosta.

Pitää soitella pankkiin.
 
En jaksa kaivaa nukkumaanmennessä sitä lehteä, mutta siinä oli sanamuoto "eläkeläiset nostavat vain pennosia."

En tiedä, liittyykö tuo siihen, miten korkeariskisiin osakkeisiin porukka sijoittaa? Ja mä tein niin että sen oman satsauksen osuus on iso, ja osakkeiden osuus vähäinen. Siis joku tosi tylsä ja turvallinen eläkesäästäminen.
 
vierailija
Mitä sä itket, onhan minunkin pankissa korkotilillä olevilla kymppitonnien varoilla 30% pääomavero, joka on aivan oikein maaten sohvalla kuin ellun kana tai laamanen lehmä Manulle illallisen tapaan tuleville laiskan tuloille. Niitä pitääkin verottaa kovemmin kuin ahkeran lisärvoa tuottavan työn tuloja. Työ kunniaan ja pääomilla makoilu taustalle. Arvojen oikaisu.
Mistä yritykset saisivat sun toivomassa tilanteessa pääomaa millä pyörittää yritystä?
 
Niin sen on pakko olla. Mutta, Iltiksen sanamuodot puhuvat epämääräisesti eläkesäästöstä yhtenä klönttänä, sehän oikeesti koostuu itse säästämästäs+osaketuotosta. Aukeaman jutussa vain 1 kohtaa puhutaan pääomaverotuksen kohteena olevan tulo/tuotto.

Ja eläkesäästämisen jälkeen aloittamastani pankin sijoitusvakuutuksesta joutuu maksamaan myös veroa, ja ihmettelen parhaillaan sen määrää, kohtuuttoman iso, ollakseen pelkästä osaketuotosta.

Pitää soitella pankkiin.
Ehdoista käy ilmi myös. Tosin soittaminen on helpompaa, sikäli mikäli saa linjan päähän oikean ihmisen
 
  • Tykkää
Reactions: Echo

Yhteistyössä