Nyt on selvillä mikä lonkkaa vaivaa ja on kaksi vaihtoehtoa mitä asialle tehdään

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Eli siis mulla on alkanut lonkkakivut vasemmassa lonkassa elokuussa 2006. Välillä lonkka on parempi ja välillä taas todella kipiä. Kipu säteilee yleensä nivusiin ja pahimmillaan polveen asti sekä jalkaa muuttuu aika jäykäksi.

Tänään olin toista kertaa ortopedilla. No mun reisiluun pää joka menee sinne kuoppaan ei ole tasaisen pyöreä niin kuin sen kuuluisi olla. Mä kattoin ittekin niitä kuvia ja selvästi näkyy sellainen pykälä siinä päässä. Lisäksi luunpää on tummempi kuin toisessa lonkassa. Veri ei kierrä siellä kunnolla ja siellä on kuoliota. Ortopedi epäilee tähän syypääksi mun saamia sytostaattihoitoja sekä kortisonilääkitystä. Eihän se varmaan ole, mutta tätä hän epäili. Sanallakaan hän ei puhunut mun ylipainosta.

Mulle laitetaan lähete Tampereelle jonne menen aluksi keskustelemaan vaihtoehdoista. Vaihtoehdot ovat tekonivel tai pinnoite siihen luun päähän. Se pinnoite voi olla ainakin metallia tai keramiikkaa. Mulle ortopedi suositteli keramiikkaa, koska en osannut sanoa saanko vielä lisää lapsia. Metallia kun voi teoriassa levitä elimistöön ja vaarantaa sikiön että äidin. Siis sen pinnoitteen tarkoitus on suojella sitä luuta, mutta myöhemmin voidaan silti joutua laittamaan tekonivel.

Että sellaista kivaa. Ei ole tuo sitten ainoa asia mihin mut syövästä terveeksi saaneet hoidot ovat aiheuttaneet. Sädehoidon takia mulla kilpirauhasen vajaatoiminta, sylkirauhaset kärsineet sekä suurentunut riski sairastua rintasyöpään. Mulla on sytostaattien takia suurentenut riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin myöhemmällä iällä. Mulla on ollut 2kk sisällä hoitojen aikana keuhkokuume ja lääkeainereaktio keuhkoissa, keuhkot tuskin ovat sitä mitä ne oli ennen hoitoja. Maksa on ollut kovilla hoitojen takia. Oli riski, että hedelmällisyys kärsii, mutta se on tullut todettua että voin tulla raskaaksi. Olikohan vielä jotakin muuta...

Mä toivon, että jonakin päivänä keksitään syöpähoidot jotka vaikuttavat vain niihin syöpäsoluihin. Mua se ei ehkä tule koskaan hyödyttämään, mutta montaa muuta kylläkin.

Niinhän se on että parantuakseen yhdestä ottaa samalla riskin toisesta sairaudesta.

Kummilapselle on tehty elinsiirto ja lääkkeiden "sivuvaikutuksena" voi olla syöpä... :o

Mun siskolle tehtiin 35 vuotiaana tuo tekonivel. Mulla lonkka vihoitellut kanssa kolme vuotta mutta en uskalla mennä lääkäriin, koska siskon juttu oli synnynnäinen joka voi olla periytyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Mun siskolle tehtiin 35 vuotiaana tuo tekonivel. Mulla lonkka vihoitellut kanssa kolme vuotta mutta en uskalla mennä lääkäriin, koska siskon juttu oli synnynnäinen joka voi olla periytyvää.

Mene nyt hyvä ihminen lääkäriin, turhaan itteäs kidutat! Jos kerran on kyse periytyvästä jutusta. Sä vain saatat pahentaa tilanetta, kun pitkität asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja sh-opinnot aloittava:
Mites muuten sun opiskelusuunnitelmat,vieläkö voit/aiot hakeutua hoitoalalle?
:)

Kyllä mä sinne haen, mutta se on eri asia teenkö syksyllä mitään töitä tai opiskeluja, kun on leikkaus edessä.

:hug:
Lonkan tekonivel-leikkaus ei ole mikään kiva juttu (isän tuskailuja seuranneena... ), joskaan ei varmaan tuo toinenkaan operaatio... Pitää nyt vaan laittaa edut ja haitat vaakakuppeihin, ja päätttää, mikä on paras vaihtoehto. Positiivista on se, että syy kipuihin löyty. Ei muuta kun tsemppiä!!

No hyvä että syy kuitenkin löytyi vaikka hurjalta kuulostaa. Toivottavasti se pinnoite-juttu onnistuu ettei tarvi vielä tuolla iällä mennä tekonivelen laittoon.

Voimia!

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Lonkan tekonivel-leikkaus ei ole mikään kiva juttu (isän tuskailuja seuranneena... ), joskaan ei varmaan tuo toinenkaan operaatio... Pitää nyt vaan laittaa edut ja haitat vaakakuppeihin, ja päätttää, mikä on paras vaihtoehto. Positiivista on se, että syy kipuihin löyty. Ei muuta kun tsemppiä!!

Ortopedi kysyi, että mitä mieltä mä itte oon, että mitä tehtäisiin. En osannut sanoa. Ortopedi sanoi, että tekonivel veisi kivut pois ja liikkuminen parantuisi. Kun sitten sen pinnoitteen laittamisen jälkeen voidaan kuitenkin joutua laittamaan tekonivel.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Scarlett sinulta poistettu perna?

Ei. Miten niin?

Tuli mieleen, kun minulla poistettiin perna toisen kerran hodgkiniin sairastuttuani. Seinäjoella kun sössivät tähän liittyvät rokotteet ja vammauduin pysyvästi myöhemmin tämän seurauksena. Mutta hyvä jos sinulla ei poistettu, niin ei syytä huoleen.

ompa kiintoisaa hohhoijaaa

Mikäs sua vaivaa? Tuskin oli tyhjän päiväisimpiä aloituksia mitä palstalta löytyy. Vai mitä mieltä olet "mitä ruokaa teillä on tänään?" ja "minkä ikäisenä teidän lapsi lähti kävelemään?"

Ei näitä kato tarvi lukea jos ei kiinnosta. Tässäkin otsikko kuvasi hyvin jutun sisältöä.

Ei. Miten niin?

Tuli mieleen, kun minulla poistettiin perna toisen kerran hodgkiniin sairastuttuani. Seinäjoella kun sössivät tähän liittyvät rokotteet ja vammauduin pysyvästi myöhemmin tämän seurauksena. Mutta hyvä jos sinulla ei poistettu, niin ei syytä huoleen.

Missä sulla oli sitä Hodgkinia? Mulla oli ekalla kerralla kaulalla ja keuhkojen välikarsinassa, toisella kerralla vain siellä välikarsinassa. Mulla uusiutuminen hoidettiin Kangasalla, hoidoista aiheutuneet infektiot hoidettiin Seinäjoella.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen vieras:
ompa kiintoisaa hohhoijaaa

Mikäs sua vaivaa? Tuskin oli tyhjän päiväisimpiä aloituksia mitä palstalta löytyy. Vai mitä mieltä olet "mitä ruokaa teillä on tänään?" ja "minkä ikäisenä teidän lapsi lähti kävelemään?"

Ei näitä kato tarvi lukea jos ei kiinnosta. Tässäkin otsikko kuvasi hyvin jutun sisältöä.

Joidenkin pitää päästä vittuilemaan aiheesta kuin aiheesta. Mun mielestä aika sairasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

No mun äidille taas kun laitettiin tekonivel (kuusikymppisenä), ni se oli elämänsä kunnossa ja muutaman päivän jälkeen leikkauksesta kivuton. Eikä sille tullut mitään hylkimisreaktioita.
Oli ilo katsella kun se oli pari vuotta ollut tosi kipeä ja melkein kuin nappia painamalla taas pääsi liikkumaan ihan kuin nuori ihminen. Tosin hänellä ei ollut ylipainoa.

Ei. Miten niin?

Missä sulla oli sitä Hodgkinia? Mulla oli ekalla kerralla kaulalla ja keuhkojen välikarsinassa, toisella kerralla vain siellä välikarsinassa. Mulla uusiutuminen hoidettiin Kangasalla, hoidoista aiheutuneet infektiot hoidettiin Seinäjoella.

Samoin kuin sulla ekalla kerralla, tokalla vatsaontelossa. Perna poistettiin varmuuden vuoksi. Samoin toka kierros Pikonlinnassa (luxusta paikkana) ja infektiot joita tuli jokaisen hoidon jälkeen, Seinäjoella. Ensi keväänä tulee 10 vuotta viimeisistä hoidoista. Ai niin. olen lapsen saanut hoitojen jälkeen...

Yhteistyössä