Nyt on meidänkin perheessä se tilanne, että ensi kuuksi on rahaa ruokaan ja vaippoihin 200e. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa ja köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaa ja köyhä

Vieras
Voiko tuolla selvitä, sehän on vain 50e viikossa? Vaippapaketteja pitää ostaa 2kpl 13,95/kpl.
Meillä ollaan kaikkiruokaisia, eikä ole allergioita. Perheeseen kuuluu minä, mies ja kaksi lasta, toinen vajaa 3v ja toinen ala-asteella, saa siis yhden lämpimän ruuan koulussa.

Vinkkejä otetaan vastaan, mitä syödä jne.

Ensi kuussa on taas normaalitilanne, eikä tarvitse senttejä laskea niin tarkkaan. Luottokortteja en haluaisi käyttää, jos vaan on pienikin mahdollisuus selvitä ilman. :)

Pidä lapsella vain öisin vaippa, ei se nyt haittaa jos muutamat housut kastuu? Ja potalle useemmin. Vaippoihin menee muuten älyttömästi. Tälleen jäis ruokaan enemmän ja pärjäisitte ihan ok?

Osta halvempia vaippoja. Pidä lapsella vaipattomuustreenejä iltaisin ja viikonloppuisin (jos on päivähoidossa). Jatka ruokia vihanneksilla (niin meidän työpaikkaruokalakin tekee, ei porkkanatonta kastiketta, pataa tahi keittoa). Hyödynnä kaikki mahdolliset alet. Korvaa aamu/iltapalaleivät ja viilit ja piirakat puurolla. Aikuiset voivat jättää maidon pois ruokavaliostaan kuukaudeksi.

Normaalit säästöt: pese vain täysiä koneellisia, tee isoja annoksia ruokaa, pakasta, minimoi bensalaskut, älä käy ulkona syömässä tai kahvilla, tee aina eväät mukaan, lapsille juomat ja ruoat kotoa, jos jossain poikkeatte (pillimehu kaupasta 25 senttiä versus kahvilassa 1,20) jne jne.

Keittoja, laatikoita - yleensäkkin ruokia joita syö useammin kuin yhden kerran.
Kiisseileitä jälkkäriksi. Puuroa aamuksi ja illaksi. Leivän päältä juusto ja leikkele pois, pärjää hyvin esim pelkällä kurkulla. Leivät tee itse.
-30% lihat ja kalat pakkaseen ja teet sieltä.

soijarouhe ja suikaleet ovat halpoja ruokia ja niistä riittää pitkäksikin aikaa.Ja tietysti hernekeitto, puurot ja sellaset. Netistä löytyy myös paljon halpoja ruoka ohjeita.

mitä vaippoja käytät? Nyt on ainakin tarjouksessa cm:ssä (vai oliko kaikissa k-ryhmässä) ja tarjoustalossa 9,95 jotkut vaipat... siinäkin olisi jo 8? lisää ruokarahaa esim kuukauden makaronit :)

halpisvaipat on yhtä hyviä ja jos lapsi o no iso voi opetella olemaan ilman vaippoja.

Marjastamaan voi mennä lastenkin kanssa.
Pseuaineet halvinta mitä kaupasta löytyy.
porkkanaa, kaalia. kaikki aletuotteet hyötykäyttöön.

Leipää voi tehdä itse, kaupoista kannattaa katsastaa tarjoukset. Tee keittoruokia enemmän ja herkut yms. kaikki pois ostoksista. Taapero oppii potalle äkkiä, yövaipat käyttöön ;)

meillä ei edes pillimehuja osteta, vaan otetaan aina kotoa juomapullo mukaan. siinä on joko vettä tai mehua. tiivistemehu on edullista. Näkkäri on hyvää ja säilyy pitkään (tai hapankorppu, siitä tykkää lapsetkin). peruna on edullista. käytä tarjoukset hyväksi. ja sit anoppilaan sunnuntaina syömään.

Meillä jää useimmiten n.70e/vko, meitä on 2+3. Muutamme pian halvempaan asuntoon, onneksi. Minä teen itse ruuat ja jatkan vihanneksilla, kuten joku tuossa mainitsikin. Keitot meillä on lasten lempparia, joten teen usein ja nehän on edullisia. Samoin leipiä teen itse, jos en pääse leipomolle hakemaan edullisia pusseja. Meillä on pienin 2v ja hän ei onneksi tarvitse kuin yövaipan enää.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
mitä vaippoja käytät? Nyt on ainakin tarjouksessa cm:ssä (vai oliko kaikissa k-ryhmässä) ja tarjoustalossa 9,95 jotkut vaipat... siinäkin olisi jo 8? lisää ruokarahaa esim kuukauden makaronit :)

Tota en muistanutkaan ne on liberoita, jotka on tarjouksessa.

tällä hetkellä minulla 100e kuukaudeksi. meitäkin on neljä. mä myyn lasten vaatteita huutiksessa ja sieltä tulee enimmillään 10e lisää kuukaudessa. eipä paljoa naurata. onneksi mies on töissä ja voi loppukuusta saada palkan vähän aikaisemmin. mut nyt jo sinnitellään.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Vajaa 3-vuotiaan jo luulisi pärjäävän ilman vaippoja, siinä ainakin säästäisi ison rahan

peesaan! Pyykkiä tulee runsaasti, mutta onhan teillä toimiva pesukone? Lapsi huomaa kuinka ikävää on aina kastua/tuhraantua, niin oppii potalle nopeaa.
Ruokia: käy ostamassa jättisäkki perunoita,jättisäkki porkkanoita, iso sipulipussi, monta kennoa kananmunia, hiivaa, suolaa, sokeria, täysjyvä jauhoja ja vehnäjauhoja, mannaryynejä,Kaurahiutaleita tai mitä tahansa puurohiutaleita, perunajauhoja,mene poimimaan puolukoita tms. marjoja. Tarjouslihaa/kalaa.
Teet halvalla perunakeittoja, marjakiisseleitä, vispipuuroa, perunaporkkanasipulilaatikkoa, Perunamuusia, Wokkiperunoita perunasta, porkkanasta, sipulista ja lihasta tai kalasta, Perunaporkkanasipulisosekeittoa. Leivot leivät itse ja pannukakkua (voi tehdä veteenkin) välillä herkutteluhetkiin, päälle käy marjat tai pelkkä sokeri. Noilla pääsee jo alle 200 e/kk, ja ostat vielä lisäksi hieman maitotuotteita, juusto ja/tai maito. Kaikki leikkeleet, jogurtit, murot kannattaa nyt unohtaa. Samoin muut kalliit hedelmät/vihannekset. Suosi tarjouksia, esim.omenaa saa halvalla.

nyt vois tyhjentää pakastinta ja kuiva-ainekaappia. eli teet inventaarion, mitä löytyy ja niiden perusteella suunnittelet ruokalistaa. kaupasta haet vain välttämättömän esim. maidon ja tuoretuotteet. hankalinta on muuten yhtäkkiä olla ostamatta! ninimerkillä kokemusta on.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhänä oppinut:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Vajaa 3-vuotiaan jo luulisi pärjäävän ilman vaippoja, siinä ainakin säästäisi ison rahan

peesaan! Pyykkiä tulee runsaasti, mutta onhan teillä toimiva pesukone? Lapsi huomaa kuinka ikävää on aina kastua/tuhraantua, niin oppii potalle nopeaa.
Ruokia: käy ostamassa jättisäkki perunoita,jättisäkki porkkanoita, iso sipulipussi, monta kennoa kananmunia, hiivaa, suolaa, sokeria, täysjyvä jauhoja ja vehnäjauhoja, mannaryynejä,Kaurahiutaleita tai mitä tahansa puurohiutaleita, perunajauhoja,mene poimimaan puolukoita tms. marjoja. Tarjouslihaa/kalaa.
Teet halvalla perunakeittoja, marjakiisseleitä, vispipuuroa, perunaporkkanasipulilaatikkoa, Perunamuusia, Wokkiperunoita perunasta, porkkanasta, sipulista ja lihasta tai kalasta, Perunaporkkanasipulisosekeittoa. Leivot leivät itse ja pannukakkua (voi tehdä veteenkin) välillä herkutteluhetkiin, päälle käy marjat tai pelkkä sokeri. Noilla pääsee jo alle 200 e/kk, ja ostat vielä lisäksi hieman maitotuotteita, juusto ja/tai maito. Kaikki leikkeleet, jogurtit, murot kannattaa nyt unohtaa. Samoin muut kalliit hedelmät/vihannekset. Suosi tarjouksia, esim.omenaa saa halvalla.

Kyllä tuo poika käy potalla, vaan ei koskaan tee sinne mitään. Housuun vaan kaikki, siksi en ole luopunut vaipoista, kun toinen ei selvästikään ole valmis. Ikää siis nyt 2v4kk.
Perunat ja porkkanat ja sipulit saadaan ilmaiseksi minun mummolasta, kun käydään nostamassa, mies harrastaa metsästystä, mutta harvoin sieltä metsästä mitään tulee. Tarjouslihoja on jonkin verran pakkasessa, ja toki niitä aina hamstraan, kun osuu silmään. :) Kalassa mies käy myös mielellään, tosin en ole ihan varma, pitääkö siellä luvista maksaa, missä käy. Huutonettiin ajattelin myös laittaa vaatetta myyntiin, sitä nimittäin löytyy ja paljon, mutta nekin rahat saapuvat vasta pitkän ajan päästä. Kyllä me selvitän, en sitä epäile. Terveellisyydestä vaan täytyy nt tinkiä ja ottaa vitamiineja purkista. :)

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa ja köyhä:
Voiko tuolla selvitä, sehän on vain 50e viikossa? Vaippapaketteja pitää ostaa 2kpl 13,95/kpl.
Meillä ollaan kaikkiruokaisia, eikä ole allergioita. Perheeseen kuuluu minä, mies ja kaksi lasta, toinen vajaa 3v ja toinen ala-asteella, saa siis yhden lämpimän ruuan koulussa.

Vinkkejä otetaan vastaan, mitä syödä jne.

Ensi kuussa on taas normaalitilanne, eikä tarvitse senttejä laskea niin tarkkaan. Luottokortteja en haluaisi käyttää, jos vaan on pienikin mahdollisuus selvitä ilman. :)

Missä te asutte? Ajattelin vaan kun meillä on kaksi isoa vaippapakettia jäänyt kaappiin kun poika ei enä niitä tarvitse.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä hetki:
nyt vois tyhjentää pakastinta ja kuiva-ainekaappia. eli teet inventaarion, mitä löytyy ja niiden perusteella suunnittelet ruokalistaa. kaupasta haet vain välttämättömän esim. maidon ja tuoretuotteet. hankalinta on muuten yhtäkkiä olla ostamatta! ninimerkillä kokemusta on.

Pakastimessa ei ole paljon inventoitavaa, kun se saapui meille vasta pari viikkoa sitten. :D

mä kävin läpi kaikki mun laukut ja sieltä sain kasaan melkein 20e. siis kun parempina aikoina oli jäänyt hiluja laukkujen vetoketjutaskuihin. kannattaa käydä myös taskut läpi eri takeista.

Viidellä kympillä viikko pärjää, kun jättää kaiken muka-halvan ostamatta. Esimerkiksi nuudelit ja kalapuikot ei ole halpoja. Peruna on halpaa, kuten täällä jo monesti mainittiin, sillä se täyttää ja pitää nälän pois. Keittoja, jauhelihaperunapaistosta uunissa, makaroonilaatikkoa, tomaattimurskapohjaisia kastikkeita, jauhelihan jatkamista soijarouheella ja pavuilla... Martoilla on halpoja ruokaohjeita. 50? viikko riittää kyllä juustoon ja leikkeleeseenkin (huomioi kilohinnat, esim. meetwursia saa halvalla), osan leipäannoksista voi korvata puurolla ja kiisselillä. Jälkiruuat ja jugurtit kannattaa jättää pois. Suihkusaippuan tilalle pumppupullo nestemäistä saippuaa. Me kokeiltin vuosi sitten 50/viikko budjettia. Lapsia kolme, nuorin oli täysin vaipoilla ja korvikkeella. Kyllä se onnistui, kun käytiin kaupassa aamuisin ja hyödynnettiin päivämäärätuotteiden alennukset.

Yhteistyössä