Nyt on lidlin ompelukone pöydällä...

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Mut käyttöohjeet on aika huonot ja mulla koko ajan menee se alalanka ihan sykkyrälle kun yritän ommella. Olen kiristellyt ja löysentänyt sitä puolan ruuvia kuten ohjeessa sanottiin, mutta ei oo mitään apua. Oonkohan mä nyt pujottanu langan väärin tms.? Vai onko vika koneessa?

PahaSilmä
Josko alalanka on väärin pujotettu. Saattaa olla, että ylälankakin on väärin. ja muista tarkistaa ommellessa, että paininjalka on alhaalla. Pujottele molemmat langat uudestaan.

PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Liro:
ja neula kannattaa tarkastaa.
Voiko se neulakin olla väärin asennettu sit? Kun se oli valmiiks jo paikoillaan!
Ei mutta jos se on vaikka vääntynyt tai jos se on jotenkin terävä siitä reiästä, niin että se rikkois langan pinnan. Sillon kyllä lanka yleensä katkeais.

Älä aloita ompelua ihan kankaan reunasta, sillon kone voi sylätä sitä kangasta ruttuun.

kai siinä on ohje miten se lanka pujotetaan...? tai sit se voi olla et se kangas ei sovi niihin säätöihin, niin mulla oli vanhas laina konees et aina ku vaihto kangasta niin piti säätää, eikä sekään aina auttanu. sit ostin uuden koneen.

vieras
Voiko se neulakin olla väärin asennettu sit? Kun se oli valmiiks jo paikoillaan!
Onko ehjä? Vähänkin huonossa kunnossa oleva neula syrttää. Huonolaatuiset langatkin saattavat saada solmuja aikaiseksi.
Langan pitäis olla ihan hyvää! Ja kankaaseen alapuolelle jää sellaisia isoja "silmukoita" kun ompelen, se yläommel on ihan siisti ja normaali... Olen yrittänyt noita lankojakin rassailla ja tarkistaa, että ovat oikein. Pitää sit vielä katsoa, että mikä mättää...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Mä kans neuvoisin ottamaan langat pois ja laittamaan uudestaan. Ja tee ihan ohjeen mukaan (vaikka varmaan jo teit ekallakin kerralla, mut...), koska ei tarvi jäädä kuin yhdessä kohtaa pikkasen väärin, niin ei onnistu.

Minkä merkkinen kone se on?
Lervia (koskaan kuuluukaan..) ja on siis se lidlin 60 euron halpiskone

vieras
Onko ehjä? Vähänkin huonossa kunnossa oleva neula syrttää. Huonolaatuiset langatkin saattavat saada solmuja aikaiseksi.
Langan pitäis olla ihan hyvää! Ja kankaaseen alapuolelle jää sellaisia isoja "silmukoita" kun ompelen, se yläommel on ihan siisti ja normaali... Olen yrittänyt noita lankojakin rassailla ja tarkistaa, että ovat oikein. Pitää sit vielä katsoa, että mikä mättää...
Ylälangan kiristys? Kokeile.

Ootko laittanut langan puolaan väärin päin, pyöriikö se alalanka siis oikeinpäin?
Tämä on muuten hyvä pointti, eli laitoitko sen alalankapuolan sinne kotelon sisään niin, että se pyörii siellä oikein päin? ...mun koneessa pitää siinä kotelossa tuon pyöriä kellon myötäisesti. (ja uskoisin, että muissakin koneissa on sama?)

vieras
Ylälangan kiristys? Kokeile.
sitä säätelin monta kertaa ja kokeilin eri säädöillä ommella,aina sama juttu.. musta tuntuu, että siinä alalangassa on nyt jokin häikkä!

Jos ylälanka näyttää päälle päin ihan ok, ja alapuolellekaan ei jää sen ylälangan osalta isoja silmukoita tms. niin vika on joo alalangassa. Tarkistitko, et sulla on se alapuola siellä oikein päin? B)

ja joo, en ole koskaan kuullu tosta koneesta saati nähny niin hankala auttaa, mut jos et saa toimimaan, niin kauppaan takas vaan. Ainakin siksi, että joku sieltä "osais" auttaa...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Ootko laittanut langan puolaan väärin päin, pyöriikö se alalanka siis oikeinpäin?
Tämä on muuten hyvä pointti, eli laitoitko sen alalankapuolan sinne kotelon sisään niin, että se pyörii siellä oikein päin? ...mun koneessa pitää siinä kotelossa tuon pyöriä kellon myötäisesti. (ja uskoisin, että muissakin koneissa on sama?)
tarkistitko jo tämän että puola pyörii oikein päin??

vieras
Puola on laitettu oikein puolakoteloon, ohjeen mukaan eli vastapäivään. Nyt ompeleet on suht samannäköiset ylä- ja alapuolelta, mutta edelleen kun ompelen, se alalanka menee jotenkin huonosti koska kun lopetan niin alalankoja on kolme! Ihmeellistä.. ja ne on kaikki vähän jumissa siellä kotelossa... Niin ja vaikka ne ompeleet on nyt yhtä tiukat, se ommeljälki on kuin humalaisen askellusta eli menee vähän oikeelle ja vähän vasemmalle eli semmoista epätasaista... :)

Yhteistyössä